mini PA systeem op accu?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

grimoire

Re: mini PA systeem op accu?

Berichtdoor grimoire » do 26 sep 2019, 19:06

Nou het duurt nog even... Levering van drivers op zn vroegst half oktober :/

Komende tijd kast zagen, en kastje maken voor accus, dsp en versterker en eea bekabelen

grimoire

Berichtdoor grimoire » wo 09 okt 2019, 18:22

Yess de boel is eindelijk binnen :)

Door eea aan minder fijne omstandigheden was ik nog negens mee aan de slag geweest. Vandaag was de timing goed en ben begonnen met zagen. Voor, zij en achterkanten op maat. Boven en onderkantjes en bracing nog niet. Spoedig fotos van de divers etc

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » do 10 okt 2019, 12:25

oei, das altijd minder nieuws, hoop op kalmer vaarwater voor je :-)
BMW R1150GS Adventure

beijert

Berichtdoor beijert » do 10 okt 2019, 12:41

grimoire schreef:
ray5150 schreef:Grote kans dat het alsnog uit China moet komen...

Haha daar heb je wel een punt ja. Sica zit in italie, maar zal wel in china gefabriceerd worden

Ik zou niet weten waarom. Het spul wordt volgens mij gewoon in Italië in elkaar gezet.
Mark

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 13 okt 2019, 9:19

MechanicalAnimal schreef:oei, das altijd minder nieuws, hoop op kalmer vaarwater voor je :-)

Dankje :)

IMG_20191012_161730.jpg

Invalzaag met geleider vam de lidl doet het heel netjes! Meeste is gelukt met minder dan 1mm afwijking. En kaarsrecht. Dit zijn balkjes die de plaat ondersteunden bij het zagen. Het te zagen materiaal kan je volgens mij wel beter op een stuk restant-plaat legge, want dan heb je denk ik minder splinters. Maar ook nu valt dat erg mee.
Die lijmklem tangen zijn geen overbodige luxe, anders verschuift het toch makkelijk een klein beetje. Goed besteed deze 60 euro

IMG_20191013_091343.jpg

De kast op zijn kant, nu lijmen :) Later komt er nog een bracing in.

De voor en achterkanten heb ik net te ruim gezaagd zodat ik die achteraf perfect kan maken met de kantenfrees. Achterkant ga ik schroeven zodat ik nog bij de demping enzo kan.

Voor en achterkant worden zwart met buitenbeits die ik nog he, en het middenstuk neutrale of whitewash bijts (afhankelijk wat ik nog heb liggen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 13 okt 2019, 15:18

IMG_20191013_151747.jpg
Drivers en hoorn

grimoire

Berichtdoor grimoire » di 15 okt 2019, 22:44

Nog even een vraag over de baspoorten... Ik wil 2x een driehoekige baspoort. Hoe bereken ik deze? Kan ik gewoon 2 driehoeken maken van de helft van de oppervlakte van een vierkante baspoort, en dan met de zelfde lengte als 1 vierkante?

grimoire

Berichtdoor grimoire » wo 16 okt 2019, 8:36

Ik heb wat gevonden op de site van troels. Hopelijk kan iermand met mij mee denken of het klopt. Als poort oppervlakte heb ik 36cm2 genomen omdat uit een ander programma een vierkante poort van 6*6cm kwam bij een tuning van 50hz op een kast van 25l. Bij de berekening hier onder heb ik de oppervlakte door 2 gedeeld (2poorten), en omgerekend naar de diameter van een ronde poort (4.8cm). Het worden uiteindelijk driehoekige poorten mey het zelfde oppervlak. Ik kwam uit op poort lengte van ongeveer 14cm.

