P. Atkinson State of the Art

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

richard

Re: P. Atkinson State of the Art

Berichtdoor richard » do 08 apr 2021, 19:54

http://www.saturn-sound.com/history/hi- ... ojects.htm
een beetje onderop heb je het artikel uit de HiFi-News april 1976.
De kast is 876 x 366 x 412 mm (hxbxd) intern 330 mm breed. De panelen 12 en 19 mm spaanplaat. Met een beetje reverse engineering zou je een ontwerp kunnen reconstrueren. Omdat het spaanplaat is zal het aan materiaal niet meteen je kop kosten als het fout gaat.
Gezien de laatste alinea van het artikel vraag ik me af of er ooit wel officiële tekeningen zijn gepubliceerd.
Laatst gewijzigd door richard op do 08 apr 2021, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Genoeg is beter.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 08 apr 2021, 20:03

richard schreef:
pappaleo schreef:Het model sprak tot de verbeelding door de complexiteit. Niet door de geluidskwaliteit.
Wat dat betref zou het een equivalent van de Citroën SM kunnen zijn. Toch ook een klassieker.
Als iemand schik heeft in de SOTA dan is dat toch een gegeven? Misschien puur nostalgie, maar de meeste van de hedendaagse platendraaiers doen het ook niet om de geluidskwaliteit (al denken ze dat zelf wel).

Ik zeg niet dat hij het niet mag/moet proberen. Als hij daar lol in heeft dan moet hij het beslist doen. Het is echt een heel goede oefening voor je houtbewerkinsgsskills.

Ik put alleen maar uit eigen ervaring. En ik heb best wel wat met die drivers gewerkt.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 08 apr 2021, 20:14

richard schreef: de meeste van de hedendaagse platendraaiers doen het ook niet om de geluidskwaliteit (al denken ze dat zelf wel).

Vinyl+is+Superior-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 apr 2021, 20:54

Henkjan schreef:
richard schreef: de meeste van de hedendaagse platendraaiers doen het ook niet om de geluidskwaliteit (al denken ze dat zelf wel).

Vinyl+is+Superior-1.jpg

Nou nou moet dat nou? Gelijk er weer op los meppen :shock: Mag een beetje nostalgie niet ook gewoon een reden zijn :sure: Hier was de DT al een flink aantal jaartjes out of order. Her had even geen prio. Maar mijn vrouw wilde wel weer eens haar platen kunnen draaien en haar aandringen werd toch wel steeds ehm ja..... luider zeg maar :D Recentelijk mijn ouwe TD110 afgestoft, weer helemaal in orde gemaakt AT95EN er in en goed afgesteld en met een printje van Barry maakt het echt weer lekker muziek. Een van de eerste opmerkingen van mijn vrouw was "Wat klinkt dat weer lekker ouderwets", doelend op geluidskwaliteit. Was een compliment. En ik was het er van harte mee eens. Wat het is weet ik ook niet, nostalgie zal er beslist een deel van zijn... Ok al was dat met een moderne CA en dito monitor speakers :mrgreen:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » do 08 apr 2021, 21:16

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:

Vinyl+is+Superior-1.jpg

Nou nou moet dat nou? Gelijk er weer op los meppen :shock: Mag een beetje nostalgie niet ook gewoon een reden zijn :sure: Hier was de DT al een flink aantal jaartjes out of order. En nee, het had geen prio. Maar mijn vrouw wilde wel weer eens haar platen kunnen draaien en haar aandingen werd toch wel steeds ehm ja..... :D Recentelijk mijn ouwe TD110 afgestoft, weer helemaal in orde gemaakt AT95EN er in en goed afgesteld en met een printje van Barry maakt het echt weer lekker muziek. Een van de eerste opmerkingen van mijn vrouw was "Wat klinkt dat weer lekker ouderwets", doelend op geluidskwaliteit. Was een compliment. En ik was het er van harte mee eens. Wat het is weet ik ook niet, nostalgie zal er beslist een deel van zijn... Ok al was dat met een moderne CA en dito monitor speakers :mrgreen:

Tuurlijk weet je wel wat het is als alles klopt met een goede persing klinkt het gewoon super goed en soms bij mij thuis beter als CD of streamen.
Maar goed dat is subjectief maar durf het gerust te zeggen. :wink:

