Open Paranello dag bij Jasper Joppe..

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » do 07 feb 2008, 13:12

kanonne, wat heb ik genoten zeg!... En in meerdere opzichten: Leuk om nu eindelijk de gezichten er eens bij te zien, Leuk vanwege de apparatuur zoals anderen die gebouwd/gemodificeerd hebben, en zeker het leukste om te horen wat die apparatuur met mijn speakers deden!

In de ochtend was het Interficior (Camiel) die als eerste het adres gevonden had, en na een bak thee en worstebrood duurde het niet lang of de eerste CD ging in de spelert. Rond een uurtje of twee arriveerde KT88 (Sander dus) compleet met Sony SACD speler en een joekel van een buizenbak, de hier alom bekende WK versterker, voorzien van 4 kakelverse buizen...
Ik kon Sander nog net aan een bak koffie zetten, maar weerhield hem er niet van om te vragen naar een schroevedraaier en een tangetje. 'Je volumeregelaar zit los.. moet je wel iets aan doen..' Ik zal niet snel het geluk op zijn gezicht vergeten toen ik hem een tangetje gaf.. ;) opgetogen ging Sander aan het repareren toen Edo arriveerde. bij de aanblik van Sander met een tangetje bleek het kennelijk een feest van herkenning...

Vrijwel direct hebben we de Paranello's op de WK versterker aangesloten, samen met de Sony SACD van Sander. Klonk als een tiet...
Ook hebben we dikwijls mijn platenspeler vergeleken met de diverse bronnen. Zowel mijn Marantz als de SACD van Sander, uiteindelijk bleek mijn Marantz CD/DVD speler al gauw het onderspit te delven.. ;)

Later op de middag heeft Edo de speakers nog eens nagemeten, en bleek dat er in het laag nog steeds sprake was van een bultje, alhoewel minder erg dan wat we destijds met het proeffilter gemeten hebben. Duidelijker was een dipje te zien rond de 2,5/3 Khz. Vrouwenstemmen en piano bleven net een klein beetje achter, heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met de constructie van de middentoner.
De eerste reden dus voor een Paranello Mark II versie.. :)

Tegelijkertijd werd me ook duidelijk uitgelegd dat de 3 woofers parallel aan elkaar staan, wat een impedantie van om en nabij de 3 ohm oplevert. diverse malen werd me op mijn hart gedrukt dat mijn versterkertje dat heus wel kan trekken, maar het is toch een kritiek punt waar we de diverse versterkers van die dag op konden beoordelen.
De tweede reden dus voor een Paranello Mark II versie! :)

Met enige moeite lukte het me om het gezelschap aan tafel te krijgen voor soep en een stukje pizza. Helaas moest Sander na de soep al afhaken en de spulletjes weer terug naar de auto sjouwen. ik heb zeer genoten van met name zijn WK versterker! Ik ga ook zeker nadenen over een mogelijkheid om de Paranello actief te gaan filteren, oftewel:
De derde reden dus voor een Paranello Mark II versie! :)

Terwijl ik afscheid nam van Sander en nog een poging waagde om een stukje pizza opnieuw op te warmen (ik ben een ramp met zo'n magnetron.. sorry Edo...) ging opnieuw de bel en stonden de heren Voodooless (Christiaan) en HovingTim (Tim dus) op de stoep, met wederom het nodige leuks onder een deken! Was wel even spitsuur, maar vooruit maar. Nog even een kleine verbouwing uitgevoerd, en we hadden plaats voor 8 mensen.
Terwijl we zaten te luisteren naar mijn Marantz ampje ging opnieuw de bel, en was het dit keer Jan Willem die na een autorit van 80 dagen eindelijk in Schijndel was gearriveerd.

Ondertussen werd ik even getreiterd door een grijnzende Tim Hoving in combinatie met een CD/DVD van de Shadows. Op zich een mooie opname, maar de shadows hebben zo ongeveer mijn jeugd verpest! :twisted:

Het was eigenlijk alleen nog wachten op Daniel en Ronald uit Eindhoven. Ronald zou een Rotel voorversterker meenemen die we gingen combineren met de UCD400 van Christiaan. Als bron hebben we daar de Jungsen SACD op aangesloten, in combinatie met de Thorens platenspeler.

