Fase probleem en of conflict ?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Matthijs1969

Fase probleem en of conflict ?

Berichtdoor Matthijs1969 » do 13 feb 2020, 11:43

Na wat productief avondjes afbouwen, solderen, vergelijken en luisteren zit ik een beetje vast in de praktijk, theorie en sommige logica er ergens achter, heb na veel googelen best wel tegenstrijdige antwoorden gevonden ... ja ik weet het, Google nooit als je ziek bent of denkt iets te markeren .... levensgevaarlijk hihi

Ik heb verschillende setjes Visaton boxen, zo heb ik de “monitor” “pyramide” en de “VIB extra II” (en er zal vast nog wel een set bijkomen) en wil zo nu en dan wel eens wisselen welke combi in de woonkamer mogen staan, De eerste twee worden geadviseerd met het HW3-200NG 12 dB/Oct. 800/5000 Hz scheidingsfilter gebouwd te worden (bestaan ook exclusievere model gebonden filters) toevallig zijn ze alle drie voorzien van dit filter door de gebruikte middeltoner en denk ook aan kosten plaatje, want wie inverteert en nu extra veel geld in een scheidingsfilter hihi

Wat mij opvalt is dat op een paar van de bouwtekening de fase van de mid en hoog verschillen van elkaar (gebruik niet de geadviseerde weerstand regelaar maar een betere merk equalizer) en dat is vreemd omdat bij sommigen de zelfde filter en units gebruikt worden, het zal bij Visaton vast en zeker toch wel uitgezocht zijn welke fase op de mid en hoog unit het beste klinkt, of zou het een (luie) fout zijn door Visaton bij het bouwen dat niet de andere setjes te vergelijken welke unit en filter daar in zitten of zie in iets over te hoofd dat een andere kast inhoud de fase ook kan beïnvloeden en daar op aangepast moet worden ?!

Klein technisch vraagje tussen door, kan een spoel verkeerd om aangesloten worden in een filter qua richting wikkeling, en hoe zit dat met de spreekstoel van de speaker ... heeft dat invloed op de fase of is dat te verwaarlozen ?

Door die wisselende fase’s lijkt het wel of ik uitdoving & versterking hoor in het hele spectrum als ik twee setjes in de woonkamer tegelijk gebruik op kanaal A & B van de versterker, en hier zit ik dus in vast en wat is nu wijsheid door alle fase’s in mid en hoog naar elkaar aan te passen en te controleren met z’n apparaatje zodat ze allemaal gelijk lopen of de bouw tekening aan te houden en accepteren dat die combinatie boxen gewoon niet samen gaan ?

Mvg, Matthijs
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Re: Fase probleem en of conflict ?

Berichtdoor Shadow » do 13 feb 2020, 11:49

Waar je op moet letten is dat in een aantal gevallen de unit in omgekeerde fase aangesloten wordt, zoals zichtbaar op je schema's. Heb je dan nog ergens een draaiing in je speaker kabels, ga je ook nat. Hoe een spoel in een filter aangesloten wordt maakt voor de werking volgens mij niet uit, de spreekspoel is natuurlijk een ander verhaal, daarom staat er bij iedere driver in je schema's ook ' + ' en ' - ' getekend zodat je kunt zien of ze in of uit fase aangesloten moeten worden.
Monitor met AL130 & NEO3PDR
CA MK1 versterkerbouwtopic / nog 2 te gaan!
Pass Aleph-X bouwtopic (longterm)
En ik ben spullen aan het verzamelen voor een Calpamos (even zoeken in de lijst) luidspreker :rock:

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 13 feb 2020, 12:05

De faseaansluiting heeft met het type filter te maken dat ze voor je gekozen hebben. Bij sommige filtertypes moeten drivers, vergeleken met de andere, andersom gepoold aangesloten worden. Houd je dus idd aan het schema. De pooling van spoelen maakt niets uit, die van drivers wel. Daarom staan daarop plus en min aangeduid. Sluit je de drivers met twee losse draden aan, dan is het losjes omwikkelen van beide aan te raden.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 13 feb 2020, 12:09

Wieger61 schreef:Sluit je de drivers met twee losse draden aan, dan is het losjes omwikkelen van beide aan te raden.

