Hypex Fusion Plate amps

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Re: Hypex Fusion Plate amps

Berichtdoor satefan » ma 28 jan 2019, 14:23

satefan schreef:Toegang tot de DAC settings klinkt interessant. Is hier meer info over (anders dan voor een leek die niet veel van het datasheet begrijpt?)?

Satefan

In de datasheet van de DAC staat dit tabelletje:

Screen Shot 2019-01-28 at 14.19.43.png

Voor de hoogste kwaliteit onder 'device settings' de 'Sounds quality' dus op 1 zetten. Ik ga er straks eens even mee aan de gang. De firmware update loopt probleemloos.

Edit: DAC stond al op '1' bij mij. In de manual staat dat de default setting 0 is (Analog internal current, normal), maar is wellicht van de DAC zelf, de hypex firmware zet m waarschijnlijk standaard op '1'.

groet,

Stefan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 28 jan 2019, 16:40

Instellingen in HFD volgen de instellingen die tussen haakjes staan in de tabel.
Fusion Filterdesign

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » ma 28 jan 2019, 16:55

Welke instellingen zijn beschikbaar?
Ik kan dit zelf nog niet zien. Over ~2 weken komen mijn FA123's binnen en de documentatie is nog van HFD 4.71.

satefan

Berichtdoor satefan » di 29 jan 2019, 21:02

Pythagoras schreef:Welke instellingen zijn beschikbaar?
Ik kan dit zelf nog niet zien. Over ~2 weken komen mijn FA123's binnen en de documentatie is nog van HFD 4.71.

Je kunt het manual van HFD4.8 gewoon downloaden van de hypex site, maar er wordt verwezen naar de datasheet van AK.

De FIR filter settings worden besproken op blz 49. Met het FIR filter kunnen out-of -band produkten worden weggefilterd. Je kunt dan spurious door vervuilde voeding eruit halen. De verschillende filters hebben notches op verschillende plekken, die je kunt plaatsen op spurious, als je daar last van zou hebben. Als de voeding schoon is, is dit niet nodig. We hebben de Hypex met behulp van een Precision Audio meetstation volledig doorgemeten
(onder volle belasting) en gezien dat de Hypex brandschoon is. Het filter kan in de default setting blijven staan. Het is een raadsel waarom Hypex de gebruiker hiermee vermoeit.

De sound quality settings worden besproken op blz 57. Er wordt door AK nagenoeg niks over uitgelegd. Setting 1 is default en garandeert de karakteristieken. Setting 2 en 3 verhogen blijkbaar de interne stroominstelling in de DAC. De karakteristieken zijn niet meer gegarandeerd. Wat het effect hiervan is, wordt niets over gezegd. Ook nu is het een raadsel waarom Hypex de gebruiker hiermee vermoeit. Als zelfs AK er niks zinnigs over zegt, wat moeten we hier dan mee? Gewoon default laten staan lijkt mij dus.

Maar, mischien heeft iemand anders hier meer info over of betere inzichten in.

Groet,

Stefan

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » di 29 jan 2019, 22:33

satefan schreef:

Je kunt het manual van HFD4.8 gewoon downloaden van de hypex site, maar er wordt verwezen naar de datasheet van AK.

De FIR filter settings worden besproken op blz 49. Met het FIR filter kunnen out-of -band produkten worden weggefilterd. Je kunt dan spurious door vervuilde voeding eruit halen. De verschillende filters hebben notches op verschillende plekken, die je kunt plaatsen op spurious, als je daar last van zou hebben. Als de voeding schoon is, is dit niet nodig. We hebben de Hypex met behulp van een Precision Audio meetstation volledig doorgemeten
(onder volle belasting) en gezien dat de Hypex brandschoon is. Het filter kan in de default setting blijven staan. Het is een raadsel waarom Hypex de gebruiker hiermee vermoeit.

