TSP meter in bruikleen gevraagd

Voor vraag naar gebruikte, audio-gerelateerde zaken of wellicht een dienst....

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

floeper

TSP meter in bruikleen gevraagd

Berichtdoor floeper » wo 24 feb 2021, 9:25

Hoi Allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een eigen meter voor Impedantie/TSP's. Echter kan ik natuurlijk niet controleren of deze accuraat genoeg is.
Graag zou ik dan ook eens voor een paar dagen een meter lenen of bij iemand langsgaan om mijn meter te vergelijken met een meter die zich al bewezen heeft.

Staat er iemand voor open om hier aan mee te werken? Liefst in de buurt van Den Bosch.

Mvg,

Coen

markbakk

Re: TSP meter in bruikleen gevraagd

Berichtdoor markbakk » wo 24 feb 2021, 11:59

Gaat dat niet goed met een of enkele 1%-weerstanden dan?
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 feb 2021, 12:06

Denk dat Coen op de T/S metingen doelt. Dat is wat complexer dan een weerstand.

Je kunt zelf ook een eind komen. Heb je niet een klein versterkertje? En paar watt is genoeg. Dan zou je dat er tussen kunnen zetten om de speaker aan te sturen. En dan eens spelen met de niveaus, van 0,1 watt - 1 watt en de grootte van de meetweerstand: 10 ohm - 22 ohm - 47 ohm - 100 ohm b.v. En dan kun ook je nog eens kijken wat het verschil is tussen een nette sinus sweep en een meting met roze ruis.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

floeper

Berichtdoor floeper » wo 24 feb 2021, 12:31

Testen kan ik genoeg bedenken, maar wil vooral ook kunnen verifiëren hoe mijn kabel het doet t.o.v. een bewezen methode (als bioloog ben ik dat mijn opleiding verplicht :lagge: ). Zoals ik nu meet lijkt het allemaal te kloppen, weerstanden meet die linear door met de juiste waarde. Dus echt de impedantie geloof ik wel. Maar het is de berekening van de TSP die ik wil valideren.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 24 feb 2021, 12:48

quote="floeper"]Testen kan ik genoeg bedenken, maar wil vooral ook kunnen verifiëren hoe mijn kabel het doet t.o.v. een bewezen methode (als bioloog ben ik dat mijn opleiding verplicht :lagge: ). Zoals ik nu meet lijkt het allemaal te kloppen, weerstanden meet die linear door met de juiste waarde. Dus echt de impedantie geloof ik wel. Maar het is de berekening van de TSP die ik wil valideren.[/quote]
Ik heb een RCL metertje van Peak die meet ook impedantie en geeft ook de ........... verdorie kom er niet op moeilijk woord :lol:
Cosinus meen ik wil morgen wel kijken voor je nu lig ik plat Rugpijn :(

Heb even bij Eleshop gekeken
https://www.eleshop.nl/peak-electronics-lcr45.html

https://static.eleshop.nl/mage/media/wysiwyg/downloads/peak/lcr45-datasheet.pdf
https://static.eleshop.nl/mage/media/wysiwyg/downloads/peak/lcr45-userguide-en.pdf
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 feb 2021, 14:14

floeper schreef:Testen kan ik genoeg bedenken, maar wil vooral ook kunnen verifiëren hoe mijn kabel het doet t.o.v. een bewezen methode (als bioloog ben ik dat mijn opleiding verplicht :lagge: ). Zoals ik nu meet lijkt het allemaal te kloppen, weerstanden meet die linear door met de juiste waarde. Dus echt de impedantie geloof ik wel. Maar het is de berekening van de TSP die ik wil valideren.

Je twijfelt toch niet aan je eigen methodologie? :lol: Met 25 ohm en bij 2,83V meten is wel een bewezen methode die je ook zelf kunt uitvoeren. De berekening van de T&S parameters uit 2 opgemeten impedantie curven is ook een bewezen methode. Je kunt er wel van uitgaan dat de experts van ARTA dat goed geïmplementeerd hebben. Zie ook Testing Loudspeakers Joe D'Appolito. Maar volgens mij is dat uitverkocht.

floeper

Berichtdoor floeper » wo 24 feb 2021, 15:40

Pjotr schreef:Je twijfelt toch niet aan je eigen methodologie? :lol: Met 25 ohm en bij 2,83V meten is wel een bewezen methode die je ook zelf kunt uitvoeren. De berekening van de T&S parameters uit 2 opgemeten impedantie curven is ook een bewezen methode. Je kunt er wel van uitgaan dat de experts van ARTA dat goed geïmplementeerd hebben. Zie ook Testing Loudspeakers Joe D'Appolito. Maar volgens mij is dat uitverkocht.

Ik twijfel ook niet (alles wijst er op dat de metingen aardig in de buurt zitten), maar sinds wanneer wordt iets als waarheid gezien zonder dat het bewezen is door een 2e partij?
Als ik mijn drivers wil gaan doormeten en deze data ook wil delen, moet ik wel zeker weten dat wat ik meet ook waarheid is.
op dit moment is mijn kabel nog zonder extra versterker en meet ik op 0.36V, wat nog steeds acceptabel is voor de "small" parameters (online zie ik dat deze doorgaans tussen 0.2 en 1V gemeten worden). in die zin is meten op 2.83V niet meer vergelijkbaar met de meeste TS parameters. Maar ik wil wel dichter bij de 1V gaan meten :P

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 24 feb 2021, 15:48

Je kon die dats V3 toch lenen, of ging dat niet door?

