Nog een setje Calpamos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hardbats

Re: Nog een setje Calpamos

Berichtdoor hardbats » wo 07 apr 2021, 19:53

Dat ziet er al keurig uit barry!

Ronbeo

Berichtdoor Ronbeo » do 08 apr 2021, 9:13

Ziet er netjes uit!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 08 apr 2021, 11:33

Ron, even nieuwsgierig hoe het bij jou gaat, ben je tevreden over het geluid? Was het inspelen vooraf voldoende of is het nog verder verbeterd?

Ronbeo

Berichtdoor Ronbeo » vr 09 apr 2021, 6:06

Oke, kleine update:

Ze staan nu een maand of 5 te spelen, een uur of 10 per week en zijn nu ongeveer sinds een maand stabiel kwa geluid. Dus volledig ingespeeld.
En dat hebben ze echt nodig om goed te gaan klinken, ook de compressiedriver is in die maanden een stuk tammer geworden.

Ik heb de staande golf opgelost door in de lengte richting van de kamer(4x9) te luisteren met de speakers in de hoeken, een 20cm uit de hoek. Ik weet het, vrijstaand is beter maar daar heb ik de ruimte niet voor helaas.
De 300B versterker klonk wel aardig met een RCL correctiefilter, maar bleef een beetje koel klinken. Verkocht dus.
De EL 34 versterker klonk gewoon niet, ook niet met het RCL correctiefilter. Kil.
Speel nu met de oude Luxman L100, toonregeling op 'off' en die combinatie speelt echt onwijs goed.

Het laag is erg droog, niet overdreven maar gewoon goed. Ze gaan niet heel diep(ik meen 36Hz), maar dat vind ik zeker geen gemis want wat eruit komt klinkt heel wat anders door de 15" dan bv mijn beolab Penta's met 4x 13cm woofers. Ook veel beter dan de actieve 2x 10" van de Avantgarde's.
Het middengebied klinkt echt super zonder dat je de overgang van de woofer naar de hoorn hoort.
Hoog: het blijft een hoorn met zijn positieve kanten maar ook zijn mindere kanten. Het positieve is dat er een heel mooi breed en diep stereobeeld is met goede plaatsing van de instrumenten. Veel detail. Grote 'sweetspot'.
Maar als de opname slecht is dan wordt dat ook vreselijk versterkt door de hoorn en klinkt het soms zelfs gruwelijk slecht.

Al met al een, IMO, heerlijke luidspreker met een heel klein rauw randje wat hem juist erg aantrekkelijk maakt. Muzikaal gezien maar ook visueel, want mijn vrouw vind de Penta's veel mooier staan en ook klinken omdat die wat vergevingsgezinder zijn en zo mooi in het meubilair opgaan....

En vraag je me: zijn ze High End en dus natuurgetrouw? Geen flauw idee, ik kan net aan een trompet van een sax onderscheiden en nog nooit gehoord hoe bv een cello onversterkt klinkt dus dat kan ik niet zeggen.
Maar als ik in mijn luisterstoel zit, vrouw uit huis, met mijn hond aan mijn voeten, glas wijn in mijn hand, cubaan int hoofd, naar b.v. Hans Theesink of Jacques Brel zit te luisteren geniet ik echt van de muziek, kippevel. En dat heb ik met speakers nog niet echt vaak meegemaakt....

koenjer

Berichtdoor koenjer » vr 09 apr 2021, 9:21

Ronbeo schreef:Oke, kleine update:

Ze staan nu een maand of 5 te spelen, een uur of 10 per week en zijn nu ongeveer sinds een maand stabiel kwa geluid. Dus volledig ingespeeld.
En dat hebben ze echt nodig om goed te gaan klinken, ook de compressiedriver is in die maanden een stuk tammer geworden.

Ik heb de staande golf opgelost door in de lengte richting van de kamer(4x9) te luisteren met de speakers in de hoeken, een 20cm uit de hoek. Ik weet het, vrijstaand is beter maar daar heb ik de ruimte niet voor helaas.
De 300B versterker klonk wel aardig met een RCL correctiefilter, maar bleef een beetje koel klinken. Verkocht dus.
De EL 34 versterker klonk gewoon niet, ook niet met het RCL correctiefilter. Kil.
Speel nu met de oude Luxman L100, toonregeling op 'off' en die combinatie speelt echt onwijs goed.

Het laag is erg droog, niet overdreven maar gewoon goed. Ze gaan niet heel diep(ik meen 36Hz), maar dat vind ik zeker geen gemis want wat eruit komt klinkt heel wat anders door de 15" dan bv mijn beolab Penta's met 4x 13cm woofers. Ook veel beter dan de actieve 2x 10" van de Avantgarde's.
Het middengebied klinkt echt super zonder dat je de overgang van de woofer naar de hoorn hoort.
Hoog: het blijft een hoorn met zijn positieve kanten maar ook zijn mindere kanten. Het positieve is dat er een heel mooi breed en diep stereobeeld is met goede plaatsing van de instrumenten. Veel detail. Grote 'sweetspot'.
Maar als de opname slecht is dan wordt dat ook vreselijk versterkt door de hoorn en klinkt het soms zelfs gruwelijk slecht.

Al met al een, IMO, heerlijke luidspreker met een heel klein rauw randje wat hem juist erg aantrekkelijk maakt. Muzikaal gezien maar ook visueel, want mijn vrouw vind de Penta's veel mooier staan en ook klinken omdat die wat vergevingsgezinder zijn en zo mooi in het meubilair opgaan....