De sound quality settings worden besproken op blz 57. Er wordt door AK nagenoeg niks over uitgelegd. Setting 1 is default en garandeert de karakteristieken. Setting 2 en 3 verhogen blijkbaar de interne stroominstelling in de DAC. De karakteristieken zijn niet meer gegarandeerd. Wat het effect hiervan is, wordt niets over gezegd. Ook nu is het een raadsel waarom Hypex de gebruiker hiermee vermoeit. Als zelfs AK er niks zinnigs over zegt, wat moeten we hier dan mee? Gewoon default laten staan lijkt mij dus.

Groet,

Stefan

Bedankt!
Gevonden op https://www.diyclassd.com/product/hypex ... -design/17 ik keek eerder op de Hypex.nl website waar hij nog niet stond (daar staat inmiddels ook 4.8 onder 'HFD description pdf' maar deze link werkt niet).
En bedankt voor de info over de settings!

dwijtsma

Berichtdoor dwijtsma » di 29 jan 2019, 23:21

Bij een aardlus verwacht ik een 50hz brom. Woofers zijn doodstil. Ga morgen misschien wel even testen met alles netjes geaard. Vervelende is dat ik stopcontact vanuit de keuken moet gebruiken.

Heb vanavond via XLR aangesloten en dat helpt ook niet. Ik denk dat ik mijn scoop er maar eens aan moet hangen en beelden opstuur naar Hypex. Moeten zij maar zeggen of mijn ruisniveau te hoog is.
Audio set:
PI streamer - NAD 165BEE - 2xUCD180HG - Avalon Avatar - Hypex FA501 - CSS SDX15 closed sub

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 30 jan 2019, 7:40

Inderdaad de scoop er maar eens aan hangen. Kan ook nog tikje of pulsje zijn om de paar minuten, dan begint de Fusion steeds opnieuw te tellen.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 30 jan 2019, 7:42

satefan schreef:

Groet,

Stefan

Er was vraag naar op DIYA en het was simpel te implementeren. Persoonlijk vind ik het een beetje "geef het volk brood en spelen" functie.
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » wo 30 jan 2019, 15:04

ds23man schreef:
satefan schreef:

Groet,

Stefan

Persoonlijk vind ik het een beetje "geef het volk brood en spelen" functie.

Eens, volgens mij prima instellingen om de manufacturer te helpen de dac chip goed te implementeren. Maar als eindgebruiker van de Hypex heb je er volgens mij niets aan. De metingen die we hebben gedaan (ruisvloer, intermod etc) zijn buitengewoon goed te noemen. Geen reden om verder met deze instellingen van de chip te 'pielen'.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 30 jan 2019, 15:41

Eigenlijk gaat het om deze functie:

vs_dac03_jpg.png

Die zie bij veel dac's instelbaar gemaakt.
Fusion Filterdesign

dwijtsma

Berichtdoor dwijtsma » wo 30 jan 2019, 22:29

Heb de oscilloscoop erbij gepakt en de RCA en XLR uitgang getest:
Geen DC offset en heb met single trigger nog gecheckt op eventuele pieken.
Ruisniveau van RCA output is niet om over naar huis te schrijven, maar XLR output lijkt me acceptabel.
Heb het naar Hypex gestuurd om te vragen of dit ruisniveau te hoog is om de FA501 in auto standby te krijgen.

RCA output.bmp

XLR output.bmp
Audio set:
PI streamer - NAD 165BEE - 2xUCD180HG - Avalon Avatar - Hypex FA501 - CSS SDX15 closed sub

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 31 jan 2019, 10:12

Ik was gister bij Hypex en heb dit probleem ook nog even ter berde gebracht. Het blijkt dat de gebruikte kwaliteit van de kabels ook nog van invloed kunnen zijn. Op de testbank bleek de fusion ook niet uit te schakelen met een loshangende RCA kabel, dit was met een goedkoop kabeltje. Met een betere was het weg. Blijkbaar kan door een slecht afgeschermde kabel rommel opgepikt worden om dit probleem te veroorzaken.
Fusion Filterdesign

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » do 31 jan 2019, 15:37

Wat denk ik ook nog kan is dat er pas een aardelus ontstaat als de kabel op de FA501 aangesloten wordt. Dus misschien laat een ruis/brom meting een ander resultaat zien met 1 kabel aangesloten?

