Nieuwe Centerspeaker, de Classix Center

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Douwe84

Nieuwe Centerspeaker, de Classix Center

Berichtdoor Douwe84 » di 12 jan 2021, 19:04

Omdat ik een ander tv meubel heb waar de huidige center niet in past maak ik een nieuwe.

Een compacte 2 weg, mtm. Ik weet dat deze bezetting niet ideaal is maar voor thuis is het voldoende, we zitten recht voor de tv dus we gaan weinig last van de lobing issues met dergelijke bezetting hebben.

Dat ziet er zo uit:

Kastje.png

Als drivers gebruik ik de Dayton Audio DC130b-4 de tweeter is de Vifa BC25TG-15

De tweeter wordt in de Classix II gebruikt en de woofertjes zijn de kleine broertjes van de gebruikte woofers in diezelfde speaker.

Ik ben aan het simmen geweest in VituixCAD, voor de daytons de files van dayton zelf gebruikt, voor de tweeter de SPL trace functie in VituixCAD

Ik heb de kastinvloeden merged calculated om tot een sim te komen die dan igi een beetje in de richting komt.

Ik heb van de woofertjes de 8 en 4 ohm versie geprobeerd en ben uitgekomen op de 4 ohm versie in serie.

Volgens mij zijn fase en impedantie nu netjes. Ik heb een 2 dB "helling" richting het hoog, wellicht is dat wat veel. Filter is niks bijzonders en de waardes zijn ook niet raar volgens mij.

Uiteindelijk kom ik hier op uit, op of aanmerkingen hoor ik graag :)

versie 1
Filter versie 1.png

versie 2
Filter versie 2.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Rob Dingen

Re: Nieuwe Centerspeaker, de Classix Center

Berichtdoor Rob Dingen » di 12 jan 2021, 23:06

Ik zou bij de c die over de laag spoel zit een weerstand in serie zetten daardoor werkt het nog steeds en krijg je een hogere impedantie bij de tweeter.
Afhankelijk van de versterker is dat fijner ook kijk de versterker dan niet recht tegen een capacitieve belasting.

Rob

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 12 jan 2021, 23:20

Ik zou er niet vanuit gaan dat die lobing geen probleem is omdat je recht voor de speaker zit.

Off-axis zal er een "gat" in het spectrum zitten wat ervoor zorgt dat een belangrijk deel van het spectrum mist in laterale reflecties. Een MTM zal hier over een vrij breed gebied last van hebben. In dit geval zit de eerste nul op 90 graden al rond 600 Hz, afgaande op de afmetingen.

Van vroege laterale reflecties is bekend dat ze de spraakverstaanbaarheid kunnen verbeteren wat je bij een center zou willen, maar ik vraag me af of dat hier nog opgaat door het gat van ca. 2 octaven in het spectrum off-axis.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » wo 13 jan 2021, 7:15

Ronkel schreef:Ik zou er niet vanuit gaan dat die lobing geen probleem is omdat je recht voor de speaker zit.

Off-axis zal er een "gat" in het spectrum zitten wat ervoor zorgt dat een belangrijk deel van het spectrum mist in laterale reflecties. Een MTM zal hier over een vrij breed gebied last van hebben. In dit geval zit de eerste nul op 90 graden al rond 600 Hz, afgaande op de afmetingen.

Van vroege laterale reflecties is bekend dat ze de spraakverstaanbaarheid kunnen verbeteren wat je bij een center zou willen, maar ik vraag me af of dat hier nog opgaat door het gat van ca. 2 octaven in het spectrum off-axis.

Hmm ik heb bog eens wat opgezocht en denk dat ik de theorie niet goed begerepen had.

Hier: http://theaudioannex.com/forum/threads/ ... bing.1634/

Staat een en ander uitgelegd, als ik dit zo scan is de makkelijke oplossing 1 woofer minder gebruiken. Of een 3 weg maken.....

