Zelfbouw centerspeaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ReVeX666

Zelfbouw centerspeaker

Berichtdoor ReVeX666 » do 14 jan 2021, 2:06

Goedenavond,
even voorstellen: Ik ben Joris en ik ben sinds kort in de wereld van de speakers gedoken nadat ik kef Q5 speakers had gekocht. Ik ben erg enthousiast over deze speakers en ik luister er met veel plezier naar (helaas denken mijn buren daar anders over ;D)
Aangezien ik zo enthousiast was over deze Q5 speakers heb ik ook een set Q7 speakers gekocht met wat werk eraan. Althans zo werd het vermeld in de advertentie. Echter bleek er iets meer kapot te zijn dan slechte kasten en waren deze praktisch onbruikbaar. Tevens vond ik het geluid uit deze speakers erg tegenvallen en verkies ik toch de Q5 over de Q7. Lang verhaal kort ik heb onderdelen over van de Q7 en zat eraan te denken om van de twee drivers die het nog doen (kef SP1486) en de crossover zelf een centerspeaker te maken.
Nogmaals ik ben volledig nieuw in deze wereld en mijn vragen zijn daarom wellicht wat dom, maar ik kom er niet echt uit met zoeken op internet en de forums doorlezen.
Ik heb dus de volgende spullen:
-2x mf drivers
-2x tweeters
-2x crossover filters
-bijna oneindig veel enthousiasme (als het wat word)

Hier dan eindelijk mijn vragen:
-Kan ik beide drivers aan elkaar verbinden en ze dus aansluiten op één crossover filter?
-Ik kan nergens de gegevens vinden die ik nodig heb om het kastvolume te bepalen. Kan ik dan gewoon opmeten wat het oorspronkelijke volume is van de mf driver uit de Q7 speaker of ga ik dan problemen krijgen omdat ik geen rekening hou met het volume van de baswoofer (die ik niet ga gebruiken)
-denken jullie dat dit plan überhaupt kans van slagen heeft?

Bij voorbaat dank voor het meedenken en jullie reacties

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Zelfbouw centerspeaker

Berichtdoor Henkjan » do 14 jan 2021, 8:51

hallo Joris, welkom hier!
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

SARK

Re: Zelfbouw centerspeaker

Berichtdoor SARK » do 14 jan 2021, 9:11

Idd welkom en wat je project betreft ..... ik denk dat dit alleen leuk is om te doen als je proefondervindelijk wil zien/horen wat luidsprekers doen en je verder geen serieuze plannen hebt met deze luidsprekers.
Als ik het goed heb dan zijn de basluidsprekers van de Q7 (ik ken de luidsprekers niet dus als jij nu eens wat meer informatie kan geven door bijvoorbeeld het plaatsen van foto's dan help je de forumleden hier ook en zijn ze misschien wat sneller bereid om je te helpen :wink: nu moet iedereen maar gaan zoeken wat voor luidsprekers je hebt) niet bruikbaar meer?
Als je dan alleen de mid/tweeters gaat gebruiken met het Q7 filter dan mis je denkelijk wel wat body wat een mager geluid gaat geven.

Geef eens wat meer info over de huidige staat van de luidsprekers en dan met name over de bas-units.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”