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » wo 06 feb 2019, 23:52

Zit me een beetje te verdiepen in 'jitter' in het algemeen.
En dacht ik reken ook even de maximale stereo "error" door van 2 Fusion amps.
Aangezien beide Fusion amps op hun eigen klok draaien zonder sync en het S/PDIF signaal een kopie is van ene op andere amp, is de maximale error de tijd tussen 2 samples van de ASRC in de amps. Dit is 1 seconde gedeeld door ongeveer 93000 = ongeveer 10 microseconde. (een specifieke soort jitter van 10 us)
Beetje lastig inschatten wat dit doet in het stereo beeld en of dit heel eventueel hoordbaar kan zijn onder ideale omstigheden, dus bedacht ik het volgende. Als we die stereo kanalen nu weer zouden samenvoegen tot mono en even vergeten dat digitaal gequantiseerd is, dan zou als die error als hij 'syncroon' zou lopen (wat hij niet doet maar daar kom ik zo op terug) kunnen zorgen voor een verschuiving van de helft van de golflengte van 46kHz. Dus als het een mono signaal betreft van ongeveer 46kHz kan deze compleet opgeheft worden (in dit voorbeeld) bij de maximale error, immers de stereo kanalen lopen dan compleet uit fase bij de maximale error. Dit is ongeveer -3dB bij 24kHz en ongeveer -1dB bij 12kHz.
Maar.. digitaal is gequantiseerd en de error zal niet synchroom lopen aan de inkomende sampling rate, dus je kunt max 1 sample de maximale error krijgen. Gemiddelde error is hier de helft van qua tijd, wat zich vertaald in grofweg -0.3dB bij bovenstaand voorbeeld bij 12kHz, minder daaronder en heel ietjes meer daar dicht boven (ik hoor toch maar tot 16kHz).
Lijkt me dat dit zich zou moeten vertalen naar een onhoorbaar effect op het stereo beeld / stabiliteit van center image etc.

Licht gerelateerde vraag..
Weet iemand wat voor een klok chip er in de Fusion amps zit?
Lijkt me maar 1 chip nodig voor de ASRC en DAC, zou mooi zijn als die weinig jitter heeft.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 06 feb 2019, 23:58

Dat is waarschijnlijk het zelfde vraag en antwoord spel als bij Rolls Royce over het vermogen, het is voldoende....!! :lol: :sure:
Hans

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » do 07 feb 2019, 0:21

hannesie schreef:Dat is waarschijnlijk het zelfde vraag en antwoord spel als bij Rolls Royce over het vermogen, het is voldoende....!! :lol: :sure:

Geloof ik ook hoor :)
Maar ben gewoon nieuwsgierig.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 07 feb 2019, 9:17

Er zit 1 masterclock in, gebaseerd op de eerdere ontwerp zoals de DLCP. Conceptueel is het systeem gelijk aan de Grimm LS1 of de Kii.
Fusion Filterdesign

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » vr 08 feb 2019, 9:43

ds23man schreef:Er zit 1 masterclock in, gebaseerd op de eerdere ontwerp zoals de DLCP. Conceptueel is het systeem gelijk aan de Grimm LS1 of de Kii.

Bedankt voor de info.
Begin me alleen toch weer licht zorgen te maken..
De SRC4382 heeft een digital input receiver welke met een PLL de inkomende jitter vermindert. Dit geeft een bepaalde delay omdat de PLL het inkomende S/PDIF signaal buffert en re-timed.
Ik kan niet vinden dat die delay exact gelijk zal zijn voor 2 verschillende Fusion amps. Als hij dit niet is zit je bij 1 sample of meer verschil in delay tussen 2 amps bij 44.1kHz gelijk al wel in het hoorbare gebied voor mijn toekomstige setup.

