Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Berichtdoor Henkjan » zo 06 dec 2009, 16:38

zo, nu het blad ik de schappen ligt, zal ik maar eens een topic openen over mijn bijdrage van dit jaar.
foto Nescio (klein).jpg

Net als vorig jaar met Hans is Ewoud Luppens (forumlid Lepain) weer verantwoordelijk voor het design.
er is bewust gekozen voor een "stoere" uitstraling, dit in contrast met de gelikte gladde ronde kasten die veel showrooms domineren.

ze staan nu al een tijd in de woonkamer (tot mijn verrassing tolereert m'n vrouw ze al de hele tijd), en begin er steeds meer spijt van te krijgen dat ik beloofd heb ze aan Speakerland uit te lenen (daar zullen ze dus over enige tijd in de luisterruimte staan).... want wat ben ik tevreden met en trots op het eindresultaat. het audiofiele cliché dat ik m'n CD collectie opnieuw ontdek is gewoon waar. ook anderen die ik ze heb laten horen waren onder de indruk:
Laatst bij Henkjan een set gehoord, woofer in gesloten box met een kleine breedbander erboven. 2-weg gefilterd, alle rariteiten van de breedbander weggehaald met de DSP, net speaker ontwerp van Henkjan met goed afgestemd laag en een mooi slanke behuizing voor de breedbander. Klonk werkelijk fenomenaal. Speelt 99% van de passieve monitors naar huis.

wat valt mij het meeste op? voor mij is dat de detaillering, en dan niet alleen in het hoog (de traditionele gitaarsnaren) maar ook in het laag. de ruimtelijkheid van een breedbander (die mij niet meer opvalt omdat ik zo veel naar breedbanders luister, vandaar dat ik m niet als eerste noem) wordt hier door zowel de kwaliteit van de Alpair5 als door het schitterende laag ondersteund. met mooie opnames voel je je echt in de concertzaal, je kan de orkestleden onderscheiden, echt schitterend.

Ik zal hier wat achtergronden en keuzes in het ontwerp toe te lichten.

Te beginnen met de naam, die komt hiervan:

[ Bekijk op youtube ]
omdat ik Omsk alleen op LP heb, heb ik Nescio nog niet op Nescio kunnen beluisteren helaas

Er zijn diverse punten in het ontwerp die anders zijn dan bij de meeste luidsprekers, het meest in het oog springende in het 2 kast ontwerp, oftewel een separate kast voor mid en voor laag. Ik had dat al in m'n hoofd zitten als optie, en het was een van de vragen die Ewoud stelde toen hij aan de slag ging ("mag de breedbanders in z'n eigen kastje"), dus die keuze was snel gemaakt.

idee 6 1e schets.jpg

Waarom dan 2 kastjes? om zo compromissen in kastbouw te vermijden, en om geen gezamenlijke baffle te hebben, en zo de mid zo veel mogelijk vrij te waren van de trillingen van de bas. De baskast is zo stijf mogelijk gemaakt met veel bracing en het lichte hout is de resonantiefrequentie voldoende hoog om niet door de bas aangeslagen te worden. De wanden van de midkast zijn juist verzwaard, zodat deze moeilijk in trilling te krijgen zijn door de mid. En last but not least is de midkast niet vast op de baskast gemonteerd, maar rust op een laagje gestolde kit. Dit gecombineerd met stijle filtering (24dB/oct) heeft tot gevolg dat zelfs bij stevige percussie op hoog volume de midkast niet meedoet met de bas (de baskast overigens ook maar minimaal)..

