Jamo 22490 mid driver, of info

Voor vraag naar gebruikte, audio-gerelateerde zaken of wellicht een dienst....

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

LekkerZelfDoen

Jamo 22490 mid driver, of info

Berichtdoor LekkerZelfDoen » wo 05 feb 2020, 16:58

Hallo.

Recent heb ik van iemand een set Jamo Cornet 60 III speakers en een Marantz PM7200 versterker kado gekregen, en dat beleefde ik qua geluid als een aanzienlijke verbetering op wat ik tot dan toe had staan. Helemaal mee in mn nopjes...
Maar helaas heeft van 1 van de speakers de middentoon driver het begeven.
Deze is niet meer te herstellen en dus ben ik opzoek gegaan naar 1 of 2 vervangende exemplaren, maar daar kom ik niet echt ver mee.

Het betreft een Jamo 22490 (100mm / iets minder dan 4 inch - 8 Ohm) (plaatjes in het volgende bericht gezet)
Ik kan zo goed als niets over deze driver vinden. Geen vervangende exemplaren, en geen informatie zoals de specificaties. Dus ik dacht ik doe hier eens een oproepje. Je weet nooit.

Ik zoek dus naar 1 of het liefst 2 vervangende oorspronkelijke middentoon drivers, óf naar de specificaties van de driver zodat ik aan de hand daarvan verder kan gaan kijken naar wat ik als vervangend, wat recenter, model zou kunnen gebruiken.
Een directe suggestie over welke driver ik zou kunnen proberen als vervanging sla ik ook zéker niet af. :)

Bij voorbaat dank.
Laatst gewijzigd door LekkerZelfDoen op wo 05 feb 2020, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

LekkerZelfDoen

Re: Jamo 22490 mid driver, of info

Berichtdoor LekkerZelfDoen » wo 05 feb 2020, 17:21

P2050130.JPG

P2050129.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 05 feb 2020, 18:35

LekkerZelfDoen schreef:Deze is niet meer te herstellen en dus ben ik opzoek gegaan naar 1 of 2 vervangende exemplaren, maar daar kom ik niet echt ver mee.

Had je hier al gevraagd wat er mogelijk is ?
https://www.total-speaker-repair.nl/

sevenup

Berichtdoor sevenup » wo 05 feb 2020, 18:41

https://www.pollin.de/p/mitteltoener-sp0614-641332

Deze past volgens mij 1 op 1 heb je in ieder geval weer geluid. Zal moeilijk zijn om de originele units te vinden.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 05 feb 2020, 23:01

Visaton R10SC of liever nog Visaton M10

Origineel is niet te vinden, en gelet op de prijs van de dingen waar deze mids in zitten is Total Speaker Repair niet interessant lijkt me.

Succes!

SARK

Berichtdoor SARK » do 06 feb 2020, 6:40

wouter schreef:Visaton R10SC of liever nog Visaton M10

Ik heb nog een setje M10 liggen PM maar als je interesse hebt.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » vr 07 feb 2020, 15:48

Zou het kunnen zijn dat de middeltoner in deze satelliet mini boxjes zitten ?
Sta nu in een kringloop winkel in Zwolle, kan binnenkort nog kijken of ze er nog liggen ?

———————————————
Extra info het zijn satelliet speakertjes van de Jamo S1, S2 of S3 waar normaal een subewoofer bij zit (2.1)
Laatst gewijzigd door Matthijs1969 op vr 07 feb 2020, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

beijert

Berichtdoor beijert » vr 07 feb 2020, 20:48

Ik heb deze nog liggen. De buitenzijde meet echter 13cm.

