TMWW-1

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: TMWW-1

Berichtdoor ds23man » ma 20 apr 2020, 6:58

Dat midje is echt goed! Maar al met al is de vorm van de buitenkant van de kast belangrijker dan de binnenkant.
Fusion Filterdesign

AatV

Berichtdoor AatV » ma 20 apr 2020, 11:14

Je kan nog eens hetzelfde proberen met een de achterkant verwijderd en dan afgesloten met een akoustisch doorlatend materiaal.
Verder de ruimte binnen in flink dempen.

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 20 apr 2020, 16:15

AatV schreef:Je kan nog eens hetzelfde proberen met een de achterkant verwijderd en dan afgesloten met een akoustisch doorlatend materiaal.
Verder de ruimte binnen in flink dempen.

groet,
Aat

Overigens is hier de beste manier om te meten. Ik heb laatst een hele serie tests gedaan, oa ook met Baileys. Als je teveel dempt dan zie je de FRES en de RRES uiteindelijk weer op gaan lopen. Het materiaal lijkt zich dan als een golfgeleider te gaan gedragen.

Satefan

edit: impedantie-metingen bedoel ik dan.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » vr 24 apr 2020, 14:42

pappaleo schreef:De laatste loodjes van versie 1:
Tmww_065.jpg
Tmww_066.jpg
Tmww_067.jpg
Tmww_068.jpg

Nu moeten eerst de kasten afgestemd worden op 33Hz.
Eerst frommel ik een textbook filtertje in elkaar en laat ze een paar dagen spelen om de units wat soepeler te maken en dan ga ik de pijplengte(s) aanpassen. Daarna ga ik met close range metingen en burst decay's de demping optimaliseren. Ook moet ik de akoestische offset van de units bepalen.

Dan pas kan ik serieuze metingen gaan doen om een echt filter te ontwerpen.

Ik ben achteraf ook niet helemaal tevreden over de unit opstelling. De afstand tussen tweeter en mid vind ik wat te groot uitgevallen.

Misschien ga ik ook wel de SB Acoustics SATORI TW29B-B tweeter proberen. Dan moet ik toch een andere baffle frezen en zal ik de onderlinge afstanden wat aanpassen.

Ergo, ze zijn morgen nog niet speelklaar. :mrgreen: :mrgreen:

Heilige faeces! "Slechts" prototypes?? Damnz! :goedzo:
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 04 mei 2020, 8:50

De basreflexkasten moeten afgestemd worden. Daar hebben we even mee gewacht omdat er wat perikelen waren met de meetapparatuur, maar dat is nu opgelost. Volgens zowel VituixCad als WinISD wordt een optimale afstemming bereikt op 33 Hz.

Kast A bestaat uit 2 gescheiden compartimenten van 22 liter, kast B heeft een groot compartiment van 44 liter. Die kast met gescheiden compartimenten heb ik gemaakt om makkelijk één woofer te kunnen meten zonder dat deze beïnvloed wordt door de andere woofer.
Ik heb eerst impedantiemetingen van de woofers gedaan. Van kast A beide woofers apart en van kast B beide woofers parallel geschakeld (los is zinloos).
Tmww_084.jpg

Tmww_085.jpg

Kast A. Het bovenste compartiment is perfect. Doen we niks meer aan. De onderste scheelt 1,3Hz. Ik zou even de bandschuurmachine over het uiteinde van het pijpje kunnen halen.Ik zie een onregelmatigheidje bij 600Hz. Dat zou de diepte van de kast kunnen zijn (25cm). Ook net boven 200Hz zit wat, maar de golflengte die daarbij hoort kan ik niet relateren aan de afmetingen van de kast. Ik ga er vanuit dat dat iets van een reflectie buiten de kast is. De impedantiemeting is sowieso vrij gevoelig voor omgevingsgeluiden.

Tmww_086.jpg

Kast B. Is iets te laag afgestemd,ik kan het pijpje een stukje inkorten. Het scheelt maar 2,6 Hz

Ik heb ook close range metingen gemaakt (microfoonkapsel gelijk aan het vlak van de baffle). Ik heb in beide gevallen beide woofers aangesloten om zowel het toegevoerde vermogen als het omgevingsgeluid gelijk te houden.
Tmww_087.jpg

Wonderlijk dat de karakteristieken van 4 woofers uit twee verschillende kasten zoveel overeenkomen.

Als ik het vergelijk met de vorige meting (met mijn oude meetset) is het verloop in het laag nu veel aannemelijker.
Afbeelding
Dat kan natuurlijk zijn omdat die meetset gaar was of omdat de woofers nu een beetje ingespeeld zijn.
De schaal in dB is overigens niet absoluut.

Tot slot een luisterproef. Diverse stukjes muziek in mono beluisterd op afwisselend kast A en kast B.
Tmww_096.jpg

Ik hoor geen verschil in laagweergave. Het 25cm opschuiven van het geluidsbeeld van links naar rechts overstemt echt een mogelijk verschil in klankkleur. De conclusie is dat die 2 Hz niet zoveel uitmaakt. De meeste muziek heeft grondtonen die hoger liggen dan 33 Hz en kamerinvloeden zijn op deze frequenties dominant.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 04 mei 2020, 10:02

Mooi Leo =D>
Monitor met AL130 & NEO3PDR
CA MK1 versterkerbouwtopic / nog 1 te gaan!
Pass Aleph-X bouwtopic (longterm)
En ik ben spullen aan het verzamelen voor een Calpamos (even zoeken in de lijst) luidspreker :rock:
(hoogdrivers en hoorns al binnen, basmids onderweg)
De eerste stappen in buizen; Classic Three gekocht O:)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 04 mei 2020, 12:13

