LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Net als ik, heb jij de neiging zaken nogal stellig neer te zetten :) .
nlmb schreef:
ik heb zelf de neo o.a gehoord in een "van duppen" speaker.
Was dat de NEO3 of de NEO3PDR? Juist gefilterd, zou op basis van het afstraalgedrag de NEO3PDR meer doortekening in het uiterste hoog moeten geven. Daarbij klinkt hij duidelijk anders in dipooltoepassing.
Als je ook dipool hoog wilt, zou ik de backfiring tweeter door een goedkoper exemplaar vervangen. Deze is alleen voor de ambient informatie
Gebaseerd op mijn eigen experimenten, vraag ik me af of je in dit geval uit eigen ervaring spreekt.
Dat de tweeter net zo vlak is als een Scanspeak zegt m.i. niets. Dat zijn sommige Seas Prestige tweeters ook en toch klinken die anders.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik sluit niet uit dat er high end dome tweeters zijn die back-to-back een beter plaatje neerzetten dan de NEO3PDR. Maar ja, wat dat betreft is de keuze voor de Accuton mid ook nogal specifiek.
Waar je wel op moet letten is dat voor jouw toepassing de Neo3 een wat te laag rendement kan hebben. De woofer wil je niet al te veel terug nemen.
In combinatie met de AL130 heb ik de NEO3PDR moeten dempen. Het zal wel meevallen bij gebruik van een enkele mid, veel meer dan 1,5 dB zal er niet gedempt hoeven worden. Hier een punt van maken (een mid in een 3-weg een dB-tje of wat dempen) vind ik spijkers op laag water zoeken.
Zelf zou ik zonde vinden als de kers op deze taart een matige tweeter is. Maar goed smaken verschillen en ik deel de mening van Krutke dan vaak ook niet :).
Ik denk dat Martijn een goede start maakt met de NEO. Het zal zeker niet de beste tweeter ter wereld zijn, maar om hem nu matig te noemen :cry: . Maar, als je het onderste uit de kan wilt met zo'n dure mid, dan verdient dat uitgebreide experimenten met andere tweeters.
Ik deel de mening van Krutke ook vaak niet trouwens. Bv bij de SEAS Excel Crescendo tweeter, als ik alleen zijn website had gelezen en deze tweeter niet zelf had gehoord, zou ik niet weten hoe goed de Crescendo is.
nlmb

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:
nlmb schreef:
Was dat de NEO3 of de NEO3PDR? Juist gefilterd, zou op basis van het afstraalgedrag de NEO3PDR meer doortekening in het uiterste hoog moeten geven. Daarbij klinkt hij duidelijk anders in dipooltoepassing.
Als je ook dipool hoog wilt, zou ik de backfiring tweeter door een goedkoper exemplaar vervangen. Deze is alleen voor de ambient informatie
Gebaseerd op mijn eigen experimenten, vraag ik me af of je in dit geval uit eigen ervaring spreekt.
Dat de tweeter net zo vlak is als een Scanspeak zegt m.i. niets. Dat zijn sommige Seas Prestige tweeters ook en toch klinken die anders.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik sluit niet uit dat er high end dome tweeters zijn die back-to-back een beter plaatje neerzetten dan de NEO3PDR. Maar ja, wat dat betreft is de keuze voor de Accuton mid ook nogal specifiek.
Waar je wel op moet letten is dat voor jouw toepassing de Neo3 een wat te laag rendement kan hebben. De woofer wil je niet al te veel terug nemen.
In combinatie met de AL130 heb ik de NEO3PDR moeten dempen. Het zal wel meevallen bij gebruik van een enkele mid, veel meer dan 1,5 dB zal er niet gedempt hoeven worden. Hier een punt van maken (een mid in een 3-weg een dB-tje of wat dempen) vind ik spijkers op laag water zoeken.
Zelf zou ik zonde vinden als de kers op deze taart een matige tweeter is. Maar goed smaken verschillen en ik deel de mening van Krutke dan vaak ook niet :).
Ik denk dat Martijn een goede start maakt met de NEO. Het zal zeker niet de beste tweeter ter wereld zijn, maar om hem nu matig te noemen :cry: . Maar, als je het onderste uit de kan wilt met zo'n dure mid, dan verdient dat uitgebreide experimenten met andere tweeters.
Ik deel de mening van Krutke ook vaak niet trouwens. Bv bij de SEAS Excel Crescendo tweeter, als ik alleen zijn website had gelezen en deze tweeter niet zelf had gehoord, zou ik niet weten hoe goed de Crescendo is.
Misschien heb ik wel de verkeerde neo3 gehoord :), maar de PDR zal niet 2x zo goed zijn. Dat geloof ik nooit.

