Hypex Fusion Plate amps

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Caesar

Re: Hypex Fusion Plate amps

Berichtdoor Caesar » vr 26 jun 2020, 15:29

ds23man schreef:
Caesar schreef:
ds23man schreef:De toslink specificatie is nog steeds max 96K. Technisch is het mogelijk op hoger te gaan, maar dan moet je snellere toslink transmitters en receivers gebruiken.

Logisch, maar het is glas, dus dat kan nooit moeilijk zijn als je zit wat er in fibre netwerken gebruikt wordt.

Bij mijn weten zit er gewoon plastic in de toslink kabels. En daarom is de norm ook max 5 meter...

Klopt, het is plastic, en veel dikker. Glasvezel voor netwerken is 50 micron dik (in rekencentra) of 9 micron voor lange afstanden.
Die afstand van 5 meter wordt tegenwoordig ruimschoots overschreden.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 28 jun 2020, 8:58

Een glasvezelnetwerk kan je niet vergelijken. Dat gebruikt andere technieken, en ook heel andere protocollen dan S/PDIF.

Op basis van wat met het S/PDIF-protocol (binnen betrouwbare grenzen) mogelijk is, is een internationale standaard opgesteld. Deze is in 2006 voor het laatst aangepast, en vastgelegd in IEC 60958-3:2006. Sindsdien geldt voor een stereo S/PDIF-signaal een bovengrens van 96kHz, bij gebruik van een optische verbinding binnen een afstand van 5m.

Bij alle fabrikanten die deze standaard respecteren, hetgeen een bepaalde mate van betrouwbaarheid gegarandeert, geldt dat optisch doorgaans wat beperkter is dan coax. S/PDIF is nu eenmaal beperkter dan de modernste ethernetprotocollen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 28 jun 2020, 13:23

Dan wel grappig, de 1e keer dat ik een bron tegen kom, die dan beweert dat hij daar boven uit komt.
De Elac, sinds kort zelfs met een volledige update, maar geeft aan optisch uit 192kHz.
eleac.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 28 jun 2020, 13:53

Zoals ik eerder zei, optisch kan hoger dan 96k mits beide apparaten het ondersteunen.
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 28 jun 2020, 13:57

Weet ik, maar gezien de reactie van Marp en mijn eigen bevindingen, zoals gezegd, er zijn feitelijk geen Toslink's die hoger gaan dan 96 kHz.
En dan hier ook zeker niet functioneel toe te passen op dat niveau, het wordt dan gedownsampled,
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 28 jun 2020, 14:05

https://auralic.nl/producten/auralic-vega-g2/

Kan 192k aan op de optische ingang, ze zeggen er alleen niet bij hoe lang de link mag zijn ( vermoedelijk < 1 meter).
Fusion Filterdesign

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 28 jun 2020, 23:08

en hoe beperkt de keuze daarin is, omdat een doorgaans prima kwaliteit geen garantie meer biedt op een probleemloze werking.

Caesar

Berichtdoor Caesar » do 02 jul 2020, 18:36

Marp schreef:Een glasvezelnetwerk kan je niet vergelijken. Dat gebruikt andere technieken, en ook heel andere protocollen dan S/PDIF.

Dat weet ik natuurlijk, maar mijn punt is dat optische componenten in zijn algemeenheid veel hogere frequenties kunnen halen
Op basis van wat met het S/PDIF-protocol (binnen betrouwbare grenzen) mogelijk is, is een internationale standaard opgesteld. Deze is in 2006 voor het laatst aangepast, en vastgelegd in IEC 60958-3:2006. Sindsdien geldt voor een stereo S/PDIF-signaal een bovengrens van 96kHz, bij gebruik van een optische verbinding binnen een afstand van 5m.

Dat is dus de vraag, want die norm IEC 60958-3:2006 is sindsdien nog ettelijke keren aangepast, voor het laatst in 2015. Je zult dus de meest recente uitvoering er bij moeten pakken voordat je weet wat nu mogelijk is.
Bij alle fabrikanten die deze standaard respecteren, hetgeen een bepaalde mate van betrouwbaarheid gegarandeert, geldt dat optisch doorgaans wat beperkter is dan coax. S/PDIF is nu eenmaal beperkter dan de modernste ethernetprotocollen.