Ik krijg net te horen dat muziek op piccolo, triangel en harpsichord toch minder geschikt zijn voor bovenstaande luisterproef. :rock:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 04 mei 2020, 15:03

Toch maar twee van de drie basreflexpijpjes een beetje ingekort:
Tmww_097.jpg

Tmww_098.jpg

Tmww_099.jpg

Nou hoera. Ik was al bang dat ik ineens op 40Hz of zo uit zou komen, maar het resultaat is de rotmoeite.
Ik geloof het zo wel. Voor de filterontwikkeling maakt dit toch niks uit.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 04 mei 2020, 15:21

pappaleo schreef:.... Voor de filterontwikkeling maakt dit toch niks uit.
op de eventueel benodigde impedantie correctie na dan
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 04 mei 2020, 15:33

Dempen van de laagkasten.

De metingen zijn gisteren al gemaakt, nog voor het inkorten van de baspijpjes.

Burst decay van de bovenste baskast.
Tmww_088.jpg

Tmww_092.jpg

Het onderste plaatje is met het huidige filter. Daar is de onderste woofer ook aangesloten, anders doet het filter iets heel anders.

Burst decay van de onderste baskast:
Tmww_089.jpg

Tmww_093.jpg

So far so good.
De eerste echte narigheid valt buiten het inzetbereik van de woofers.
Er is wel een kleine resonantie rond 220Hz, maar dat kan ik niet relateren aan de afmetingen van de kast.

Burst decay van de woofers van kast B:
Tmww_090.jpg

Tmww_091.jpg

en gefilterd:
Tmww_094.jpg

Tmww_095.jpg

Ongefilterd zien we die 220 Hz overal terug. Gefilterd blijft er niets van over.

De huidige demping bestaat uit en laag BAF op alle wanden, niet vastgeplakt, maar op maat geknipt waardoor het zichzelf op zijn plaats houdt.
Achter de bovenste woofer van kast B is de ruimte geheel (luchtig) opgevuld met BAF. Bij een eventuele staande golf in de hoogte van de kast (97cm intern) is daar de luchtbeweging het groots en de demping het meest effectief. De baspijp zit aan de achterzijde iets onder de onderste woofer en kan vrij ademen.

Ik ga een paar platen flamex bestellen en kijken of ik de demping nog wat kan verfijnen.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 04 mei 2020, 15:40

Henkjan schreef:
pappaleo schreef:.... Voor de filterontwikkeling maakt dit toch niks uit.
op de eventueel benodigde impedantie correctie na dan

Doe ik nu ook niet en ik mis het(nog) niet.
De huidige systeemimpedantie van kast B:
Tmww_100.jpg

Redelijk netjes toch ?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 22 mei 2020, 17:56

Je zou bijna mijn grote vrienden vergeten.

Die staan dagelijks zo lekker muziek weer te geven dat je bijna zou vergeten dat er nog werk aan de winkel is.

Vandaag maar een buikoperatie gedaan.Alle ingewanden er uit en flamex er in.
Tmww_101.jpg

Tmww_102.jpg

Tmww_103.jpg

Tmww_104.jpg

Tmww_105.jpg

Uiteindelijk is dit er niet helemaal in gegaan. De 40mm is terug in de doos en in elke kast is één plaat 25mm flamex terechtgekomen.

Tmww_106.jpg

Tmww_107.jpg

Omdat beide kasten verschillend zijn kwam ik bij deze niet helemaal uit. Daarom zien die stukjes op de lange kant van de piramide er een beetje zielig uit. :-& Dat heb ik overigens wel opgevuld met reststukken. Het gaat in dit geval om de punt die met 4 lagen (10cm) gevuld is met flamex.

Voor de rest is er 15 gram twaron ingegaan.
Tmww_108.jpg

In eerste instantie leek het laag wat bonkiger. Ik heb toen iets opgezet wat ik recent ook nog gehoord had: het Adagio van Albinoni (mocht ie willen) door het Orpheus Chamber Orchestra met Edward Brewer op orgel. De lang aangehouden orgeltonen zijn duidelijk hoorbaar los van het orkest. Daardoorheen wordt het ritme aangegeven door gestreken noten op een bas waarbij je de snaren ook nog hoort grommen. Dat is dus wel in orde.

Ook het (op dezelfde CD aanwezige, obligate) Toccata en Fuga in D minor van Bach passeerde nog even de revue. Alle lage orgelpijpen zijn van elkaar te onderscheiden, het wordt geen brij. Daar is dus niks mis.

Met Sting zijn stemgeluid krijg ik de indruk dat het allemaal iets minder present is. Zou het kunnen zijn dat de output van de mid wat minder geworden is door de demping met twaron? Het is niet verkeerd of geknepen, maar het staat allemaal iets verder naar achteren.

Morgen is het weer boodschappendag. Misschien dat er wat tijd over blijft voor wat metingen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 22 mei 2020, 22:01

pappaleo schreef:Ook het (op dezelfde CD aanwezige, obligate) Toccata en Fuga in D minor van Bach passeerde nog even de revue. Alle lage orgelpijpen zijn van elkaar te onderscheiden, het wordt geen brij. Daar is dus niks mis.

Is dat dat stuk dat je me laatst liet horen ? ik weet dat het beroemd is, maar ik ken de titel niet. :oops:
Overigens kan ik de uitstekende definitie onderschrijven. O:) :kwijl:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”