Hypex Fusion Plate amps

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Caesar

Re: Hypex Fusion Plate amps

Berichtdoor Caesar » za 20 jun 2020, 14:01

ray5150 schreef:Je hebt mogelijk dit antwoord gemist :
viewtopic.php?p=1956787#p1956787

Met alle respect, maar er word bij die dingen een zeker kennis en kunde niveau van de eindgebruiker verwacht.
Dat was bij de DLCP ook al zo.

Neen, ik had dat antwoord niet gemist.

Ik krijg dit antwoord nu op dit forum, en dat is prachtig. Maar Hypex kan mij niet helpen, en dat is niet prachtig. Dat was mijn punt.

Als je begrijpt dat je met deze versterkers een speaker prachtig kunt opbouwen en inregelen, is het dan beslist noodzakelijk dat je dat laatste zelf kunt doen? Ik denk het niet, het is net als met het tunen van een auto. Je kunt de tuner vertellen wat je wilt, en die kan het voor jou inregelen. Je hoeft thuis niet zelf een rollenbank te plaatsen.

Het is natuurlijk heel leuk om met die versterkers en software 'te spelen' , maar als je enige doel is op een paar heel goed ingeregelde speakers te krijgen in plaats van zelf 'te spelen' , dan is dat een andere insteek.

satefan

Berichtdoor satefan » za 20 jun 2020, 14:39

Caesar schreef:Ik heb vorige week Hypex nog eens een e-mail gestuurd met de vraag of zij een bedrijf kennen dat hun versterkers kan inregelen, in de vorm van een service. Antwoord: nee, kennen we niet.

Ik vind dat niet handig. Er zijn genoeg hobbyisten die in staat zijn speakers (om) te bouwen, en deze Hypex versterkers te gebruiken, maar het inregelen daarvan is iets wat je niet op een trieste zondagnamiddag eventjes doet. Je moet weten wat je doet, en er beslist ervaring mee hebben. De gebruiksaanwijzing van de software is niet geschreven voor beginners. En dan moet je ook nog over meetapparatuur beschikken.

Als ze een lijstje zouden hebben van bedrijven die zo'n service kunnen verlenen, dan zou dat beslist de verkoop bevorderen. Hypex zou zo'n service natuurlijk ook zelf kunnen leveren. Als het niet in hun huidige pand past, dan zijn er genoeg van die bedrijf verzamel gebouwen bij hun in de buurt waar je een kleine unit als meetkamer kunt inrichten.

Kwestie van bepalen welk verdienmodel je nastreeft. Het ontwikkelen, (laten) maken en verkopen van versterkers is duidelijk het model van Hypex. Ik denk dat het gros van de omzet niet komt van verkoop aan particulieren en DIY-ers. Dus als je moet investeren doe je dat in een gebied waar je de grootste return gaat krijgen (of verwacht). Je kunt als ondernemer ook niet alles doen.

Maar terug naar de vraag. Het inregelen van de luidspreker/versterker is goed te doen, en je kunt al snel een heel goed resultaat behalen. Dat is dan weer het mooie van DSP. In het begin was het even stoeien met de software maar nu gaat het best vlot. Je kunt in een middag (triest of niet) echt wel ver komen. Maar je kunt als je wil ook oneindig blijven finetunen.

Misschien is er iemand op het forum die daar mee kan helpen? (ik zou het voor je kunnen doen, maar heb voorlopig 0,0 tijd helaas)

groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 20 jun 2020, 15:15

Ik snap de redenatie eigenlijk niet. Als je die door zou trekken zouden de fabrikanten van spoelen en condensatoren ook zo'n service moeten hebben. Het is gewoon een onderdeel waar JEZELF iets van moet maken of je wacht af op een partij die een ontwerp maakt wat je na kan bouwen ( Troels of de bekende bladen bijvoorbeeld). Waar we in Nederland een beetje mee te maken hebben is dat de zelfbouwzaken een uitstervend ras zijn.
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 20 jun 2020, 16:28

Welke autodealer verzorgt rijlessen? Je wordt geacht een auto te kunnen besturen als je er een aanschaft.

Caesar

Berichtdoor Caesar » za 20 jun 2020, 18:29

pappaleo schreef:Welke autodealer verzorgt rijlessen? Je wordt geacht een auto te kunnen besturen als je er een aanschaft.

Het lijkt mij dat je vergelijking mank gaat. Als je er al auto's bij wilt halen, dan lijkt het er meer op dat je wilt dat de koper van een auto thuis een brug moet plaatsen, diagnose apparatuur moet kopen, werkplaats handboeken, (speciaal) gereedschap, en dat hij het diploma APK keurmeester moet halen.