IMG_20200207_204354.jpg

IMG_20200207_204651.jpg
Mark

LekkerZelfDoen

Berichtdoor LekkerZelfDoen » za 08 feb 2020, 13:46

Wauw! Bedankt voor alle reacties.
En excuses voor de ietwat vertraagde reactie mijnerzijds. Momenteel is Influenza een serieuze bioterroristische aanslag op mijn systeem aan het uitvoeren. Lig al een paar dagen plat te snotteren en te pruttelen en zo. Vandaar.
Nu nog even geen puf voor om me serieus in de antwoorden te verdiepen, maar wilde wel even een teken van leven geven.
Als ik er overeen ben ga ik nog even opnieuw reageren.
Bedankt!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 08 feb 2020, 14:41

Beterschap
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

LekkerZelfDoen

Berichtdoor LekkerZelfDoen » za 15 feb 2020, 16:58

Zo, hehe. Ik ben weer aan de beterende hand. Was een pittige deze keer zeg. :-&

ray5150 schreef:
LekkerZelfDoen schreef:Deze is niet meer te herstellen en dus ben ik opzoek gegaan naar 1 of 2 vervangende exemplaren, maar daar kom ik niet echt ver mee.

Had je hier al gevraagd wat er mogelijk is ?
https://www.total-speaker-repair.nl/

Bedankt. Maar nee, niet bij geïnformeerd nee. Ik denk zoals verderop ook genoemd word inderdaad dat dit duurder uit zal vallen dan de speakers (in ieder geval mij) waard zijn.

sevenup schreef:https://www.pollin.de/p/mitteltoener-sp0614-641332

Deze past volgens mij 1 op 1 heb je in ieder geval weer geluid. Zal moeilijk zijn om de originele units te vinden.

Dat is dan wel weer heel erg cheap. :) De prijs laat me denken dat het niet zo veel soeps kan zijn, maar misschien vergis ik me erin? Ik ken ze niet.
Ook zijn ze 4 Ohm zag ik. Ik heb er (nog) onvoldoende verstand van om te kunnen bepalen of ik een 8 Ohm driver zomaar kan uitwisselen met een 4 Ohm driver, dus zoek ik liefst maar gewoon naar een 8 Ohm driver, die fysiek ongeveer zal gaan passen.

Origineel is niet te vinden, en gelet op de prijs van de dingen waar deze mids in zitten is Total Speaker Repair niet interessant lijkt me.

Succes!

Bedankt voor de suggesties. Ik heb er naar gekeken, en die M10 is een goede kandidaat ja. Middentoner met gesloten achterkant en 8 Ohm. Zoals de originele. Het is alleen dat deze fysiek niet zo lekker in de kast past zonder de hele boel te moeten verbouwen, omdat ie vierkant is. Ik zal er wat verderop in mn reply wat meer over schrijven en laten zien.

SARK schreef:

Ik heb nog een setje M10 liggen PM maar als je interesse hebt.

Super! Ik houd ze zéker in overweging. Als ik niets kan vinden wat fysiek nét wat lekkerder gaat passen neem ik weer even contact met je op.
Bedankt.

Matthijs1969 schreef:Zou het kunnen zijn dat de middeltoner in deze satelliet mini boxjes zitten ?
Sta nu in een kringloop winkel in Zwolle, kan binnenkort nog kijken of ze er nog liggen ?

———————————————
Extra info het zijn satelliet speakertjes van de Jamo S1, S2 of S3 waar normaal een subewoofer bij zit (2.1)

Bedankt. Het zou kunnen hoor. Maar ik ken die systeempjes niet en heb ook geen idee of ze een beetje uit dezelfde tijden komen. De kans is groot van niet denk ik. De speakers die ik hier heb zijn van halverwege jaren 90 geloof ik.
Misschien zoek ik niet goed, maar ik kan er niets over vinden als ik zoek (met duckduckgo) op Jamo s1, s2, s3.
Daarnaast zullen ze nu vast al wel weg zijn.

beijert schreef:Ik heb deze nog liggen. De buitenzijde meet echter 13.

Bedankt, maar die zijn te groot. De woofer en de tweeter zitten daarvoor te dicht op de middentoner in de kast geplaatst.

Henkjan schreef:Beterschap

Dank je. :)

Goed...
Ik gaf eerder dus aan dat de originele middentoon drivers 100mm / 4" waren. Ik weet eigenlijk niet wat er gebruikelijk is dat er gemeten word als men het over de maten van drivers heeft, de buitenmaat of de conusmaat? Maar de maat die ik gaf is de buitenmaat. De conus zelf meet, afhankelijk van hoe ik die opmeet 70 a 75 mm. De rest is de metalen rand eromheen.
Ik heb een tekeningetje gemaakt van de kast indeling, en hoe de Visaton M10 er met wat verbouw werkzaamheden met o.a. de bovenfrees in zou kunnen passen. De grootste uitdaging word de schroefverbinding van rechtsboven van de Visaton M10 en linksonder van de afdekring van de tweeter. Die overlappen elkaar nogal ongunstig.