Een aantal dingen vielen meteen op. De UCD had wat mij betreft zonder meer de beste controle over de speakers. Alleen vertaalde zich dat niet altijd automatisch in meer luisterplezier. Met name tijdens 'Speak to me' van het Pulse album bleek dat de platenspeler wel relaxter klonk, maar dat de SACD net wat meer scherpe randjes ofwel detail liet horen, waardoor je de opname wat meer beleefde. Ook hebben we naderhand nog de Quad 405 van Tim er aan gekoppeld en de buizenbak van Daniel.
Beiden hadden duidelijk hun sterke kanten wat mij betreft. De Quad is een mooi, compact apparaat wat ook zeker controle had over de speakers. De buizenamp van Daniel had dat misschien wat minder, maar ik heb nu eenmaal een zwak voor buizen, dus ook daar heb ik met plezier naar de Eagles zitten luisteren.

Een leuke bijkomstigheid was om de zoveel tijd een stoelendans. Het bleek dat in de ruimte het nogal verschil maakte waar je zat/stond. tegen de muur voelde je het laag wat duidelijker, ging je een plaats naar voor of links of rechts had je weer wat meer plaatsing in het geluid.

Conclusie:
Gaan we nu een Paranello MK II bouwen dan? Ik weet het niet. Misschien.
Aan de andere kant zou ik deze versie ook graag uitbouwen naar een 5.1 set, maar om consequent te zijn moet je dan eigenlijk de 'fouten' en 'zwakke plekken' ook doorvoeren.
De speaker zelf laat zich in elk geval door diverse soorten versterkers toch prima aansturen en zet een prima totaalbeeld weg. Paranello heeft dus wel een paar 'zwakke' plekken, maar staat het luisterplezier niet in de weg. Waar andere/betere speakers misschien een duidelijkere pluspunt hebben als het om het geluid gaat heeft Paranello in elk geval een mooi compleet geluid te bieden, waar best een beetje karakter in mag zitten.
Eerder die dag had Sander de spijker wel op zijn kop geslagen: 'Je kunt wel door blijven filteren tot je een mooie vlakke curve hebt, maar dat stukje wetenschap laat zich lang niet altijd vertalen in luisterplezier, en dat laatste is toch het uitgangspunt van zelfbouwaudio.'

Daarnaast heb ik ook zoveel leuke apparatuur van de anderen gezien dat dat nu ook wel gaat kietelen. Alhoewel ik beslist geen elektrotechnicus ben zou ik ook graag een keer een mooie buizenbak willen bouwen en vormgeven!

Ik ben na het opruimen uiteindelijk ook naar bed gegaan helemaal vol van allerlei indrukken. Het is wel duidelijk dat ik 'besmet' ben geraakt door het zelfbouwvirus, en de gezelligheid van dit soort luistersessies!
Ik ga dit beslist nog een keer doen, al is het alleen maar om die paar mensen die niet konden komen toch nog een keer de gelegenheid te geven. Jammer is dat ik zelf de Paranello's niet mee kan nemen naar een luisterdag vanwege het gewicht..
De vierde reden dus voor een Paranello Mark II versie?... :)

Uiteraard nog wat foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sietse

Berichtdoor sietse » do 07 feb 2008, 15:53

Leuk verslag. Maar even terug te komen op die impedantie.
Mijn driepitters waren ook zo'n 2,5 á 3 Ohm. Niks te klagen hoor, maar nu met de Rambo's 4 Ohm, vind ik toch dat het laag wat beter onder kontrole is.
Dus volgende versie met 4 basjes?
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 07 feb 2008, 15:56

Ik had straks een heel verhaal zitten typen, gooi ik mijn browser dicht :oops:

Straks dus effe overnieuw ;)
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

KT88

Berichtdoor KT88 » do 07 feb 2008, 18:13

Jasper Joppe Geers schreef: Rond een uurtje of twee arriveerde KT88 (Sander dus) compleet met Sony SACD speler en een joekel van een buizenbak, de hier alom bekende WK versterker, voorzien van 4 kakelverse buizen...

