Hypex Fusion Plate amps

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Caesar

Re: Hypex Fusion Plate amps

Berichtdoor Caesar » vr 26 jun 2020, 15:29

ds23man schreef:
Caesar schreef:
ds23man schreef:De toslink specificatie is nog steeds max 96K. Technisch is het mogelijk op hoger te gaan, maar dan moet je snellere toslink transmitters en receivers gebruiken.

Logisch, maar het is glas, dus dat kan nooit moeilijk zijn als je zit wat er in fibre netwerken gebruikt wordt.

Bij mijn weten zit er gewoon plastic in de toslink kabels. En daarom is de norm ook max 5 meter...

Klopt, het is plastic, en veel dikker. Glasvezel voor netwerken is 50 micron dik (in rekencentra) of 9 micron voor lange afstanden.
Die afstand van 5 meter wordt tegenwoordig ruimschoots overschreden.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 28 jun 2020, 8:58

Een glasvezelnetwerk kan je niet vergelijken. Dat gebruikt andere technieken, en ook heel andere protocollen dan S/PDIF.

Op basis van wat met het S/PDIF-protocol (binnen betrouwbare grenzen) mogelijk is, is een internationale standaard opgesteld. Deze is in 2006 voor het laatst aangepast, en vastgelegd in IEC 60958-3:2006. Sindsdien geldt voor een stereo S/PDIF-signaal een bovengrens van 96kHz, bij gebruik van een optische verbinding binnen een afstand van 5m.

Bij alle fabrikanten die deze standaard respecteren, hetgeen een bepaalde mate van betrouwbaarheid gegarandeert, geldt dat optisch doorgaans wat beperkter is dan coax. S/PDIF is nu eenmaal beperkter dan de modernste ethernetprotocollen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 28 jun 2020, 13:23

Dan wel grappig, de 1e keer dat ik een bron tegen kom, die dan beweert dat hij daar boven uit komt.
De Elac, sinds kort zelfs met een volledige update, maar geeft aan optisch uit 192kHz.
eleac.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 28 jun 2020, 13:53

Zoals ik eerder zei, optisch kan hoger dan 96k mits beide apparaten het ondersteunen.
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 28 jun 2020, 13:57

Weet ik, maar gezien de reactie van Marp en mijn eigen bevindingen, zoals gezegd, er zijn feitelijk geen Toslink's die hoger gaan dan 96 kHz.
En dan hier ook zeker niet functioneel toe te passen op dat niveau, het wordt dan gedownsampled,
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 28 jun 2020, 14:05

https://auralic.nl/producten/auralic-vega-g2/

Kan 192k aan op de optische ingang, ze zeggen er alleen niet bij hoe lang de link mag zijn ( vermoedelijk < 1 meter).
Fusion Filterdesign

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 28 jun 2020, 23:08

en hoe beperkt de keuze daarin is, omdat een doorgaans prima kwaliteit geen garantie meer biedt op een probleemloze werking.

Caesar

Berichtdoor Caesar » do 02 jul 2020, 18:36

Marp schreef:Een glasvezelnetwerk kan je niet vergelijken. Dat gebruikt andere technieken, en ook heel andere protocollen dan S/PDIF.

Dat weet ik natuurlijk, maar mijn punt is dat optische componenten in zijn algemeenheid veel hogere frequenties kunnen halen
Op basis van wat met het S/PDIF-protocol (binnen betrouwbare grenzen) mogelijk is, is een internationale standaard opgesteld. Deze is in 2006 voor het laatst aangepast, en vastgelegd in IEC 60958-3:2006. Sindsdien geldt voor een stereo S/PDIF-signaal een bovengrens van 96kHz, bij gebruik van een optische verbinding binnen een afstand van 5m.

Dat is dus de vraag, want die norm IEC 60958-3:2006 is sindsdien nog ettelijke keren aangepast, voor het laatst in 2015. Je zult dus de meest recente uitvoering er bij moeten pakken voordat je weet wat nu mogelijk is.
Bij alle fabrikanten die deze standaard respecteren, hetgeen een bepaalde mate van betrouwbaarheid gegarandeert, geldt dat optisch doorgaans wat beperkter is dan coax. S/PDIF is nu eenmaal beperkter dan de modernste ethernetprotocollen.

