Advies gevraagd voor 2 budget zelfbouw 2(.1) setjes

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

setsunakaede

Advies gevraagd voor 2 budget zelfbouw 2(.1) setjes

Berichtdoor setsunakaede » di 28 jul 2020, 18:11

Beste ZBA'ers,

Ik heb recentelijk dit forum ontdekt, in mijn zoektocht naar wat geluid in mijn hobbykamer/kantoor enerzijds, en anderzijds in de garage.
Hiervoor dacht ik in eerste instantie het BR-Hoorn kastje met FRS8 aangevuld met een subje en een actief versterkerbordje van Ome Alie, te gebruiken. Ik begreep echter van Chocomel dat dat wellicht niet de beste keuze was, en om dat topic niet verder te vervuilen bij dezen dus even een nieuw topic.

Als eerste even wat achtergrond:
In mijn hobbykamer/(corona)kantoor heb ik een Philips 5.1 surround sound set hangen en staan waar op zich prima geluid in zit, maar het heeft wat tekortkomingen:
-de receiver heeft een fannetje, die je ook hoort
-Ik speel eigenlijk nooit 5.1 geluid (JoeTjoep doet daar niet aan) met als gevolg dat alleen de twee frontspeakers worden aangestuurd, en de sub, dus, niet...
-De boel zit zo ingebouwd dat ik mijn laptop (die ik voorheen nooit boven gebruikte, maarja, Corona he...) er niet meer bij op aangesloten krijg zonder enorme verbouwing
Daarom heb ik van de week een Labtec Pulse 475 setje gekocht, daar komt op zich best een redelijk geluid af (nadat ik de grilles van de sattelietjes af had gepeuterd) maar het gaat niet écht kneiterhard zogezegd, en ook de bas valt ietwat tegen.

In mijn garage had ik vroeger een simpel setje computerspeakertjes staan, die dingen gingen HARD (maar ook niet echt laag). Ik heb daar echter eind januari een brandje gehad met als gevolg dat praktisch alles daar, dus ook de speakertjes, afgevoerd mochten worden vanwege verregaande rookschade.
Daar is van de week een Harman/Kardon HK395 2.1 setje neergezet, maar die vult de garage niet echt, klinkt wollig (niet erg helder) en de bas lijkt wel wat los te staan van de muziek, niet erg laag maar ook niet echt veel tussen wat de sub doet en wat de sattelieten (zouden moeten) doen.

Ik draai vanalles aan muziek, maar voornamelijk hardstyle/hardcore, soms wat metal of gothic...

Mijn vragen dus nu:
Kan ik tegen bescheiden budget, zelf iets beters bouwen? Ik hoopte met dat BR-Hoornkastje met een sub er bij, beide situaties te kunnen afdekken (en dus gewoon twee sets bouwen, een mooie voor in de hobbykamer en een vooral heel stevig uitgevoerde voor in de garage) maar wellicht/waarschijnlijk is het beter om voor beide een specifieker systeem te bouwen.
De voorkeur gaat uit naar een actief 2.1 systeem waarbij de sub een beetje weggemoffeld kan worden (hobbykamer) resp. de centrale hub kan worden met de amp-module er in (garage).

Budget ligt in de richting van €150 totaal excl hout (dus ongeveer €75 per setje). Ik weet dat dat héél krap is, het hoeft dan ook niet super-hifi en mega SPL te zijn - gewoon goede vulling en gebalanceerd.

Is er iets in die prijsklasse te maken wat aan deze wensen voldoet? Of kan ik beter op Marktplaats een gebruikt Logitech setje kopen, zoals Chocomel voorstelde? En als ik daar alle kasten van herbouw, valt daar nog iets van eer aan te behalen of is dat alleen maar voor mijn eigen gevoel dat ik het zelf heb gemaakt?

Alvast bedankt!

douwebakker

Re: Advies gevraagd voor 2 budget zelfbouw 2(.1) setjes

Berichtdoor douwebakker » di 28 jul 2020, 18:53

Iets kant en klaar kopen is altijd goedkoper. Iets zelfbouwen geeft heel veel voldoening.
Eigenwijs is ook wijs!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 28 jul 2020, 19:31

€75 per setje. Dat is héél krap. Dan ontkom je er eigenlijk niet aan om een gebruikt Logitech setje te kannibaliseren.

