Baffle ontwerp tbv verminderen diffractie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Re: Baffle ontwerp tbv verminderen diffractie

Berichtdoor satefan » zo 10 feb 2019, 20:35

Nou vooruit.

Zullen we eens een aantal basic wave-guides maken (met de 3D printer uiteraard) en meten wat dit doet met een de afstraling van de tweeter? Ik stel voor dat we een kleine tweeter nemen (gewoon el-cheapo, het gaat in dit geval niet om de kwaliteit van de tweeter zelf). Als we een zo klein mogelijke tweeter nemen dan kun je flink spelen met de diepte/steilheid van de waveguide.

We meten de on- en off-axis response op een ISO baffle ter referentie, dan op een baffle die overeenkomt met een smalle vloerstaander/monitor en vervolgens door een aantal waveguides te proberen icm de tweeter, in de smalle baffle.

Input welkom!

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 10 feb 2019, 21:51

Ik heb hier zo een aardig goedkoop ding, € 17,-

Zou best wel eens een leuk resultaat kunnen geven
https://www.rumoh.eu/speakers/peerless/ ... 00-04?c=57

Huidige wave guide vervangen?
dx.JPG

fr.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » ma 11 feb 2019, 0:19

satefan schreef:Nou vooruit.

Zullen we eens een aantal basic wave-guides maken (met de 3D printer uiteraard) en meten wat dit doet met een de afstraling van de tweeter? Ik stel voor dat we een kleine tweeter nemen (gewoon el-cheapo, het gaat in dit geval niet om de kwaliteit van de tweeter zelf). Als we een zo klein mogelijke tweeter nemen dan kun je flink spelen met de diepte/steilheid van de waveguide.

We meten de on- en off-axis response op een ISO baffle ter referentie, dan op een baffle die overeenkomt met een smalle vloerstaander/monitor en vervolgens door een aantal waveguides te proberen icm de tweeter, in de smalle baffle.

Input welkom!

Satefan

Toevallig ben ik daar op dit moment mee bezig. Dan niet voor een kleine tweeter, maar een redelijk grote, de Peerless DA32TX00-08.

Ik heb 3 waveguides van 190x40mm getekend, bij elk is de opening van de ''throat'' 90 graden. Bij twee stuks varieer ik de grootte van de radius van de afronding naar de baffle toe. Bij een neemt de radius vanaf de ''throat'' geleidelijk toe tot aan de baffe. Helaas is een van de DA32's defect binnen gekomen, nu aan het wachten op een nieuw matched pair...

Ik heb trouwens gebruik gemaakt van https://www.3dhubs.com/3d-printing/, maakt het bestellen van geprinte onderdelen wel erg makkelijk.

WG Tests.JPG
WGs.jpg

Let niet op de triangulation, ik had de .STL niet goed gexporteerd, maar dat maakt niet veel uit voor de tests

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 11 feb 2019, 0:23

Mooi man...........!! :D :D
Hans

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 11 feb 2019, 7:37

Je gaat dan allerlei waveguides naprinten? Wat wordt je daar wijzer van? Dat de metingen van Heissmann kloppen? Dat je mooie waveguides kunt printen? Wat ga je hoe beoordelen en waarom?

satefan

Berichtdoor satefan » ma 11 feb 2019, 17:03

Wieger61 schreef:Je gaat dan allerlei waveguides naprinten? Wat wordt je daar wijzer van? Dat de metingen van Heissmann kloppen? Dat je mooie waveguides kunt printen? Wat ga je hoe beoordelen en waarom?

Nou ja, het zelf doen van de metingen is natuurljik leuk, en geeft je wat inzicht in de materie. Het wordt interessant om verschillende typen waveguide te proberen, met name als ze asymetrisch zijn.