Dat heeft met ethernet bar weinig te maken. Ik heb het meegemaakt met fibrechannel, en dat ging van 1 Gb naar 2 Gb, naar 4Gb, naar 8Gb/s in een paar jaar tijd, en ik neem aan dat het nu 128 Gb/s is, want ethernet zit tenslotte ook al lang op 100Gb/s in de professionele wereld.

Dan is 96 kb/s ietwat lachwekkend voor een optische verbinding.

Bedenk verder ook dat stereo in PCM over de kabel gaat, maar meer-kanaals audio in andere protocollen.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 04 jul 2020, 15:15

Caesar schreef:

Dat is dus de vraag, want die norm IEC 60958-3:2006 is sindsdien nog ettelijke keren aangepast, voor het laatst in 2015. Je zult dus de meest recente uitvoering er bij moeten pakken voordat je weet wat nu mogelijk is.

Inderdaad zijn er nog herzieningen geweest: In 2007 was er een second edition, en in 2017 een third (tevens laatste) edition. Maar zoek eens op significante wijzigingen, die wel op internet vermeld staan. Je vindt dan ondermeer dat 32kHz ondersteunig voor enhanced AC-3 bitstreams is vervallen, maar geen woord over een verhoging van de max. samplefrequentie.

Neem nou maar aan dat dit de reden is waarom de meeste fabrikanten toslink beperken tot 96kHz, en dat dit beslist geen Hypex-aangelegenheid is. Zoals gezegd kan buiten spec worden gewerkt, maar dat is weinig meer dan oprekken van een redelijk harde bovengrens. Als het S/PDIF-protocol wordt vervangen door een nieuwe met moderne compressietechnieken, is veel meer mogelijk en blijven fabrikanten echt niet achter. Ik verwacht echter dat S/PDIF uiteindelijk wordt verdrongen, al staat dat nog verder los van dit Hypex-Fusion-draadje.

Caesar

Berichtdoor Caesar » wo 08 jul 2020, 22:30

Het is mij allemaal ietwat onbegrijpelijk. Blijkbaar maakt Toshiba al die Toslink modules, en als je dan hun specificaties leest, dan kun je er zo maar 10 of 15 Mb/s overheen sturen. https://media.digikey.com/pdf/data%20sheets/toshiba%20pdfs/fiber-optic%20devices%20toslink.pdf

Waar die idioot lage 96 kHz vandaan komt begrijp ik niet, dat is helemaal niks voor de optische Toslink modules. Het blijft dus bizar dat je over coax 192 kHz kunt halen, en over optisch slechts 96 kHz. Gevoelsmatig zou het andersom moeten zijn.

Terugkomend op de Fusion versterkers, Het probleem blijft dat je graag een digitaal 1.0 of 2.0 signaal naar je fusion versterkers wilt krijgen, vanaf AV versterkers die alleen maar muli-kanaal HDMI uitgangen hebben. Dat is dus een mis-match.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 09 jul 2020, 1:26

Caesar schreef:Terugkomend op de Fusion versterkers, Het probleem blijft dat je graag een digitaal 1.0 of 2.0 signaal naar je fusion versterkers wilt krijgen, vanaf AV versterkers die alleen maar muli-kanaal HDMI uitgangen hebben. Dat is dus een mis-match.

Enkel als het digitale uitgangssignaal staat ingesteld op multi-channel weergave, i.p.v. stereo. Dat geldt voor zowel HDMI als S/PDIF.

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » do 16 jul 2020, 12:22

Ik dacht dat ik een tijdje terug las dat er FIR gaat komen voor de Fusion DSP. Klopt dit en was er iets van een verwachtte release datum?

Caesar

Berichtdoor Caesar » di 28 jul 2020, 17:17

Er is van Nedis een HDMI audio extractor VEXT3470AT die het geluid van een HDMI uitgang op TOS overzet. Op dat kastje zit een schakelaar waarmee je het geluid in een puur stereo kunt laten omzetten. Kost net geen € 50 .

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » ma 07 dec 2020, 2:13

Ondertussen maar een (1701) DSP geflanst welke compatibel is met de NC(A)xxxMP serie. Dit om zelf volledig controle te krijgen over de processing en controls. Afgelopen week eindelijk helemaal kunnen testen met een NCAS500MP.

Voor nu voldoet een 1701, maar ik wil nog een 1452 versie gaan maken. Ik was een heel eind met het ontwerp, maar had AKM ADC's/DAC's in het schema... Dat kan ik nu dus helemaal gaan herzien.

