Di3+, the Totem of Tone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: ODi2, actief drieweg systeem met omnipool en twee dipole

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
De Clio heeft dedicated hardware die zich zelf inregelt a.d.h.v. interne calibratiebronnen. De MLS respons bij een loopback meting is voor alle FFT windows een perfecte rechte lijn.

Gerrit
Het gaat niet over het FFT window maar over het Impulswindow. Dat is niet hetzelfde.

Het FFT window is alleen van belang bij een gewone spectrum meting (dus voor vervorming e.d.). Bij een MLS impuls meting niet zo. Dat kan rechthoekig zijn of Hann/Hanning.

Maar goed ik zei al, ik ken Clio niet zo goed. Heb er heel lang geleden eens wat mee gespeeld. Als je met een loop-back een mooie rechte lijn krijgt lijkt mij er geen probleem.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
...Het gaat niet over het FFT window maar over het Impulswindow. Dat is niet hetzelfde.
Mijn fout, ik had mij niet goed uitgedrukt. Het gaat inderdaad om de impuls window.

Door de driver horizontaal te monteren en te roteren heb ik de verticale spreiding bepaald:
Neo10-0-15-30-45-60-90-MLS_vertical.png
De verticale normalized directivity ziet er zo uit:
neo10-directivity-normalized-25dB_vertical.~png.jpg
Tot 1KHz gaat het nog wel goed, daar boven begint de driver te bundelen. Ik ben van plan om het kantelpunt naar het bandje op 1.5KHz, maximaal 2KHz te leggen, zo wordt het deel waar de 'lobing' begint vermeden.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Om uit te zoeken hoe de Neo10 het beste 'ingebouwd' kan worden heb ik de Neo10 breder gemaakt met stroken karton. Hier met stroken van 5cm:
Neo-sidewings.jpg
De vraag is of het frame zo smal mogelijk gemaakt moet worden of dat er misschien nog wat winst in het laag te behalen valt met een verbreding van de baffle.
Hier zijn de curves voor de kale driver (rood), 2cm stroken(groen), 5cm stroken(blauw) en 10cm stroken(paars)
Neo10_0-2-5-10cm.png
Zelfs de stroken van 2cm zorgen al voor een duidelijke dip in de frequentiecurve, het is mooi te zien hoe de dip naar beneden schuift en ook dieper wordt als de stroken breder worden. De winst in het laag bij 300Hz is voor de 10cm stroken net 4dB.
De gevolgen voor de directivity zijn bepaald niet gering, eerst de directivity voor de kale driver ter referentie:
neo10-directivity-normalized-25_B.~png.jpg
Voor 2cm stroken:
neo10-directivity-normalized-25_2cm.~png.jpg
Met 5cm stroken:
neo10-directivity-normalized-25_5cm.~png.jpg
En tenslotte met stroken van 10cm:
neo10-directivity-normalized-25_10cm.~png.jpg
Het moge duidelijk zijn dat ik zal proberen de driver in een zo klein mogelijk frame te bouwen. Het is even wat werk, voor de vier directivity diagrammen zijn 76 MLS metingen nodig, maar dan weet je ook wat :wink:

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Voor de volledigheid is hier nog de impedantiecurve van de Neo10:
Neo10-imp.png
Een hobbel bij 184Hz, verder is het een streep met een paar (hele) kleine hobbeltjes. De verticale schaal is slechts 10Ω dus de hobbeltjes zijn sterk uitvergroot t.o.v. wat je bij de impedantiecurves van conus luidsprekers ziet.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

De magneten zijn binnen \:D/
magnets.jpg
N52 (de sterkste van alle neodymium varianten) magneten van 50mm x 10mm x 4mm. Wat zijn die dingen sterk zeg :kwijl: Het is echt onmogelijk om één van die magneten los te trekken, je moet ze er echt af 'draaien'. Ook als je de laatste kantelt zodat die alleen nog via één rib contact maakt met de rest lukt het niet hem los te trekken.