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 24 feb 2021, 15:49

floeper schreef:
Pjotr schreef:Je twijfelt toch niet aan je eigen methodologie? :lol: Met 25 ohm en bij 2,83V meten is wel een bewezen methode die je ook zelf kunt uitvoeren. De berekening van de T&S parameters uit 2 opgemeten impedantie curven is ook een bewezen methode. Je kunt er wel van uitgaan dat de experts van ARTA dat goed geïmplementeerd hebben. Zie ook Testing Loudspeakers Joe D'Appolito. Maar volgens mij is dat uitverkocht.

Ik twijfel ook niet (alles wijst er op dat de metingen aardig in de buurt zitten), maar sinds wanneer wordt iets als waarheid gezien zonder dat het bewezen is door een 2e partij?
Als ik mijn drivers wil gaan doormeten en deze data ook wil delen, moet ik wel zeker weten dat wat ik meet ook waarheid is.
op dit moment is mijn kabel nog zonder extra versterker en meet ik op 0.36V, wat nog steeds acceptabel is voor de "small" parameters (online zie ik dat deze doorgaans tussen 0.2 en 1V gemeten worden). in die zin is meten op 2.83V niet meer vergelijkbaar met de meeste TS parameters. Maar ik wil wel dichter bij de 1V gaan meten :P

Als je wat met die Peak rcl meter kan mag je die van me gebruiken voor een bepaalde tijd nader af te spreken

floeper

Berichtdoor floeper » wo 24 feb 2021, 15:52

toetertje schreef:Je kon die dats V3 toch lenen, of ging dat niet door?

Nog geen reactie gehad, had hem alleen nog maar een pb gestuurd.

floeper

Berichtdoor floeper » wo 24 feb 2021, 15:53

OpaBert schreef:Als je wat met die Peak rcl meter kan mag je die van me gebruiken voor een bepaalde tijd nader af te spreken

Ik zal eens kijken, heb je wat specifieke info?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 feb 2021, 15:57

Daar heeft ie niet zoveel aan Bert. Die Peak is een RLC meter. Het gaat er om Coen zijn hele meetopzet te vergelijken met die van iemand anders (waarvan je ook niet zeker weet of alles goed gaat :hide: )

Nou ja, iets wat al bewezen is nog eens bewijzen? Maar ik zag in het andere draadje dat er al een uitnodiging ligt? \:D/ Die T&S parameters blijven toch een beetje van elastiek. Beste kun je opmeten bij een niveau waarop de speaker bedoeld is om gebruikt te gaan worden.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 24 feb 2021, 15:59

floeper schreef:
OpaBert schreef:Als je wat met die Peak rcl meter kan mag je die van me gebruiken voor een bepaalde tijd nader af te spreken

Ik zal eens kijken, heb je wat specifieke info?

Een paar boodschappen hier boven staan alle links naar de Gebruiksaanwijzing Specificaties van Eleshop etc Floeper O:)

floeper

Berichtdoor floeper » wo 24 feb 2021, 16:12

OpaBert schreef:Een paar boodschappen hier boven staan alle links naar de Gebruiksaanwijzing Specificaties van Eleshop etc Floeper O:)

Ah, gemist :P Een LRC meter heb ik zelf ook (niet zo'n fancy een, maar het werkt). dus die lenen gaat geen soelaas bieden.
Toch bedankt voor het aanbod.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 24 feb 2021, 19:45

floeper schreef:
OpaBert schreef:Een paar boodschappen hier boven staan alle links naar de Gebruiksaanwijzing Specificaties van Eleshop etc Floeper O:)

Ah, gemist :P Een LRC meter heb ik zelf ook (niet zo'n fancy een, maar het werkt). dus die lenen gaat geen soelaas bieden.
Toch bedankt voor het aanbod.

:goedzo:

floeper

Berichtdoor floeper » do 04 mar 2021, 10:41

Mijn Setje C6 zijn ondertussen bij Timpert beland om doorgemeten te worden :)

hardbats

Berichtdoor hardbats » do 04 mar 2021, 10:43

Ben benieuwd. Als we de uitslag hebben kan ik eindelijk is gaan bouwen :mrgreen:

floeper

Berichtdoor floeper » do 04 mar 2021, 10:48

haha, ja Stefano is er ook op aan het wachten ;)
Hopelijk is mijn meet kabeltje ook goed (genoeg) voor dit soort initiële TSP metingen.
Dan kunnen we voortaan ook sneller aan de gang, Ik wil hem echter sowieso nog gaan upgraden zodat ik kan switchen in voltage en meetweerstand.
Maar dan moet ik echt een kastje gaan bouwen daarvoor :P

hardbats

Berichtdoor hardbats » do 04 mar 2021, 10:50

Dan printen we daar toch een doosje voor :wink:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 04 mar 2021, 12:50

hardbats schreef:Dan printen we daar toch een doosje voor :wink:

Dat is mooi aanbieding :goedzo: Goed bezig :D

floeper

Berichtdoor floeper » do 04 mar 2021, 12:54

OpaBert schreef:
hardbats schreef:Dan printen we daar toch een doosje voor :wink:

Dat is mooi aanbieding :goedzo: Goed bezig :D

Als het zover is zal ik daar zeker gebruik van maken ;)

Coen

Terug naar “Gevraagd”