Het midkastje zelf is van buiten dan misschien een saaie schoenendoos, van binnen heb ik me lekker uitgeleefd
midkastje asbuilt foto kl.jpg

niet zo mooi als de bol-hoorn van Jeroen_d of de Concaeve's van Asterduc (het moest een beetje makkelijk te bouwen blijven immers) maar toch een flinke vooruitgang t.o.v. een gewone kast. Als dempingsmateriaal heb ik Twaron Angelhair gekozen, op basis van de ook hier geraporteerde superieure demping tov gelijke hoeveelheden BAF. Samen met het vilt zorgt dit voor een zeer goede demping van de backwave. echt leuk effect als je dan in dat kastje praat... van een puber krijg je nog meer response :lol:

tja, en dan de AS2/100.... ik kan wel zeggen dat deze speaker zonder DSP er niet zo had gestaan. Allereerst de bas, die wordt met een LT op een nog hoger nivo getild, dit was passief onmogelijk geweest. Ook de directe koppeling van de bas aan de versterker zonder enige andere weerstand dan die van de kabel draagt bij aan het hoge nivo. vervolgens de 4e orde filtering bij 300Hz.. dat was erg duur geworden passief... ik heb ook nog wel 2e orde geprobeerd, maar dat was minder mooi, meer uitslag van de mid door de vlakkere filtering, en meer trillingen in beide kasten. dan de BSC van de mid, door het design is de baffle step redelijk complex, passief waren daar toch nog wat rimpels overgebleven, nu is alles (wat ook onder een hoek op de zelfde plek meetbaar blijft uiteraard) netjes weggefilterd.

alles bij elkaar is er enorm veel value for money, de Alpair5 kost in z'n eentje minder dan een beetje tweeter, en dan hebn je nog geen mid, de Trio8 maakt een mooie slanke kast mogelijk met (o.a. dankzij XBL²) een indrukwekkende dynamiek, en de AS2/100 is op zich zelf al een koopje. Alles bij elkaar heb je voor iets boven de 1000 euro een paar actieve speakers staan.. alleen nog een bron aansluiten en klaar is de set die je ineens tevreden maakt :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Berichtdoor wouter » zo 06 dec 2009, 16:46

Geweldig!!!!!!!

Heb het blad nog niet, maar ga er even vanuit dat je niet 2.1 draait met 1x de hypex maar met 2 hypex's als 2-weg met X-over op 300Hz?!

Fijn om dat kastje weer terug te zien, was al benieuwd wat je met de bevindingen ging doen toentertijd :wink:

Opnieuw complimenten voor het design @ Leplain en blijkbaar zit het met WAF zelfs goed... super

Mooi, mooi, mooi!

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 06 dec 2009, 19:37

Alhoewel ik helemaal geen breedbanderliefhebber ben, hoop ik die toch nog eens te horen. Ziet er in elk geval alvast schitterend uit!

Solly, hij schoot me onwillekeurig tebinnen :mrgreen:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 06 dec 2009, 20:46

Ik ben ook wel benieuwd. Wanneer komt de tournee langs Friesland?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 06 dec 2009, 22:56

:oops: haha

Lepain, nee... als je zulke strakke ontwerpen maakt, pure essentie (plain), ben je monsieur Le Plain :wink:

Toute route (vrij vertaald Anyway-nu we toch Frans bezig zijn), chapeau!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 06 dec 2009, 23:05

Marp schreef:Alhoewel ik helemaal geen breedbanderliefhebber ben....
als er een luidspreker is die dat kan veranderen, dan zou dat deze moeten zijn.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 06 dec 2009, 23:11

wouter schreef:Heb het blad nog niet, maar ga er even vanuit dat je niet 2.1 draait met 1x de hypex maar met 2 hypex's als 2-weg met X-over op 300Hz?
idd, er zit een Hypex in elke kast.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 06 dec 2009, 23:12

dream theater

Berichtdoor dream theater » zo 06 dec 2009, 23:39

Henkjan schreef:
wouter schreef:Heb het blad nog niet, maar ga er even vanuit dat je niet 2.1 draait met 1x de hypex maar met 2 hypex's als 2-weg met X-over op 300Hz?