Gerrit

P.S. Ook maar eens een toepasselijke avatar uitgezocht.
Dan

Bericht door Dan »

Ik ben echt heel erg nieuwsgierig naar het eindresultaat Gerrit. Het is alleen wel heel erg jammer dat dit voor de doorsnee DHZ-er niet te reproduceren is..
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Pas je wel op, die dingen breken nogal snel. En altijd een veiligheidsbril op! Jaren geleden hebben we dergelijke exemplaren al eens uit elkaar zien spatten nadat ze op elkaar klapten. We vinden nog steeds splinters ervan terug aan bureau onderstellen en binnenin stalen kasten... :-&

Maar dat weet je waarschijnlijk wel :D
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Dan schreef:
Ik ben echt heel erg nieuwsgierig naar het eindresultaat Gerrit. Het is alleen wel heel erg jammer dat dit voor de doorsnee DHZ-er niet te reproduceren is..
Ik ook :lol: Het valt op zich nog wel mee, de staalplaat laat ik ook maken want daar heb ik de spullen niet voor. Als alternatief voor het bandje zou ik een Mundorf dipool AMT aanraden, die lijkt me toch beter dan de Neo3. Het dipool bandje van Raal is met 20cm veel te breed voor dit concept.
Het bandje in de vorm die ik ga maken kán ook niet verkocht worden, de magneten zijn niet afgeschermd en het bandje is erg kwetsbaar. De gevoeligheid voor tocht valt gelukkig erg mee juist omdat het frame zo smal is. Het bandje in mijn surround speakers doet het in ieder geval erg goed.
Pjotr schreef:
Pas je wel op, die dingen breken nogal snel. En altijd een veiligheidsbril op! Jaren geleden hebben we dergelijke exemplaren al eens uit elkaar zien spatten nadat ze op elkaar klapten. We vinden nog steeds splinters ervan terug aan bureau onderstellen en binnenin stalen kasten... :-&

Maar dat weet je waarschijnlijk wel :D
Dat van dat splinteren was mij bekend, maar een veiligheidsbril is bij deze magneten geen slecht idee, de vorige magneten waar ik mee gewerkt heb waren groter en minder sterk. Ik moet nu zien ze drie naast elkaar aan weerszijden van een aluminium strip te lijmen zodat er een compound magneet van 15cm x 1cm x 1cm ontstaat. Daar moet wel één of andere klem/mal voor gemaakt worden.

Deze magneten zijn volgens mij ook ideaal om een bandmicrofoon mee te maken, ik heb toch genoeg magneten dus dat ga ik zeker ook proberen. Hele dunne folie en een ribbelaar heb ik immers al.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Even een foto van het bijgewerkte model naast de Orion:
ODi2_model.jpg
De ruimte naast de Neo10 is nu geminimaliseerd, de bevestiging gaat in deze variant door de bovenplaat de baskast in. Voor de ontwikkeling ga ik in ieder geval een losse standaard maken zodat ik makkelijk de juiste hoogte kan bepalen. Misschien is een losse standaard ook wel beter, dan zijn mid en hoog immers volledig ontkoppeld van het laag. Met een losse standaard is de bovenplaat ook niet meer onderbroken, dat is denk ik optisch toch fraaier.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Hoe sluit het bandje aan op de Neo10? Dat is de vraag waar het hier om draait. De fysieke aansluiting is op dit moment volledig in stijl met het bandje, absoluut minimaal:
Neo10-ribbon.jpg
Alleen maar een klemmetje gemaakt van een strip messing. Minder kast dan dit kan gewoon niet :lol:
Het verschil in rendement heb ik aangepakt door voor de dipool correctie het het bandje een 12dB low shelf met boost te gebruiken:
ribbon-shelf-DSP.png
en voor de correctie van de Neo10 een 6dB high shelf met verzwakking:
Neo10-shelf-DSP.png
Vervolgens zit er nog een 3 dB notch op de Neo10 om de brede bult bij 1,5kHz aan te pakken:
Neo10-notch-DSP.png
De resonantie van het bandje heb ik bewust met rust gelaten. Het kantelpunt is 1500Hz met een LR 24dB/oct filter.
Het resultaat:
Neo10-ribbon-50cm-frequ-phase.png
Frequentie in rood, unsmoothed!!!, en fase in blauw. Niet gek voor een uurtje spelen met de DLCP 8)
En nu wordt het echt leuk :D , de frequentiecurves bij 0 (rood), 30 (groen), 60 (blauw), 80! (paars) en 90 (grijs) graden:
Neo10-ribbon-0-30-60-80-90.png
En het klapstuk, de normalized directivity van 100Hz tot 20kHz:
directivity-normalized-50cm-Neo10-ribbon.~png.jpg
:yeah: :yeah: :yeah:
Dit is zo'n prachtige homogene spreiding dat het jammer zou zijn om hier een omnipool onder te zetten. Ik ben nu dus aan het overwegen om i.p.v. ODi2 een SuDi3 te bouwen, dus de Thor subwoofers te laten staan met vanaf 50Hz tot ~300Hz twee AT10 in een vlakke baffle.