Ik spreek uit ervaring mbt dipole configs, ik had veel fase problemen met zo'n plank. Ik had een vifa ringstraler als backfiring tweeter. Maar die zal zeker niet goed genoeg zijn... Geef mij maar een kast.

De aaname die ik had dat het een compromisloos ontwerp is, vervolgens ga je een fraaie mid in rendement terug nemen. Ik wil alleen bijdragen, maar volgens mij is dat niet echt gelukt :).

Ik vind de neo3 niet bijzonder, net zoals de noferro tweeters van Seas welke door veel mensen ook als de top worden gezien. Dit is mijn mening en ik wil daarmee niemand aanvallen.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Afbeelding

Interessant! Mensen die hem gebruikten vergelijken hem met de er-4 van Eton.

Nlmb, Heb je een link naar een site waar deze tweeter vergeleken wordt? De prijs ligt een flink stuk hoger, dus het is niet zomaar een tweeter die je even wil kopen om te proberen. Hij werd getest in de hobbie hifi, maar die heb ik niet.
nlmb

Bericht door nlmb »

Ik heb hem zelf gebruikt, volgens mij zijn er niet zoveel mensen die er over geschreven hebben. Ik heb daar geen link van.

Zelf vind ik deze tweeter nauwkeuriger en cleaner klinken dan een ER4. Past volgens mij wel goed bij Thiel, deze woofers hebben ook die eigenschappen.

Volgens mij kan je deze tweeters bij de Audiofabriek kopen, misschien kan je informeren of ze ook te beluisteren zijn.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik vind dat de NEO3 nu wel erg in twijfel word getrokken.

Klank is een kwestie van smaak, maar dat een vliesje, wat volgens diverse tests ook nog eens lage vervormingscijfers kent, "behoorlijk wat doortekening" mist, gaat er bij mij niet goed in. Als zo'n tweeter gebrek aan detail toont, zou ik allereerst vraagtekens zetten bij de samenwerking met de andere driver(s), en vooral als zo'n snel vliesje in een 2-wegsysteem moet aansluiten op een 18cm woofer in een bassreflexbehuizing.

Al is het de beste woofer: als hij de NEO in het middengebied niet perfect volgt, helpt hij de detaillering om zeep.

@nlmb: het verbaast me enigzins dat iemand die 2.5 kHz te hoog vindt voor een Scanspeak 18w8531g00 (waaronder dan nog een woofer speelt), zich nu zo resoluut uitspreekt op basis van het horen van een magnetostaat welke moet samenwerken met een woofer die is afgestemd om ook het laag voor zijn rekening te nemen.
Bijlagen
vanduppen_breeze.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wat maakt dat een tweeter goed klinkt? Alles is uiteindelijk terug te voeren op frequentieresponse en afstraalgedrag (deze twee noem ik in één adem) en vervorming. Het afstraalgedrag van de Neo3 is in het horizontale vlak heel goed en de vervorming is (vooral voor een vlakstraler) ontzettend goed.
Zijn lage prijs maakt hem voor een highend project misschien wat minder aantrekkelijk, maar qua performance lijkt hij wel mee te moeten kunnen spelen.

Jeroen,

Waarom denk je dat de Crescendo zo goed klinkt? Ik heb de tweeter ook gehoord in Carlo's monitor en vond 'm goed klinken, maar ik kon tijdens die luistersessie niet zeggen of hij beter klonk dan de T25CF001, die samen met een 18cm Excel magnesium in één van de aanwezige monitoren zat.
De Crescendo meet netjes, maar niet uitzonderlijk.
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 24 sep 2007, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

nlmb schreef:
jeroen_d schreef:
nlmb schreef:
Ik vind de neo3 niet bijzonder, net zoals de noferro tweeters van Seas welke door veel mensen ook als de top worden gezien. Dit is mijn mening en ik wil daarmee niemand aanvallen.
Geen enkel probleem hoor. Ik hoor graag welke tweeters in die prijsklasse beter presteren.

