SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Jirster

SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?

Berichtdoor Jirster » vr 10 mei 2019, 22:02

Hoi allen,
Ik heb afgelopen week stage gelopen bij een scheepswerf voor school en wanneer ik daar klaar was met het "werken" mocht ik aan een eigen project werken. Nou had ik al een lange tijd de SB-Acoustics SB23MFCL45-4 liggen na een gefaalde subwoofer. Ik had hem eerst in een veels te grote kast met te weinig bracing in de kast. Nu mocht ik dus een eigen project kiezen en heb ik ervoor gekozen om dus een nieuwe kist te maken voor de sub. Ik heb uiteindelijk voor een gesloten kast van 30 liter gekozen. De kast heeft nu voldoende bracing en door het geweldige gereedschap dat ze bij mijn stageplek hebben, zit de kast nu heel erg solide in elkaar. Alles is in verstek gezaagd dus ook geen problemen met het dichten van het MDF op de kopse kanten.
Nu was het mijn plan om een GHP constructie toe te passen. Mijn versterker heeft voldoende vermogen voor de iets lagere gevoeligheid, dus dat zal vast geen problemen veroorzaken. Na wat simulaties ben ik uitgekomen op een C van 1120uf. Dit is lekker makkelijk want dan kan ik gewoon twee keer 560uf doen. Hebben jullie nog enige feedback of tips hiervoor? Ook vroeg ik mij af wat voor condensatoren ik zou moeten gebruiken? Ik heb nog nooit GHP toegepast en ben hier dus een complete noob in. Ik heb in AJhorn een Vbox van 29 liter genomen door de ongeveer 2 liter van de bracing en driver.
GHP SB23 2.JPG

Ik heb tijdens het bouwen eigenlijk maar heel weinig foto's gemaakt maar hier zijn er dan een paar:
SUB 1.jpg
SUB 2.jpg
SUB 3.jpg
Hij is al in de grondverf geschilderd en ik ga hem waarschijnlijk zwart spuiten zodat ze matchen met mijn andere speakers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?

Berichtdoor Henkjan » vr 10 mei 2019, 22:13

ik zou adviseren toch de woofer-in-kast op te (laten) meten, bij GHP en subwoofers zou ik niet blind op een sim op basis van TSP alleen vertrouwen. zi bv de SDX10 in mijn zware 3weg, daar kwam ik op een heel andere C uit dan de sim voorspelde
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Jirster

Berichtdoor Jirster » vr 10 mei 2019, 22:50

Ik heb een meetset, dan zal ik even kijken of ik komende week kan gaan meten.
Weet iemand wat voor condensator ik moet gebruiken?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 10 mei 2019, 23:19

Dit kan gewoon een elco zijn lijkt me, evt. kijken naar een wat hoger voltage. Maar door meerdere te gebruiken kom je al op een prima belastbare combi denk ik.

Door te kijken naar je impedantieverloop kun je de target van je simulatie gebruiken om te controleren waar je afstemming zit/naar toe moet.
Het impedantieverloop kun je vergelijken met wat de software 'verwacht'. Dat je dan op een andere C uitkomt mag zo zijn, je wil niet een bepaalde waarde condensator gebruiken, je wilt een bepaalde afstemming. Dus, kun je ook impedantiemetingen doen?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 10 mei 2019, 23:23

Ik zou vandaag de dag sowieso niet zo snel meer een GHP oplossing nemen, maar zoiets actief corrigeren.

Jirster

Berichtdoor Jirster » za 11 mei 2019, 7:32

Ik zou het opzich wel actief kunnen doen door mijn pc als equalizer te gebruiken maar dan moet ik ook weer een hoogdoorlaatfilter op mijn monitors zetten anders maken die zich kapot denk ik. Mijn PC heeft geen aparte subwoofer uitgang dus dan komt de bassboost ook op mijn speakers.
En dat GHP lijkt mij niet zo'n heel ingrijpende procedure dat als ik het toch niet mooi vind klinken gewoon terug kan draaien.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 11 mei 2019, 8:22

Over nagedacht dus :goedzo:

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » za 11 mei 2019, 10:06

Een hoogdoorlaatfilter op je hoofdluidsprekers is sowieso een goed idee om hun vervorming en maximale geluidsdruk te verbeteren. Je zou het signaal dat uit de pc komt kunnen splitsen en het deel dat naar de versterker van de hoofdluidsprekers gaat met een RC-netwerkje kunnen filteren. Het signaal naar de subwoofer laat je ongefilterd.