Ik heb zelf ook iets dergelijks gemaakt. Was véél duurder dan kant en klaar kopen. Maar ik doe het voor de lol. Niet voor de prijs.

setsunakaede

Berichtdoor setsunakaede » di 28 jul 2020, 19:42

Ik weet dat het heel krap is, dat is ongeveer waar ik met die hoornbasreflex speakertjes + klein subje op uit zou komen.
Er kan wel iets bovenop, hoor, maar ik wil het wel beperkt houden - als ik écht goed geluid wil ga ik wel in de woonkamer zitten. Daar staat een setje zuilen aan een fatsoenlijke versterker (niets high-end, maar "gewoon degelijk"). Dus wil ik kijken hoe ver ik de grenzen van het budget kan opzoeken met zelfbouw ;-)

Die BeBe's had ik al gezien ook, ik was nog niet het hele topic door maar ze zijn wel gaaf! Maar dat kan ik echt nog niet, het houdt bij mij vrij gauw op als het niet "off the shelf" of uitgekauwd is qua filters en berekeningen aan frequenties. Ik kom nog wel uit zaken als boxvolume aanpassen e.d., maar berekeningen hoe groot die box dan moet worden voor een gewenste karakteristiek.... Nope :-(

Ik heb overigens ook dit setje Sharp bookshelf speakers nog bij een kringloopwinkel vandaan (€5), in een van de mids zit een miniem scheurtje in de surround... Kan ik hier eventueel nog wat mee voor een van de twee gevraagde setjes?

Als ik nu het onmogelijke eis, blijft dus nog wel de vraag staan of er - afgezien van "looks" - nog iets van eer te behalen valt aan het cannibamodificeren van een Logitech setje. En aan wat voor aanpassingen zou ik dan moeten denken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 28 jul 2020, 20:17

Nou, nieuwe kastjes bouwen van bijvoorbeeld 9mm mulitiplex. Inhoud ongeveer dat van de originele kastjes. Je kan daar dan een leuke vorm en/of kleur aan geven. Je fantasie is de limit.

Als je units gebruikt waarvan de parameters bekend zijn kun je met WinISD een kast met bijbehorende karakteristiek simuleren. Handleiding staat hier ook ergens op het forum.

setsunakaede

Berichtdoor setsunakaede » di 28 jul 2020, 23:48

okee, bedankt voor de adviezen zo ver, ik ga me nog eens her-orienteren op de (on)mogelijkheden. Ik ben duidelijk nog niet goed genoeg ingelezen in de materie :wink:
Overigens heb ik net van mijn zwager een Sony versterker met twee Yamaha speakers aangeboden gekregen, die hij anders naar de kringloopwinkel zou hebben gebracht :think: Nja, daar help ik hem graag van af ter vervanging van de plastic boxjes die ik nu nog heb, zal gladjes beter klinken :wink: ;-)

Wellicht dat ik me toch nog waag aan zo'n actief hoornreflex setje maar dan zonder sub, gewoon omdat het kan en voor de lol / vingeroefening, though.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 29 jul 2020, 0:00

setsunakaede schreef:Wellicht dat ik me toch nog waag aan zo'n actief hoornreflex setje maar dan zonder sub, gewoon omdat het kan en voor de lol / vingeroefening, though.

That's the spirit ! :goedzo:

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 30 jul 2020, 16:53

Kant-en-klare setjes knappen in de middentonen vaak op als je de kasten losjes vult met (polyester- of schapen)wol.

Hoe groot mogen de luidsprekers worden? Als het richting schoenendoosformaat mag gaan, zou je kunnen kijken naar de Overnight Sensations. In Amerika was dat een paar jaar geleden een populair ontwerp. Als het groter mag zijn, zou je met WinISD kunnen kijken of dit woofertje dieper gaat in een grotere kast.
https://sites.google.com/site/undefinit ... sensations
https://www.soundimports.eu/nl/overnigh ... onent.html

Hier zijn enkele lijsten met ontwerpen:
https://www.lautsprechershop.de/hifi/journal_ct.htm (lagere prijsklasse)
https://www.lautsprechershop.de/hifi/jo ... y_hifi.htm
https://www.lautsprechershop.de/hifi/jo ... nd_ton.htm

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 01 aug 2020, 16:48

pappaleo schreef:€75 per setje. Dat is héél krap. Dan ontkom je er eigenlijk niet aan om een gebruikt Logitech setje te kannibaliseren.

Ik heb zelf ook iets dergelijks gemaakt. Was véél duurder dan kant en klaar kopen. Maar ik doe het voor de lol. Niet voor de prijs.

Hij heeft het over 150 euro exclusief hout.

Dat is prima te doen als 2.1 setje.
Je zult dan wel even heel creatief moeten zijn.
Maar 10-20 euro voor een breedbander is wel te doen, subwoofer voor 30-40 euro.
Versterker zou ik dan (voor nu) een 2e hands surround reciever op de kop tikken (of twee losse stereo versterkers), die zijn er soms al voor 30-50 euro.
Vervolgens kun je actieve versterker via de computer doen (Equalizer APO bijvoorbeeld).
Subwoofer heeft geen dempingsmateriaal nodig, dus heb je enkel een beetje nodig voor de breedbanders.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”