Gerrit
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik zie dit topic nu pas. Leuk project! Het lijkt me slim om hier inderdaad een dipoolmid bij aan te sluiten. Ik ben bang dat het allemaal wat te veel wordt voor die are Neo10.
Gerrit schreef:
En nu wordt het echt leuk :D , de frequentiecurves bij 0 (rood), 30 (groen), 60 (blauw), 80! (paars) en 90 (grijs) graden:
Ziet er goed uit, afgezien van die resonantie. Ga je daar nog iets aan doen?
De directivity is een stuk hoger dan je normaal hebt met een dipool. Of lijkt dat zo omdat de microfoonafstand niet constant was?
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Martijn M schreef:
Ik zie dit topic nu pas. Leuk project! Het lijkt me slim om hier inderdaad een dipoolmid bij aan te sluiten. Ik ben bang dat het allemaal wat te veel wordt voor die are Neo10.
Gerrit schreef:
De bijlage Neo10-ribbon-0-30-60-80-90.png is niet meer beschikbaar
De directivity is een stuk hoger dan je normaal hebt met een dipool. Of lijkt dat zo omdat de microfoonafstand niet constant was?
Dank je :)
De resonantie in het bandje wordt in het andere draadje verder aangepakt. In dit draadje gaat het om het systeem als geheel.
De afstand was constant 50cm, dat is wel dichtbij. De Neo10 en het bandje sluiten in ieder geval prachtig op elkaar aan. Ik denk dat de Neo10 vanaf 300Hz wel hard genoeg gaat en de AT10 moet 300Hz makkelijk aan kunnen (het is de KAP met sandwich cone).
Hier is nog een stepped sine sweep vanaf 200Hz op 50cm afstand:
Neo10-ribbon-stepped-harmonics.png
Grondtoon is rood, 2e = groen, 3e = oranje, 4e = blauw, 5e = paars. Hier blijkt ook dat je beter boven de 300Hz blijft met de Neo10.

Het werkt trouwens wel erg fijn met zo'n DLCP :D

Gerrit
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De directivity klopt wel ongeveer hoor. Bij 60 graden hoor je op -6dB te zitten, daar zit je niet al te ver vandaan. Als je op een grotere afstand meet dan zul je op 0 graden een wat lagere output meten.

Erg mooi!
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jeroen, je hebt helemaal gelijk. Ik keek verkeerd naar de schaal.

Gerrit, is dat inclusief correctie van de response? En op een niveau dat representief is voor het luisterniveau?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gerrit schreef:
Martijn M schreef:
Gerrit schreef:
De resonantie in het bandje wordt in het andere draadje verder aangepakt. In dit draadje gaat het om het systeem als geheel.
De afstand was constant 50cm, dat is wel dichtbij. De Neo10 en het bandje sluiten in ieder geval prachtig op elkaar aan. Ik denk dat de Neo10 vanaf 300Hz wel hard genoeg gaat en de AT10 moet 300Hz makkelijk aan kunnen (het is de KAP met sandwich cone).
Hier is nog een stepped sine sweep vanaf 200Hz op 50cm afstand:
Neo10-ribbon-stepped-harmonics.png
Grondtoon is rood, 2e = groen, 3e = oranje, 4e = blauw, 5e = paars. Hier blijkt ook dat je beter boven de 300Hz blijft met de Neo10.

