Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Re: Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
Nog wat: probeer eens het volgende: draai de speakers ver in, zo dat ze voor de luisterplek kruisen. En dan met de eq voldoende hoog er in
Gaan we proberen!
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

MichaelB schreef:
Ik ben aan het experimenteren gegaan met verschillende bolletjes voor de Jordan en zie wel iets resultaat, maar het wordt pas echt een verschil bij bollen groter dan 28mm. Dat vind ik persoonlijk niet mooi meer. Dus dat wordt een oplopend hoog...
Dat is een interessante observatie. Ik heb net een tijdje met gloeilampen en ijzerdraad geluisterd ( :mrgreen: ), met mijn kleine Monacor breedbandertjes. Een rondstralerconcept á la Duevel Planets meets Tony G's gloeilampexperimenten. Het werkte tot op zekere hoogte, maar niet perfect. De gloeilampen die ik gebruikte waren standaard formaat en ik begon me al af te vragen of het misschien zin zou hebben te experimenteren met andere afmetingen. Het feit dat jij met toenemend formaat verschil merkt, suggereert dat het experiment de moeite waard is.

Ik was van plan doorzichtige plastic kerstballen met zand te vullen en op een stokje of alu staafje te lijmen. Akoestisch hard en visueel intrigerend.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Bij de Karwei hebben ze een heel assortiment "gordijnroede einden" van aluminium en leuke lade knopjes van massief gedraaid staal.

Die van massief staal zijn perfect rond en mooi opgepoetst. Wel wat prijzig voor een experiment, maar ik wilde het dan ook snel weten... Ik had er drie gekocht, 16mm, 20mm en 28mm, want groter wilde ik niet gaan.

Meting op 30cm afstand van het bolletje, het bolletje steeds op 0,5cm afstand van de speaker, gemonteerd op een stuk 4mm ijzeren staf. Deze 0,5cm was proefondervindelijk, want verder weg was er niets meer te zien en dichterbij lukte me niet :-)
Dat ik überhaupt resultaat zag verraste me, want ik dacht dat je echt iets groters nodig zou hebben (maar niet geprobeerd is niet geweten). Komt ook nog bij dat m'n mic ontzettend in het hoog afwijkt, deze viel zo'n 10dB! af van 10Khz->20Khz. (daar moet ik nog eens naar kijken, want ik kan me niet voorstellen dat dat alleen m'n mic is...)

Helaas moet ik de plaatjes van de metingen even achterwege laten, want m'n mic ligt bij IBF.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff de ontluikende discussie over de M-Audio MobilePre afgesplitst
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1449840
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Hmmm, na het een en ander gelezen te hebben over de AS2.100 en de _bijna_ alleen maar positieve reacties ben ik aan het overwegen om deze modules ook in mijn huidige ontwerp te zetten...

Kan iemand een reden (buiten de extra centjes) bedenken om het niet te doen en toch te gaan voor een externe kast met gekochte Sure amps, BMM LR-filters, zelfbouw hoog boost filtertje? (ik heb mezelf namelijk al voor 90% overtuigt :oops: )
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat zelf iets in elkaar hobby-en leuker is?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
dat zelf iets in elkaar hobby-en leuker is?
:lol:

Die had ik, werkelijk waar, nog niet meegenomen!

Het is niet dat ik het dan niet ga gebruiken, want ik wil ook nog een center/surround versterker/filter in elkaar zetten. O:)
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Gaat een AS2.100 kanaal 2 SDX7's parallel aangesloten een beetje trekken? Dan krijgt-ie volgens mij boven de 100Hz 3Ohm voor z'n kiezen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

JvS schreef:
Gaat een AS2.100 kanaal 2 SDX7's parallel aangesloten een beetje trekken? Dan krijgt-ie volgens mij boven de 100Hz 3Ohm voor z'n kiezen.
Dat lijkt me toch wel. 3 ohm is nou niet echt zwaar en het is een net verloop, het stuitert niet ofzo. Ik heb er ook de Sure Tripath'sessen aangehad en die werden warm (worden ze sowieso), maar niet iets om bang van te worden.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lagere impedantie is geen probleem voor een UcD, gaat hooguit wat eerder in de stroombeveiliging
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ik vroeg het ook een beetje uit eigenbelang ;).

