Monitor met actief sublaag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Chocomel

Re: Monitor met actief sublaag

Berichtdoor Chocomel » zo 22 nov 2020, 9:03

Een stapje terug: je bent een luidspreker aan het ontwerpen met een smalle baffle en een woofer in de zijkant. Waar wil je deze luidspreker gebruiken? Met een smalle baffle zal de luidspreker al op een relatief hoge frequentie omnidirectioneel worden. Als je hem op een standaard zet, zal je in de lage middentonen dus last hebben van een eventuele reflectie van de muur achter de luidspreker. Hij kan dan het best een eind van de muur af gezet worden. Mocht je hem in een boekenkast willen plaatsen, dan kan hij het best aan alle kanten strak omgeven worden door boeken, wat nu met de woofer aan de zijkant niet mogelijk is.

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 22 nov 2020, 20:20

Het plan is om de luidprekers op stands te gaan gebruiken. De smalle baffle was ik niet van plan om echt iets aan de doen. Mijn huidige luidsprekers zijn 20cm breed en deze nieuwe worden wat hoger en smaller bij een gelijk volume. Breder dan 20cm zou ik zo wie zo niet willen, is dan echt niet om aan te zien naar mijn mening.

Ik heb voor het laag nog een nieuwe optie gevonden. Ik was de Peerless SLS-P830946 totaal vergeten.

Peerless.PNG

Deze heeft maar een diepte van 83mm, uitgaande dat ik ze niet ga flush-mounten. Dan kan ik dus één woofer per zijkant van de kast kwijt waarbij het impuls gecompenseerd is. In vergelijking met de SB23MFCL45-4 verlies ik dan ongeveer 1dB aan SPL:

Subwoofer SPL (1).png

In bovenstaande simulatie heb ik het kastvolume gereduceerd naar 8L voor beide opties. Als ik vervolgens naar het vermogen kijk dan is dat ongeveer 200W RMS per SB23MFCL45-4 (2 stuks totaal) of 110W RMS per SLS-P830946 (4 stuks totaal):

Subwoofer power (1).png

De efficiëntie is zeker niet geweldig maar hier valt wel mee te werken. In vergelijking met de 10 Inch optie verlies ik nu wel 4dB aan output, dat is op zich best wel veel. Optisch vind ik die SLS nou ook niet zo mooi. Je moet wel bedenken dat die grotere woofer veel minder hard hoeft te werken voor dezelfde output en hierbij minder vermogen verstookt. Voorlopig blijf ik daarom bij de keuze van de SB29SWNRX-S75-6.

Voor de tweeter ben ik ook nog naar andere opties aan het kijken. De Seas 27TBCD/GB-DXT lijkt me een hele mooie. De power reponse zou daarmee heel mooi moeten worden. Er is wel sterke break-up maar die hebben ze blijkbaar buiten het gehoorbereik weten te krijgen. De prijs valt ook wel mee en het budget daarvan zou in andere zaken gestoken kunnen worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pascal van Baardwijk

satefan

Berichtdoor satefan » ma 23 nov 2020, 14:29

PA5cAL1 schreef:Voor de tweeter ben ik ook nog naar andere opties aan het kijken. De Seas 27TBCD/GB-DXT lijkt me een hele mooie. De power reponse zou daarmee heel mooi moeten worden. Er is wel sterke break-up maar die hebben ze blijkbaar buiten het gehoorbereik weten te krijgen. De prijs valt ook wel mee en het budget daarvan zou in andere zaken gestoken kunnen worden.

De DXT is echt een leuke tweeter en de off-axis response is ook netjes. Hij smoelt ook netjes. De breakup hoeft volgens mij niet zo'n ramp te zijn, zeker omdat je actief gaat. Ik had de DXT hier met de U16 van Seas draaien met een heel simpel 2e orde (akoestisch) filtertje en speelde de sterren van de hemel.

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » za 28 nov 2020, 12:03

De DXT is echt een leuke tweeter en de off-axis response is ook netjes. Hij smoelt ook netjes.

Klinkt goed, ik denk dat het een zeer geschikte kandidaat is.

Ik ben wel wat in gedachten verandert met betreft de aansturing van het systeem. Ik gebruik momenteel een paar zelfbouw monitoren met Morel units in combinatie met een Marantz SR6013 receiver. Met een volledige DSP setup verlies ik een hele hoop veelzijdigheid dat ik momenteel heb met die receiver. Ik denk dat ik daarom het mid/hoog passief ga filteren. De crossover tussen de subs en het mid/hoog gedeelte wordt dan door de receiver gedaan. Er komt dan nog wel een ingebouwde versterker + DSP om de subwoofers aan te sturen. De Marantz heeft Audessey waarmee ik storingen in het gebied tussen de 100 tot 500Hz zou kunnen equalisen mits nodig. De DSP voor de subs kan gebruikt worden voor een linkwitz transform, een hoog-doorlaat filter en room EQ. Ik heb die Marantz al een aantal keren vergeleken met een paar Hypex UCD400 monoblokken en tot nu toe vind ik de Marantz nog altijd beter klinken. De Marantz komt naar mijn mening wat muzikaler over.

Een groot nadeel is dat ik nu een passief filter nodig heb met alle bijkomende problemen waaronder time alignment. Dat vind ik daarentegen wel acceptabel. Op deze manier gaat het wel steeds meer lijken op de Infinity overture 1. Omdat ik de crossover tussen de subs en mid/hoog met de Marantz wil doen is het nu wel belangrijk dat de reponse van de mids rond de 150 - 200Hz mooi vlak blijft. De Eton 4-512/C8/25 RP uit de eerste post valt daarom af omdat die in een kleine behuizing van 1L wat EQ nodig heeft om een vlakke response te krijgen. Met de SB Acoustics SB12MNRX2-25-4 kan ik met een 1L behuizing wel een vlakke response krijgen:

Mid SPL.png

Daarnaast speelt de SB12MNRX2-25-4 ook wat lager door wat in deze toepassing wel wenselijk is. De SB12MNRX2-25-4 is daarnaast wat meer fullrange maar heeft ook meer last van break-up. Daarentegen ben ik van plan om het crossover tussen de mids en de tweeter relatief laag te houden ergens in de 2.5kHz range waardoor dat niet een al te groot probleem moet zijn. Om de subwoofers aan te sturen zou ik Hypex fa251 fusion amps kunnen gebruiken. Maar ik heb ook nog een stel UCD400 versterkers liggen die in combinatie met een ADAU1701 DSP prima de subwoofers moet kunnen aansturen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pascal van Baardwijk

satefan

Berichtdoor satefan » za 28 nov 2020, 15:39

Toch kunnje de FA123 niet echt vergelijken met de UCD’s. Ik heb de UCD’s ook gehad, maar die vond ik minder dan de NCore die in de FA’s zitten.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”