En vraag je me: zijn ze High End en dus natuurgetrouw? Geen flauw idee, ik kan net aan een trompet van een sax onderscheiden en nog nooit gehoord hoe bv een cello onversterkt klinkt dus dat kan ik niet zeggen.
Maar als ik in mijn luisterstoel zit, vrouw uit huis, met mijn hond aan mijn voeten, glas wijn in mijn hand, cubaan int hoofd, naar b.v. Hans Theesink of Jacques Brel zit te luisteren geniet ik echt van de muziek, kippevel. En dat heb ik met speakers nog niet echt vaak meegemaakt....

Ik zag dat je ook een super tweeter gemaakt had. Heb je die nog steeds aangesloten of uiteindelijk weer verwijderd?
Heb zelf ook zo'n setje audiocreative supertweeters gemaakt maar kon geen filter modus vinden dat ik hem echt mooi vond integreren.

Ronbeo

Berichtdoor Ronbeo » vr 09 apr 2021, 9:48

Ik heb hem nu niet aangesloten staan omdat ik nog een paar condensatoren(2 microF) moet halen. Heb net wel de L-pad's( Monacor LP-100-8) binnen gekregen zodat ik wat makkelijker kan experimenteren. Dus wel de ervaring dat de waarde van de condensatoren rond de 2 moet liggen, nu alleen de weerstanden nog bepalen.
P.S. als je reageert op het laatste bericht hoef je niet te quoten, wordt anders zo een lang topic. ;)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 09 apr 2021, 12:21

Bedankt voor je uitgebreide reactie Ron. Nou heb ik best veel buizenversterkers gebouwd en derhalve ook beluisterd, zowel SE PP in triode als in UL, met verschillende klankeigenschappen. 1 gezamenlijke factor voor al deze versterkers, het laag blijft een zorgenkindje. Valt ook wel op als bv naar een show als de X-FI gaat, de 'grote' opstellingen met buizen hebben bijna allemaal aktief laag, iets van een klasse D versterker. Mid en hoog kan heel mooi klinken, mooi stereo beeld, plaatsing.

Je verhaal heeft me alleen maar nieuwsgieriger gemaakt, en ik ga wel naar concerten (ook onversterkt klassiek) dus weet hoe eea zou moeten klinken. Wat ik een beetje hoop te horen en nu mis op m'n huidige speakers is, hoe zeg je dat, grootsheid in geluid. Beetje vreemde omschrijving, maar als ik een koor hoor van 100 man met een uitgebalanceerd orkest ervoor dan komt dat overweldigend over in een concertzaal, het overdondert je. Natuurlijk valt een stuk dynamiek weg in de opname dat snap ik ook, maar het kan anders dan zoals het nu klinkt hier, daar ben ik van overtuigd. De speakers zijn onderdeel van het totaal, akoestiek aanpassingen moeten het dan nog optimaliseren. En misschien moet ik het ook wel in de richting van 1 of meerdere subs zoeken, wie weet.
Grote sweetspot is ook iets dat ik zoek, en nu ook wel hoor in m'n huidige setup. Heb nog wat meer drive nu om ze af te maken en eens goed te laten inspelen :D

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 18 apr 2021, 8:29

Hoe gaat het hier, inmiddels begonnen met fineren. Al direct over naar plan B, de Tix droogt te snel :!: De tijd dat de lijm mag drogen is langer bij Kit, dus heb dat gekocht. Zelfde spul, meurt net zo hard, viscositeit is anders, het is vloeibaarder. Maakt bij mij niet uit, ik werk toch horizontaal. Met Kit is het iets relaxter in tijd allemaal.

Eerst de bovenkant, vervolgens de zijkanten, ziet er dan zo uit:

IMG_3563.JPG

IMG_3724.JPG

IMG_3667.JPG

So far so good. Na het opbrengen/lijmen zag ik bij een zijkant een bobbel, aan de onderkant. Fineer stond hier iets bol, even een minder momentje :boos: Geprobeerd dit weg te schuren, maar op een groot vlak zie je alles natuurlijk. Het er een foto van gemaakt, waar het wel mee lijkt te vallen, maar in het eggie zie je het duidelijker.

IMG_3721.JPG

Als dan de kasten straks gelakt worden zal de nerf nog beter zichtbaar worden en nog meer opvallen. Ken mezelf, ga me daar aan storen. Gelukkig had ik nog genoeg over om 1 zijkant opnieuw te fineren, heb die bewuste kant geschuurd en opnieuw beplakt. Op dit formaat kast zie je die 1mm extra aan de zijkant ook niet terug :D Wat er gebeurd is denk ik is dat dit stukje in de fabriek niet goed gewalst is, het zit ook precies op een naad waar 2 stukken fineer op de flex zijn geplakt. Stom, had ik moeten zien bij aanbrengen, maar kon het gelukkig oplossen.

Inmiddels ben ik begonnen met de kopse kanten fineren. Nauwkeurig karweitje in verstek, maar het wordt er mooi 1 massief geheel van. Je ziet de laagjes (mpx-mdf) niet meer.

IMG_3731.JPG

Ik ga nu de overige randen ook verder afwerken. Oja, wat ook niet zo handig was om de achterkant al helemaal strak zwart af te werken. Het fineer daar moest ik natuurlijk afsnijden / schuren dus dat is beschadigd. Dat wordt dus nog een keertje afschuren en met de roller eroverheen, op zich niet zo'n punt maar had er net zo goed mee kunnen wachten tot na het fineren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 18 apr 2021, 8:32

Mooi Barry =D>
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 18 apr 2021, 8:36

Dat laatste valt wel mee. Als je de hele achterkant nog zou moeten doen met fineer er al op (gronden/schuren/lakken), dan loop je de kans dat je je fineer weer beschadigt. Nu heb je alleen maar een zwart afwerklaagje te doen.

Zier er puik uit Barry :goedzo:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”