Kleine correctie: een gewone CD strelert, de XA30ES van Sony.
Maar wel ietwat gekieteld....... :wink:

Ik kon Sander nog net aan een bak koffie zetten, maar weerhield hem er niet van om te vragen naar een schroevedraaier en een tangetje. 'Je volumeregelaar zit los.. moet je wel iets aan doen..' Ik zal niet snel het geluk op zijn gezicht vergeten toen ik hem een tangetje gaf.. ;) opgetogen ging Sander aan het repareren toen Edo arriveerde. bij de aanblik van Sander met een tangetje bleek het kennelijk een feest van herkenning...

Nare techneuten-eigenschap.
En zeker als het zo smpel is op te lossen.....

Van mij mag een versterker gerust een kaal chassis zijn met alles er schots en scheef op, maar de volumepotmeter moet wel vast zitten!!!! :lol:

Daarnaast heb ik ook zoveel leuke apparatuur van de anderen gezien dat dat nu ook wel gaat kietelen. Alhoewel ik beslist geen elektrotechnicus ben zou ik ook graag een keer een mooie buizenbak willen bouwen en vormgeven!

Bouwen kun je hulp genoeg bij krijgen, ontwerpen mag je zelf doen (is ook je vak, toch?) :wink:

Maar luister eerst eens naar een door mij aangepaste UcD, misschien dat die je wel kan bekoren!
Ik hoop een definitieve vorm eraan te hebben gegeven tegen de tijd dat Breda eraankomt............
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 07 feb 2008, 19:34

Zo, nog maar een keertje dan...

't was inderdaad een erg leuke avond. Na het werk heb ik Tim opgehaald en zijn we samen naar Jasper gereden. Op een gemiste afrit van een rotonde na ging dat helemaal vlekkeloos (zelfs zonder TomTom :P ).

Anyway, toen we binnen kwamen zaten de luitjes die er al eerder waren (Sander, Edo, en Camiel) nog snel wat voedsel naar binnen te werken, waarna Sander ook meteen weer weg moest.

We zijn toen maar lekker gaan luisteren met Jaspers eigen spul. Dat klonk al erg lekker, al viel mij meteen op dat vooral vrouwenstemmen en piano wat dof klonken. Dat is dus dat dipje waar al over gesproken is. Eigenlijk is dat het meest jammere aan deze speaker! Echter maken de looks en de res van de sound dat echt wel goed, waardoor je het al snel niet meer doorhebt en er gewend aan raakt. Op het einde van de avond had je er eigenlijk al geen erg meer in :) Zo zie me maar weer hoe onze oren ons voor de gek kunnen houden ;)

Het laag van de speakers is flink dik en heeft wel de nodige controle nodig om goed naar voren te komen. Als die er dan is is het wel extra genieten. Voor mij had wat strakker gemogen, maar dat is geen probleem is Jaspers kamer: je gaat gewoon ergens anders zitten :lol:

Wat erg grappig was, was dat ik een aantal CD's bij me had. En als ik dan met eentje aankwam, was de kans groot dat je Jasper opeens naar zijn platenkast zag duiken om enkele seconden tot minuten later weer tevoorschijn te komen met de plaat versie van betreffende CD :) Zo konden we mooi vergelijken tussen mijn SACD-speler, Jasper Marantz DVD-speler, en natuurlijk de platenspeler. Ik denk dat Jasper deze laatste maar moet koesteren, want er komt meer muziek uit dan zijn DVD-speler :oops:

Uiteindelijk speelden we met mijn SACD-speler en de Rotel als pre. Eerst met mijn UcD. 'T laag was erg strak, maar het werd erg klinisch, iets dat ik thuis toch weer anders ervaar. Misschien dat hier de match met de Rotel niet helemaal lekker is?

Natuurlijk mocht ook de Quad van Tim meedoen. Erg leuk kastje wat ie erg mooi opgeknapt heeft, met geluid dat zeker niet verkeerd is. In tegendeel zelfs.

Ook de buizenamp, die in Breda niet op iedere speaker een succes was, kreeg de kans zich te bewijzen. De amp had denk ik het geluk mee dat de speakers een nette impedantiecorrectie hadden, waardoor het prima met elkaar werkte. 't was gewoon heel erg lekker :) Zo hadden alle versterkers hun voor en nadelen, en eigenlijk zou ik er geen als winnaar uit durven te roepen (temeer omdat ik partijdig ben ;) ).

Al met al dus een geslaagde avond!