Ik heb zonet ook zelf nog even wat zitten zoeken naar geschikte drivers die wel 1op1 zouden passen zodat ik er ook de originele afdekring weer netjes overheen kan plaatsen en het weer 1 mooi geheel word, iets wat met die vierkante Visaton M10 sowieso niet gaat lukken, die ring er weer overheen plaatsen.
Ik heb zo gauw geloof ik wel het een en ander gezien dat aardig past, maar die zijn meteen weer flink aan de prijs. Ik wil er eigenlijk niet al te veel geld aan uit geven want ik was nu juist aan het sparen om uiteindelijk zelf iets degelijks samen te kunnen stellen en te bouwen zodat het klaar zou zijn met telkens van die gedateerde tweede hands apparatuur hier in huis te moeten beluisteren. Een droom die al jaren leeft... maar er is altijd wel weer wat anders dat eerst betaald moet worden. :) Ik ben nu eindelijk aardig op weg met wat geld apart zetten, en daar wil ik liever zo min mogelijk aankomen voor 'projectjes on the side'. Voor deze Jamo speakers moet het met max. 40 a 50 euro toch wel klaar zijn eigenlijk. En dat is misschien al veel.. voor de speakers dat het zijn...

Hier alvast de tekeningetjes. Misschien heeft er iemand nog ideetjes...
Ik ga nog even wat grondiger verder zoeken naar fysiek passende kandidaten.

jamo cornet 60 III afmetingen 600dpi 002small.jpg

jamo cornet 60 III afmetingen 600dpi + visaton M10 afmetingen 600dpi 002small.jpg

VisatonM10Dimensions.jpg
Laatst gewijzigd door LekkerZelfDoen op za 15 feb 2020, 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.

LekkerZelfDoen

Berichtdoor LekkerZelfDoen » za 15 feb 2020, 17:30

Oja, ik vroeg me nog af; Achter op de speakerkasten staat aangegeven:

Long term power 80 Watt
Short term power 120 Watt.
8 Ohm

Is er aan de hand daarvan iets te zeggen over in welke range de keuze voor een vervangende middentoner zou moeten zitten qua wattage?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 15 feb 2020, 19:06

Het is me niet helemaal duidelijk waarom je het woord terminal gebruikt als je het over begrippen als impedantie, diameter en dergelijke ?
Normaliter gesproken word er bij luidspreker drivers/units bedoeld met terminals de aansluitlipjes die aan het frame geklonken zitten, en waar je de bekabeling aan monteert.

LekkerZelfDoen

Berichtdoor LekkerZelfDoen » za 15 feb 2020, 19:51

ray5150 schreef:Het is me niet helemaal duidelijk waarom je het woord terminal gebruikt als je het over begrippen als impedantie, diameter en dergelijke ?
Normaliter gesproken word er bij luidspreker drivers/units bedoeld met terminals de aansluitlipjes die aan het frame geklonken zitten, en waar je de bekabeling aan monteert.

Uhm, tja... Dat snap ik helemaal. Mij eigenlijk ook niet. :oops: :)
Laten we zeggen dat het een combinatie is van nog een beetje ziek zijn en gewoonweg een grondig gebrek aan kennis van de 'vaktermen' van deze beginneling.
Ik zal het wel ergens op een engelstalige site, wellicht diagonaal, gelezen hebben en het zonder er verder over na te denken klakkeloos zijn gaan overnemen of zo.
Ik zag dat ik in mn startpost wel juist begon... wat het nog wat onbegrijpelijker/verwarrender maakt. :)

Bedankt voor je opmerking!
Ik zal het even aanpassen. In de geuploade tekening wordt het wat lastiger, dus vervang daar voorlopig tijdens het lezen telkens het woord terminal maar voor driver aub. Nu ook in de tekening aangepast.

Terug naar “Gevraagd”