Passieve tweeweg SB Acoustics / Vifa bouwverslag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Hofmann

Passieve tweeweg SB Acoustics / Vifa bouwverslag

Berichtdoor Hofmann » di 30 jun 2020, 20:30

Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit project gestart ben, maar nu wordt het toch echt eens tijd voor een bouwverslagje.
Ik heb het ontwerp gebaseerd op de 'poor man's high end monitor'.

Een tweeweg speaker met de 6" SB Acoustics SB17NRXC35 woofer, en Vifa tweeter. Het originele ontwerp gebruikt de DQ25SC16-4 van Vifa. Echter was deze niet te verkrijgen in ons land, dus ben ik voor de BC25SC06-04 gegaan. Hoewel deze tweeter qua parameters nagenoeg identiek is, was het toch wel een beetje een teleurstelling toen ik een speaker voor het eerst had aangesloten met een geimproviseerde scheidingsfilter. Het hoog overheerste veel te veel en klonk vlak en dun.
Ik verwacht dus nog wel wat werk te hebben aan het ontwerpen van een scheidingsfilter waar de tweeter wel goed bij de SB woofer integreerd. Ik kan inmiddels goed met XSim omgaan om filters te modelleren, echter wil ik voor het beste resultaat ook mijn eigen metingen kunnen doen.

tot nu toe zijn de kasten gebouwd, maar nog niet gelakt. Ik heb hier bijzondere plannen mee, wat dit gaat worden hou ik nog even geheim. Fineer wordt het in ieder geval NIET.

IMG_20200316_200643.jpg

Alle gezaagde delen hout op de keukentafel. Alles ging precies uit 1 plaat van 244 x 122, welke ze bij Hornbach voor mij hebben gezaagd. Voor elk paneel zijn 2 lagen met epoxy verlijmt om uit te komen op een wanddikte van 24mm. Dit was voordeliger en minder verspilling dan een plaat van 24mm gebruiken. Tevens door het verlijmen van epoxy wordt de stijfheid van mdf een stuk hoger. Hoogwaardig multiplex van dezelfde dikte is alsnog de betere keuze, alleen ook vele malen duurder. Als arme stakker is het altijd mijn doel om kwaliteit tegen prijs af te wegen en voor de meest betaalbare oplossing te gaan om mijn doel te bereiken.

IMG_20200316_210007.jpg

IMG_20200323_141832.jpg

Ik heb besloten de voorkant extra stevig te maken. Aangezien ik deze met de bovenfrees op maat maak na montage, heb ik de delen iets groter gezaagd dan strikt nodig. De voorkanten bestaan uit 18mm mdf + 15mm multiplex. Ook is te zien dat het multiplex is gaan chippen tussen de 2 circels. Dit heb ik opgelost door dun stripje fineer in het beschadigde deel te lijmen en dit vlak te schuren. Er is nu helemaal niks meer van te zien!

IMG_20200407_154248.jpg

Detail foto van de voorkant.

IMG_20200403_215829.jpg

Dit zijn de uiteindes van de baspoorten. Ik heb deze digitaal gemodelleerd en naar een maatje gestuurd voor 3d-printen. Na heel veel schuurwerk zag dit er dan zo uit. Ook is te zien dat ik op 1 heb experimenteert met aflakken. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een matte lak.

IMG_20200408_143115.jpg

Alle circels heb ik gefreest met een heel knullig in elkaar gegooide circle-jig bestaande uit een stukje mdf, een metalen pin en dubbelzijdig tape. Als ik in de toekomst weer circels ga fresen, dan zal ik eerst de moeite nemen om een degelijke circel-tool voor mn bovenfrees te maken.

IMG_20200325_215356.jpg

Bij wijze van experiment heb ik het multiplex donker gebeits met een chemische reactie. Door staalwol in azijn te laten weken krijg je een middel dat hout donkerder kleurt. Dit komt omdat het reageerd met looizuur in het hout. Het verschilt per houtsoort hoe donker de kleur wordt na deze reactie. Omdat ik het nog een tikje donkerder wou, heb ik eerst meer looizuur in het hout gebracht door het in te kwasten met hele sterke zwarte thee.

IMG_20200407_190403.jpg

Next: Drivers, scheidingsfilters en eindeloos meten en tweaken! Ik kan een meetmicrofoon lenen van een pro-audio maatje. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoop dat ik frequentie respons metingen kan doen die acuraat genoeg zijn voor het modelleren van een fatsoenlijk scheidingsfilter. Ik ben wat wantrouwig geworden naar de grafiekjes op de datasheets. Ik wil liever frequentie respons data waar de drivers daadwerkelijk in de kast zitten die ik er voor heb ontworpen. Mochten er ervaren speakerbouwers hier op het forum aanwezig zijn die mij wellicht een middagje willen helpen met het doen van metingen, zou ik dat heel erg waarderen!

IMG_20200630_200628.jpg

IMG_20200630_200507.jpg

Ik heb al een beetje geexperimenteerd met het meten van de driver parameters met limp/arta en de geluidskaart van mn pc. Maar de metingen lagen vrij ver van de gegevens in de datasheets. Ik weet niet of dit komt omdat de drivers nog ingebroken moeten worden, of dat mijn metingen niet precies zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

satefan

Re: Passieve tweeweg SB Acoustics / Vifa bouwverslag

Berichtdoor satefan » di 30 jun 2020, 20:44

Leuk project!