@Rob, dank. Neem ik mee

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 13 jan 2021, 8:58

Een Scanspeak 10F past mooi in het gaatje van de Vifa (te klein zelfs...), potje erachter, laag crossen en je hebt een hele mooie center-FAST. Of gewoon een 2,5-weg filter maken, maar dan moet je nog de ene Dayton vrij laag filteren.
Mark Bakker

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » wo 13 jan 2021, 10:06

markbakk schreef:Een Scanspeak 10F past mooi in het gaatje van de Vifa (te klein zelfs...), potje erachter, laag crossen en je hebt een hele mooie center-FAST. Of gewoon een 2,5-weg filter maken, maar dan moet je nog de ene Dayton vrij laag filteren.

Fast ook overwogen maar ik vond het juist leuk om de zelfde drivers te gebruiken. De 10F is ook net zo duur als de 2 woofers samen en wil t budget houden.

2,5 weg kan ik idd ook doen.

De dc160 ook bekeken maar dat wordt heel krap in t meubel

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » wo 13 jan 2021, 15:47

Even bezig geweest met de 2,5 weg. Omdat het meest in de buurt komt van mijn initiele idee.

Alle 2,5 filters die ik vind hebben enkel een spoel voor de 2e paralel woofer. wanneer ik dit doe hou ik een bult in de response rond 100Hz. wanneer ik er een weerstand bij zet werk ik deze weg.

Ook zie ik in de gevonden speakers dat de afval van de .5 woofer erg flauw is, ik neem dus aan dat dit de bedoeling is en zo hoort. heeft dit dan wel het gewenste effect, het voorkomen van de lobing effecten?

Dit heb ik er van gemaakt. ik heb ook een serie weerstand bij de C over de laag spoel geprobeerd, dit gaf een miniem verschil...

filter 1 2,5 weg.png

filter 2 2,5 weg.png

Een enkele woofer kan ook natuurlijk, maar dat smoelt minder vind ik.

filter enkele woofer 8Ohm.png

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 13 jan 2021, 16:12

Filteren met 6m8 geeft in combinatie met de resonantiepiek een opslingering zoals je ziet. Als je dat netjes wilt oplossen, zet je een LCR-seriekring parallel aan deze woofer. Zelfs met 3m9 zul je daarvan nog wat last hebben. De serieweerstand van 10Ω hoort daar uiteraard niet. Maar met die spoel zit je 'over de duim' bekeken nog steeds met 8dB demping op 600Hz, dat zou de lobing toch moeten tegengaan.

Je kunt ook de woofers dichter bij elkaar zetten als je 2,5 gaat filteren. Daarmee verschuif je de lobing naar hogere frequenties.
Mark Bakker

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » wo 13 jan 2021, 16:57

Ga ik vanavond nog even mee aan de slag. Woofers nog dichter bij de tweeter zal infrezen van de tweeter betekenen, opzich geen punt maar is de "winst" berekenbaar? (golflengte tussen afstand hart tweeter/ woofer)

Waarom hoort die serie weerstand er niet, op t plaatje lijkt hij te doen wat ik wil, of komt dat juist omdat hij de gehele werking van de .5 verzwakt waardoor hij eigenlijk weinig meer toevoegt?

edit:

Dit geprobeerd, dan wordt de impedantie wel erg laag onderin. :think:

Is die bult op te vangen door de .5 gepoort te maken? wel even geprobeerd maar nog niet het resultaat dat ik zocht... (komt die bult door de kast überhaupt)

Nog een edit: ik zie net dat ik een parallel lcr gemaakt heb... vanmiddag nog even rommelen er mee

filter 2 2,5 weg met RLC.png

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » do 14 jan 2021, 15:17

Douwe84 schreef:ik heb ook een serie weerstand bij de C over de laag spoel geprobeerd, dit gaf een miniem verschil...