Wat bedoel je hier precies mee? :think:
En ik ben spullen aan het verzamelen voor een Calpamos (even zoeken in de lijst) luidspreker :rock:

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » do 13 feb 2020, 23:51

Met welke tool kan je het beste en makkelijkst meten of je laag/mid/hoog in fase afstraalt ?

Zie op ali expres deze staan de "STARPAD"
https://nl.aliexpress.com/item/32756557497.html

en deze "VOLT UO SP-2"
https://nl.aliexpress.com/i/32890612847.html

of kan ik beter deze nemen "Prodjuser Phase-1"
https://www.new-line.nl/nl/meetapparate ... -27740.htm

Die eerste lijkt mij het simpelst maar kan zijn dat je zegt die ander heeft meer opties die je zeker ook wil gaan gebruiken.
Zie jullie gebruikservaring graag te gemoed.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 13 feb 2020, 23:55

Waarom zou je dat willen meten terwijl je het gewoon ook kan controleren aan de hand van je schema’s?

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » vr 14 feb 2020, 0:47

Omdat ik meer tijd kwijt ben om (weer) de filters uit de kasten te halen en de kabels te controleren gaat el om drie setjes (6 boxen totaal) en optisch controleren is ook niet alles, niet alle kasten zitten zwart rode kabels in maar ook die doorzichtige koper kabels met een voelbaar lijntje als plus.

Wil ook weten waarom de “monitor” en “pyramide” samen wel prettig klinken maar als ik de “monitor” combineer met de “vib extra II” klinkt het gezamenlijk naar gepasteuriseerde snot :shock:
Laatst gewijzigd door Matthijs1969 op zo 16 feb 2020, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 14 feb 2020, 12:09

De kans dat ze samen een eigenfrequentie van je ruimte aan slaan is groter dan dat je met het filter aanpassen dit oplost denk ik?
Waarom gebruik je ze eigenlijk gezamelijk? Vindt je versterker de impedantie niet gewoon te laag als je die 2 gebruikt en gaat ie vervormen?

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » zo 16 feb 2020, 13:20

Niemand die z’n fase tooltje* gebruikt en daar iets over wil vertellen ?

* de tooltje die ik twee posten terug linkjes van geplaatst heb.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 16 feb 2020, 13:23

Blijf je zoeken naar het antwoordt dat JIJ wil vinden, of ga je de antwoorden en oplossingen die je aangedragen worden eens lezen?

satefan

Berichtdoor satefan » zo 16 feb 2020, 14:05

Je zegt dat je 2 setjes tegelijk gebruikt in de woonkamer. In welke opstelling? Stralen ze dezelfde kant op, of juist niet?

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » zo 16 feb 2020, 14:42

Shadow schreef:Blijf je zoeken naar het antwoordt dat JIJ wil vinden, of ga je de antwoorden en oplossingen die je aangedragen worden eens lezen?

Blijkbaar ja ... is daar iets mis mee met doorvragen als IK toch nog met vragen zit ... daar is een forum toch voor en irriteer JIJ je daar aan dan reageer je toch niet !?!

satefan schreef:Je zegt dat je 2 setjes tegelijk gebruikt in de woonkamer. In welke opstelling? Stralen ze dezelfde kant op, of juist niet?

Satefan

Ik heb ze boven op elkaar staan en stralen de zelfde kant op, ben alweer aan solderen geweest maar ik blijf vreemde uitdovingen houden met combinatie 1 & 3 terwijl combinatie 1 & 2 wel lekker klinkt. Uiteindelijk ga ik de units gebruiken in mijn nieuw te bouwen boxen tot die tijd moet ik het hier mee doen :)

Matthijs

satefan

Berichtdoor satefan » zo 16 feb 2020, 14:56

Matthijs1969 schreef:
Shadow schreef:Blijf je zoeken naar het antwoordt dat JIJ wil vinden, of ga je de antwoorden en oplossingen die je aangedragen worden eens lezen?