Welke meetmicrofoon heb je gebruikt?

Groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 30 jun 2020, 21:38

Mooi hoor, en fijne drivers! Trucje met looizuur, en zeker toegevoegde thee, had ik nooit van gehoord. Maar geeft een leuk resultaat!

De spec sheets van beide fabrikanten, mag je best vertrouwen in hebben. Zij zijn een beetje de positieve uitzondering zal ik maar zeggen (en er zijn er meer die netjes en eerlijk zijn).
Maar : het is altijd, altijd beter om ze te meten in jouw eigen kast. Groot gelijk. Als je om hulp vraagt, dan is het handig om even aan te geven waar je huis woont ;-).

Een mic zul je nog niet gebruikt hebben; enkel een poging tot parameters meten. Kun je eens numeriek aangeven, wat je bedoelt met 'ver van de opgegeven waardes' ?
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

Hofmann

Berichtdoor Hofmann » wo 01 jul 2020, 7:55

MarcoSQ schreef:Mooi hoor, en fijne drivers! Trucje met looizuur, en zeker toegevoegde thee, had ik nooit van gehoord. Maar geeft een leuk resultaat!

De spec sheets van beide fabrikanten, mag je best vertrouwen in hebben. Zij zijn een beetje de positieve uitzondering zal ik maar zeggen (en er zijn er meer die netjes en eerlijk zijn).
Maar : het is altijd, altijd beter om ze te meten in jouw eigen kast. Groot gelijk. Als je om hulp vraagt, dan is het handig om even aan te geven waar je huis woont ;-).

Een mic zul je nog niet gebruikt hebben; enkel een poging tot parameters meten. Kun je eens numeriek aangeven, wat je bedoelt met 'ver van de opgegeven waardes' ?

Ik heb voor het meten van de parameters een module gemaakt zoals hier beschreven. Ik heb er nog niet veel mee gedaan, en de metingen die ik had heb ik niet bewaard. Ik moet er nog een keer goed de tijd voor nemen. Het zou ook zomaar kunnen dat ik een slordigheidsfout heb gemaakt.

Mijn huis woont in Den Haag, maar ik heb de speakers momenteel in de werkplaats bij mn familie in Krimpen aan den IJssel staan. Daar heb ik ook de mogelijkheid om in een open ruimte te gaan testen.

De microfoon die ik kan lenen is volgens mij van Dayton of Behringer, niks geavanceerd.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 01 jul 2020, 14:39

Ik wil best wel een keer metingen voor je doen. Alleen is Krimpen ad IJssel niet héél handig voor iemand die (ook) in Den Haag woont.

Maar als jij met die kasten langs kan komen zodra je zover bent, dan is dat best te regelen.
Ik heb hier de mogelijkheid om in een redelijk ruime achtertuin te meten. Goed weer is dan wel een vereiste.

Hofmann

Berichtdoor Hofmann » do 02 jul 2020, 12:36

pappaleo schreef:Ik wil best wel een keer metingen voor je doen. Alleen is Krimpen ad IJssel niet héél handig voor iemand die (ook) in Den Haag woont.

Maar als jij met die kasten langs kan komen zodra je zover bent, dan is dat best te regelen.
Ik heb hier de mogelijkheid om in een redelijk ruime achtertuin te meten. Goed weer is dan wel een vereiste.

Geweldig! Dat waardeer ik enorm.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 02 jul 2020, 13:02

Ik meet ook in de tuin gaat best goed! Of de buren het “luchtalarm” leuk vinden is een tweede. De gezinsleden vinden het niet zo fijn hebben ze me al laten weten ;-)

Hofmann

Berichtdoor Hofmann » do 02 jul 2020, 16:40

Hier nog wat foto's van de binnenkant. Zeker niet mijn meest keurige werk, maar gelukkig is dat vanaf buiten niet te zien.
Ik heb constructielijm gebruikt om de ruimtes ten gevolge van maatafwijkingen op te vullen. de hele binnenkant is gecoat met een laag epoxy.

IMG_20200407_143724.jpg

IMG_20200504_121716.jpg

Ik heb dempingsmateriaal aan de binnenkant van de wanden gelijmt. Dit zijn matten die toegepast worden onder vloerbedekking op traptreden om geluid te dempen. Deze matten hebben redelijk wat massa en het is me opgevallen dat het ook wat helpt tegen resonantie in de panelen.
Mijn plan is om de binnenkant ook nog te bekleden met 9mm trespa. Ik ben er alleen niet over uit of ik dit in plaats van het groene dempingsmateriaal ga doen, of dat ik trespa als extra laag toevoeg. De groene matten lijken behalve elastisch ook een bepaalde mate van visceus gedrag te vertonen, dus wanneer ik dit sandwich tussen trespa en mdf moet paneel resonantie ver buiten het storende bereik zijn.

Het liefst wil ik de drivers liever niet verstoppen achter een grill of cover, maar ik ben wat huiverig voor mijn kat die rare sprongen kan maken. Mijn plan is om een grill te maken die bescherming bied maar de drivers niet onzichtbaar maakt. De akoustiek moet uiteraard niet beperkt worden, en de grill moet door middel van magneten gemakkelijk te verwijderen zijn. Ook moet het niet op een heras hekwerk lijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”