Hypex Fusion Plate amps

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Pythagoras

Re: Hypex Fusion Plate amps

Berichtdoor Pythagoras » wo 29 mei 2019, 18:06

Probeer eens alleen de buizen pre-amp er tussenuit te halen? Je kunt de FA253 ook als pre-amp gebruiken met de analoge ingangen.
Het lijkt me het waarschijnlijkst dat je buizen pre-amp het geluid erg kleurt en je dit prettig vindt klinken.

monjet

Berichtdoor monjet » wo 29 mei 2019, 19:50

Dat heb ik al een keer geprobeerd. Ik heb de DAC rechtstreeks aangesloten...beetje flauw saai geluid en
met een jfet-bufferversterker beter maar bestklinkend met de buizenvoortrap. Ik ben helemaal
niet zo weg van de kleuring cq. vervorming van buizen, maar ik krijg meer lucht en ruimte in het geluid, om het maar zo plastisch uit te drukken. Peter

monjet

Berichtdoor monjet » wo 29 mei 2019, 19:54

Chocomel schreef:Bedoel je dat het geluid eerst goed was met stap 1 t/m 8 en dat het minder mooi werd toen je stap 2 t/m 5 ertussenuit haalde?

Twee mogelijke verklaringen die ik kan bedenken zijn dat er iets mis gaat bij de digitaal - digitaal omzetting en dat je de vervorming van een buizenvoorversterker mooi vindt (die nu weg is als je stap 2 t/m 5 weghaalt).

Hoe heb je de eigenlijk bepaald welke filters je moest instellen op de FA253? Is dat op basis van metingen gedaan?

Ik woon omgeving Ede, Hans. Hoe zou je kunnen helpen? Groet Peter

monjet

Berichtdoor monjet » wo 29 mei 2019, 20:05

Shutdown98 schreef:Ik gebruik ook een digitale bron. De Allo digione signature.
Bevalt heel goed en ik vind het erg mooi klinken. Maar ik heb geen vergelijk gedaan met een goede analoge bron, dus daar kan ik niks over zeggen.

Ik ga het proberen. Mijn DAC heeft ook een digitale uitgang die ik rechtstreeks op de FA253 kan aansluiten, dus digitaal in! Ik laat weten hoe de resultaten zijn. Groeten Peter

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » wo 29 mei 2019, 20:13

Ben benieuwd!
Ik woon in Zutphen. Wellicht kunnen valt er samen wat te testen :-)
Mijn ervaring met digitale bronnen is dat de kwaliteit daarvan zeker ook uitmaakt.
Ik had eerst de "gewone" digione. Daarna upgrade gedaan naar de signature die betere oscilators heeft en volledig gescheiden voedingen van rpi en het board.
Later nog een keer een aparte voeding er aan gehangen.
Naar mijn mening werd het elke keer mooier.
RPI + Allo DigiOne Signature > Hypex Fusion FA253 > OBL-15 variant met een Viawave GRT-145 tweeter

monjet

Berichtdoor monjet » wo 29 mei 2019, 20:14

monjet schreef:
Chocomel schreef:Bedoel je dat het geluid eerst goed was met stap 1 t/m 8 en dat het minder mooi werd toen je stap 2 t/m 5 ertussenuit haalde?

Ja klopt na verwijdering van 2 t/m 5 klinkt het stukken minder

Twee mogelijke verklaringen die ik kan bedenken zijn dat er iets mis gaat bij de digitaal - digitaal omzetting en dat je de vervorming van een buizenvoorversterker mooi vindt (die nu weg is als je stap 2 t/m 5 weghaalt).

Ik ben op de hoogte van vervorming van buizen, maar dit is wel wat anders...

Hoe heb je de eigenlijk bepaald welke filters je moest instellen op de FA253? Is dat op basis van metingen gedaan?

Ja klopt meten...veranderen...meten veranderen en dat keer 100 voordat ik een acceptabele rechte lineaire grafiek had. Kostte me veel tijd. Moet simpeler kunnen

monjet

Berichtdoor monjet » wo 29 mei 2019, 20:17

Shutdown98 schreef:Ben benieuwd!
Mijn ervaring met digitale bronnen is dat de kwaliteit daarvan zeker ook uitmaakt.
Ik had eerst de "gewone" digione. Daarna upgrade gedaan naar de signature die betere oscilators heeft en volledig gescheiden voedingen van rpi en het board.