Blijkbaar ja ... is daar iets mis mee met doorvragen als IK toch nog met vragen zit ... daar is een forum toch voor en irriteer JIJ je daar aan dan reageer je toch niet !?!

satefan schreef:Je zegt dat je 2 setjes tegelijk gebruikt in de woonkamer. In welke opstelling? Stralen ze dezelfde kant op, of juist niet?

Satefan

Ik heb ze boven op elkaar staan en stralen de zelfde kant op, ben alweer aan solderen geweest maar ik blijf vreemde uitdovingen houden met combinatie 1 & 3 terwijl combinatie 1 & 2 wel lekker klinkt. Uiteindelijk ga ik de units gebruiken in mijn nieuw te bouwen boxen tot die tijd moet ik het hier mee doen :)

Matthijs

Mjah. T kan natuurlijk zijn dat de drivers in iedere set netjes in fase staan, maar de sets onderling niet?

Als t ene filter bijvoorbeeld de fase met 180 draait, en in de andere set bijvoorbeeld de fase met 90 graden draait (ik noem maar wat), dan spelen de individuele sets netjes in fase, maar de andere sets onderling niet. Dat is dan fundamenteel.

Ik snap overigens niet waarom je meerdere sets tegelijk zou willen laten spelen? Waarom doe je dit?

Je creëert alleen maar onnodige interferentie volgens mij. Als het gaat om correct fase-gedrag etc, dan kun je beter minder drivers hebben dan meer.

Satefan

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 16 feb 2020, 15:07

Matthijs1969 schreef:Blijkbaar ja ... is daar iets mis mee met doorvragen als IK toch nog met vragen zit ... daar is een forum toch voor en irriteer JIJ je daar aan dan reageer je toch niet !?!

Ik probeer je ook te helpen, maar blijkbaar wil je eerst horen dat het een goed idee is om verschillende speakers tegen elkaar in te laten werken, ik heb nieuws voor je; dat is het niet.

Satefan

Matthijs1969 schreef:Ik heb ze boven op elkaar staan en stralen de zelfde kant op, ben alweer aan solderen geweest maar ik blijf vreemde uitdovingen houden met combinatie 1 & 3 terwijl combinatie 1 & 2 wel lekker klinkt. Uiteindelijk ga ik de units gebruiken in mijn nieuw te bouwen boxen tot die tijd moet ik het hier mee doen :)

Matthijs

Stop nou eens met combineren en gebruik nu eens één set, die aangesloten is op het filter dat erin hoort, op de manier zoals het erin hoort. Je hebt nu allerlei speakers op een hoop gegooid en vraagt je af waarom dat niet werkt.
Dat je niet wilt inzien dat dat geen goed idee is, is niet onze schuld.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 16 feb 2020, 15:10

satefan schreef:Mjah. T kan natuurlijk zijn dat de drivers in iedere set netjes in fase staan, maar de sets onderling niet?

Als t ene filter bijvoorbeeld de fase met 180 draait, en in de andere set bijvoorbeeld de fase met 90 graden draait (ik noem maar wat), dan spelen de individuele sets netjes in fase, maar de andere sets onderling niet. Dat is dan fundamenteel.

Ik snap overigens niet waarom je meerdere sets tegelijk zou willen laten spelen? Waarom doe je dit?

Je creëert alleen maar onnodige interferentie volgens mij. Als het gaat om correct fase-gedrag etc, dan kun je beter minder drivers hebben dan meer.

Satefan

Stefan, je slaat de spijker op z’n kop, ik hoop alleen dat Matthijs even de watten uit z’n oren haalt, z’n bril op zet en goed leest...

satefan

Berichtdoor satefan » zo 16 feb 2020, 16:08

Shadow schreef:
satefan schreef:Mjah. T kan natuurlijk zijn dat de drivers in iedere set netjes in fase staan, maar de sets onderling niet?

