Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Berichtdoor Pjotr » wo 25 mar 2020, 13:34

motoindo schreef:Een apparaat is zo goed als zijn voeding en dat gaat onverkort op voor onze kids.

Zeker, maar we hebben het zo geregeld dat zowel pa als ma moeten werken om de hypotheek/huur te betalen. Behalve essentieel overlevingsvoer blijft er voor de kids van nu heel weinig over.

Het ligt echt niet aan de kids, die willen maar al te graag. Die zijn echt niet bang om hun handen te gebruiken, integendeel. Mijn vrouw geeft nu zo'n 20 jaar creatieve vorming. In eigen atelier als "Kunstles" (6 - 18 jaar) zoals tekenen, schilderen en beeldhouwen. En als pedagogisch medewerker op de kinderopvang (4 - 12 jaar). Zagen en timmeren doen ze maar al te graag, zowel de jongens als de meisjes. Daar is op die leeftijd niet heel veel verschil in. Soms wordt 's-avonds zo'n knutselaar opgehaald door een stomverbaasde ouder: "Thuis krijg ik hem/haar nooit aan het knutselen". Tja als je als ouder zelf niet het voorbeeld geeft... Wat haar ook wel opvalt is dat heel veel kinderen van nu vrijwel geen geduld meer hebben en hun aandacht snel verliezen. Het ligt ook aan het onderwijs. Creatieve vakken zijn afgelopen 40 jaar in het basis en middelbaar onderwijs afgeschaft. Het beroepsonderwijs geheel uitgekleed. De focus ligt ook daar heel erg op presteren.

Vergeet ook niet Chris dat jij en ik opgevoed zijn door ouders die na WO2 de boel weer hebben moeten opbouwen met heel beperkte middelen. Dat maakt ook creatief en hebben jij en ik denk ik met de paplepel ingegeven gekregen. Die noodzaak van improviseren met weinig was eind vorige eeuw natuurlijk ook geheel verdampt.
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 25 mar 2020, 13:57

Pjotr schreef:Het ligt echt niet aan de kids, die willen maar al te graag. Die zijn echt niet bang om hun handen te gebruiken

Dat bewijst Leon Huygen met zijn succesvolle scholieren projecten ook, tis denk ik ook vooral te wijten aan de relatieve onzichtbaarheid van wat er zich op fora zoals deze afspeelt. Er ligt daar wel een mooie taak voor ons denk ik - nadenken over hoe wij de jongere garde kunnen bereiken en interesseren voor onze mooie hobby. Het is een van de zaken die een grote rol speelt bij mijn plannen voor de zba luisterdag amsterdam en omtreken.

Pjotr schreef:Vergeet ook niet Chris dat jij en ik opgevoed zijn door ouders die na WO2 de boel weer hebben moeten opbouwen met heel beperkte middelen. Dat maakt ook creatief en hebben jij en ik denk ik met de paplepel ingegeven gekregen. Die noodzaak van improviseren met weinig was eind vorige eeuw natuurlijk ook geheel verdampt.

Je zou bijna hopen dat Corona daar iets in gaat veranderen, de afgrond diepe recessie die op ons afkomt biedt wat dat betreft ook mogelijkheden om ipv peperdure cognac met sigaren spullen voor een paar euro iets van plastic uit de kringloop te trekken, er een fatsoenlijke kast omheen te bouwen, een versnellingsopnemertje in te lijmen etc etc etc.

Simpel voorbeeldje, dit hier is een woofertje uit een nog relatief duur setje maar het kan nog goedkoper:

PROJECT.SPEAKERBOX.5.WOOFER.0.jpg

Drummer versnellingsopnemer, kostprijs wanneer zelf in elkaar gesoldeerd ligt rond de 5 euro. Cursusje ontdoppen, inlijmen met secondenlijm en afmonteren er omheen fabrieken...

PROJECT.SPEAKERBOX.5.WOOFER.1.jpg

Meegeleverde aansluit bordje afmonteren met via audiofriends betrokken litze...

PROJECT.SPEAKERBOX.5.WOOFER.2.jpg

Netjes uitrichten, dop er weer in lijmen en gaan.

PROJECT.SPEAKERBOX.5.WOOFER.3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door motoindo op wo 25 mar 2020, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 mar 2020, 14:08

motoindo schreef:
Pjotr schreef:Het ligt echt niet aan de kids, die willen maar al te graag. Die zijn echt niet bang om hun handen te gebruiken

Dat bewijst Leon Huygen met zijn succesvolle scholieren projecten ook, tis denk ik ook vooral te wijten aan de relatieve onzichtbaarheid van wat er zich op fora zoals deze afspeelt. Er ligt daar wel een mooie taak voor ons denk ik - nadenken over hoe wij de jongere garde kunnen bereiken en interesseren voor onze mooie hobby. Het is een van de zaken die een grote rol speelt bij mijn plannen voor de zba luisterdag amsterdam en omtreken.