Port Length
The port length required to tune a volume of air to a specific frequency can be calculated by using the following equation: Lv = (23562.5*Dv^2*Np/(Fb^2*Vb))-(k*Dv), where:
Dv = port diameter (cm)
Fb = tuning frequency (Hz)
Vb = net volume (litres)
Lv = length of each port (cm)
Np = number of ports
k = end correction (normally 0.732)
The value for k, the end correction, can be fine-tuned by using the following values to derive the appropriate end correction figure for each end of the port, then adding them together

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 16 okt 2019, 8:53

Die berekening klopt als je een paar zaken vereenvoudigt. In de praktijk zal de poort langer zijn dan volgens deze berekening met k=0,732, omdat de nabijheid van kastwanden de lucht langer rechtdoor laat gaan. De eindcorrectie is dan groter. In Boxsim zit een calculator om het effect daarvan mee te nemen, al zal je een vierkante poort moeten modelleren in plaats van een driehoekige.

grimoire

Berichtdoor grimoire » wo 16 okt 2019, 11:52

Bedankt chocomel!
Ik zal nog eens in boxsim kijken. De daadwerkelijkr poort zal dus iets korter worden dan nu berekend.

De basis van de kast is af, mooi afgerond met de frees. Nu nog even goed schuren. Voorkant gelijmd, achterkant geschroefd, zodat ik eea achteraf kan aanpassen indien nodig, bv baspoort

IMG_20191016_114958.jpg

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 16 okt 2019, 12:58

Dat klopt. Als je de mogelijkheid hebt om een impedantiemeting te doen, zou je aan de hand daarvan de poortafstemming kunnen bepalen. Je zou kunnen beginnen met te korte driehoekige poorten en daar stukjes hout achter lijmen om ze te verlengen.

Nette kast! Had je al ideeën hoe je hem wilt afwerken en of je nog iets met een rooster wilt?

Nooby

Berichtdoor Nooby » wo 16 okt 2019, 14:38

Leuk project, ik volg je versterking deel graag. ik moet nog een 2.1 bouwradio maken :)

grimoire

Berichtdoor grimoire » wo 16 okt 2019, 18:54

Chocomel schreef:Dat klopt. Als je de mogelijkheid hebt om een impedantiemeting te doen, zou je aan de hand daarvan de poortafstemming kunnen bepalen. Je zou kunnen beginnen met te korte driehoekige poorten en daar stukjes hout achter lijmen om ze te verlengen.

Nette kast! Had je al ideeën hoe je hem wilt afwerken en of je nog iets met een rooster wilt?

ik kan die meting niet doen denk ik, maar werk met een DSP, dus de exacte afstemming komt dan niet extreem precies denk ik omdat ik eea digitaal kan tweaken

Vandaag begonnen met de afwerking. alles geschuurd, en zij- boven- en onderkant met kleurloze buitenbijts gedaan, 2 lagen.
de voor en achter plaat doe ik met ebben (=zwart) buitenbijts. deze had ik toevallig nog liggen en komen nu mooi van pas.
dit gaat er wel stijlvol uitzien denk ik 8)

De woofer komt flush ingefreesd op de baffle, maar zonder rooster ofzo, dat maakt het er niet mooier op lijkt me.
en denk niet dat de set een zeer zwaar leven krijgt, dus moet dat wel goedkomen zonder rooster

FritsK

Berichtdoor FritsK » wo 16 okt 2019, 22:09

grimoire schreef:Vandaag begonnen met de afwerking. alles geschuurd, en zij- boven- en onderkant met kleurloze buitenbijts gedaan, 2 lagen.
de voor en achter plaat doe ik met ebben (=zwart) buitenbijts. deze had ik toevallig nog liggen en komen nu mooi van pas.
dit gaat er wel stijlvol uitzien denk ik 8)

Wees je er bewust van dat beitsen minder hard zijn dan lakken. Een lak blijft op het hout zitten en vormt een extra beschermlaag, beits trekt bijna in z'n geheel in het hout en beschermt van binnenuit.

grimoire schreef:De woofer komt flush ingefreesd op de baffle, maar zonder rooster ofzo, dat maakt het er niet mooier op lijkt me.
en denk niet dat de set een zeer zwaar leven krijgt, dus moet dat wel goedkomen zonder rooster

Gewaagd. Ik heb boven een Visaton setje staan waar ik bewust mee omga. Toch is er nu, tijdens een vakkundig uitgevoerde 'opslagperiode', een dikke scheur in een rolrand gekomen. Geen idee hoe, wie en waarom.

Ik zou er een rooster voor doen. Wellicht voor het rooster weer wat speakerschuim tegen biergooiende pubers. :mrgreen:
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”