Satefan

Stefan, je slaat de spijker op z’n kop, ik hoop alleen dat Matthijs even de watten uit z’n oren haalt, z’n bril op zet en goed leest...

Nou ja, we benne op de wereld om mekaar te hellupuh niet woar?

hardbats

Berichtdoor hardbats » zo 16 feb 2020, 16:41

Volgens mij moet er iets opgelost worden wat geen probleem is.
de ene combinatie speakers heeft alle speaker in dezelfde fase en zo horen de beide set ook te zijn om goed te klinken.
in de andere combinatie zit in 1 van de set speakers een stel drivers uit fase. dit zal nodig zijn om die set speakers goed te laten klinken maar doordat ze uit fase zijn met de andere set speaker in deze combinatie dooft het elkaar uit.
Ik denk dus niet dat het een probleem is van een set speakers of driver, maar meer de combinatie van de 2 sets.
Waarom je 2 sets zou willen combineren weet ik ook niet maar ieder zo zijn ideeën.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 16 feb 2020, 17:17

hardbats schreef:Volgens mij moet er iets opgelost worden wat geen probleem is.
de ene combinatie speakers heeft alle speaker in dezelfde fase en zo horen de beide set ook te zijn om goed te klinken.
in de andere combinatie zit in 1 van de set speakers een stel drivers uit fase. dit zal nodig zijn om die set speakers goed te laten klinken maar doordat ze uit fase zijn met de andere set speaker in deze combinatie dooft het elkaar uit.
Ik denk dus niet dat het een probleem is van een set speakers of driver, maar meer de combinatie van de 2 sets.
Waarom je 2 sets zou willen combineren weet ik ook niet maar ieder zo zijn ideeën.

Dat dus.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 16 feb 2020, 18:54

satefan schreef:
Nou ja, we benne op de wereld om mekaar te hellupuh niet woar?

Precies

hardbats schreef:Volgens mij moet er iets opgelost worden wat geen probleem is.

:goedzo:

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » zo 16 feb 2020, 20:04

Schijnbaar is het voor sommigen moeilijk zich in te leven in wat een andere wil uitproberen, heb al jaren naar 1 set geluisterd en wil nu eens wat anders, dat is toch niet zo gek dat ik daarbij dan tegen voor mij onbekende dingen aanloop, en dan niet het eerste antwoord gelijk als zoete koek slik, ik wil chatten, kletsen, brainstormen, experimenteren ... ik wil gewoon meer.

Blijkbaar doe ik iets zo onorthodox (lijkt wel iets verbodens) kom op jongens/mannen niet zo series aub. !

Ik moet wel effe kwijt, ik ben een dyslect, atheist, kwart Fries en heb ook nog eens stier als sterrenbeeld, die zijn grenzeloos puberaal eigenwijs .... sorry !

Om het (expres) nog erger te maken heb ik een tweede versterker parallel aangesloten op mijn geluidsbron en heb een vierde set speakers aangesloten, de legendarische Böse 301 (de zo geliefde set op dit forum hihi)

Ik ga het hier maar bij laten en weer lekker verder spelen, experimenteren :)

Met vriendelijke groet,

Matthijs

satefan

Berichtdoor satefan » zo 16 feb 2020, 20:08

Suc6 daarmee Matthijs!

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 16 feb 2020, 20:26

Matthijs1969 schreef:Blijkbaar doe ik iets zo onorthodox (lijkt wel iets verbodens) kom op jongens/mannen niet zo series aub. !

Matthijs

Ik zeg altijd; 'if it works, it aint stupid'
Jij komt nu met iets wat niet werkt, maak je zelf de rekensom even?
Experimenteer gerust verder, als je daar blij van wordt, maar als iets niet werkt en het antwoordt waarom niet, je niet aan staat, aan wie ligt dat dan? :wink:

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 16 feb 2020, 23:44

Matthijs1969 schreef:Schijnbaar is het voor sommigen moeilijk zich in te leven in wat een andere wil uitproberen, heb al jaren naar 1 set geluisterd en wil nu eens wat anders, dat is toch niet zo gek dat ik daarbij dan tegen voor mij onbekende dingen aanloop, en dan niet het eerste antwoord gelijk als zoete koek slik, ik wil chatten, kletsen, brainstormen, experimenteren ... ik wil gewoon meer.