Mijn quoten gaat wat mis het is een vraag aan nlmb...

Ik heb die mundorfs twee keer gehoord. 1 Keer in een hobby hifi ontwerp en 1 keer in een erg dure high end speaker.

De laatste heb ik lang genoeg gehoord om mee te mogen praten (...) Het is een super detailrijke en rustig klinkende tweeter. Alleen het stereobeeld/ ruimtelijke weergave was volkomen vlak.

Afbeelding
nlmb

Bericht door nlmb »

De Mundorf AMT is erg directioneel, dus de ruimtelijk afbeelding is minder dan van een fraaie dome. Het is dan ook niet mijn eerste keus, maar het is wel een dipool, wat misschien iets is voor de TS :).

De Seas prestige tweeters zijn prima maar zelf vind ik de Vifa XT25 / DX25 ook goed klinken. Of een Dayton RS28AS/ Morel MDT 29. Zoals ik al zei een en ander is smaakafhankelijk, wat de beste tweeter voor een bepaalde prijs is weet ik niet. Ik geef alleen wat tegengas, om te voorkomen dat mensen elkaar napraten. Ik denk dat Wavecor ook wel betaalbare tweeters heeft. De site laat mooie dingen zien.

@ Marp, dat ben ik waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest. Ik heb de Scanspeak 18W gebruikt en vond het eindresultaat niet prettig als ik deze woofer te hoog had ingezet (>2500 Hz). Hoe dat voor deze Thiel&Partner is weet ik niet. Dat afstemming ook belangrijk is ben ik met je eens, maar alleen afgaan op metingen gaat er bij mij niet in :)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Montana...

Wil je je plaatje wat kleiner maken?

Tegengas geven is prima! Ik heb er alleen wat moeite mee als dingen absoluut vergeleken worden, zonder op de prijs te letten.

Dit vindt ik de beste tweeter:
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ucts_id=96

Voor 5.- euro :D

De nieuwe Beyma air motion tweeter lijkt me erg mooi en met 470.- euro per stuk net iets betaalbaarder als een Mundorf:
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/detalle.php?id=203

Groet Roland
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Roland schreef:
Montana...

Wil je je plaatje wat kleiner maken?

Tegengas geven is prima! Ik heb er alleen wat moeite mee als dingen absoluut vergeleken worden, zonder op de prijs te letten.

Dit vindt ik de beste tweeter:
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ucts_id=96

Voor 5.- euro :D

Groet Roland
Zo beter? :wink: De 2340 heb ik gezien voo 300 euro p/st..

De AMT tweeter in dat dure ontwerp heeft een minder grote bandbreedte in het superhoog dan de kleinste AMT, misschien dat dat voor een minder prettig stereobeeld zorgt. Als afstraling, vervorming en frequentieverloop goed is, kan het stereobeeld toch vaak niet slecht zijn? Wellicht dat de AMT mid/tweet in dat ontwerp geen goed afstraalgedrag heeft en dus minder goed is. Ruimte speelt natuurlijk ook mee, maar daar kunnen de meeste luisteraars wel doorheen luisteren denk ik..

Volgende week heb ik het druk, maar misschien heb ik die week erop tijd om de Accuton en de Neo in een testbaffle te stoppen. Natuurlijk valt er pas iets te zeggen als dat dan goed gefilterd is. Als ik van mijn stoel geblazen wordt van verbazing durf ik het wel aan met de Neo en anders ga ik op zoek naar een andere magnetostaat.

Het uiterlijk van de Neo past trouwens best mooi bij dat van de Accuton. De korf van de Accuton is precies hetzelfde als de frontplate van de Neo.

Weet iemand misschien uit zijn hoofd waar een speaker staat met een AMT tweeter? 8)

mvg,

Martijn
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

nlmb schreef:
Ik spreek uit ervaring mbt dipole configs, ik had veel fase problemen met zo'n plank. Ik had een vifa ringstraler als backfiring tweeter. Maar die zal zeker niet goed genoeg zijn... Geef mij maar een kast.
:lol: :lol: :lol:

Hoe kun je nu faseproblemen met een plank hebben? (vraag is serieus bedoeld).
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik vraag me eigenlijk af hoe belangrijk de afstraling is van een dipooltweeter is, wanneer deze in de dipoolbaffle zit, ipv gesloten kast.. Theoretisch zou je op 90 graden immers geen output moeten hebben, hoewel dat in het hoog minder opgaat.