Heb jij dat gedaan?

dre

Berichtdoor dre » za 20 jun 2020, 18:32

Geweldige discussie! :rofl:

Hoe dan ook:het gaat niet gebeuren. :dank:
Потому что это возможно!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 20 jun 2020, 18:49

Caesar schreef:dan lijkt het er meer op dat je wilt dat de koper van een auto thuis een brug moet plaatsen, diagnose apparatuur moet kopen, werkplaats handboeken, (speciaal) gereedschap

Nou, er was eens een forumlid met een Landrover & een snoek...
viewtopic.php?p=1843414#p1843414

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 20 jun 2020, 18:49

Ik denk niet dat je apk keurmeester hoeft te zijn om de fusions in te stellen, het is mij ook
al een paar keer redelijk gelukt. :-$

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 20 jun 2020, 18:57

Het is een kwestie van bedienen. Je kan het natuurlijk Hypex niet aanrekenen dat je zelf niet genoeg kennis hebt.

Caesar

Berichtdoor Caesar » za 20 jun 2020, 19:51

ds23man schreef:Ik snap de redenatie eigenlijk niet. Als je die door zou trekken zouden de fabrikanten van spoelen en condensatoren ook zo'n service moeten hebben. Het is gewoon een onderdeel waar JEZELF iets van moet maken of je wacht af op een partij die een ontwerp maakt wat je na kan bouwen ( Troels of de bekende bladen bijvoorbeeld). Waar we in Nederland een beetje mee te maken hebben is dat de zelfbouwzaken een uitstervend ras zijn.

Ik had vroeger een mooie rolfilm camera. Maar zelf ontwikkelen en afdrukken heb ik nooit gedaan, daar had ik een klein plaatselijke afdrukbedrijf voor, die deed dat de hele dag door, en zelf investeren in een donkere kamer met alles er op en aan was veel te duur. Nu bewerk ik de foto's van mijn digiatel camera zelf, maar je denkt toch niet dat ik een vermogen ga uitgeven voor een professionele fotoprinter?

Als je een TV koopt en in de kamer zet, dan staat dat ding op winkelstand, ofwel afgrijselijke gillende kleuren. Dat wordt al beter als je hem in bioscoop stand zet, maar je kunt je TV ook laten kalibreren. dan krijg je past echt de goede kleuren te zien. Moet je dan zelf de apparatuur en de werkplaatshandleidingen van die TV kopen om dat ding te kalibreren? Nee, er zijn bedrijven die dat voor jou kunnen doen.

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Als je zo'n Hypex versterker wilt inbouwen omdat je begrijpt dat je daarmee het beste uit je speakers kunt halen, dan hoeft dat niet te betekenen dat je voor een éénmalige afstelling meetapparatuur etc. moet aanschaffen om die dingen in te regelen.

hardbats

Berichtdoor hardbats » za 20 jun 2020, 19:56

Maar, Als audio zelfbouwer en daarbij hoogstwaarschijnlijk audio geïnteresseerde, is het dan niet leuk om kennis en vaardigheden op te doen en naderhand te kunnen zeggen "Dit heb ik zelf mooi voor elkaar gekregen"?
Zo sta ik er in namelijk, dit kan voor andere natuurlijk anders zijn.

Caesar

Berichtdoor Caesar » za 20 jun 2020, 20:06

toetertje schreef:Ik denk niet dat je apk keurmeester hoeft te zijn om de fusions in te stellen, het is mij ook
al een paar keer redelijk gelukt. :-$

Het zal mij ook wel lukken om speakers 'redelijk' te laten klinken. Maar ik wil goed klinkende speakers ombouwen, en er beter klinkende speakers van maken. Ik wil het kwalitatief uiterste uit de drivers halen, dat is wat anders dan 'redelijk' laten klinken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 20 jun 2020, 20:15

Dan kun je toch, zoals al gezegd, bij een bedrijfje of een welwillend forumlid aankloppen?
Dat deed je bij de foto ontwikkeling ook:
daar had ik een klein plaatselijke afdrukbedrijf voor

Ik neem niet aan dat je Nikon of Asahi Pentax daarvoor inschakelde.

satefan

Berichtdoor satefan » za 20 jun 2020, 20:23

Ik zou gewoon beginnen, als t kan met behulp van n forumlid. Wat heb je te verliezen? Bij ons op t werk noemen we dat een ‘two way door decision’. Je kan altijd weer terug zonder problemen.

Kortom; gewoon doen. Het proces zal je de nodige inzichten geven in waarom de speaker beter gaat presteren door met t filter san de slag te gaan.

Waar woont je huis ongeveer?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 20 jun 2020, 20:24

pappaleo schreef:Het is een kwestie van bedienen. Je kan het natuurlijk Hypex niet aanrekenen dat je zelf niet genoeg kennis hebt.