Stukje specs dat ik al elders had gedeeld:
Features:
Balanced audio through 3 pin female XLR.
I2C programming through 4 pin XLR.
2x programmable 3 position slide switches.
Panel mountable for plate amps.
1x front panel logo or status indication RGB LED connector (PWM dimming from DSP).
2x connector set according to Hypex's NC(A)xxxMP standard. (4ch max.)
No seperate supplies needed, runs off off the amplifiers supply.
Uses the amplifiers standy supply, and controls amplifiers muting and powersupply enable so auto standby can be implemented.

Used components worth mentioning:
Analog Devices ADAU1701 DSP IC
Wima MKS2 PET AC coupling capacitors.
Texas Instruments OPA1652 opamps for filtering & balancing.
Panasonic ECH series PPS film capacitors in signal path (no microphonics, low distortion etc.).
Panasonic ERA thin film resistors in signal path.
Low phase noise and phase jitter clock oscillator (-90dB @ 10Hz).
Analog Devices ADM7160 low noise, high PSSR local LDO's.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 07 dec 2020, 9:52

Caesar schreef:Het is mij allemaal ietwat onbegrijpelijk. Blijkbaar maakt Toshiba al die Toslink modules, en als je dan hun specificaties leest, dan kun je er zo maar 10 of 15 Mb/s overheen sturen. https://media.digikey.com/pdf/data%20sheets/toshiba%20pdfs/fiber-optic%20devices%20toslink.pdf

96kHz x 24bit x 2kanalen is zomaar 4,6 MHz. Komt nog bij een deel aan administratieve overhead die ook in het S/PDIF signaal zit. 192kHz zou in theorie kunnen maar is krap aan. De limitatie is overigens niet de optische elektronica maar de optische dispersie van de fiber met aankoppeling. Vind het overigens meer een discussie voor vleermuizen en marketiers. Een normaal High-End gehoor heeft genoeg aan 96kHz. Zeker op rijpere leeftijd :mrgreen:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

satefan

Berichtdoor satefan » zo 03 jan 2021, 12:14

Nieuwe versie firmware is beschikbaar voor de FusionAmps:

Firmware v1.44 release notes:
- Firmware improvements (v1.44):
- Stability of the audio path improved during preset change
- When a slave had the volume locked, after switching on, it kept the volume at -96dB. Now it selects the last chosen volume
- When a slave input was changed (with HFD) from S/PDIF to another input and then back to S/PDIF, no audio was produced that was offered on S/PDIF input
- When Signal detection was enabled together with the Low power option and Wake on line disabled, the FusionAmp always started after connecting it to mains
- The FusionAmp was sometimes unable to start with the remote control
- When the FusionAmp was in standby with Auto source select enabled and offering audio on an analogue input, the FusionAmp started but sometimes stayed muted
- Auto source detection improved after changing preset
- Auto source detection in master-slave setup now checks for audio on both left and right channel. Previously it only checked the selected channel
- NC52 amplifier added
- An equalizer bypass is added in the DSP firmware
- Offset on volume per preset enlarged (was -12dB..+12dB), now -24dB..+24dB
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

mcdude

Berichtdoor mcdude » wo 06 jan 2021, 16:05

Sinds 1 jaar gebruik ik een paar hypex fusion fa122 als stereo versterker met dac, als bron gebruik ik een bluesound node 2 (coax).
Volume controle is digitaal vanaf node 2, geen kwaliteits verschil in vergelijking met volume control van fusion zelf.
Fusion fa122 niet gebridged (ik merkte weinig verschil met bridgen in mijn geval).

Speakers Troels Gravesen Discovery 3WC. Ik had ook een paar Troels Gravesen Quattro MKII gebouwd, deze waren meer gedetailleerd dan de Discoveries, wel veel minder coherent en minder bas. Uiteindelijk heb ik de Quattros verkocht (die 3.5" middriver van de discoveries zorgt voor betere coherentie).

Ik had een tijd geleden ook een Firstwatt M2X gebouwd, deze had ik aangestuurd met een bluesound node 2 > coax > rega dac.

De fusion setup klonk veel transparanter en strakkere bas. Met een betere dac kan de M2X hetzelfde bereiken denk ik, maar veel duurdere setup (en veeeel hoger stroomverbruik).

Conclusie: hypex fusion en de ingebouwde dac zijn topkwaliteit! (m2x en rega dac zijn ondertussen verkocht), een fusion versterker versie zou cool zijn

In de toekomst wil ik wel een 3 weg speaker maken met de fusion (een actieve versie van Troels Gravesen The Loudspeaker III zou cool zijn met een paar fa253).