:? Maar dan ben je all in toch meer kwijt dan 1000 euro :?:

Waar is dat verkrijgbaar deze Elektor uitgave want ook " van goede naar betere luidsprekers met DSP " klinkt mij intressant om door te nemen.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit klinkt met DSP, heb jij ook metingen verricht Henkjan ?

richard

Berichtdoor richard » ma 07 dec 2009, 0:12

Henkjan schreef:Net als vorig jaar met Hans is Ewoud Luppens (forumlid Lepain) weer verantwoordelijk voor het design.
Die jongen heeft wel talent =D>.
Genoeg is beter.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 07 dec 2009, 0:15

Henkjan schreef:niet zo mooi als de bol-hoorn van Jeroen_d of de Concaeve's van Asterduc (het moest een beetje makkelijk te bouwen blijven immers) maar toch een flinke vooruitgang t.o.v. een gewone kast. Als dempingsmateriaal heb ik Twaron Angelhair gekozen, op basis van de ook hier geraporteerde superieure demping tov gelijke hoeveelheden BAF. Samen met het vilt zorgt dit voor een zeer goede demping van de backwave. echt leuk effect als je dan in dat kastje praat... van een puber krijg je nog meer response :lol:

Goh ik weet niet wat het is, maar ik zat sinds een weekje precies met dit idee te spelen voor mijn uiteindelijke versie van de Peerless HDS+Seas DXT monitor.
Het uiteindelijke plan is om deze ook aktief te maken (met de AS2.100) met een v-vorm in de kast om de backwave zodoende te 'breken'.

Ik vind de Nescio trouwens een leuk design hebben, lekker speels en abstract. Morgen maar eens het artikel lezen :).

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 07 dec 2009, 10:58

dream theater schreef:
Henkjan schreef:
:? Maar dan ben je all in toch meer kwijt dan 1000 euro :?:
115€ voor een paar Alpair5, 245€ voor een paar Trio8 en dan 595€ voor een paar AS2/100 is samen 955€. dan nog wat kleingeld voor de demping, schroeven, stukje kabel, en met wat hout gaat dan dan mss net een stukje over de 1000€ heen maar niet veel :D als je de AS2/100 met digitale input neemt komt er nog wel 120€ bij, dus dan ga je er wat meer overheen idd.

dream theater schreef:.... heb jij ook metingen verricht Henkjan ?
uiteraard :mrgreen: near-field om de laagresponse te meten en zo de juiste LT er in te zetten, en op ~1m ofzo bij Speakerland in de dode kamer. de curve in het blad is samengesteld uit die 2 metingen.

dre

Berichtdoor dre » ma 07 dec 2009, 13:25

ik heb deze jongens ook gehoord en vind ze echt geweldig,probeer dit maar eens te verslaan voor dat geld! 8)
je hebt tenslotte alleen een pre nodig en een bron!
Потому что это возможно!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 07 dec 2009, 13:44

Ik heb net het artikel gelezen en ik moet zeggen dat ik erg benieuwd ben naar de kwaliteiten van deze speaker.

indoubt

Berichtdoor indoubt » ma 07 dec 2009, 17:12

Leuk ontwerp. Op naar de bladenwinkel.

Is de Trio8 ook 24db/octaaf gefilterd? of alleen de alpair.

Kun je aangeven of er ook lagere (200Hz) en eventueel hogere (400Hz) crossover frequenties zijn geprobeerd (vast wel) en of dat een groot verschil was met de crossover frequentie van 300 Hz
Always be in doubt until sure

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 07 dec 2009, 22:01

Beide LR4 gefilterd.

Ik heb de overname freq niet op gehoor gevarieerd, die is op basis van "zo laag mogelijk maar wel weinig beweging van de Alpair" gekozen. Een beetje arbitrair mss, het had dus net zo goed 330 kunnen zijn, maar zeker niet 250.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » wo 09 dec 2009, 13:56

Henkjan schreef:Beide LR4 gefilterd.

Ik heb de overname freq niet op gehoor gevarieerd, die is op basis van "zo laag mogelijk maar wel weinig beweging van de Alpair" gekozen. Een beetje arbitrair mss, het had dus net zo goed 330 kunnen zijn, maar zeker niet 250.

Grappig, want met luisteren kwam ik steeds weer terug in hetzelfde gebied tussen de 280-350Hz om een breedbander op een sub aan te laten sluiten. Zowel met de 2" Tangbands als de 5" Jordan. Wellicht ligt daar een gebied wat net het ideaal is tussen laag en warm/vol/goed klinken en te dun/iel.
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 10 dec 2009, 13:05

Henkjan, is de Nescio een speaker geschikt voor alle soorten muziek?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 10 dec 2009, 14:49

tuurlijk, hij mag dan vernoemd zijn naar een Nits song, maar speelt alles met even groot plezier af :D

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 10 dec 2009, 15:00

Ik kreeg die vraag van een collega die interesse toonde... Andere vraag die ze stelde: kan ie in een redelijk grote kamer toch nog hard spelen?