Alle commentaar over de AMT ging over gesloten ontwerpen.

KAn iemand zeggen hoe het met de afstraling van een dipooltweeter zelf zit in een dipool ontwerp vs gesloten ontwerp? met andere woorden: Speelt het afstralingskarakter van een tweeter in een dipoolopstelling mee? De twee lijken me totaal andere situaties en dus niet te vergelijken..

De magnetostaat van Mundorf:
http://www.mundorf.com/deutsch/lautspre ... rivers.pdf
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, het speelt absoluut mee. Omdat de baffle afmeting ordegrootte golflengte is in het onderste bereik van de tweeter is het relevant hoe daar de tweeter afstraalt. Op de hoogste frequenties bundelen alle tweeters en maakt het niet uit. Bedenk dat zelfs de backwave van een 17cm middentoner rond 2000 Hz nog gewoon om de baffle heen komt, zij het ruim 10dB verzwakt. Bundelende tweeters helpen om het afstraalgedrag vlak en uniform te houden. Het zou handig zijn als we meer info hadden over het precieze afstraalgedrag van de AMT. Gegarandeerd dat er een bak werkelijkheidsweergave bij komt in dipoolgebruik. Lijkt me voor jou een interessante high end kandidaat. Enorm rendement, kun je er mooi nog een tweede mid bijzetten :twisted: .
Martijn H

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ja, het speelt absoluut mee. Omdat de baffle afmeting ordegrootte golflengte is in het onderste bereik van de tweeter is het relevant hoe daar de tweeter afstraalt. Op de hoogste frequenties bundelen alle tweeters en maakt het niet uit. Bedenk dat zelfs de backwave van een 17cm middentoner rond 2000 Hz nog gewoon om de baffle heen komt, zij het ruim 10dB verzwakt. Bundelende tweeters helpen om het afstraalgedrag vlak en uniform te houden. Het zou handig zijn als we meer info hadden over het precieze afstraalgedrag van de AMT. Gegarandeerd dat er een bak werkelijkheidsweergave bij komt in dipoolgebruik. Lijkt me voor jou een interessante high end kandidaat. Enorm rendement, kun je er mooi nog een tweede mid bijzetten :twisted: .
Een tweede mid? :evil: Wens ik wel voor Kerst! Die AMT lijkt me wel wat. De Accuton zit op ongeveer 92,5 a 93dB rendement. Een tweede mid wordt het niet, waarschijnlijk een grote weerstand dus (actief?)..

Ik heb Mundorf net een mail gestuurd met de vraag wanneer hun magnetostaat S2 beschikbaar komt. Het princiepe zou iets goedkoper moeten zijn dan dat van de AMT tweeters, als je kijkt naar de prijs van de Neo3.

Nlmb, kan je wat meer informatie geven over de speaker (filter en bezetting) waarin jij de Mundorf 2340 in hebt gebruikt? Ik begin het ding toch steeds interessanter te vinden!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn, ik wil toch even een lans breken voor de opmerkingen die nlmb plaatst. Ga niet teveel af op wat iemand op een forum roept, gebruik het vnl om op interessante mogelijkheden te komen.

Kortom: zelf luisteren en vooral ook op eigen ervaring beslissen. Ga eens bij de audiofabriek langs bv.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

jeroen_d schreef:

Kortom: zelf luisteren en vooral ook op eigen ervaring beslissen. Ga eens bij de audiofabriek langs bv.
Daar stonden geen luidsprekers met een AMT driver opgesteld toen ik er vorige week op bezoek was. Bel ze anders eerst even.

Ik ben bang dat je naar Duitsland zal moeten om een AMT mundorf te horen.

Groet Roland
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Natuurlijk heb ik ook al gekeken of de AMT ergens in Nederland te beluisteren valt. Zelfs in het buitenland heb ik tot nu toe geen ontwerp kunnen vinden dat klaar stond om beluisterd te worden. Ik vind het wel leuk om te horen hoe iemand anders deze tweeter in zijn ontwerp heeft toegepast.

In de HH 6e uitgave van 2006 staat een test. Ik denk dat ik het daarmee moet doen..