Precies, daarom gaat jouw vergelijk wel degelijk op. Als het om onderhoud, updates en reparatie van de versterkers gaat dan is dat bij Hypex dik in orde!

@Caesar: waar je wel een punt hebt is dat het gek is dat ze niemand kunnen noemen die het voor je kan inregelen. Daarmee ontzorgen ze zichzelf ook als ze dit geen onderdeel van de dienstverlening willen maken.
Ze zouden prima naar de zelfbouwzaken zoals Speakerland kunnen verwijzen.
Dat ze mijn bedrijf Daudio niet noemen snap ik, want in die hoedanigheid ben ik primair producent/leverancier. Dat ik vanuit Daudio ook in staat ben om speakers in te meten en Fusions in te regelen is een gevolg van mijn historie en blijvende sympathie voor dit forum, op andere fora ben ik niet actief.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Caesar

Berichtdoor Caesar » za 20 jun 2020, 20:26

pappaleo schreef:Dan kun je toch, zoals al gezegd, bij een bedrijfje of een welwillend forumlid aankloppen?
Dat deed je bij de foto ontwikkeling ook:
daar had ik een klein plaatselijke afdrukbedrijf voor

Ik neem niet aan dat je Nikon of Asahi Pentax daarvoor inschakelde.

Dat klopt, maar de fotozaak waar ik de camera kocht, verwees mij naar dat afdrukbedrijf toen ik klaagde over de afdruk kwaliteit van de grote centrales.

Caesar

Berichtdoor Caesar » za 20 jun 2020, 20:28

satefan schreef:Ik zou gewoon beginnen, als t kan met behulp van n forumlid. Wat heb je te verliezen? Bij ons op t werk noemen we dat een ‘two way door decision’. Je kan altijd weer terug zonder problemen.

Kortom; gewoon doen. Het proces zal je de nodige inzichten geven in waarom de speaker beter gaat presteren door met t filter san de slag te gaan.

Waar woont je huis ongeveer?

3 kilometer van Hypex

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 20 jun 2020, 21:04

In dat geval zou je ds23man eens lief kunnen aankijken. die woont ook in het hoge noorden...

Caesar

Berichtdoor Caesar » za 20 jun 2020, 21:36

jeroen_d schreef:
pappaleo schreef:Het is een kwestie van bedienen. Je kan het natuurlijk Hypex niet aanrekenen dat je zelf niet genoeg kennis hebt.

Precies, daarom gaat jouw vergelijk wel degelijk op. Als het om onderhoud, updates en reparatie van de versterkers gaat dan is dat bij Hypex dik in orde!

@Caesar: waar je wel een punt hebt is dat het gek is dat ze niemand kunnen noemen die het voor je kan inregelen. Daarmee ontzorgen ze zichzelf ook als ze dit geen onderdeel van de dienstverlening willen maken.
Ze zouden prima naar de zelfbouwzaken zoals Speakerland kunnen verwijzen.
Dat ze mijn bedrijf Daudio niet noemen snap ik, want in die hoedanigheid ben ik primair producent/leverancier. Dat ik vanuit Daudio ook in staat ben om speakers in te meten en Fusions in te regelen is een gevolg van mijn historie en blijvende sympathie voor dit forum, op andere fora ben ik niet actief.

Dank je Jeroen, je begrijpt precies wat ik bedoel.

Hypex zou bijvoorbeeld bedrijven die hun modules afnemen om speakers te bouwen een mailtje kunnen sturen met de vraag of zij het inregelen van Hypex modules in zelfbouwspeakers als een service willen gaan leveren. Dan kan Hypex daarvan een lijstje maken, en op hun website publiceren. Hoe moeilijk kan het zijn.

Ik weet dat mijn kennis te kort schiet om het optimale te bereiken. Als ik van het bouwen van luidsprekers mijn hobby zou gaan maken, mij in de theoretisch achtergronden gaan verdiepen, er veel mee zou gaan experimenteren, dan geloof ik best dat ik dat inregelen onder de knie krijg.

Maar dat is niet mijn doel. Ik wil mijn oude Yamaha 1000M speakers gaan voorzien van Hypex modules omdat ik weet dat ze daar echt beter van worden. Ik ga ook niet zelf aan de kasten knutselen, want daar heb ik het gereedschap niet voor. Ik wil dat laten doen door een meubelbouwer, dat is goedkoper, en dan loop ik niet het risico de kast te vernielen. Ik wil ze ook laten spuiten in zwarte pianolak, ga ik ook echt niet zelf doen.

Als dan alles in elkaar gezet is, dan wil ik de speakers echt optimaal professioneel ingeregeld hebben, en dat is meer dan 'redelijk'.

Het is voor mij een éénmalig project, ik wil er geen hobby van maken.

dre

Berichtdoor dre » za 20 jun 2020, 21:43

Потому что это возможно!