Mijn eerste waveguide die ik geprint had, had hetzelfde principe. 90 graden bij de 'throat'. Dat ding bundelde als een kanon! Flauwe hellingen zijn beter om de directivity te beinvloeden. Hoe steiler de helling, hoe meer reflectie en des te slechter de waveguide 'werkt', bleek in ieder geval uit onze basismetingen.

Satefan

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 11 feb 2019, 20:40

Wieger61 schreef:Je gaat dan allerlei waveguides naprinten? Wat wordt je daar wijzer van? Dat de metingen van Heissmann kloppen? Dat je mooie waveguides kunt printen? Wat ga je hoe beoordelen en waarom?

Ehm, een fundamenteel onderdeel van onderzoek en wetenschap is het verifiëren van wat anderen hebben gedaan.
Daar komt nog als extra bonus bij dat het leerzaam is en in veel gevallen tot andere creatieve ideeën leidt.

Ik moedig zulke dingen enkel heel erg aan.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 11 feb 2019, 22:54

+1. Je weet nooit wat je ontdekt. Al is het maar door toeval, door iets wat je per ongeluk fout hebt gedaan, of door het zien van patronen.
Goed bezig ! Mocht je het profiel van voorgenoemde Revel waveguides willen scannen : je bent van harte welkom hier :).

Al moet ik eerlijk zeggen : volgens mij is er niet veel bijzonders aan. Ja ze zijn ovaal, dus de vertikale afstand tussen drivers kan beperkt blijven.
Dat is inderdaad heel prettig, maar heeft niets van doen met de functie van een waveguide (of diffractie).
Ze geven een mooi verloop in directivity, maar niets enorm opvallend. Eerlijk gezegd, zelfs in de metingen op de vorige pagina zie ik niets opvallends. Hooguit nette, en flink steile, filtering....
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 12 feb 2019, 7:59

MarcoSQ schreef:Al moet ik eerlijk zeggen : volgens mij is er niet veel bijzonders aan. Ja ze zijn ovaal, dus de vertikale afstand tussen drivers kan beperkt blijven.
Dat is inderdaad heel prettig, maar heeft niets van doen met de functie van een waveguide (of diffractie).
Ze geven een mooi verloop in directivity, maar niets enorm opvallend. Eerlijk gezegd, zelfs in de metingen op de vorige pagina zie ik niets opvallends. Hooguit nette, en flink steile, filtering....

Dan zou ik eens op Stereophile naar de diagrammen en beoordelingen van de andere luidsprekers kijken. Dan leer je dat die Revel een positieve uitzondering is en dankzij die onooglijke waveguide zeer ruimtelijk klinkt. Daar is goed over nagedacht én geëxperimenteerd.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 12 feb 2019, 8:13

One World Concepts schreef:Ehm, een fundamenteel onderdeel van onderzoek en wetenschap is het verifiëren van wat anderen hebben gedaan.
Daar komt nog als extra bonus bij dat het leerzaam is en in veel gevallen tot andere creatieve ideeën leidt.

Ik moedig zulke dingen enkel heel erg aan.

De Wright-brothers, die van het vliegtuig, ergerden zich aan mensen die dachten dat ze het vliegen van de vogels hadden geleerd. Niets was minder waar: Na de goede tip vleugels te gebruiken moesten ze toch echt snappen hoe een vleugel werkt. Pas toen ze na lang, vruchteloos ronddwalend vliegen op vleugelprobeersel op basis van theorie een vernuftige meetbrug van profielen hadden gemaakt, begrepen en gebruikt, hadden ze succes. Ze wisten nu dankzij gevonden en verzonnen modellen keuzes te maken uit een overdaad aan potentiele data en doelgericht te ontwikkelen. Zo ook hielp wetenschapper Prandtl met modellen Junckers bij z'n succes met dikke vleugels. Dus welke hoornmodellen moeten waarom waarop worden onderzocht?

satefan

Berichtdoor satefan » di 12 feb 2019, 9:00

MarcoSQ schreef:Al moet ik eerlijk zeggen : volgens mij is er niet veel bijzonders aan. Ja ze zijn ovaal, dus de vertikale afstand tussen drivers kan beperkt blijven.