Dat heeft met ethernet bar weinig te maken. Ik heb het meegemaakt met fibrechannel, en dat ging van 1 Gb naar 2 Gb, naar 4Gb, naar 8Gb/s in een paar jaar tijd, en ik neem aan dat het nu 128 Gb/s is, want ethernet zit tenslotte ook al lang op 100Gb/s in de professionele wereld.

Dan is 96 kb/s ietwat lachwekkend voor een optische verbinding.

Bedenk verder ook dat stereo in PCM over de kabel gaat, maar meer-kanaals audio in andere protocollen.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 04 jul 2020, 15:15

Caesar schreef:

Dat is dus de vraag, want die norm IEC 60958-3:2006 is sindsdien nog ettelijke keren aangepast, voor het laatst in 2015. Je zult dus de meest recente uitvoering er bij moeten pakken voordat je weet wat nu mogelijk is.

Inderdaad zijn er nog herzieningen geweest: In 2007 was er een second edition, en in 2017 een third (tevens laatste) edition. Maar zoek eens op significante wijzigingen, die wel op internet vermeld staan. Je vindt dan ondermeer dat 32kHz ondersteunig voor enhanced AC-3 bitstreams is vervallen, maar geen woord over een verhoging van de max. samplefrequentie.

Neem nou maar aan dat dit de reden is waarom de meeste fabrikanten toslink beperken tot 96kHz, en dat dit beslist geen Hypex-aangelegenheid is. Zoals gezegd kan buiten spec worden gewerkt, maar dat is weinig meer dan oprekken van een redelijk harde bovengrens. Als het S/PDIF-protocol wordt vervangen door een nieuwe met moderne compressietechnieken, is veel meer mogelijk en blijven fabrikanten echt niet achter. Ik verwacht echter dat S/PDIF uiteindelijk wordt verdrongen, al staat dat nog verder los van dit Hypex-Fusion-draadje.

Caesar

Berichtdoor Caesar » wo 08 jul 2020, 22:30

Het is mij allemaal ietwat onbegrijpelijk. Blijkbaar maakt Toshiba al die Toslink modules, en als je dan hun specificaties leest, dan kun je er zo maar 10 of 15 Mb/s overheen sturen. https://media.digikey.com/pdf/data%20sheets/toshiba%20pdfs/fiber-optic%20devices%20toslink.pdf

Waar die idioot lage 96 kHz vandaan komt begrijp ik niet, dat is helemaal niks voor de optische Toslink modules. Het blijft dus bizar dat je over coax 192 kHz kunt halen, en over optisch slechts 96 kHz. Gevoelsmatig zou het andersom moeten zijn.

Terugkomend op de Fusion versterkers, Het probleem blijft dat je graag een digitaal 1.0 of 2.0 signaal naar je fusion versterkers wilt krijgen, vanaf AV versterkers die alleen maar muli-kanaal HDMI uitgangen hebben. Dat is dus een mis-match.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 09 jul 2020, 1:26

Caesar schreef:Terugkomend op de Fusion versterkers, Het probleem blijft dat je graag een digitaal 1.0 of 2.0 signaal naar je fusion versterkers wilt krijgen, vanaf AV versterkers die alleen maar muli-kanaal HDMI uitgangen hebben. Dat is dus een mis-match.

Enkel als het digitale uitgangssignaal staat ingesteld op multi-channel weergave, i.p.v. stereo. Dat geldt voor zowel HDMI als S/PDIF.

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » do 16 jul 2020, 12:22

Ik dacht dat ik een tijdje terug las dat er FIR gaat komen voor de Fusion DSP. Klopt dit en was er iets van een verwachtte release datum?

Caesar

Berichtdoor Caesar » di 28 jul 2020, 17:17

Er is van Nedis een HDMI audio extractor VEXT3470AT die het geluid van een HDMI uitgang op TOS overzet. Op dat kastje zit een schakelaar waarmee je het geluid in een puur stereo kunt laten omzetten. Kost net geen € 50 .

Terug naar “Persberichten”