Lijkt me leuk een leerzaam. Zutphen is goed te doen! Zal ik een PB sturen? Groeten Peter

monjet

Berichtdoor monjet » wo 29 mei 2019, 20:21

hannesie schreef:Waar woon je, ben wel benieuwd en nieuwsgierig, en kan je mogelijk op weg helpen.

Hallo Hans,

Ik woon in de buurt van Ede. Waar denk je aan waar het misgaat?

Groeten Peter

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 29 mei 2019, 23:20

Als je in de buurt woonde, hadden we kunnen experimenteren met wat RPI met Digi uit en een opzet met I²S naar S/PDIF en dat naar de Hypex. Dat kan dan gecombineerd worden met een Daphile als server en een kleine boardje met een redelijke voeding, zodat je een beetje bij de ruis van de server weg blijft.
Ik weet niet precies hoever de Fusion gaan meer ik neem aan toch wel 24 bits?
Als ik toch nog wat zou doen en nu kon kiezen, ging ik voor het boardje met de AES/EBU uitgang en een RPI en de software van b.v. MAX2PLAY of PicorePlayer.

Ik zou dan wel eens willen luisteren, maar de afstand van de server naar de luidspreker is misschien bij jou niet groot, maar ik heb de voorraad herrie (Server/NAS) op de 1e verdieping en de Luidsprekers op de begane grond, dus netwerk gebruik!!

Het afstand nemen is vaak wel een punt als je dan het voor de muziek doet. Ik heb graag de server en de speler gescheiden.
Hans

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » do 30 mei 2019, 0:12

monjet schreef:
Pythagoras schreef:Probeer eens alleen de buizen pre-amp er tussenuit te halen? Je kunt de FA253 ook als pre-amp gebruiken met de analoge ingangen.
Het lijkt me het waarschijnlijkst dat je buizen pre-amp het geluid erg kleurt en je dit prettig vindt klinken.

Dat heb ik al een keer geprobeerd. Ik heb de DAC rechtstreeks aangesloten...beetje flauw saai geluid en
met een jfet-bufferversterker beter maar bestklinkend met de buizenvoortrap. Ik ben helemaal
niet zo weg van de kleuring cq. vervorming van buizen, maar ik krijg meer lucht en ruimte in het geluid, om het maar zo plastisch uit te drukken. Peter

Nou dan is het duidelijk toch? Dan vind je toch de kleuring van een voorversterker prettiger.
Vooral een buizenversterker zal altijd vele malen meer harmonische distorsie geven dan direct digitaal op de FA253 aansluiten of wat de Hugo Chord DAC geeft.
De FA253 is verder helemaal uitstekend ontworpen, alle onderdelen geven heel weinig distorsie en een vlakke frequentie response. Dit klinkt alleen niet perse muzikaal afhankelijk van je speakers, kamer en muziek..

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » do 30 mei 2019, 19:21

monjet schreef:
Shutdown98 schreef:Ben benieuwd!

Lijkt me leuk een leerzaam. Zutphen is goed te doen! Zal ik een PB sturen? Groeten Peter

Laten we wat afspreken :goedzo:
RPI + Allo DigiOne Signature > Hypex Fusion FA253 > OBL-15 variant met een Viawave GRT-145 tweeter

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 30 mei 2019, 20:40

monjet schreef:
monjet schreef:

Ja klopt na verwijdering van 2 t/m 5 klinkt het stukken minder

Ik ben op de hoogte van vervorming van buizen, maar dit is wel wat anders...

Ja klopt meten...veranderen...meten veranderen en dat keer 100 voordat ik een acceptabele rechte lineaire grafiek had. Kostte me veel tijd. Moet simpeler kunnen

Gevalletje RTFM, zit gewoon een simulatiefunctie in HFD.
Fusion Filterdesign

monjet

Berichtdoor monjet » vr 31 mei 2019, 15:08

Shutdown98 schreef:Laten we wat afspreken :goedzo:

Ja is goed. Ik stuur een email. groeten peter

monjet

Berichtdoor monjet » vr 31 mei 2019, 15:12

ds23man schreef:Gevalletje RTFM, zit gewoon een simulatiefunctie in HFD.