Mwah dat is een beetje omgekeerde werkelijkheid en eigenlijk luxe. Het doet niets aan de fundamentele oorzaak van de hedendaagse technocratische overheidsbenadering van de laatste 25 jaar hoe de maatschappij eruit moet zien. En daar kiezen we toch met zijn allen voor. Fora als dit dragen niet veel bij. Ze zijn meer een gevolg. Ken aardig wat mensen die met ZBA bezig zijn die hier helemaal niet (willen) komen.
Peter de Jong

John P

Berichtdoor John P » wo 25 mar 2020, 14:23

Ik heb al eens nagedacht over een beursachtig geheel. Vroeger had je de computerbeurs, waar alle technisch geinfecteerden grafische kaarten e.d. gingen halen. Dit is ook uitgestorven. Het probleem is dat je een flink aanbod moet hebben om een beurs interessant te maken. Ik heb wel eens gedacht aan platenbeurzen, maar dat is toch te specifiek om er diy audio bij te hebben.
Waar een weg is is ook een omweg.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 mar 2020, 14:35

Sorry hoor maar ik niet de indruk dat er een maatschappelijke behoefte dan wel noodzaak is voor ZBA :rofl: Het gaat zoals het gaat. En wat Leon met speakers doet, doet mijn vrouw met beeldhouwen: Te beginnen met beelden uit speksteen snijden tot echt hakken in marmer of boetseren in klei en afgieten met cement. Dat zijn maar speldenprikken op het geheel. Creativiteit en beeldende vorming moet gewoon weer structureel terug als vak in het middelbaar onderwijs. Alleen een profielwerkstuk is leuk maar ook erg magertjes.
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 25 mar 2020, 14:44

Pjotr schreef:Dat zijn maar speldenprikken op het geheel. Creativiteit en beeldende vorming moet gewoon weer structureel terug als vak in het middelbaar onderwijs. Alleen een profielwerkstuk is leuk maar ook erg magertjes.

Tuurlijk, maar alles begint klein toch ? small steps en niet alles in 1 keer willen doen ....
Chris Camphuisen

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 25 mar 2020, 14:45

John P schreef:Het probleem is dat je een flink aanbod moet hebben om een beurs interessant te maken.

Onderscheidend vermogen is waar het mee staat of valt en daar kan mfb wel een leuk rolletje in spelen vermoed ik.
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 mar 2020, 14:59

motoindo schreef:
Pjotr schreef:Dat zijn maar speldenprikken op het geheel. Creativiteit en beeldende vorming moet gewoon weer structureel terug als vak in het middelbaar onderwijs. Alleen een profielwerkstuk is leuk maar ook erg magertjes.

Tuurlijk, maar alles begint klein toch ? small steps en niet alles in 1 keer willen doen ....

Zeker, maar dit heeft met beleid te maken. Onze huidige technocraten hebben er geen benul van hoe belangrijk creatieve vorming in het onderwijs is voor het ontwikkelen van het vermogen en de intuïtie om later juist en effectief problemen en te hanteren en op te lossen. Problemen is eigenlijk niet het goede woord, "Uitdaging" is beter :mrgreen:
Peter de Jong

John P

Berichtdoor John P » wo 25 mar 2020, 15:01

motoindo schreef:
John P schreef:Het probleem is dat je een flink aanbod moet hebben om een beurs interessant te maken.

Onderscheidend vermogen is waar het mee staat of valt en daar kan mfb wel een leuk rolletje in spelen vermoed ik.

Ik bedoel meer dat de beurs als totaal een aantrekkingskracht hebben. Op een Van der Valk zaaltje met juweeltjes komt niemand af.

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 25 mar 2020, 15:33

John P schreef:Op een Van der Valk zaaltje met juweeltjes komt niemand af.