Kan iemand mij vertellen dat dit niet kan gebeuren?
Ik bouw mijn speakers om nearfield/midfield te gebruiken in een zo goed als anechoische kamer. Imaging / soundstage zal zeer kritisch naar geluisterd worden en als dit niet perfect is met de Fusion amps moet ik alsnog voor een andere oplossing gaan en helaas dan ook de speaker kasten opnieuw bouwen. Zou handig en kosten besparend zijn voor me als ik van te voren weet of dit wel of niet perfect genoeg gaat werken.

edit: toch maar even een mailtje naar Hypex gestuurd hierover.
Laatst gewijzigd door Pythagoras op vr 08 feb 2019, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 08 feb 2019, 9:55

Volgens mij ben je nu een probleem aan het verzinnen die er niet is. Dan zou dat probleem zich ook voordoen bij de LS1 en Guido Tent is toch zeer kritisch op dit soort zaken. De LS1 wordt veel gebruikt door ervaren en gelauwerde studiotechneuten en als dit probleem er zou zijn dan was dat al lang aan het licht gekomen zijn.
Fusion Filterdesign

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » vr 08 feb 2019, 10:35

ds23man schreef:Volgens mij ben je nu een probleem aan het verzinnen die er niet is. Dan zou dat probleem zich ook voordoen bij de LS1 en Guido Tent is toch zeer kritisch op dit soort zaken. De LS1 wordt veel gebruikt door ervaren en gelauwerde studiotechneuten en als dit probleem er zou zijn dan was dat al lang aan het licht gekomen zijn.

Oh ik wil zeker geen probleem verzinnen wat er niet is. Het is een legitieme vraag lijkt me.
Bij mijn weten zit er overigens een andere ASRC chip in de LS1? Bij de specificaties van de SRC 4382 staat dat deze juist is geupdate met betere jitter reductie. Zoiets kan in principe effect hebben, sommige PLL implementaties geven een variabele delay. Ik kan echt niet vinden of dit het geval kan zijn bij deze ASRC chip.
Verder zullen mijn luister omstandigheden veel kritischer zijn dan de woonkamers en studio's waar de LS1 gewoonlijk in gebruikt wordt.
Ik heb het niet over een goed behandelde studio ruimte / mastering room maar over nearfield/midfield luisteren in een echt zo goed als anechoische kamer (inclusief vloer), alleen in de diepe bas zal het niet perfect anechoisch zijn. Je wil echt niet weten hoe kritisch het luisteren is in zo'n kamer. Als er een kleine delay zou zitten tussen 2 speakers die totaal onhoorbaar zou zijn in een normale ruimte dan kan je hem heel goed wel horen in een anechoische. Vandaar mijn vraag. Het is me gewoon nog niet helemaal duidelijk en er zijn genoeg manieren technisch waarop dit toch net verkeerd genoeg kan gaan voor mijn situatie.

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » vr 08 feb 2019, 10:44

Oh en mijn speaker moet trouwens beter worden dan de LS1 :lol:
De eerste 3-weg (gesloten) met de nieuwe BlieSMa T34B-4 tweeter. Heb de tweeters al binnen en getest, wat een geluid :kwijl: nog niet eerder zoiets gehoord.
Ga ze ook beschikbaar maken als DIY project voor anderen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 08 feb 2019, 10:49

Dat wordt dan een hele klus, maar welke LS1?
De be met MFB laag is niet simpel te overtreffen.

Dan kom je anders bij zo een setje uit, die ik net nog iets lekkerder vindt klinken.
https://www.terrason-audio.nl/merken/vi ... o-kaya-90/
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 08 feb 2019, 11:44

Pythagoras schreef:
ds23man schreef:Volgens mij ben je nu een probleem aan het verzinnen die er niet is. Dan zou dat probleem zich ook voordoen bij de LS1 en Guido Tent is toch zeer kritisch op dit soort zaken. De LS1 wordt veel gebruikt door ervaren en gelauwerde studiotechneuten en als dit probleem er zou zijn dan was dat al lang aan het licht gekomen zijn.