De AS2.100 staat op mijn shortlist en de 2x de CDX7 op een kanaal staat op de longlist voor een slank speakerontwerp :).
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Zow, zojuist de stap gezet en de sprong in het diepe is begonnen :)

Vandaag ben ik ook tot de beslissing gekomen dat er een set AS2.100 in de achterkant gebouwd gaat worden! Ja, in de mooie gladde achterkant.... Als Hypex nou eens voor het weekend zou kunnen leveren O:)

De Eve's zijn ook zo goed als verkocht, dus moet ik wel snel verder met deze speakers. Voor de tijd dat we beneden speakerloos zijn, komen deze beesten weer eens van stal:
KEF 3A.jpg
Een omgebouwde set KEF LS5/3A's van minimaal 20 jaar oud :lol:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Even 180 graden draaien :)

Gisteren bewonderde ik de achterkant van de speaker nog eens en bedacht me ook dat er grote rubberen blokken aan de binnenkant gelijmd zitten die dan ongetwijfeld loskomen als ik er in ga zagen...

DUHHUS:

De Hypex modules (zijn gisteren besteld) ga ik extern maken in twee mooie kastjes :mrgreen:
Alle spullen zijn daar toch al voor in huis en dan zit ook niet met het geneuzel van 2 lange RCA kabels van de versterker, 1 lange jack van module naar module EN 2 stopcontacten in de buurt van de speakers. Op deze manier gaat er gewoon 1 Speakon naar de speaker en kunnen de modules bij de versterker geplaatst worden, waar ook voldoende stopcontacten zijn.

Oh ja en m'n speakers blijven op die manier maagdelijk.

win-win lijkt me.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

De hierna volgende foto's kunnen als schokkend worden ervaren. Het wordt aangeraden deze foto's alleen te bekijken indien men ouder is dan 18 jaar! :lol:
Hypex doos.jpg
AS2.100 doosjes dicht.jpg
AS2.100 doosjes open.jpg
AS2.100 boven onder.jpg
Mooi zijn ze he?

Wat me meteen al opvalt, is dat ze erg degelijk in elkaar zitten. De afwerking is ook keurig, er zit niet scheef, los of rammelt.
Een extra, welke ik niet verwacht had, is dat er een 230V snoer, een lange USB kabel, een 5meter mini-jack trigger kabel EN een toets paneeltje bij zat! Dat staat volgens mij ook nergens als bijgeleverd accessoire op de site aangegeven! Ik ging uit van alleen een losse amp. Heel netjes! =D>

Vanavond en van het weekend heb ik wat te spelen! :mrgreen:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Gisteren is m'n mic uit duitsland terug gekomen, dus eindelijk kon ik aan de slag.

Als eerst heb ik een meting gedaan op 5cm afstand van de Jordan en de bovenste woofer (volgens mij kan ik deze beter in het midden meten, ter hoogte van de Jordan zodat ik ze allebei meet?).

Hier is de plot zoals deze ongefilterd (op een LR24 op 280Hz en -4dB voor de Jordan na) er uit ziet:
5cm-hoog-laag_hoog.png
Het hoog ga ik nog wat mee spelen, want dat was onvoldoende aanwezig, maar eerst nog even luisteren via de Hypex'en, want dat klinkt toch weer anders dan het geluid via de DCX en auto-amp (Audison LR435XR).
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Weer een flink aantal uren luisteren, meten, aanpassen verder begin ik nu tot een echt eindresultaat te komen.