Blijkbaar doe ik iets zo onorthodox (lijkt wel iets verbodens) kom op jongens/mannen niet zo series aub. !

Ik moet wel effe kwijt, ik ben een dyslect, atheist, kwart Fries en heb ook nog eens stier als sterrenbeeld, die zijn grenzeloos puberaal eigenwijs .... sorry !

Om het (expres) nog erger te maken heb ik een tweede versterker parallel aangesloten op mijn geluidsbron en heb een vierde set speakers aangesloten, de legendarische Böse 301 (de zo geliefde set op dit forum hihi)

Ik ga het hier maar bij laten en weer lekker verder spelen, experimenteren :)

Met vriendelijke groet,

Matthijs

Als je een meet mogelijkheid heb, dan is het wel eens interessant om voor alle type speakers even een (gated) meting te doen op b.v. 1 meter afstand en dan naar fase verloop te kijken. Waarschijnlijk zit daar wel de oorzaak dat bepaalde combinaties slecht klinken. Als je dan de fase verloop plaatjes naast elkaar legt dan word het wellicht wat inzichtelijker wat er gebeurt.
Bepaalde fabrikanten zorgen ervoor dat fase verloop over een lijn van speakers ongeveer hetzelfde verloopt, zodat er meerdere ingezet kunnen worden in dezelfde ruimte, zelfs kun je dan verschillende types uit dezelfde lijn combineren. Dit zijn vaak de wat meer professionele systemen die geluid in een grotere ruimte moeten verzorgen.
Het gebruik van meerdere type luidsprekers tegelijkertijd in huiskamer situatie is wat ongebruikelijk. Op het eerste gezicht denk je wellicht de ene speaker heeft een dipje daar en de andere niet, dus dat onregelmatigheden elkaar wat opheffen. Echter moet je bij het optellen van geluidsgolven ook rekening houden met de fase. Hierdoor kan het optellen bij bepaalde frequenties feitelijk ineens aftrekken worden en krijg je dus wat men uitdoving noemt. Het geluidsbeeld kan hierdoor erg raar worden.
Je mag van mij van alles proberen met je experimenten, als je er maar lol aan beleef en er wat van leer.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 17 feb 2020, 0:15

zoek anders eens op termen als

groeplooptijdvertraging
looptijden en destructieve interferentie
kamfiltering of comb filtering

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 17 feb 2020, 11:38

wouter schreef:zoek anders eens op termen als

groeplooptijdvertraging
looptijden en destructieve interferentie
kamfiltering of comb filtering

Er zit natuurlijk wel een vreemde kant aan dit verhaal. Alle bovengenoemde effecten treden ook op bij een paar stereo speakers. Op de een of andere manier horen onze hersenen daar doorheen. Het kam filter heeft dan denk ik een zodanig patroon dat het als normaal wordt ervaren. Ook reflecties in de ruimte geven dit soort effecten en zolang deze niet heel erg sterk zijn, hebben die ook niet direct een erg negatieve invloed in onze perceptie.
Als we echter speakers gaan combineren met een duidelijk ander fase verloop, dan gaan we het resultaat ineens als minder prettig ervaren. En ook nu hebben we gewoon interferentie met uitdovings verschijnselen en dus een kam filter patroon. Op de een of andere manier is het patroon zodanig anders dat dit ineens als minder fijn wordt ervaren. Zal ook wel te maken hebben met verschil wat we met het ene danwel andere oor horen.
Het is uiteindelijk vrij complexe materie hoe onze hersenen geluid interpreteren en daar dus een soort van waarde oordeel aan hangen.
De ene interferentie hebben we weinig last van en een ander patroon ervaren we ineens als storend.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”