Eens al vond ik de opkomst tijdens de laatste zba in hengelo verrassend en vermoed dat die nummers nog wel wat verder omhoog kunnen als er wat meer gerichte reclame voor een en ander gemaakt wordt. Een ruimte afgestemd op wat jonger publiek met bijhorende geluidsniveaus ... of krijgen we hier nu massaal de koude rillingen bij alleen het idee al ?
Chris Camphuisen

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » wo 25 mar 2020, 15:49

motoindo schreef:Een ruimte afgestemd op wat jonger publiek met bijhorende geluidsniveaus ...
Een ruimte dus waar je oordoppen in moet doen om geen gehoorbeschadiging te krijgen? Nee dank u, ik ben al doof genoeg ;)
‘T is ook maar wat je als doel ziet voor een ZBA- bijeenkomst, zoveel mogelijk publiek trekken of vooral gelijkgestemd publiek trekken waarmee je gezellig over audio kunt praten. Mijn voorkeur ligt bij het laatste, dat mag duidelijk zijn :)

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 25 mar 2020, 16:32

Je kunt ook gaan rondrijden in een goedgevulde bestelbus en bij mensen thuis demonstreren. Zouden meer hifi-zaken mogen doen.

Punt is: vind ze eens, die DIY-audiofielen. Het was vroeger bij Speakerland en Speaker&Co niet anders, de meesten haalden na lang wikken, wegen en luisteren een setje inclusief MDF-pakket en je zag ze nooit meer terug, laat staan dat je wist hoe het resultaat was geworden. Een kleine kring liefhebbers kwam regelmatig terug en was toen ook doorgaans redelijk high maintenance, low cash flow. Maar dat waren wel de leuksten om de hobby mee door te nemen. Die groep zit nu hier. Met dank aan Henkjan natuurlijk.
Mark Bakker

richard

Berichtdoor richard » wo 25 mar 2020, 17:13

motoindo schreef:
richard schreef:Kan de aanwas tegenwoordig ook nauwelijks een hamer vasthouden.

Maar kunnen dat wel leren, toch ?

Wieger61 schreef:Eerst luisteren, dan bouwen wat je mooi vindt klinken, is er niet meer bij voor nieuwsgierigen die geen zin of weet hebben van luisterdagen van dit forum. Het wordt eerst bouwen en dan luisteren of het klinkt, als er überhaupt gebouwd wordt.

Voor Richard zijn aanwas is het dan wel zaak met aansprekende producten te komen die aansluiten op mobiele behoeften, ge-demo'd met voor hen herkenbare muziek, minder Bonny Portmore en meer van dit soort werk.
Ik ben inderdaad wat kort door de bocht. Wat Leon hier post over de prestaties van de aanwas die hij weet te motiveren is dat wel een hoopgevend voorbeeld.

Mijn ervaring met S&C was de locatie in Groningen. Eerst in de Kleine Kruisstraat? (meen ik), later in zo'n bedrijfsverzamelgebouw aan de Stockholmstraat.
Ik vond wel jammer dat het allemaal kastjes met basreflex waren en een verdwaalde TL. Eigenlijk niet anders dan wat kant en klaar in de winkel stond. Ik had ook wel graag wat hoorns of andere exoten willen horen om geprikkeld te raken.

Jan Bos in Leeuwarden heeft ook nog een winkel gehad in een oude school. Daar was het experimenteergehalte wel wat hoger. Maar hij heeft daar niet lang gezeten.

Maar laten we niet vergeten dat deze bedrijven voor de hobby erg belangrijk zijn geweest in de afgelopen periode. De tijden veranderen en de massa veranderd mee, gewoon evolutie.
Laatst gewijzigd door richard op wo 25 mar 2020, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Genoeg is beter.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 mar 2020, 17:28

Mwah dat gaat om een profielwerkstuk bij Leon hè. En zoals de leerlingen van mijn vrouw geen beeldhouwer gaan worden maar medicijnen of Korea Wetenschappen gaan studeren of naar de Hogere Hotelschool gaan, zullen die speakerbouwers van Leon hooguit hun beleefde plezier en verworven doorzettingsvermogen meenemen in hun latere vak.

-------------------- ≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈ ---------------------

We hebben lange tijd de "Luidspreker Special" van Elektuur gehad en daarvoor werd er ook het nodige in Radio Bulletin en het blad Elektronica gepubliceerd. En niet onbelangrijk de Angelsaksische bladen Wireless World en Speakerbuilder. Meen dat Tom Machielse nog eens een grote 3-weg in de RB heeft gepubliceerd. Was volgens mij allemaal liefdewerk oud papier en werden de auteurs niet eens betaald. Eigenlijk was toen luidsprekers bouwen geen hobby op zich maar meer een onderdeel van de elektronica hobby als geheel. Die Luidspreker Special hield ergens medio jaren '90 meen ik, op te bestaan wegens teruglopende verkoop. Elektuur is tenslotte een product van een papierverkoper. Het specifiek luidsprekers bouwen voor de hobby herleefde volgens mij weer een beetje met de opkomst van internet fora zoals forum.HiFi.nl en diyaudio.com. Op dit moment doet Jan Didden nog zijn best met zijn verzameling audio elektronica artikelen in het periodiek "Linear Audio".
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 25 mar 2020, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 25 mar 2020, 17:54