Wat een hoop veteranen hier al weten, kom ik stukje bij beetje achter :)

Eerst was ik van mening dat ik de Jordan on-axis glad getrokken wilde hebben... FOUT! :lol:
Zodra ik dat doe, dan klinkt het hoog veel terug getrokken ook al wijzen de metingen uit dat er voldoende hoog in zou moeten zitten. Waarschijnlijk komt dit doordat de Jordan zo richting gevoelig is, dat zodra je 10 graden hoger zit het hoog al behoorlijk afneemt.

De speakers staan nu ook nog net wat te laag, er moet nog een mooie voet/stand/steun onder, die komt er nog wel.

Wat ik nu gedaan heb, wat de wijzen al langer weten en ik negeerde :oops: , is de meting op 15 graden recht getrokken.
Dat heeft als resultaat dat er on-axis een bult van 4dB op ongeveer 12Khz zit. Dit geeft niet, want zoals ik nu luister (wat me ook al aangeraden was, tsss :wink: ) staan de speakers behoorlijk ingedraaid.

In het plaatje hieronder is de meting te zien zoals het nu is. Groen = 15 graden, blauw = on-axis op zo'n meter afstand.
De schaal is 1dB. De grote dip tussen de 80-200Hz is een kamerinvloed die ik niet weg kreeg. Dichtbij is er niets aan de hand.
15_graden - on_axis.png
Om dit te bereiken heb ik maar 3 aanpassingen hoeven doen, buiten de standaard crossover. De Jordan is van nature al een makkelijke driver en in deze behuizing is het eitje. Helaas lukt het me nog niet om een zinnige waterfall plot te maken, want ik ben toch best wel benieuwd naar het gedrag in de tijd van de Jordan.

Zoals ik al eerder schreef hoef ik waarschijnlijk geen aanpassingen in het laag te doen, want het klinkt lekker zo. Het laag zal nog een flinke boost krijgen van de opstelling in de kamer beneden, want daar komen ze min of meer in de hoek te staan. Dat meet ik beneden nog wel op.

Dat was het technische deel, maar hoe klinkt het nou? :)
Totaal anders dan de EVE's die ik hiervoor had. Het geluid lijkt echt tussen de speakers te hangen. Soms lijkt het alsof je naar een mono signaal zit te luisteren. Vooral orkest werk klinkt prachtig. Ik heb zo'n beetje alles zitten luisteren. Opera, koper/hout blazers, strijkers en wat altijd een probleem is: piano. Werkelijk prachtig. Pop muziek heb ik uiteraard ook geluisterd, hoewel: "pop muziek" :wink: Niet het top40 geneuzel van nu, maar van vroegah. Alles klinkt super.
Tijdens Breda 2010 zullen ze in ieder geval van de partij zijn!

Er zijn zat mensen die zeggen dat je beter je geld in een twee-weg systeem kan steken dan in een prijzige breedbander. Je zou hiermee minimaal dezelfde resultaten kunnen bereiken. Toch vraag ik me dat sterk af. Over de jaren heen heb ik heel wat speakers versleten en ik kan onbevooroordeeld zeggen dat een breedbander/coaxiaal systeem toch iets extra heeft. De plaatsing in de ruimte is werkelijk onovertroffen. Het zal te maken hebben dat het beide puntbronnen zijn. Een extra van een breedbander is ook, dat er geen crossovers nodig hoeven te zijn. Bij mij zit er wel een crossover op 280Hz, maar dat ligt dan weer zo laag dat het ruim buiten het kritische gebied ligt. Dat redt je niet met een normaal 2-weg systeem.
Zelfs de speakers uitlijnen in de tijd (naar achteren plaatsen van de tweeter) geeft niet dit zelfde resultaat.

Genoeg hier over nu. Morgen de kastjes voor AS2.100's in elkaar zetten. :)
k.p.