Caesar

Berichtdoor Caesar » za 20 jun 2020, 22:17

dre schreef:Deze al eens bekeken?

http://www.troelsgravesen.dk/Yamaha-NS1000.htm

Deze bracht mij op het idee van de Hypex modules:

https://www.tnt-audio.com/casse/yamaha_ns1000m_active_e.html

Caesar

Berichtdoor Caesar » di 23 jun 2020, 11:15

Alle moderne geluidsbronnen zijn digitaal. CD, DVD, BluRay, FLAC, enz. , allemaal gedigitaliseerde audio bronnen. Versterkers zijn dus ook digitaal, en pas in het laatste deel van de signaalverwerking wordt het digitale signaal omgezet naar analoog voor de speakers.

De Fusion Plate Amps zijn ook digitaal, en hebben drie digitale ingangen. Die drie ingangen zijn feitelijk hetzelfde, alleen het medium (de kabel) verschilt.

Het ligt dus voor de hand dat je de Plate Amps wilt aansluiten op een digitale bron, maar dat blijkt helemaal niet zo eenvoudig. Enige tijd geleden hadden versterkers nog wel SPDIF of TOS uit, maar ik heb de indruk dat dit niet (veel) meer voorkomt. HDMI uit komt wel voor natuurlijk, maar de Plate Amps hebben geen HDMI ingang.

Nu zijn er wel zogenaamde HDMI audio extractors, kleine kastjes met HDMI in en uit, die het audio signaal aftakken en via (meestal) TOS en analoge tulpjes aanbieden.

Maar met de SPDIF en TOS aansluitingen op versterkers en extractors is nog een probleem, er wordt ook vaak een meer-kanaals signaal over verstuurd, en de Plate Amps hebben pure stereo nodig.

Dus wat je eigenlijk nodig hebt is een kastje dat HDMI (en multikanaal SPDIF/TOS) signalen verwerkt tot stereo SPDIF/TOS signalen. Dat ben ik nog niet tegengekomen.

De Plate Amps hebben geen TOS doorlink mogelijkheid, er ziet alleen maar een ingang op. Je kunt dat oplossen met een glasvezel splitter voor TOS kabels.

Voor de SPDIF coax aansluiting moet je geen audio kabel gebruiken, maar een dunne 75 ohm coax. Je kunt ook dikke antenne kabel gebruiken, maar dat is vreselijk onhandig en voegt niets toe.

satefan

Berichtdoor satefan » di 23 jun 2020, 11:52

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 23 jun 2020, 12:12

Dat digitaal zijn van versterkers valt nog wel wat op af te dingen. Ja de eindtrap (meestal MOS-FETS bij class-D), staat open of dicht, dat doet nogal digitaal aan. Echter is er geen directe digitale relatie tussen de breedte van de aan uit pulsen van de eindtrap en de digitale ingang. Het feitelijke regelen van de impuls breedte van de eindtrap gebeurt gewoon analoog. Het digitale ingangssignaal wordt met een DAC gewoon analoog gemaakt dat word dan met een comparator vergeleken met een driehoek golfvorm wat dan de pulsbreedte bepaald. Er is genoeg te vinden op internet over hoe een class-D versterker werkt. De whitepapers van Hypex zijn wat dat betreft ook vaak erg leerzaam.

De marketing jongens kloppen dingen nogal wel eens op en gaan dan wel eens dingen digitaal noemen wat het feitelijk niet is.

In principe kun je natuurlijk best de juiste puls breedtes digitaal uitrekenen vanuit de digitale input, weet niet of er producten zijn die dat doen. Echter zijn de eindtrappen niet 100% ideaal. Ze hebben wat vertraging en een slope. Bij de analoge aanpak met een comparator pak je die onvolkomenheden gewoon aan via de terugkoppeling. Waarschijnlijk is dat met een volledige digitale aanpak te lastig, wordt te duur en/of is het nauwelijks beter dan de huidige aanpak.

De huidige aanpak om de pulsen analoog te regelen met terugkoppeling geeft al waanzinnig lage vervormings cijfers met een eenvoudig circuit dat relatief goedkoop is. Hoeveel ga je daarop winnen en tegen welke kosten? Een goede digitale regeling van de uiteindelijk juiste pulsen op de uitgang lijkt me op het eerste gezicht lastig, maar er zijn hier denk ik genoeg knappe koppen met ideeën daarover.

Caesar

Berichtdoor Caesar » di 23 jun 2020, 14:31

Dat is wel ongeveer wat ik zoek, maar als je goed kijkt dan kun de de output op 2.1 zetten, dus stereo + subwoofer. Het zou 2.0 moeten zijn.....

Terug naar “Persberichten”