Rob

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » vr 09 apr 2021, 2:14

Beter of niet, het is een wonder dat een plaat zo goed kan klinken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 09 apr 2021, 10:57

Zeker. Het was ook de moeite van het een paar avondjes en een weekend doorklussen waard. Maar het gaat hier over de SOTA en dat is wel heel wat meer werk. Je moet wel echt die specifieke klank willen. Dus bezint eer ge begint en ga er beslist eerst naar luisteren als je je zinnen er op zet. Naar de speakers, niet naar het ongetwijfeld enthousiasme van de eigenaar dan :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 11 apr 2021, 17:48

Ter Leering ende Vermaeck en voor diegenen die het toch niet kunnen laten... de bouwbeschrijving uit een bundeltje fotokopieën uit 1976 van de Fa. Remo in de Sophiastraat in Rotterdam. Die winkel bestaat allang niet meer. De Sophiastraat is lang geleden gerenoveerd en het oude pakhuis is nu woonhuis. Veel lees en eventueel bouwplezier!

State Of The Art Loudspeaker - P. Atkinson.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 11 apr 2021, 18:29

8mH, dus daar kwam die bas vandaan :mrgreen:

Die kopieën heb ik ook nog gehad in die tijd.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 11 apr 2021, 18:54

Oprisping op 8mH, klinkt als een jongensboek :rock:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 11 apr 2021, 18:55

En vier tweeters maar liefst, daar moet je van houden...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 11 apr 2021, 19:59

Pjotr schreef:Ter Leering ende Vermaeck en voor diegenen die het toch niet kunnen laten... de bouwbeschrijving uit een bundeltje fotokopieën uit 1976 van de Fa. Remo in de Sophiastraat in Rotterdam. Die winkel bestaat allang niet meer. De Sophiastraat is lang geleden gerenoveerd en het oude pakhuis is nu woonhuis. Veel lees en eventueel bouwplezier!

State Of The Art Loudspeaker - P. Atkinson.pdf

Netjes dat je het ingescand en geplaatst hebt. :goedzo:
Zou dat dezelfde Remo zijn die eind jaren '80 op de Koningin Julianalaan in Voorburg zat ?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 11 apr 2021, 20:03

Ja

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 11 apr 2021, 20:15

Yup. Dat gedeelte van Rotterdam Kralingen ging op de schop wegens renovatie. Piet van Oosten, de baas, verhuisde toen i.d.d. met REMO naar Voorburg. Het was een oud pakhuis daar in de Sophiastraat met speakerdozen in stellingen tot de nok en in het midden een oud bureau als toonbank. Ik kwam er destijds vaak op zaterdag en trok er de hele middag voor uit: Was meestal erg druk en van Oosten altijd erg geduldig met iedereen. Wat mij nog goed bij staat was dat er altijd de "Dik voor mekaar show" op de radio aan stond rond het middaguur. Audiofilie bestond toen nog niet :lol:

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 11 apr 2021, 20:26

De ‘Dik voor mekaar show’ staat hier nog regelmatig op, legendarische radio :lol:

richard

Berichtdoor richard » ma 12 apr 2021, 19:19

Pjotr schreef:....State Of The Art Loudspeaker - P. Atkinson.pdf
Het oorspronkelijke ontwerp is enigszins gewijzigd waardoor de constructie eenvoudiger is geworden.
:rofl:
Genoeg is beter.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 12 apr 2021, 19:32

Met zoveel wol in die pijp gedraagt zo'n systeem zich al een closed box. Zie het Mission Impossible topic. En daar was de pijpdiameter ruim groter dan Sd en bevatte bovendien minder vouwen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 12 apr 2021, 21:01

pappaleo schreef:Met zoveel wol in die pijp gedraagt zo'n systeem zich al een closed box. Zie het Mission Impossible topic. En daar was de pijpdiameter ruim groter dan Sd en bevatte bovendien minder vouwen.

A-periodic tuning noemt Troels dat toch? O:)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 12 apr 2021, 21:16

Toen dit in de mode kwam lag Troels nog in de luiers :D Wel even in het tijdsperspectief plaatsen. Begin jaren '70 hadden we de veelbelovende experimenten van Bailey met zijn gedempte transmissielijn en waar toen door anderen lustig mee verder geëxperimenteerd werd. Van de fundamentele theoretische ondergrond begreep men nog niet zo heel veel. Laat staan het bestaan van King's Mathcad sheets.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”