Bericht door k.p. »

Fijn dat het goed klinkt. De meting ziet er ook mooi uit. Voor het laag zal ik als ik jou was straks wel wat correcties uitvoeren. Zelf ben ik bezig mijn laagweergave te corrigeren. Als je kijkt wat een kamer doet met het laag dan is het schrikbarend. Met een microfoon en een DSP ben je haast wel verplicht om dit te doen ;). In het dipool/cornerwoofer topic kun je wat van mijn bevindingen lezen en wat grafiekjes bekijken.

gr Kevin
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Zoh, dacht ik gisteren nog "even" de nieuwe speakers in de kamer neer te zetten en te luisteren, maar dat liep anders.

Ik heb nu semi-permanent een open kastje voor de as2.100's in elkaar gezet, aangezien mijn vaste zaag winkel al vanaf woensdag dicht was...
Hypex achter tv.jpg
Toen moest ik de Speakons nog achter aan de bedrading van de speaker solderen en monteren. Ook de kabels tussen de versterker en speakers moesten nog gemaakt worden. Daarna de oude bedrading onder de vloer vervangen :evil: Man, dat was veel werk, koelere! Was ik even vergeten... Al met al redde ik het net niet voor 16:00 uur om ze te plaatsen (familie bezoek vanwege oudjaar).

Maar alles staat \:D/

Vooralsnog, na een uurtje luisteren, hoef ik niets aan te passen. Het laag is echt fenomenaal! Ik was al verwend met de Eve's, maar dit is toch duidelijk andere koek. Ik vind het altijd moeilijk om te omschrijven wat ik hoor, maar ik zal het proberen: het laag klinkt erg snel, totaal niet wollig of dik aangezet. Ik kan iedereen deze SDX 7 aanraden! De speakers staan nu met 25cm rondom ruimte. Het midden-laag naar hoog is erg natuurlijk, dit komt op het conto van de Jordan. Het verbaast me dat er maar zo weinig ontwerpen op internet te vinden zijn met deze driver. Okee, hij is prijzig, maar dan nog. Wellicht dat de Mark audio's daar verandering in gaan brengen.

Het enige punt waar ik nog meer naar moet luisteren om te beoordelen of het me gaat storen, is de open verbinding naar de achterzijde. Bij een hoog luister volume lijkt hier teveel midden uit te komen. Dat is ook zichtbaar op een meting. Er ontstaat dan een hobbel van pakweg 300Hz tot 2,5Khz welke 2dB hoger ligt dan de rest. Dit is allemaal output van de achterzijde.
output achterzijde.png
Deze bult lijkt dramatisch, maar bij een meting op 2,5 meter van de speaker is hier het meeste al weer van verdwenen, maar rest nog wel die extra 2dB.

Eerst veel luisteren en dan verder zien. Stay tuned! :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je hebt dus alleen last van wat er achter uitkomt op hoger luisternivo? hoeveel wol heb je er nu in zitten in die buis?

over de SDX7: mooi dat ze zo goed klinken. hoe heb je ze nu geboost? met een LT in de Hypex neem ik aan? en op wat dan?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
je hebt dus alleen last van wat er achter uitkomt op hoger luisternivo? hoeveel wol heb je er nu in zitten in die buis?

over de SDX7: mooi dat ze zo goed klinken. hoe heb je ze nu geboost? met een LT in de Hypex neem ik aan? en op wat dan?
Jups, alleen op hoger niveau. Er zit in het potje 1 laag van dat Visaton demping spul wat lijkt op wat in de afzuigkap zit. In de buis zit een rolletje schaap van 20 cm lang en aan het einde zit een plug van Visaton noppenschuim van 65mm dik. De buis is nagenoeg helemaal gevuld.

Een boost zit er niet op, want die is niet nodig :) De speakers staan weer "in de hoek", maar dan wel 25cm van iedere muur af. De room-gain zal dan ook wel behoorlijk zijn. Morgen zal ik in de kamer eens een meting doen, ik ben ook wel benieuwd hoe het er uit ziet.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dus de SDX7 zit alleen in een gesloten kastje zonder boost?

maar met de buis helemaal vol zou je vanuit de achterkant toch niet meer zoveel mogen horen?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
dus de SDX7 zit alleen in een gesloten kastje zonder boost?

maar met de buis helemaal vol zou je vanuit de achterkant toch niet meer zoveel mogen horen?
Mais oui, het is een simpel gesloten behuizing met 2 SDXen erin. :)
Volgens de metingen geeft 'ie -3dB op 50Hz maar dat is helemaal vrij opgesteld. Morgen even een meting doen!