Jirster

Berichtdoor Jirster » za 11 mei 2019, 12:35

Ohja dat is ook wel een goed idee. Zal ik binnenkort ook even proberen. Ik gebruik nu equalizerAPO, weten jullie een betere? Ik vind hem tot nu toe goed werken en gebruik hem als een hoogdoorlaatfilter voor mijn speakers.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 11 mei 2019, 13:23

Als ik het geheel doorreken kom ik op een vrij goed resultaat met Ce = 1700 uF. Daarbij krijg je ca 5 dB extra bij 24 Hz. De max conusuitwijking wordt bij 24 Hz ca 1.65 x zo hoog. De impulsrespons lijkt goed gedempt.
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Jirster

Berichtdoor Jirster » za 11 mei 2019, 15:47

Thanks voor het simuleren! Ik ben nu een weekendje weg dus ik kan nu zelf even niet simuleren. Heb je de parameters van sb-acoustics gebruikt? Of heb je eigen metingen? Ik ben van plan om volgende komende week metingen te maken en ook even wat te gaan simuleren.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 11 mei 2019, 23:05

Ik heb inderdaad de parameters van SB Acoustics gebruikt. Die kloppen in ieder geval wel met elkaar, wat niet altijd het geval is.
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Jirster

Berichtdoor Jirster » wo 15 mei 2019, 17:34

Vandaag eindelijk ook weer de tijd gehad om wat te simuleren en die 1700uf werkt ook erg goed. Ik ga denk ik niet zelf de driver meten aangezien ik daar niet de juiste middelen voor heb, ik vertrouw maar gewoon op SB-Acoustics. Wat voor condensatoren zou ik dan moeten gebruiken? Ik zat zelf te denken aan de Mundorf ECAP63. Is wel maar 63V maar dat krijgt de subwoofer bij mij toch niet te verduren. Zou het dan nog een goed idee zijn om de caps te bypassen met een goede MKP?

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 15 mei 2019, 18:35

Gewoon Jantzen bipolair pakken, het wordt duur genoeg.

Ja gewoon pakken die :lol:

Jirster

Berichtdoor Jirster » wo 15 mei 2019, 22:38

Dan zal ik die binnenkort even bestellen, zou ik ze dan nog moeten bypassen met een goede MKP?

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 16 mei 2019, 8:14

Voor bas, nee. Voor hoog of mid meer van toepassing.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 16 mei 2019, 14:24

Jirster schreef:..... ik vertrouw maar gewoon op SB-Acoustics....
het is niet vanwege wantrouwen in de opgegeven parameters dat ik voorstel om te meten, maar omdat die (in elk geval bij mijn SDX10 project, en ik heb vergelijkbaar gelezen in de Hobby Hifi) niet goed genoeg het impedantie verloop beschrijven voor subwoofers (met hun mega spreekspoel) en dat is wat je nodig hebt. in mijn geval minder dan de helft aan capaciteit nodig voor het gewenste resultaat in vergelijk met de op basis van parameters en de q&d formule eerder berekende.

zonder meten kan ook, maar zorg dan dat je voldoende waarden elko's hebt om mee te experimenteren, dan doe je het gewoon op gehoor. bouw de waarde op uit een samenstel van bv 330µF en 100µF, dan kan je in stapjes omlaag/omhoog
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Jirster

Berichtdoor Jirster » do 16 mei 2019, 17:30

Ohh oke zo, ik zal dan inderdaad even ook wat kleinere elkos bestellen om wat te experimenteren.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”