Berichtdoor Wowly » wo 28 mei 2008, 21:36
Persoonlijk is het voor mij belangrijk dat de dag ruimte heeft voor datgene wat het doel is van onze hobby: genieten van het luisteren en genieten van het bouwen (met elkaar)
Genieten van het luisteren:
Voor het genieten is het van belang dat er geschikte ruimte's zijn waar kan worden geluisterd naar muziek van jezelf en een ander. In deze ruimte's moeten de omstandigheden optimaal worden gemaakt. In mijn mening is dat er
1) zitplaatsen zijn
2) afdoende ruimte om de set zijn vermogen kwijt te kunnen
3) geen al te vervelende akoestische problemen hebben (hieronder schaar ik ook pratende medehobby-isten..)
4) en een tijdframe waarin kan worden geluisterd
Voor 1) maximaal 6 man per groep idealiter, 10 man kan eigenlijk niet meer. Dan si er ook teveel verschil tussen de mensen hun muzieksmaak. Ik houd er niet van om naar achtergrond jazz te luisteren, een ander niet om naar weirde Peter Gabriel muziek te luisteren. Met kleine groepjes kunnen we gelijksoortigen bij elkaar zetten.
2) We hebben in de Beemdentil verschillende ruimte's welke allemaal zo hun eigen voor en nadelen hebben
3) Er moet vantevoren een goede akoestische omgeving worden gemaakt. Hiervoor hebben we iemand nodig die verstand heeft van het aanpakken van een ruimte. Dit zal best mogen de avond ervoor als ik het lief vraag. Door kleine groepjes te maken waarin gelijksoortigen zitten zal er minder worden geouwehoert door mensen die er geen ruk aan vinden of liever met anderen praten dan naar de muziek willen luisteren
4) Het tijdframe van een uur is te lang. 3 kwartier is lang genoeg voor een groep van 6 a 7 mensen. Een uur is te lang voor een groep van 6, maar ook van 12 man. Dat is de ervaring die ik heb opgedaan in de afgelopen jaren
Genieten van het bouwen.
Tsja, dit is nog een beetje een ondergesneeuwd kindje eigenlijk. Doordat Bart heeft geopperd meer vrije tijd (VT hierna) in het schema te bouwen ben ik nu pas duidelijk gaan zien dat het ouwehoer-idee ook inhoud heeft. Alhoewel, ik onderkende dat toch wel eerder, omdat ikzelf notabene ook graag met anderen wilde praten. Daarom ook de verlenging van de dag naar 24.00 uur
Ik zie verschillende mogelijkheden:
1) verkoop van materialen particulier
2) eenvoudige workshops, hoe meet ik?, hoe soldeer ik SMD?, hoe werkt een eenvoudige buizenversterker?, hoe fineer ik? Dat soort zaken
3) tijd om elkaar te leren kennen, volstrekt informeel
1) hoe dit is in te richten weet ik eigenlijk niet. Moet daar een uurtje voor worden ingepland, naast een workshop bijvoorbeeld?
2) tijd inplannen om een vrijwilliger zijn kunstje aan anderen te laten uitleggen?
3) Zoals het helemaal niets plannen voor een paar uur, gewoon de boel de boel laten zoals afgelopen keer vanf 15.30 is gebeurd? Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij persoonlijk té lang aanrommelen was. Op een gegeven moment was er vrijwel geen set meer compleet omdat de helft al was vertrokken. Vervelend. Ook was er bijna niet meer te luisteren omdat er voortdurend mensen in en uit liepen en pratten met elkaar. Wat me wel erg aansprak dat er vanaf 9 uur niets meer werd geluisterd en er alleen maar werd gepraat met elkaar. Eigenlijk hadden we gewoon de bar moeten hebben om er gezellig met z'n allen wat te keuvelen over alles wat we gezamelijk leuk vinden. Misschien iets voor volgend jaar?
Enfin, dit zijn een beetje mijn overpeinzingen. Alhoewel, ik zit nog wel met een ander punt; het ziet ernaar uit dat 60 man zo ongeveer de max is voor de Beemdentil. 75 zou nog nét kunnen, maar dan moeten er concessie's worden gedaan. En ik wil GEEN DDIY zutphen worden. Dat trok mij in het geheel niet. Te massaal, te anoniem. Er moeten verstandhoudingen worden gesmeed, vrienden worden gemaakt en ambitie's worden aangewakkerd. En als er luistergroepjes worden gevormd van 6 a 7 man dan is het helemaal de limiet. Of we moeten de twee bovenste ruimte's inrichten als luiisterruimte's waarin de gehele dag word geluisterd, en de 3 ruimte's onder worden gebruikt voor allerlei andere zaken.
Ik ben er nog niet helemaal uit. En een nieuwe lokatie zoeken doe ik liever niet. Het is ERG (!!!) lastig om een goede lokatie te vinden die een beetje centraal ligt (belgie en nederlands gezien dan) en nog meer ruimte's heeft die akoestisch oke of redelijk zijn. Dan zou ik moeten gaan zoeken in de buurt van Den Bosch of er daar ergens een geschikt centrum is wat niet te duur is en toch goed is (ben BUITENGEWOON tevreden over de samenwerking met Ankie).
Van de andere kant vind ik het niet erg om te groeien. Ik heb gemerkt dat ik er niet warm of koud van word om 60 man een dagje te geven, het was voor 30 man even moeilijk/stressvol voor mijn gevoel. Zeker met de Hulp van Bart en de groepleiders is het goed te doen. Eigenlijk is wat dat betreft de 4e dag de minst stressvolle geweest zelfs.
Ik hoop echter wel dat het buitengewoon informele word behouden. Dat is voor mijn hoofdnummer 1.
Hmm, laten we gewoon doorgaan met brainstormen.
Alvast bedankt voor alle goede tips die ik heb gezien!! Alsjeblieft ga door, de dag word georganiseerd voor jullie.
Jan