De buis zit bijna helemaal vol ja. De output uit de achterkant ligt in het gebied tussen de 300 en 1200Hz slechts 3dB lager dan de output van de voorkant. Bij hogere frequenties loopt de output uit de achterkant hard terug. Zoiets zal je toch ook wel met de Fab4 hebben gemeten? Er is immers maar 30cm om het geluid te dempen.

Nu ik er wat langer over nadenk: dit kan er alles mee te maken hebben dat de buis 30cm lang is, dat is een 1/4 van golflengte op 280Hz en 1/2 op 560Hz en de lengte van 1120Hz. Zie een waar de piek ligt en de rest van het verloop... Klopt deze redenatie?

Aangezien dit een AS2.100 is, gaan we hier morgen eens even tegenaan filteren :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

heb ik niet gemeten :oops:

maar alleen -3dB verzwakt met al die demping lijkt me weinig (maar niet onmogelijk)... hoe heb je die gemeten? op 1m of nearfield?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Het is een near-field meting.

Ik kom net achter iets ander grappigs en dat is dat de Hypex versterkers reageren op de afstandsbediening voor m'n versterker.

Ik zet de tuner aan en denk:"wat klinkt dat verrekte zacht"... Amp aan/uit, maar niets. Ik zet met de afstandsbediening de Marantz wat harder en zie ineens het lichtje op de Hypex knipperen :!: Wat blijkt als ik nu het volume van de Marantz zachter zet, dan reageren de Hypex'en ook en gaat het volume dubbel zo hard naar beneden/boven. Eens zien of dat in de software uit te zetten is en anders lost zwarte tape het wel op! :) Ik weet nu wel dat als je in je Logitech/all-in-one kiest voor een Marantz SR8500, dat je het volume kan regelen van de Hypex :mrgreen:

Nu nog de aan/uit functie 'per-ongeluk' vinden :)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

De beloofde metingen in de kamer.
Kamer 1 meter on-axis rood=rechts blauw=links.png
Kamer 2 meter on-axis groen=rechts paars=links.png
Kamer 3 meter off-axis geel=rechts rood=links.png
Luisterplek blauw=rechts groen=links.png
De luisterplek bevind zich op zo'n 4 meter van de speakers. De speakers staan 2,5 meter uit elkaar. De speakers hebben een dusdanige 'toe-in' dat het beeld zich net voor de luisterplek kruist. Je zit met je oren ook een stukje boven de Jordan. Bij elkaar zorgt dit er voor dat het hoog op de plek gewoon goed is. 20Khz wordt niet gehaald, maar met muziek luisteren heb ik dat nog geen moment gemist. Daar is ook een verklaring voor (denk ik), aangezien niet 1 stuk muziek, waar ik m'n microfoon voor gehouden heb, de 20Khz haalt. Alleen een stuk orgel muziek tipte de 12-13Khz aan als ik het me goed herinner. Maar goed, daar is nog uren over te discussiëren :lol:

In de plots is ook de reden te vinden dat een laag boost absoluut niet nodig is. Als je het midden neemt van het geluidsbeeld, dan kom je op 0dB uit bij 25Hz. Voldoende, me dunkt :wink:
Iets anders wat me ook opvalt, is dat er een behoorlijke deuk tussen de 100 en 200Hz zit, welke niet met afstand verdwijnt of echt veranderd :? Dat snap ik niet. Kan ik dan de conclusie trekken dat het in de speaker zit?

Aangezien m'n vriendin en kind net weer thuiskomen, zal ik de aanpassingen aan de AS2.100 morgen moeten doen. Het meet niet echt lekker met melodietjes van de Playskool boerderij en bus op de achtergrond :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”