Het werkt trouwens wel erg fijn met zo'n DLCP :D

Gerrit
Ik denk dat als je het kantelpunt op 2500Hz legt, dat je dan de stijging van K3 rond 2000Hz kwijt bent. Het wordt nu net wat teveel voor het bandje.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

jeroen_d schreef:
De directivity klopt wel ongeveer hoor. Bij 60 graden hoor je op -6dB te zitten, daar zit je niet al te ver vandaan. Als je op een grotere afstand meet dan zul je op 0 graden een wat lagere output meten.

Erg mooi!
Ik ben ook erg blij dat er naast de dipool correctie maar één vlakke notch nodig is om de boel recht te krijgen.
Martijn M schreef:
Jeroen, je hebt helemaal gelijk. Ik keek verkeerd naar de schaal.

Gerrit, is dat inclusief correctie van de response? En op een niveau dat representief is voor het luisterniveau?
Ja, inclusief DSP correctie voor de dipool afval. Het systeem is gekalibreerd, dus het zijn 95 echte dBSPL's op 50cm. De sinus zweep is zonder gehoorbescherming niet te harden :lol: Met gehoorbescherming hoor je dat het wel zuiver is maar gewoon erg hard.
jeroen_d schreef:
Ik denk dat als je het kantelpunt op 2500Hz legt, dat je dan de stijging van K3 rond 2000Hz kwijt bent. Het wordt nu net wat teveel voor het bandje.
De stijging zou ook gerelateerd kunnen zijn aan de resonantie, maar ik zat ook al te denken om naar 2kHz te gaan. Waar zou je het kantelpunt tussen de AT10's en de Neo10 leggen?

Gerrit
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gebaseerd op jouw metingen zou ik hem voor de NEO10 niet lager dan 400Hz leggen en dat is ook een mooie bovengrens voor de AT woofers.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

jeroen_d schreef:
Gebaseerd op jouw metingen zou ik hem voor de NEO10 niet lager dan 400Hz leggen en dat is ook een mooie bovengrens voor de AT woofers.
Dan heeft de Neo10 het wel een stuk makkelijker.
De baffle wilde ik eigenlijk niet breder hebben dan de Orions nu, die zijn 34cm. Als de subs het stuk onder 50Hz voor hun rekening nemen dan zou dat eigenlijk voldoende moeten zijn. De hoogte zo rond de 70cm. De dragers voor het mid-hoog komen dan los te staan van de laag baffle, ietsje er achter of misschien er naast, in ieder geval volledig ontkoppeld van het laag.

Gerrit
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Goed plan!
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Hier is nog het vervalspectrum van de Neo10 samen met het bandje:
Neo10-ribbon-50cm-CSD40.png
Het is niet zo prachtig als het bandje alleen, maar nog steeds erg goed en het is nu met alle dipool correcties.
Met een verticale schaal van 30dB, die zie je vaak in datasheets, ziet het er een stuk vriendelijker uit:
Neo10-ribbon-50cm-CSD30.png
Hier zie je wel echt goed hoe scherp die resonantie is :( , maar die krijg ik nog wel weg O:)

Gerrit
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het vervalspectrum in het lagere middengebied lijkt altijd slechter dan het werkelijk is, dit komt door het beperkte tijdvenster. Als je over een grotere bandbreedte zou kunnen meten had je dit probleem niet. Echter, dan meet je weer reflecties mee. Ik maak me er nooit zorgen over, als de respons glad is dan weet je eigenlijk al genoeg.
Jag

Bericht door Jag »

Mooi project en mooie polars :proost:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Jag schreef:
Mooi project en mooie polars :proost:
Het is ook eigenlijk best nog wel compact zo, de vlakke baffle met de AT10's neemt optisch een stuk minder plaats in dan de Orion's en de top is helemaal een stuk smaller. Van de week maar eens een plaatje MDF halen voor een test.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Re: Di3+, the Totem of Tone

Bericht door Gerrit »

De kogel is door de kerk, het wordt een drieweg dipool met subwoofer ondersteuning. De titel van het draadje is daarom aangepast, het doel is nu ook een stuk hoger gegrepen :mrgreen:
Twee additionele Flexunits zijn besteld, het ontwikkelen van de baffle kan beginnen \:D/

Gerrit
Walt

Re: Di3+, the Totem of Tone

Bericht door Walt »

Worden het dan 4x AT 10C77 voor het laag of 2x?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”