VintageHarry schreef:‘T is ook maar wat je als doel ziet voor een ZBA- bijeenkomst, zoveel mogelijk publiek trekken of vooral gelijkgestemd publiek trekken waarmee je gezellig over audio kunt praten. Mijn voorkeur ligt bij het laatste, dat mag duidelijk zijn :)

Niet zozeer zoveel mogelijk maar vooral een wat jonger publiek, denk ook niet dat het slim is om de bestaande breda/hengelo luisterdagen te verbouwen omdat daarmee de vaste groep gezellig over audio pratende oude mannen (mijzelf incluis) verloren wordt wat natuurlijk nooit de bedoeling kan zijn. Zie het meer als een poging iets nieuws toe te voegen, vandaar ook mijn voorstel voor een luisterdag amsterdam en omstreken. Qua SPL hoeft het geen oorverdovend ding te worden, in ieder geval niet veel harder dan hier en daar het geval was tijdens de laatste Hengelo meet :hide: , moderne muziek bevat zoveel fundament dat het echt niet hard hoeft te staan om overtuigend over te komen.

markbakk schreef:Punt is: vind ze eens, die DIY-audiofielen.

Het diy niveau van de bestaande zba dagen ligt reeds dermate hoog dat die groep reeds gedekt is. Het is mij er meer om te doen een beginnende groep binnen te halen en die te laten zien dat een fiks beter geluid geen vermogen hoeft te kosten. Letterlijk en figuurlijk. Daarnaast legt een audiofiel niveau een te hoge drempel op denk ik.
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 mar 2020, 17:58

Audiofiel is toch het eindstadium als je het hopeloos niet meer weet? :hide: Toch? Volgens mij komt dat zelden voor bij zelfbouwers :mrgreen:
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 25 mar 2020, 19:30

motoindo schreef:Een ruimte afgestemd op wat jonger publiek met bijhorende geluidsniveaus ...

Die ruimtes zijn er al, Chris, dat heten kledingwinkels. :rofl:
Ben het wel met je eens dat je met de gemiddelde (slaapverwekkende) muziekkeuze op een luisterdag vrij weinig jeugdige of jongere geïnteresseerden zal gaan trekken.

John P

Berichtdoor John P » wo 25 mar 2020, 19:40

Nu zitten hier veel mensen die de hobby serieus uitvoeren. Ik denk dat er een veel grotere groep is die best wel een kitje in elkaar wil bouwen als het eindresultaat bekend is en de kosten verantwoord. In de winkels kunnen ze nauwelijks meer terecht en voor velen is het niet eens een keuze, omdat ze niet eens weten dat het kan. Er zijn continu posts van beginners die zeggen: ik heb deze drivers gekocht en wat nu? Die mensen bereik je niet op een forum waar het jargon je om de oren vliegt.

Led

Berichtdoor Led » wo 25 mar 2020, 20:44

360 euro lijkt weinig voor ons maar is voor een doorsnee student een bedrag wat met een gemiddelde 20K+ DUO schuld zonder hulp van papa's en mama's niet haalbaar is.

Dan lijkt het me evident dat dat dus niet je doelgroep moet zijn. Je moet geen doelgroep uitkiezen die geen geld te besteden heeft.
Er zijn tegenwoordig drommen kerels van middelbare leeftijd die een cursus mes-smeden, bbq-lassen of meubelmaken doen voor de lol, en daar zonder problemen een paar honderd euro voor neerleggen.

Als ik een speaker-onderdelenwinkel in Haarlem had is het eerste waar in aan zou denken een samenwerking met bv. https://www.woodwerk.nl/ om een cursus te geven waarin mensen van begin tot eind een *mooie* speaker bouwen.

Met opgesloten zitten in je stoffige hok met modellen van 6 jaar geleden maak je mensen niet enthousiast en bereik je geen nieuw publiek, om het even oneerbiedig te zeggen ;-)
Laatst gewijzigd door Led op wo 25 mar 2020, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 mar 2020, 20:53

Led schreef:
360 euro lijkt weinig voor ons maar is voor een doorsnee student een bedrag wat met een gemiddelde 20K+ DUO schuld zonder hulp van papa's en mama's niet haalbaar is.