Oh ik wil zeker geen probleem verzinnen wat er niet is. Het is een legitieme vraag lijkt me.
Bij mijn weten zit er overigens een andere ASRC chip in de LS1? Bij de specificaties van de SRC 4382 staat dat deze juist is geupdate met betere jitter reductie. Zoiets kan in principe effect hebben, sommige PLL implementaties geven een variabele delay. Ik kan echt niet vinden of dit het geval kan zijn bij deze ASRC chip.
Verder zullen mijn luister omstandigheden veel kritischer zijn dan de woonkamers en studio's waar de LS1 gewoonlijk in gebruikt wordt.
Ik heb het niet over een goed behandelde studio ruimte / mastering room maar over nearfield/midfield luisteren in een echt zo goed als anechoische kamer (inclusief vloer), alleen in de diepe bas zal het niet perfect anechoisch zijn. Je wil echt niet weten hoe kritisch het luisteren is in zo'n kamer. Als er een kleine delay zou zitten tussen 2 speakers die totaal onhoorbaar zou zijn in een normale ruimte dan kan je hem heel goed wel horen in een anechoische. Vandaar mijn vraag. Het is me gewoon nog niet helemaal duidelijk en er zijn genoeg manieren technisch waarop dit toch net verkeerd genoeg kan gaan voor mijn situatie.

Als er al een sampleverschil ontstaat van 10uS is die constant en zou een vertraging in de weglengte van wel 3,5mm geven.
Fusion Filterdesign

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » vr 08 feb 2019, 12:14

hannesie schreef:Dat wordt dan een hele klus, maar welke LS1?
De be met MFB laag is niet simpel te overtreffen.

Dan kom je anders bij zo een setje uit, die ik net nog iets lekkerder vindt klinken.
https://www.terrason-audio.nl/merken/vi ... o-kaya-90/

Geloof gelijk dat de LS1be een topspeaker is. Maar qua kast en drivers probeer ik het beter te doen.
De Seas mid driver van de LS1 wordt te hoog gecrossed bij 1550Hz in mijn mening. Hier vallen al distorsie producten op de cone breakup, en deze cone breakup zit precies in het gevoeligste gebied van ons gehoor.
Verder goeie tweeter lijkt me de custom Be versie van de Seas DXT tweeter. Maar niet zo goed als de BlieSMa T34B-4 (die bestond trouwens ook nog niet toen de LS1be uitkwam).
Ik combineer die tweeter met de SB Acoustics SB17NBAC35-4 als mid driver. Ong zelfde crossover punt als bij de LS1, ik doe hem op 1600. Deze is mid driver is perfect schoon tot ver boven de crossover en de cone breakup is pas bij 10kHz, een ongevoelig gebied en hier zullen zo hoog ook bijna geen distorsie producten op vallen. Resultaat is schonere treble, vooral in het gevoelige 2-5kHz gebied. En zonder waveguide en met zeer goede off-axis afstraling (door kleinere afstand mid-tweeter ook betere vertikale afstraling dan de LS1). Verder cross ik mijn mid over op 180-200 Hz naar de 9,5" woofer (Satori) welke van nature een stuk schoner is dan de Seas sub van de LS1, geen MFB voor nodig.
Als iemand dit ontwerp wil gebruiken als main monitor op grote afstand in een grote ruimte dan nog 2 15" subs erbij, voor midfield studio monitor niet nodig.
Kosten zonder subs voor de 3-weg. ong 3000 euro per paar.
Denk dat er aardig wat van gebouwd gaan worden, maak het DIY pakket zo dat mensen niet zelf hoeven te frezen etc meet soort van IKEA bouwpakket :), niet echt iets vergelijkbaars op de markt bij mijn weten.

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » vr 08 feb 2019, 12:20

ds23man schreef:
Pythagoras schreef:

Als er al een sampleverschil ontstaat van 10uS is die constant en zou een vertraging in de weglengte van wel 3,5mm geven.

Die 10us die er sowieso is is niet constant (gemiddelde zal 5us zijn), en geen probleem (niet hoorbaar).
Als er een verdere vertragings verschil is tussen de 2 speakers door de PLL en die is constant dan is er ook geen probleem (je hoofd een paar mm naar links of rechts), maar als deze niet constant is en deze is groot genoeg dan is er mogelijk wel een probleem. Het lijkt mij dat dit technisch gezien wel mogelijk is dat dit 'fout' gaat afhankelijk van het algoritme gebruikt voor de PLL. Vandaar mijn vraag.
Zal hopelijk antwoord krijgen van Hypex, en zal vast wel aan gedacht zijn / goed zijn.

Terug naar “Persberichten”