GHP ?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

arjank

Re: GHP ?

Bericht door arjank »

Als het formaat niet zo'n grote rol speelt dan zou ik er ook een BR mee bouwen, dan heb je diepgang + goed rendement.
Wil je de woofers toch inzetten maar is 107 liter te groot dan zul je tot een compromis moeten komen. Als 80 liter (BR) nog te doen is qua formaat dan zou ik dat doen, misschien kan Peter deze als optie in WINisd er bij zetten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja maar veel krimpen qua vloeroppervlak doet dat niet. Krijg je dit:
Seas_25F-EW_80L.GIF
Wat je hier goed kan zien is dat een litertje meer of minder, binnen zekere grenzen, niet zo heel veel uitmaakt.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Bedankt voor de simulaties, Peter! Ik zal er nog eens een paar nachtjes over slapen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ter overdenking nog even een vergelijk met 2 woofers van Seas die vergelijkbaar laag gaan maar dan in een veel kleinere kast: De L26ROY in een 35L kast en de L26RO4Y in zelfs een 12,5L kast! Je ziet dat L26ROY vergelijkbaar presteert qua frequentie en de L26RO4Y in de richting komt. Maar beide wel met een aanzienlijk lager rendement. Je moet er 3 - 4 keer zoveel vermogen in stoppen voor een vergelijkbare geluidsdruk als de speaker die je hebt. Je krijgt het dus niet voor niets. Het zijn beide speakers van rond de €250. En bijna zeker weten: de 25F-EW zal lekkerder klinken in die grotere kast... :mrgreen: Slaap er i.d.d. nog maar eens een paar nachtjes over ;)
Seas_woef vergelijkL.GIF
VintageHarry

Geheel toevallig kon ik gisteren in de buurt gratis :D een set lege Quadral Montan kasten ophalen. Die hebben de gewenste 38 cm breedte, zijn wel hoger.
Voor de 10" woofer is hierin ca. 80 liter beschikbaar, en dat is wat weinig voor de eerder genoemde Seas 25F-EW in BR configuratie. Echter, elders op het schap ligt ook nog een set 25F-EWX met grotere magneet. Die had weliswaar een andere bestemming maar het zou een hoop zaagwerk schelen als ik daarmee in deze kasten wel een goed resultaat zou krijgen (en aan zagen en zo heb ik nogal een broertje dood :oops: ).

Aangezien ik momenteel geen pc ter beschikking heb :( is mijn vraag of Peter of een andere behulpzame forumgenoot wellicht nog de Seas 25F-EWX in de al eerder in dit topic genoemde 80 liter BR configuratie voor mij wil simuleren? Dan heb ik een vergelijk met de andere Seas woofer. De meeste parameters lijken uiteraard op elkaar, voor de 25F-EWX geldt:
Fs 26 Hz, VAS 175 liter, Qts 0,23

Alvast bedankt voor alle interesse en hulp!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die 25F-EW doet het ook prima in 80L hoor, gaat ietsje minder laag. Kijk een eens een paar posts terug... 8) Zal nog wel even naar de 25F-EWX ter vergelijk kijken.
VintageHarry

Fijn, alvast bedankt! Op welke frequentie wordt de poort hierbij afgestemd?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zoals beloofd:
25F-EWX.GIF
Die EWX wil echt 30L - 40L zien zoals aangegeven in de datasheet. Bij 80L gaat dat mis: oranje lijn. Gaat een lekkere boembox op 50Hz opleveren. Kun je beter de EW in 80L stoppen: groene lijn. Dat is lekker gemoedelijk en aangenamer.
VintageHarry

Inderdaad, Seas heeft dat destijds blijkbaar goed getest. Maar mooi dat jij dit nog eens hebt nagerekend, anders was ik toch blijven twijfelen. De EW wordt het dus :) Met een mooie poort op de plaats waar nu de Quadral "variovent" zit.
Hartelijk dank voor je hulp, Peter!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”