Ik weet niet of ik dit kan onderschrijven. Bij onze eigen asymetrische waveguides hebben we ontdekt dat de verschillen in horizontale stijlheid en verticale stijlheid (van de waveguide) wel degelijk invloed op elkaar hebben, en een ander (beter) afstralingspartoon opleverde. Ik wil dit nader onderzoeken en documenteren.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 12 feb 2019, 10:54

Als je serieus met dit soort dingen aan de slag wil:

https://www.comsol.com/model/shape-opti ... uide-24691

Wel even zorgen dat de portemonnee goed gevuld is....
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » di 12 feb 2019, 11:41

ds23man schreef:Als je serieus met dit soort dingen aan de slag wil:

`t wordt toch gewoon meten met de microfoon ben ik bang voor :rofl:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 12 feb 2019, 11:59

Iemand op het JBL Heritage forum heeft een 3d model gemaakt van de JBL waveguide, als je die ook wil proberen zal ik even kijken of ik hem terug kan vinden.
Fusion Filterdesign

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 12 feb 2019, 20:35

ds23man schreef:Als je serieus met dit soort dingen aan de slag wil:

Perfect! Kun je de trail & error uitbesteden aan de computer, hoef je niet te snappen wat die doet en heb je toch resultaat :-)

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 12 feb 2019, 22:17

Ik snap echt niet waarom daar nu zo'n negatief toontje aan moet...
Eerst mag je geen praktische experimenten van anderen herhalen (want : dat is zogezegd zinloos).
En vervolgens mag je geen theoretische experimenten doen met software (want : dan snap je niet wat je doet).

Wat blijft er dan over ? Alles met ruitjespapier en hoofdrekenen doen ? (Nee, geen rekenmachine gebruiken, want dan snap je niet hoe wiskunde werkt).

Zo'n softwarepakket is gereedschap. En als je goed met je gereedschap overweg kunt, dan kun je je focussen op dat wat belangrijk is.
Rekenwerk is nodig, maar vaak geen nuttig bestede tijd. Besteed dat maar lekker uit, als dat kan.
Kun je niet met je gereedschap overweg, en begrijp je niet goed wat je doet, dan bereik je waarschijnlijk ook geen degelijk resultaat.

Verwijt je iemand met een cirkelzaag(*) ook, dat die niet snapt hoe zagen werkelijk werkt ?
(*) of een vaatwasser, rekenmachine, computer, _insert-welk-hulpmiddel-dan-ook_
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 12 feb 2019, 22:25

baf.JPG

Ik ben dan wel benieuwd hoe zo een baffle meet.
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 12 feb 2019, 22:27

yep, voor simulaties geldt "rubbish in - rubbish out", je moet nog steeds weten wat je doet, nog steeds de achtergronden echt snappen. je hoeft alleen geen super wiskundige meer te zijn om complexe differentiaal vergelijkingen analytisch op te lossen, dat neemt de software van je over.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 13 feb 2019, 8:01

Dat bedoel ik.

Je moet in je experimenten snappen wat je doet anders dwaal je vruchteloos rond in de mogelijkheden omdat je geen keuzes kan maken. Maar als je een computerprogramma kunt gebruiken waarmee je de doelen kunt bereiken waarvan je snapt dat ze belangrijk zijn, zoals off-axis-gedrag, zonder te snappen hoe de computer daar komt, is dat prima, want toch doel bereikt!

satefan

Berichtdoor satefan » wo 13 feb 2019, 8:17

hannesie schreef:baf.JPG
Ik ben dan wel benieuwd hoe zo een baffle meet.

Die zal best heel aardig meten. Onze ronde baffle meet heel netjes. Deze is wel iets vlakker en verticale ligt de tweeter vlak aan de baffle. Bij ons was de semi-verzonken aanpak het best met een lichte helling in het verticale vlak. Ik zal de metingen even opzoeken. Alleen jammer dat er dan een woofer onder zit die roet in het eten gooit. Doppler effect. Maar dat is voor een ander topic...