OK.... Read This Fine Manual. Ga ik doen, maar soms hou ik ook van 'shortcuts' :D

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 mei 2019, 15:38

Die "shortcut" heeft je een hoop tijd gekost en waarschijnlijk een suboptimaal opgeleverd.
Fusion Filterdesign

monjet

Berichtdoor monjet » ma 03 jun 2019, 20:43

ds23man schreef:Die "shortcut" heeft je een hoop tijd gekost en waarschijnlijk een suboptimaal opgeleverd.

Ik moet iets gemist hebben in HFD. De woorden simuleren en simulatie komen nul keer voor in de Helpfunctie van HFD 4.83!
De engelse termen simulate' en 'simulation'' welgeteld 1 keer en dat lijkt me ook nog "off-topic" in mijn geval.

Kan men hier spreken van een suboptimale Helpfunctie in HFD? Wellicht is op simpele wijze voor de lezer een handige aanwijziging te geven, om zodoende tijd te besparen en plezier te vergroten?

groeten,

Peter

monjet

Berichtdoor monjet » ma 03 jun 2019, 20:58

Goedenavond,

Ik vroeg me af of het mogelijk zou zijn, of Hypex een workshop kan organiseren voor geïnteresseerde (potentiële) zelfbouwers die gebruikmaken van de Plate Amps van Hypex.

Het doel zou kunnen zijn om mensen met een geringe electronica achtergrond toch wegwijs te kunnen maken in het gebruik en de mogelijkheden van de plate amps inclusief de hiervoor vereiste metingen. Mensen in 1 dag met voldoende kennis naar huis laten gaan om hun ontwerp in te kunnen meten en met als eindresultaat naar hun ontwerp te kunnen luisteren en deze ook te kunnen aanpassen met HFD

Behandeld zouden kunnen worden: subwoofer, tweeweg, drieweg, metingen etc.

Ik zou zelf wel in zijn voor zo'n workshop en als er voldoende kandidaten zijn dan moet het toch financieel haalbaar zijn?
Daarnaast gaat er ook een voor Hypex positieve klantvriendelijke uitstraling van uit en zal hun Helpdesk minder zwaar worden belast!

Zijn er meer mensen die hieraan behoefte hebben? De mensen die meer dan voldoende boxen gebouwd hebben en zoiets niet nodig hebben, hoeven niet te reageren in dit geval. Die weten toch al genoeg.

groeten, Peter

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 04 jun 2019, 10:58

Anders zou een goede instructie film een optie kunnen zijn die dan voor meer kan dienen als alleen Nederland.

Internationaal is dan waarschijnlijk een behoefte die de verkoop kan helpen stijgen

Eventueel dan de sub onderdelen in aparte afgeleide delen verder te preciseren om dan de details te kunnen doen.
Lijkt mij wel een ondersteuning die het goed zou kunnen doen, net zo iets als de filmpjes van Parts Express.
https://www.youtube.com/watch?v=NcydtduDNec
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 04 jun 2019, 11:14

Rustig aan jongens, ik begin binnenkort met het maken van een manual.
Fusion Filterdesign

monjet

Berichtdoor monjet » di 04 jun 2019, 15:10

ds23man schreef:Rustig aan jongens, ik begin binnenkort met het maken van een manual.

Super! :yeah:

mspijker

Berichtdoor mspijker » di 04 jun 2019, 19:09

ds23man schreef:Rustig aan jongens, ik begin binnenkort met het maken van een manual.

Enig idee wanneer we de eerste versie kunnen lezen? Als ik je berichtje op diyaudio lees en je moet er 4 maanden later nog aan beginnen, dan zie ik het somber in. Ik draai nu nog breedband met 1 kanaal per FA123 maar begin juli ben ik een weekje vrij en dan wou ik eens met metingen beginnen.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 04 jun 2019, 19:55

Ja Gerhard, schiet toch eens op! Je ziet toch dat iedereen spullen aanschaft waar je niet van kan verwachten dat de kopers enig benul hebben hoe ermee om te gaan.

Dus kom op met die handleiding en snel graag!
Jij bent toch Hypex?

:think: :think:

:shock: :shock:

:mrgreen:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Walt

Berichtdoor Walt » di 04 jun 2019, 20:08

Misschien kan Shadow vast een voorzetje maken voor de inhoudsopgave... :)

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 04 jun 2019, 20:11

Shadow? :-k Waarom dan niet Walt?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 04 jun 2019, 20:19

Wat allemaal weer een lol. De handel loopt een beetje parallel met de Fusion 567, wat als voorbeeld bedoeld is ( zonder het mfb verhaal) voor de manual.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Persberichten”