Dat klopt daarom moet je hem ook laten zitten.
Let hierbij op de impedantie in het hoog.
En zoals ik al zij vinden veel versterkers een capacitieve belasting niet fijn.
Maak de weerstand dusdanig groot dat je piek in de response weg is en probeer hem niet verder weg te drukken als nodig is.

Rob

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » do 14 jan 2021, 17:45

Rob Dingen schreef:
Douwe84 schreef:ik heb ook een serie weerstand bij de C over de laag spoel geprobeerd, dit gaf een miniem verschil...

Dat klopt daarom moet je hem ook laten zitten.
Let hierbij op de impedantie in het hoog.
En zoals ik al zij vinden veel versterkers een capacitieve belasting niet fijn.
Maak de weerstand dusdanig groot dat je piek in de response weg is en probeer hem niet verder weg te drukken als nodig is.

Rob

Maar ik snap het niet, als het verschil in grafiek zo klein is, waarom dan toepassen?

kleine R

serie R op laag c.png

grote R

serie R op laag c 2.png

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 15 jan 2021, 12:26

Ik denk dat Rob bedoelt dat je de weerstand in serie moet zetten met de condensator.
Mark Bakker

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » vr 15 jan 2021, 14:04

markbakk schreef:Ik denk dat Rob bedoelt dat je de weerstand in serie moet zetten met de condensator.

In serie met de parallel c van de woofer die helemaal gebruikt wordt toch, of de .5....

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » vr 15 jan 2021, 16:21

Hoi in het laatste schema heb je het goed getekend.
Schermafbeelding 2021-01-15 om 16.09.55.png

Hier zie je bij de blauwe lijn dat je een dip krijgt waarschijnlijk om een piek bij de woofer weg te halen.
Als je daar naar kijkt en naar de frequentie response zul je zien dat ook met een weerstand er tussen je resultaat hebt.
Dat je het niet ziet in de impedantie is omdat het boven de 20kHz zit.
Als je een weerstand er tussen zet ziet je versterker altijd een weerstand naar massa, als je dat niet doet ziet hij capaciteit naar massa waar geen een versterker blij mee is.

Rob

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » vr 15 jan 2021, 16:46

Ah zo, dat verklaard t. Dank.

Dan nog de lage impedantie door gebruik rlc, is dat erg en zo ja hoe los ik dit op...

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 15 jan 2021, 18:13

markbakk schreef:Als je dat netjes wilt oplossen, zet je een LCR-seriekring parallel aan deze woofer.

:mrgreen:
Maar je moet hem nog wel zelf uitrekenen. Check mh-audio.

Realiseer je wel dat het spijkers op laag water zoeken is. De gemiddelde center is zo opgesteld dat de laagweergave sowieso niet optimaal is. En als je center geluid bekijkt, zie je dat het nogal eens zonder laag is.
Mark Bakker

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » vr 15 jan 2021, 18:20

Dank, zal doorlezen.

Begrijp ik maar wil t dan wel netjes hebben :p heb uiteraard met de waardes gespeeld maar werd niet beter zegmaar..

Maar... Was ik nu heb is geen serie lcr toch... Heb ik nu niet gewoon alles parallel staan :p

Als ik t in serie had werd t niet meer dan een notch :p

Btw, denk dat wat ik wil wel kan dus gewoon bestellen dat spul en bouwen/ meten.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 15 jan 2021, 19:39

In je laatste sim iets nog niet helemaal lekker, de groene lijn van de .5 woofer zit op lage frequenties behoorlijk onder de andere woofer. Ik zie zo snel even niet wat de oorzaak is. Misschien kun je de files hier delen?

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » za 16 jan 2021, 7:51

Klopt, daar kwam ik ook niet uit.

Ik heb online nog even wat afgekeken en ben nu hier op uitgekomen, Imp op 200Hz zit wel erg laag. toch? rest is netjes volgens mij, omgepoold een flinke dip op het overnamepunt.