TH0M

Berichtdoor TH0M » do 10 dec 2009, 15:19

Nog een vraag. Wat betekend dat FAST. Ik heb al tijden gezocht, maar weet het nog niet!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 10 dec 2009, 15:48

Henkjan schreef:115€ voor een paar Alpair5, 245€ voor een paar Trio8 en dan 595€ voor een paar AS2/100 is samen 955€. dan nog wat kleingeld voor de demping, schroeven, stukje kabel, en met wat hout gaat dan dan mss net een stukje over de 1000€ heen maar niet veel :D als je de AS2/100 met digitale input neemt komt er nog wel 120€ bij, dus dan ga je er wat meer overheen idd.

Zijn er ook links naar deze drivers en amps? nu kan ik me er niet veel bij voorstellen. afgezien van de foto's in de openings post.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 10 dec 2009, 16:00

TH0M schreef:Nog een vraag. Wat betekend dat FAST. Ik heb al tijden gezocht, maar weet het nog niet!
Fullrange And Sub Technology

Leeuwarden schreef:Ik kreeg die vraag van een collega die interesse toonde... Andere vraag die ze stelde: kan ie in een redelijk grote kamer toch nog hard spelen?
tja, wat noemt die collega hard.... ik denk t wel, zal later vandaag (m'n vrouw is er ff niet :lol: ) wat testen en dan op een meter of 3 eens met m'n foon de dB's meten.. ik heb ze nu in de doorzonwoonkamer staan (in de lengte opgesteld)

ray5150 schreef:
Henkjan schreef:115€ voor een paar Alpair5, 245€ voor een paar Trio8 en dan 595€ voor een paar AS2/100 is samen 955€. dan nog wat kleingeld voor de demping, schroeven, stukje kabel, en met wat hout gaat dan dan mss net een stukje over de 1000€ heen maar niet veel :D als je de AS2/100 met digitale input neemt komt er nog wel 120€ bij, dus dan ga je er wat meer overheen idd.
Zijn er ook links naar deze drivers en amps? nu kan ik me er niet veel bij voorstellen. afgezien van de foto's in de openings post.
gewoon hier op t forum:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 10 dec 2009, 19:23

Henkjan schreef:tja, wat noemt die collega hard.... ik denk t wel, zal later vandaag (m'n vrouw is er ff niet :lol: ) wat testen en dan op een meter of 3 eens met m'n foon de dB's meten.. ik heb ze nu in de doorzonwoonkamer staan (in de lengte opgesteld)

Denk aan discotheek niveau van vroeger. Hard dus. En dus, Henkjan... K-3 (bij voorkeur mét Josje) in de sleuf en GAS! \:D/

Emile

Berichtdoor Emile » do 10 dec 2009, 20:02

Zo'n kleine breedbander gefiltert op 300 Hz voldoet prima op huiskamerniveau, het voordeel van zo'n actieve module is dat je "eenvoudig" de overgangsfrequentie kunt verhogen. Boven de 500hz is dit systeem al behoorlijk "idot-proof", lijkt mij. De woofer zal in elk geval het probleem niet zijn.
Ik denk alleen dat je aan audiofiele eigenschappen zal inleveren, de homogeniteit wordt minder. Bovendien wordt het steeds minder "FAST" en steeds meer twee-weg.
Het is ook mijn ervaring met FAST-systemen dat een overgangsfrequentie van ongeveer 300 Hz het optimum is tussen belastbaarheid en maximaal profijt van het homogene geluidsbeeld van een breedbander.

Nescio was overigens het pseudoniem van de schrijver Jan Hendrik Frederik Grönloh, het nummer van de Nits is een ode aan hem. Nescio is latijn voor "ik weet het niet"

Emile.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”