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 13 feb 2019, 8:32

hannesie schreef:Ik ben dan wel benieuwd hoe zo een baffle meet.

Ik ben dus benieuwd waardoor zo een baffle zo meet. Hoewel dat hier met onze kennis wel deels in te schatten is: Afgeronde hoeken, dome in hoorntje.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » wo 13 feb 2019, 17:24

Wieger61 schreef:Dan zou ik eens op Stereophile naar de diagrammen en beoordelingen van de andere luidsprekers kijken. Dan leer je dat die Revel een positieve uitzondering is en dankzij die onooglijke waveguide zeer ruimtelijk klinkt. Daar is goed over nagedacht én geëxperimenteerd.

Je leest er zo overheen, maar wat is " ruimtelijk klinken" en welk mechanisme zit daar achter?
Opnamen kunnen ruimtelijk klinken als er duidelijk waarneembare nagalm of reflecties uit de opname-ruimte aanwezig zijn.
Dat geeft een indruk over de akoestische eigenschappen van de ruimte waarin is opgenomen.
Een studio of zaal kan ruimtelijk klinken als er ( voldoende) zijdelingse reflecties met voldoende vertraging na het directe geluid zijn waar te nemen.
Bij weergave in een huiskamer zijn de laterale reflecties gewoonlijk te zwak en komen te vroeg om een significante ruimtelijkheid op te roepen. Een sterk rondstralende luidspreker zal hooguit zoveel vroege reflecties in zijn omgeving produceren, dat de waarneming van de richting waaruit het geluid komt, versmeerd raakt. De bron wordt a.h.w breder.
De laterale reflecties uit de opname-ruimte worden via de luidsprekers in de huiskamer weergegeven, eventueel met extra toegevoegde vroege reflecties uit de kamer, maar altijd nog vanuit de richting van de luidsprekers.
De vraag blijft: hoe kan, welke eigenschap van de luidspreker dan ook, de ruimtelijkheid van de weergave positief beïnvloeden?
Als je er over nadenkt worden " ruimtelijk klinkende" versterkers nog wel vreemder. Als zoiets door waarneming wordt ondersteund, wat zit er dan achter ( behalve " pursuit of $$$ ) ?
Ik realiseer me dat dit off-topic is, maar dit soort uitspraken lees ik regelmatig op dit forum, zonder dat er ooit vraagtekens bij geplaatst worden. Bij deze dan.
vr groet,
Tom M
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

satefan

Berichtdoor satefan » wo 13 feb 2019, 17:34

Wieger61 schreef:
hannesie schreef:Ik ben dan wel benieuwd hoe zo een baffle meet.

Ik ben dus benieuwd waardoor zo een baffle zo meet. Hoewel dat hier met onze kennis wel deels in te schatten is: Afgeronde hoeken, dome in hoorntje.

Dit zal ook afhangen van de gebruikte scheidingsfrequentie, en de bundeling van de gebruikte units?

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 13 feb 2019, 17:39

@ Tom : Wat dan als je thuis wel in een opname de ruimtelijkheid van de studio ervaart, en dan dezelfde opname afspeelt op een ander /nieuw systeem.

Ik zat pas dan te luisteren en hoorde als het ware achterin de ruimte een geluidje als of er een stoel werd opzij geschoven.
Wel duidelijk dat het achter de muzikanten/artiesten gebeurde.
Dan zou het op op een andere luidspreker er ook uit moeten komen, of als het niet goed is kan de afstand anders overkomen?

Of kan de afstand van de tweeter i.c.m. de Mid/bas een probleem zijn voor de lineariteit, en daar door verschuift, of is het ook off topic? :hide:
Hans

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 13 feb 2019, 20:50

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”