Wat betreft MK2: dat kan natuurlijk altijd nog. Wat ook nog kan is een klein beetje schaven aan het huidige ontwerp. Vooral dat dipje is gewoon jammer. Een andere tweeter zal lastig worden, in ieder geval als je nog iets voor een normaal bedrag wil kopen. Er is echter wel een woofer die heel erg veel lijkt op de 135KEP, namelijk de Davis 13KLV 5A. Die is nog redelijk betaalbaar, heeft een vergelijkbaar rendement, is eenvoudig te filteren en heeft geen dipje :) Is misschien een overweging waard...

Als je touwens op de foto's vreemde gezichten ziet kan dat kloppen, want we moesten van Jasper heel audiofiel kijken :P

--
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » do 07 feb 2008, 19:51

Of een Eton 5-880/25. :D Dat zijn erg mooie drivers imo.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 07 feb 2008, 19:56

:D :D :D

Leuke berichtgeving. Ik zie wel weer dat het spijtig was dat ik er niet bij kwam, maar de carnavalvermoeidheid, en wat familieverplichtingen maakte dat ik toch echt verstandig moest omgaan met mijn energiebalans en deze avond moest laten schieten....... :cry: heb wel tot op het laatst de optie open gehouden, maar rond 6 uur moest ik toch toegeven..
Jammer dat ze niet te horen zullen zijn in Breda.....

Grappig altijd dat versterkers zo'n groot verschil maken!

Jan

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 07 feb 2008, 20:37

Interficior schreef:Of een Eton 5-880/25. :D Dat zijn erg mooie drivers imo.

Waar is die geel :?:

--

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » do 07 feb 2008, 20:57

voodooless schreef:
Interficior schreef:Of een Eton 5-880/25. :D Dat zijn erg mooie drivers imo.

Waar is die geel :?:
Op de spider, hoezo?

Hij past qua uiterlijk mooi bij die SPH dingen, of in ieder geval de baswoofers.

@Wowly: nouuu, don't exaggerate it.

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 07 feb 2008, 20:59

Interficior schreef:Op de spider, hoezo?

Ik neem aan dat Jasper gewoon weer een gelijkkleurige unit terug wil hebben :) Neemt niet weg dat de Eton natuurlijk ook mooi zou zijn.

--

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 07 feb 2008, 21:26

Ik vind het heel vreemd dat nu meteen naar de driver wordt gewezen. Ik heb zelf met de 135KEP gewerkt, deze klinkt uitermate helder. Als er een dip zit komt dat door de kast of het filter. Een andere driver gaat deze niet wegwerken. Ik ben op zich overtuigd van de kwaliteit van de filterkunsten van Edo, dus ik ben ook best verbaasd om dit te lezen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 07 feb 2008, 21:31

Tja, de KEP'jes die ik heb hebben die dip ook niet. Maar volgens Edo was de dip ook in de PDF van de Monacor te zien. Misschien dan gewoon een doos maken en daar een van de KEPjes in zetten en nog eens meten?

Als het aan het filter lag had Edo het natuurlijk al lang gefixed :)

--

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 07 feb 2008, 21:36

Ja, maar die dip is licht en gemakkelijk te corrigeren. Toen ik met de betonnix voor Erik Klijnsmit bezig was, merkte ik dat je alle kanten op kon met deze driver. Teruggetrokken of zeer helder kan allemaal, hij reageert sterk op het filter en is zeer transparant.

Wat het fixen betreft, wacht ik even op het commentaar van Edo wat hij ervan vindt en ervaren heeft.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 07 feb 2008, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 07 feb 2008, 21:37

In dat geval zal Jasper vast heel dankbaar zijn met wat extra tips :) Is ook een stuk goedkoper!

--

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » do 07 feb 2008, 21:41

Ik zie ze hier ook niet op de sheet staan. Maar bij de closerange meting kwam het duidelijk naar voren.

Afbeelding

Afbeelding

Alhoewel de korfopbouw redelijk hetzelfde is, is de magneet gewoon kleiner.

Als je wilt (maar dan moet je wel redelijk snel zijn, want ik ga binnenkort hem opbouwen) mag je wel mijn 5" lenen om te kijken of je provisorisch wat kunt testen/kijken of de dip weg is.

nlmb

Berichtdoor nlmb » do 07 feb 2008, 21:48

kom je niet wat rendement te kort voor het mid met 3x een basje d'r onder? Zodat je gewoon het mid mist?
Niet lullen maar bouwen :).