Ik kan de tweeter ook nog wat hoger plaatsen en de woofers zo veel mogelijk naar elkaar, dat scheelt ook nog wel...

dip bij filter 2,5 versie 2.png

filter 2,5 versie 2.png

De files:

DC130B-8_data.rar

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 16 jan 2021, 22:27

Als je de woofers direct naast elkaar zet, schuift de dip door het faseverschil off axis omhoog. Je hebt ook nog wat fasedraaiing, dus de lobing wordt asymmetrisch. Wat is de reden dat je bent afgestapt van de grote seriespoel?
Btw, dat zinkputje met die 330nF en 39Ω doet vast niet veel, ik zou het weglaten. En waarschijnlijk kun je de combi van 12µF, 15µF en 12Ω ook wel vereenvoudigen zonder veel problemen.
Mark Bakker

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 17 jan 2021, 8:07

Het toevoegen van de 2e C & R zag ik bij het filter van de classix 2,5, heb ik gejat :P ik zie nu dat het toevoegen van de R na de parallel C eigenlijk een zelfde effect heeft. ook de C en R over de spoel kunnen er uit. scheelt ook weer.

Ik was aan het experimenteren geweest maar had nog niet geprobeerd welke componenten nog wel iets deden en of ze weg konden :P

Heb nu dit, vraag me alleen af of de impedantie bij 150Hz problematisch is?

filter 2,5 versie 3.png

dip bij filter 2,5 versie 3.png

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » zo 17 jan 2021, 11:17

Douwe84 schreef:Klopt, daar kwam ik ook niet uit.

Ik heb online nog even wat afgekeken en ben nu hier op uitgekomen, Imp op 200Hz zit wel erg laag. toch? rest is netjes volgens mij, omgepoold een flinke dip op het overnamepunt.

Ik kan de tweeter ook nog wat hoger plaatsen en de woofers zo veel mogelijk naar elkaar, dat scheelt ook nog wel...

filter 2,5 versie 2.png

De files:

DC130B-8_data.rar

Ik heb de .rar even gedownload, maar ik zie alleen de data van de Dayton driver. Misschien zou je het hele project nog kunnen plaatsen?

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 17 jan 2021, 11:43

Douwe84 schreef:Ah zo, dat verklaard t. Dank.

Dan nog de lage impedantie door gebruik rlc, is dat erg en zo ja hoe los ik dit op...

Het is mij een raadsel wat die moet doen, hierdoor zakt overal de impedantie behalve rond de 1 kHz.
Dus waarvoor wil je die gebruiken?

Rob

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 17 jan 2021, 13:17

Ronkel schreef:
Douwe84 schreef:Klopt, daar kwam ik ook niet uit.

filter 2,5 versie 2.png

De files:

DC130B-8_data.rar

Ik heb de .rar even gedownload, maar ik zie alleen de data van de Dayton driver. Misschien zou je het hele project nog kunnen plaatsen?

Dat is sloom van me.. hier beide drivers FRD en ZMA

driver data.rar

Rob Dingen schreef:
Douwe84 schreef:Ah zo, dat verklaard t. Dank.

Het is mij een raadsel wat die moet doen, hierdoor zakt overal de impedantie behalve rond de 1 kHz.
Dus waarvoor wil je die gebruiken?

Rob

Dat was een suggestie van Markbakk, ivm de bult die ik kreeg in de response door de .5 spoel. Die bult is er nu niet meer dus ook de rlc weg.

Ik heb de Cl/R over de seriespoel vd woofers ook weg gehaald, die lijkt nu ook neit meer nodig met gebruik van de R achter de C.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 17 jan 2021, 15:21

Ik zou de huidige setup gewoon eens gaan proberen, mooi eenvoudig filter en on axis prima. Je kon mooi zien hoe het kiezen van de waarde van de seriespoel voor de .5 woofer de balans zoeken was tussen voldoende afval rond 700Hz en niet teveel opslingering bij 100Hz.
Mark Bakker

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”