hrscharft schreef:Heb je daar nou heel haai end fietsband toegepast op die coils? of zijn het gewoon kousjes en lijkt dat maar zo

Ja, ik dacht al die rubbers om de magneten van die dure scanspeaks, als het daar helpt...
Nee hoor... Geen idee, heeft Tony Gee
voor me gedaan, kan nu ook niet meer heeel makkelijk even kijken, maar volgens mij was het krimpkous. Ik weet wel waarom, het waren ooit 0.1mH spoelen die afgewikkeld zijn tot 0.05mH.
Vandag even wat beter kunnen luisteren. En ik moet zeggen.... ik ben behoorlijk onder de indruk wat twee drivertjes, van ruwweg 2X de diameter van een gangbare dome tweeter, kunnen neerzetten met een subtiele aanvulling van een subje!
Het klinkt echt goed! Met Jazz, Klasiek en rustige muziek komt het angstaanjagend dicht bij het idee naar twee dikke 2-wegs te luisteren. Het doet het gewoon. Met pop muziek blijf ik geregeld dus sub overdreven horen, voornamelijk doordat de bassen er niet altijd subtiel in gemixed worden maar teveel dreunen.
Ik ben wel overtuigd geraakt van de full-range speakers kwaliteiten. Ten opzichte van de DD8 MkII heb ik geen direct vergelijk gedaan, maar als het op volume aan komt zou die uiteraard de winnaar zijn. Uit mijn geheugen het vergelijk... De DD8 is meer all-round omdat ook pop en andere muziek er beter uit komt, en waar de Alpair 5+sub soms wat authoriteit mist heb ik dat met de DD8's nooit (behalve dat de kick-base wel wat meer zou mogen, maar dat is gewoon een beperking in de vorm van conus oppervlakte wat je een 6,5" niet kwalijk kan nemen!). De Alpair klinkt zeer ruimtelijk, maar de DD8 heeft dit ook goed
voor elkaar, ik meen bij de Alpair af en toe wat meer diepte te horen, maar in andere muziek zegt mijn geheugen dat de DD8 het beter doet Ik denk dat dit een nek aan nek race zou zijn, wat denk ik erg
voor de DD8 pleit, want
voor een breedbander is dit van nature een sterk punt.
Wat ik wel aan de Alpair toe kan schrijven is dat ik individuele instrumenten af en toe beter van elkaar kan onderschijden, iets wat het soms natuurlijker laat klinken. Sjah... het is gewoon anders t.o.v. elkaar, en klinkt beiden erg lekker in mijn oren.
Nog even aan te stippen dat de Alpair 5 TL's ook zonder sub erg overtuigend klinken, en een woonkamer tot een redelijk volume kunnen vullen. Echt onwerkelijk....
Hoewel de Alpair +sub erg goed klinkt zou ik me DD8's er niet
voor inruilen. Ik houd wel van de body en authoriteit van de DD8 t.o.v. de Alpair 5 + sub combi. Maar ik geniet erg van het luisteren er naar, en laat ze voorlopig aangekoppeld om later een 1:1 vergelijk te doen. Wat zeker is dat de Alpair (5) een hele grote bang for the buck is, en als je op een budged bent en toch haai end wil mijn standard antwoord Alpair (X) word (ik heb de 7.3 ook gehoord, en dit is ook top), met genoeg keuze uit behuizingen...
Ik denk dat de Alpair 5 in een FAST (wat ook op de agenda staat

) damn goed moet kunnen klinken, als het beste van beide werelden samen komt....