Ik heb nog even tijd dus ik kan in de tussentijd gewoon verder zoeken en ik sta ook open voor goede alternatieven!

mvg,

Martijn
nlmb

Bericht door nlmb »

De Audiofabriek zou binnenkort een drieweg hebben met deze tweeter (en Audiotechnology). Dat is mij een tijdje terug medegedeeld.

@Jeroen, geen fase problemen? Voor de duidelijkheid ik bedoel dus de uitnulling van de front wave door de back wave.
nlmb

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:
Het afstraalgedrag is netjes gedocumenteerd, deze staat in het datablad. Voor de mensen die de url gemist hebben uit een van mijn voorgaande posts:
http://www.mundorf.com/deutsch/lautspre ... former.pdf

Ook de metingen van de HobbyHifi laten dit zien.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

nlmb schreef:
jeroen_d schreef:
Het afstraalgedrag is netjes gedocumenteerd, deze staat in het datablad. Voor de mensen die de url gemist hebben uit een van mijn voorgaande posts:
http://www.mundorf.com/deutsch/lautspre ... former.pdf

Ook de metingen van de HobbyHifi laten dit zien.
Volgens die metingen ligt de het niveau van vervorming allemaal onder het niveau van de Accuton C24.. Volgens die metingen valt het tot 25/30 graden best mee met de afstraling(-5dB op 20graden en -8dB op 30 graden op 20kHz). Buiten de 30 graden begint het hoog echter vlot af te vallen.. Metingen van de afstralingen van de Neo 3: http://www.mcaudio.co.uk/specs/NEO3pdr.pdf
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

nlmb schreef:
De Audiofabriek zou binnenkort een drieweg hebben met deze tweeter (en Audiotechnology). Dat is mij een tijdje terug medegedeeld.

@Jeroen, geen fase problemen? Voor de duidelijkheid ik bedoel dus de uitnulling van de front wave door de back wave.
Bij een goed ontwerp is er geen sprake van uitnulling. Ik ben momenteel een artikel voor Elektuur#2 audio special aan het schrijven waarin dit staat uitgelegd.
nlmb

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:
nlmb schreef:

Bij een goed ontwerp is er geen sprake van uitnulling. Ik ben momenteel een artikel voor Elektuur#2 audio special aan het schrijven waarin dit staat uitgelegd.
We gaan off-topic, in mijn boekje zal er altijd kortsluiting optreden, geluid van de achterzijde van de conus zal op sommige frequenties/ afstanden de golven van de voorzijde uitnullen (afstraalpatroon is immers ook in de vorm van een acht). Voor de duidelijkheid ik wil hier geen discussie over beginnen, dus laten we het hier bij houden.

Montana het wordt tijd voor foto's :) :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je stopt de discussie, maar doet 'en passant' nog wel even een bewering die geen hout snijdt. In het midden en hoog kan er namelijk alleen een achtvormig afstraalpatroon ontstaan indien er geen zuiver dipoolgedrag en dus ook geen nulling plaatsvindt (alleen precies opzij daalt het niveau flink maar dat is juist prima). Zuiver dipoolgedrag levert alleen in het laag een 8-vormig patroon op. In het midden en hoog kan je alleen een 8-vormige afstraalpatroon bereiken door slim gebruik te maken van de bundeling van de drivers, de baffle vorm en plaatsing van de drivers daarop. Dit vermeld hebbende, zal ik het er hier dan verder ook maar bij laten.
nlmb

Bericht door nlmb »

Mijn excuses Jeroen
Martijn H

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Je stopt de discussie, maar doet 'en passant' nog wel even een bewering die geen hout snijdt. In het midden en hoog kan er namelijk alleen een achtvormig afstraalpatroon ontstaan indien er geen zuiver dipoolgedrag en dus ook geen nulling plaatsvindt (alleen precies opzij daalt het niveau flink maar dat is juist prima). Zuiver dipoolgedrag levert alleen in het laag een 8-vormig patroon op. In het midden en hoog kan je alleen een 8-vormige afstraalpatroon bereiken door slim gebruik te maken van de bundeling van de drivers, de baffle vorm en plaatsing van de drivers daarop. Dit vermeld hebbende, zal ik het er hier dan verder ook maar bij laten.
hehe, in dat geval wacht ik met verder bouwen totdat je verteld hebt hoe dat te bereiken is! :lol:

mvg,

Martijn
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”