subwoofer kist bereken winisd

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Max.n

Re: subwoofer kist bereken winisd

Berichtdoor Max.n » di 23 mar 2021, 20:15

Bertje schreef:Volgens mij gaat het om een JBL stage 810 subwoofer en die mag je in 12L stoppen. In 100 liter meer wordt 'm echt niet, 40 liter minder ook niet.

Aah oke bedankt ik ga Effies kijken voor afmetingen zodat ook de versterker past. Bedankt allemaal! Ik ga ergens in april beginnen ik zal dan ook wat foto's online gooien.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 23 mar 2021, 20:51

Max.n schreef:Hey allemaal,
Ik ben van plan een speaker kist te maken met daarin 2 frontspeakers, 2tweeters en een subwoofer. Ik weet het aantal L dat de kist moet zijn: 112.
Kan iemand mij advies geven over de afmetingen en of de kist open of gesloten moet zijn en hoe groot het gat/gleuf moet zijn?
Ik wil de JBL stage 810 gaan gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Max.

Hoe kwam jij nou bij 112 dan? ik dacht nog een Sub, behalve 2x 8" maar dat is natuurlijk een prima mini sub. 12 liter betekent een extreem lage gevoeligheid.

Kijk anders eens bij Boominator projecten

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 23 mar 2021, 21:38

wouter schreef:Hoe kwam jij nou bij 112 dan?

Nou, zo:

Max.n schreef:Die 112 had ik uit gerekend omdat iemand zei dat je het aantal L kan betekenen met: EBP= Fs/ Qes dus vandaar de 112L

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 23 mar 2021, 21:51

Whaaaa dat heb ik nog nooit gedaan... Weer wat geleerd. En dat slaat dus als een tang op een varken...

Ik heb zo mijn eigen vuistregeltjes ;-)
Qts 0,35 --> 63% van Vas en afstemming is fs

Dus ca 10 liter en fb 42Hz

Qts liters (% van Vas)
0,25 --> 28% (fb = fs)
0,30 --> 38% (fb = fs)
0,35 --> 63% (fb = 1,1 x fs)
0,40 --> 96% (fb = 1,1 x fs)
0,45 --> 161% (fb = 0,88 x fs)

Die afstemfrequentie is natuurlijk redelijk smaak en plaatsingsgevoelig. De weerstand in je filter telt ook nog mee.
Maar dit is wat ik eens heb uitgezocht door wat drivers in WinISD met elkaar te vergelijken.

Voor het gemak kan de afstemtabel weggelaten worden. Voorbij Qts = 0,4 ga je onder fs zitten met je afstemming. De Qts van 0,3 en kleiner zijn toch amper 'laag-afstemmingen'.

In Car Audio is de Qts vaak groter, en doet de cabingain erg veel. Dit JBL stage 810 zijn erg mooie units. Ben benieuwd naar de gevoeligheid in het echte leven. Zelf heb ik een FaitalPRO 8PR200 in een 14 liter kastje. Die gaat minder laag, maar perst er een vrolijke hoeveelheid dB's uit.

Wil je een party knaller met niet al te veel vermogen, dan zou ik eerder een 10" pakken, zoals een B&C 10CL51 in 30 liter.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » di 23 mar 2021, 22:30

Car audio wordt vrijwel altijd actief gefilterd, weerstand is alleen je ls kabel. Mijn ervaring is dat de door JBL voorgestelde kastjes prima werken.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 24 mar 2021, 0:37

och, natuurlijk. Die EBP geeft het getal waarmee je bekijkt in wat voor kastconstructie de luidspreker past. Dat zijn niet de liters!

12 kan, maar met 10 liter en een fb van 47hz kom ik optimaal uit. JBL zit zeker goed, want met de woofer ingebouwd en de poort er af zit je zonder demping redelijk goed tegen de 12 liter intern bruto aan.

Het is een verassend mooi ding!
Maar zoals verwacht, niet zo gevoelig helaas.

https://www.bol.com/nl/p/jbl-stage-800b ... 094377848/

Ondanks dat het een zelfbouw forum is, dit is ook wel wat...

Max.n

Berichtdoor Max.n » wo 24 mar 2021, 16:23

Toch nog een vraagje, kan iemand mij helpen om de speeltijd te berekenen van een speaker kist (kratradio)? Ik wil 2x 17ah als accus gebruiken parallel aan gesloten op een versterker, aan de versterker een sub 2 frontspeakers en 2tweeters.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 25 mar 2021, 19:42

er zijn hier wel topics, heb het niet voor je opgezocht maar ik heb het wel berekend zien worden ergens.

Hangt af van de dichtheid van het signaal, zonder compressie klinkt het minder luid. Gevoelige woofers zul je minder vermogen hoeven geven voor dezelfde geluidsdruk dus gaat relatief langer mee/luider bij dezelfde accutijd.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”