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 10 jan 2021, 19:55

Goed om te lezen, ik schrik wel een beetje van die updates.
Na Hypex in mijn studententijd was ik er van overtuigd dat de producten even goed als probleemloos waren. De subwoofer die ik voor mijn huisgenoot gebouwd had binnen 10 jaar zijn 3e versterker, de laatste niet meer van Hypex. Maar ook bij merken als Philips (HTR9900 systeem) ging de subversterker snel stuk.

Nu wil ik toch graag 2 Fussion amps, ik denk 2x de FA122 en deze aansturen met deze pre amp:
https://nl.yamaha.com/nl/products/audio ... index.html

Als tip van Satefan, omdat ik eigenlijk de WXA-50 wilde kopen en later met pre out cinch naar de hypex wilde. Maar digital out is mooier, gebruik ik ook die uitstekende DAC van de Hypex.

Heeft iemand nog een bedenking bij de Yamaha WXC-50 en dan digitaal naar 1 Fusion FA-122, en dan daarmee de andere als slave aangesloten?

Het mooie van de Yamaha is bluetooth + Wifi/ethernet, Musicast multiroom mogelijkheid, springt zelf aan als de TV wordt aangezet, dus voor mijn gezin is dit helemaal handig. En voor mij, door de tip van Satefan, is het ook nog een beetje goede audio met digitaal tot aan de Fusions. Heb meteen de mogelijkheid om ruimte EQ toe te passen, en wat presets. Kortom, dit lijkt me een heel fatsoenlijke manier om aan alle eisen hier thuis te voldoen. De Fusions blijven wel altijd ingeschakeld, maar met de auto signal off functie lijkt me dat helemaal oké.

Ik val in herhaling, maar mis ik iets of is dit een goed team? Yamaha WXC-50 + 2x Fusion...

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 10 jan 2021, 20:05

Check tevoren of de Yamaha sound bij je past. Verder is die wxc50 een mooi ding!

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 10 jan 2021, 20:55

De kwaliteit van de digitale uitgang is beperkt tot 192khz, dus dsd wordt niet doorgegeven, maar voor de rest vermaak ik me al een paar jaar prima met het ding icm Spotify.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 10 jan 2021, 21:22

Leeuwarden schreef:Check tevoren of de Yamaha sound bij je past. Verder is die wxc50 een mooi ding!

Zou ik graag doen, maar ik heb hier nog een prima Bryston SP 1.7 voorversterker staan voor als ik echt even een 'hoger' stapje zou willen.
Wat de bedoeling is, is 1 apparaat voor alles. TV, streaming, evt multiroom, en zo kwam wifi ipv bluetooth, want anders om en om connecten (de ander moet eerst loslaten). En dan kom je op ethernet, want anders netwerk traag enzo... En toen dacht ik, pre out en een dikke N-core erachter. Fusion geeft nog wat meer mogelijkheden, Audessey wilde ik wel maar weer losgelaten omdat het voor muziek minder goed doet. En toen tipte Satefan me dat een digitale uitgang de Yamaha ESS Sabre DAC kan omzeilen. Ik wilde niet naar de 'koude of ietwat analytische' klank toe, die ik wel las over dit apparaat. Nu is het vooral een verzameling bronnen en volumeregelaar, maar de rest van de kwaliteit blijft op niveau Fusion. Daar heb ik wel oren naar.

Ik kan dus niet TE kritisch zijn, de pijn van geen C1 moet ik vergeten met een leuk Purifi ontwerpje in heel compacte opzet. De Fusions leveren sap en ruimtecorrectie waarschijnlijk, veel mooier wordt het niet in 5 liter gesloten.

Maar ik wilde graag even jullie input afwachten voor ik dingen ga aanschaffen...

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 10 jan 2021, 21:25

Ik ga tzt de Minidsp SHD studio eens proberen Wouter, kun je ook mee thuis komen...

de vuilnisman

Berichtdoor de vuilnisman » ma 11 jan 2021, 11:02

Ik heb zelf ook de de Yamaha WXC-50 op een paar genelec. Fijn apparaat qua gebruiksgemak. Is me alleen niet gelukt om automatisch aan te laten zetten als de tv aangaat. Hij heeft geen HDMI ARC.

Terug naar “Persberichten”