Dan lijkt het me evident dat dat dus niet je doelgroep moet zijn. Je moet geen doelgroep uitkiezen die geen geld te besteden heeft.
Er zijn tegenwoordig drommen kerels van middelbare leeftijd die een cursus mes-smeden, bbq-lassen of meubelmaken doen voor de lol, en daar zonder problemen een paar honderd euro voor neerleggen.

Als ik een speaker-onderdelenwinkel in Haarlem had is het eerste waar in aan zou denken een samenwerking met bv. https://www.woodwerk.nl/ om een cursus te geven waarin mensen van begin tot eind een *mooie* speaker bouwen.

Met opgesloten zitten in je stoffige hok met modellen van 6 jaar geleden maak je mensen niet enthousiast en bereik je geen nieuw publiek.

Het is nog geen 1 April. Je hebt nog 6 dagen de kans om Titus te redden :sure:
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 26 mar 2020, 0:34

We hebben hier een spreekwoord voor: de beste stuurlui staan aan wal.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Led

Berichtdoor Led » do 26 mar 2020, 0:44

jeroen_d schreef:We hebben hier een spreekwoord voor: de beste stuurlui staan aan wal.

De beste stuurlui gaan met hun tijd mee.

satefan

Berichtdoor satefan » do 26 mar 2020, 9:58

Led schreef:
jeroen_d schreef:We hebben hier een spreekwoord voor: de beste stuurlui staan aan wal.

De beste stuurlui gaan met hun tijd mee.

Simpele evolutie-theorie. Degene die zich aanpassen overleven. Heeft Darwin een tijdje terug al eens iets over geroepen.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 26 mar 2020, 11:12

Eh, niet om het een of ander hoor, maar Soundimports draait als een tierelier. Op youtube heb je allerlei DIY boxenbouwers met dayton spul bijvoorbeeld, kijk naar Soundblab. https://www.youtube.com/watch?v=BvKF38sXV60&t=1635s
Kijk naar Kirby meets audio: https://www.youtube.com/watch?v=hJwSr6s3o40

Wij hebben bijna geen leuke video's paraat.
https://www.youtube.com/watch?v=Xe80QoLUC1M
https://www.youtube.com/watch?v=fFww7iA0Xpc&t=10m22s

Jvenema heeft laatst met een DSP bordje en een heel mooi verslag laten zien wat je daarmee allemaal kunt.
Combineer dat met 3D printen en je kunt de nieuwe tijd in.

Zolang wij met MDF en een schuurbordje bezig zijn kom je pas bij de grotere budgetten tot een interessant ontwerp.
Voor weinig geld koop je altijd al een prima setje, daar kun je niet tegenop bouwen. Zeker niet nu heel veel actief is EN het belangrijkste is toch wel CONNECTIVITEIT. Mijn vrouw is 39 en als het niet probleemloos verbindt hoeft het voor haar al niet meer. Geluidskwaliteit heeft een veel lagere prio.
En alles wat actief is doet ook lekker laag op een zacht volume.

Een jaar of 5 geleden zijn is de Budget ontwerpwedstrijd nieuw leven ingeblazen, dit heeft al 2 rondes erg leuke ontwerpen opgeleverd. De laatste ronde is er zichtbaar minder gedeeld over het vallen en opstaan van het ontwerp. Het niveau was met het toegenomen budget ook hoog begreep ik, maar ontwerpvaardigheden houdt de hobby meer in leven dan nabouwsels denk ik. Maar ook dat kan leuk zijn, en is voor velen een start van de hobby geweest.

Kortom, ZBA is ingericht hoe het 30 jaar geleden al interessant was geweest. Maar wil je interessant blijven, in een tijd waarin dingen goed en goedkoop zijn - en kids (en ouders) bijna geen gereedschappen meer gebruiken - dan is het wellicht tijd voor meer interactieve vormen van ZBA.

Ik beperk me trouwens tot luidsprekerbouw, van al die andere dingen weet ik helemaal geen drol ;-)

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 26 mar 2020, 11:26

wouter schreef:Het belangrijkste is toch wel CONNECTIVITEIT.

8)
wouter schreef:Mijn vrouw is 39 en als het niet probleemloos verbindt hoeft het voor haar al niet meer.

8) 8)
wouter schreef:En alles wat actief is en ook lekker laag doet op een zacht volume.

8) 8) 8)
wouter schreef:Maar wil je interessant blijven, in een tijd waarin dingen goed en goedkoop zijn - en kids (en ouders) bijna geen gereedschappen meer gebruiken - dan is het wellicht tijd voor meer interactieve vormen van ZBA.

:yeah: :yeah: :yeah:
Chris Camphuisen

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”