De Scoperta

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Zwartoog

De Scoperta

Berichtdoor Zwartoog » za 23 mei 2020, 17:05

Wat is er te zeggen over de Scoperta ?

Ontwerp van John Eekels en Troels Gravesen http://www.troelsgravesen.dk/W15LY001_HDS.htm, op basis van de SEAS W15LY001 en de Scan-Speak Discovery D2608/913000.

W15LY-HDS_JE_02.jpg

W15LY001-HDS_TL_cab_B.png

spl_drivers_fromXO.jpg

Ik vind het op zich wel een fijn formaat (80 cm hoog, niet te 22 cm diep), en naar zeggen toch een goede TL.

Het lijkt erop dat dit model nauwelijks is nagemaakt. Troels heeft één nabouw op z'n website staan (http://www.troelsgravesen.dk/Scoperta-Andres.htm), verder is er niets over te vinden. Eekels' site ligt er ook uit (cache: https://web.archive.org/web/20150122204143/http://home.planet.nl/~eekel235/websitepagina/scoperta.html).

Dus: wat kunnen we van dit model verwachten? Onbekend maakt onbemind, of heeft dit ontwerp tekortkomingen gezien de prijs (ca. 600 euro per paar)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Electronica werkt op rook: als het eruit is, werkt het niet meer :-"

Leeuwarden

Re: De Scoperta

Berichtdoor Leeuwarden » za 23 mei 2020, 17:32

Ik ben inmiddels onderweg naar mijn derde Troels ontwerpje en heb in totaal 4 verschillende modelletjes van zijn hand gehoord. Mij spraken de meeste wel aan maar het blijft een kwestie van smaak. Dus bouwen maar en je zult het ervaren...

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 23 mei 2020, 17:45

+ die Nextel woofertjes zijn meestal wel fijn
Does anyone know if we can take showers yet... or should we just keep washing our hands?

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 23 mei 2020, 17:45

FR_Aad schreef:+ die Nextel woofertjes zijn meestal wel fijn

+3

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » za 23 mei 2020, 22:35

Ok, geen reden om het niet te proberen dus :D

Kan ik eraan gaan werken om de A van de W te krijgen :lol:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 24 mei 2020, 2:16

De A van de W?

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 24 mei 2020, 8:12

Marp schreef:De A van de W?

Acceptance van de Wife ;)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 24 mei 2020, 8:53

Gôh, dat je dat nodig hebt voor zulke minuscule speakertjes...

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 24 mei 2020, 9:17

Verhoogt sowieso de acceptatiekans :)

Is ook vooral een kwestie van in de week leggen. De buizenversterker wil ze nu wel graag aan meehelpen vorm geven. Qua geluid wordt nu het meerendeel afgedraaid via de telefoonspeaker :twisted: Andere boxen die we hebben zijn boekenplankmodel die op de grond staan (staan ze niet zo in het zicht). Had ooit heel slanke zuiltjes, maar die waren "onhandig".

Dus ja, er is hier nog wat voorwerk te doen :lol:

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » zo 24 mei 2020, 9:31

Wat erover te zeggen valt:

Scan Speak en Seas maken mooie drivers, dus met de harmonische vervorming zal het goed zitten. De Seas heeft kortsluitringen, wat de harmonische vervorming beperkt. Qua midden en hoog is het gewoon een klassieke tweeweg. De kantelfrequentie is met ~2,8 kHz dus te hoog om een mooi afstraalgedrag te krijgen. De randen van de baffle zijn niet noemenswaardig afgerond, dus de frequentierespons is wat grillig en verandert als je van de luisteras weg beweegt. Aan de frequentierespons te zien, is het hoog 2-3 dB zachter dan het midden en laag, dus de klank zal warm zijn.

Dat het laag een transmissielijn is, maakt dat je uit een klein woofertje toch een diepe bas kan krijgen, in ruil voor dat de kast groot is. In dit ontwerp moet de woofer ook middentonen weergeven. Om te voorkomen dat er middentonen uit de andere kant van de lijn komen, moet er meer dempingsmateriaal in de kast worden geplaatst. Dit beperkt de werking van de transmissielijn om zo diep mogelijk laag uit het woofertje te halen. De kast is afgestemd op 60 Hz en of dat laag genoeg is, hangt van je muzieksmaak af.

Ik weet niet of je buizenversterker een hoge uitgangsimpedantie heeft, maar mocht dat zo zijn, dan zal je het impedantieverloop van de luidsprekers eerst vlak moeten maken met RLC-kringen.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 24 mei 2020, 12:38

Dank je wel voor de uitgebreide analyse :dank:

Chocomel schreef:De kantelfrequentie is met ~2,8 kHz dus te hoog om een mooi afstraalgedrag te krijgen. De randen van de baffle zijn niet noemenswaardig afgerond, dus de frequentierespons is wat grillig en verandert als je van de luisteras weg beweegt.
...

Hmm, dus klinkt goed als je er recht voor zit, wat meer opzij wordt het al snel minder?

Die hoge kantelfrequentie: komt denk ik door de Scanspeak die pas vrij hoog (?) 1,5kHz op gang komt:
scanspeak.png

Wat is hieraan te sleutelen? Andere driver die al lager op gang komt? Heb je een suggestie?

Of gaat hiermee heel het ontwerp op de schop :think: :
Dat het laag een transmissielijn is, maakt dat je uit een klein woofertje toch een diepe bas kan krijgen, in ruil voor dat de kast groot is. In dit ontwerp moet de woofer ook middentonen weergeven. Om te voorkomen dat er middentonen uit de andere kant van de lijn komen, moet er meer dempingsmateriaal in de kast worden geplaatst.

De kast is afgestemd op 60 Hz en of dat laag genoeg is, hangt van je muzieksmaak af.

Dat kan ik door gebrek aan ervaring nog niet goed inschatten. Ik mag graag klassiek luisteren, maar dat is ook alles tussen aria's en Wagner. Daarnaast luister ik graag naar metal. En bij buien happy hardcore, maar daar ben ik bereid consessies te doen :lol:

Ik weet niet of je buizenversterker een hoge uitgangsimpedantie heeft, maar mocht dat zo zijn, dan zal je het impedantieverloop van de luidsprekers eerst vlak moeten maken met RLC-kringen.

Kun je dit uitleggen?

Ik heb zowel 4 en 8 Ohm takken op m'n UGT zitten. En als ik goed heb gemeten is de output zo'n 27W: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=27886&start=525#p1945750 .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 24 mei 2020, 12:50

Zwartoog schreef:

Kun je dit uitleggen?

zie o.a. dit topic: viewtopic.php?f=7&t=23652&p=1797751
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”