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 07 feb 2008, 22:19

Interficior schreef:Ik zie ze hier ook niet op de sheet staan. Maar bij de closerange meting kwam het duidelijk naar voren.

Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Vrijwel elke 15cm midwoofer in een smalle behuizing vertoont deze dip in een close range meting. Dit leidt gehoormatig niet tot de vermelde ervaringen.

nlmb zou gelijk kunnen hebben. Het is geen sinecure om 3 woofers af te stemmen op een enkele mid, zeker niet als je ze allemaal parallel zet.

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » do 07 feb 2008, 22:58

Het hele probleem met die mid en die dip als gevolg daarvan is de constructie.

Kijk even naar het plaatje hierboven van die 135KEP en je ziet dat de magneet net zo groot is als de conus. Als je de binnendiameter van de kamer erbij zou nemen dan kun je makkelijk de conclusie trekken dat de dikke magneet de doorgang zowat verstopt. De driver kan dus als het ware zijn energie niet goed genoeg in de kamer kwijt.

Maar dan nog: Als ik opnieuw zou gaan sleutelen aan de speaker zou dat automatisch ook weer een aanpassing aan het filter betekenen. Daar moet je ook maar zin in hebben natuurlijk. [size=0]Edo ziet me aankomen.. :)[/size]

Het luisterplezier is er wat mij betreft niet minder om, en daarom laat ik het voorlopig zitten. :wink:

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 07 feb 2008, 23:01

Leuk te lezen allemaal. Ik heb een leuke dag/avond gehad. Natuurlijk allereerst dank aan JJ. Was erg gezellig. Lekker luisteren, eten drinken en kletsen. Ik kom later nog even terug op alles wat ik gehoord heb, want ga deze avond wat vroeger naar bed. Beetje grieperig aan het worden geloof ik, maar wil nog wel even inhaken op het dipje rond de 2,5 Khz. Ik ga me er nog even over buigen, maar probleem is o.a. dat zelfs zonder filter de dip wrij duidelijk te zien is. We zijn al bezig geweest met wat demping, maar ook daar kregen we geen echte verbeteringen. Daar komt bij dat de resonantiefrequentie van de tweeter vrij hoog is en wat laag filteren gaat daar dus weer wat problemen opleveren. Maar ben ermee bezig. Ik zal zo nog even de meting posten.

Ben zo terug....
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 07 feb 2008, 23:09

Ik heb nog eens even zitten kijken naar de foto's van de binnenkant van de mid. Die colaflesafdruk (zo zoal ik het maar ff noemen) zal wel een diameter hebben van zo'n 14 cm? Guess what: dat is de golflengte van 2500 Hz :roll:

Jasper, misschien kun je een heel simpel experiment doen: neem eens wat klei van de kids, en maak eens wat leuke oneffenheden in de binnenkant van de midkast. Gewoon willekeurig wat heveltjes van een cm of 1.5 a 2 hoog. Ga dan nog eens luisteren. Wellicht haalt dat wat uit..

't zou het geheel wel echt completeren als dat kleine schoonheidsfoutje er ook nog uit was.

--

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 08 feb 2008, 17:01

Jasper Joppe Geers schreef:Het hele probleem met die mid en die dip als gevolg daarvan is de constructie.

Kijk even naar het plaatje hierboven van die 135KEP en je ziet dat de magneet net zo groot is als de conus. Als je de binnendiameter van de kamer erbij zou nemen dan kun je makkelijk de conclusie trekken dat de dikke magneet de doorgang zowat verstopt. De driver kan dus als het ware zijn energie niet goed genoeg in de kamer kwijt.

Maar dan nog: Als ik opnieuw zou gaan sleutelen aan de speaker zou dat automatisch ook weer een aanpassing aan het filter betekenen. Daar moet je ook maar zin in hebben natuurlijk. [size=0]Edo ziet me aankomen.. :)[/size]

Het luisterplezier is er wat mij betreft niet minder om, en daarom laat ik het voorlopig zitten. :wink:

Groot gelijk Jasper. Nieuwe luidsprekerconstructie, nieuw filter, nieuwe kansen. Edo heeft zijn best al gedaan en dit is eruit gekomen. Lekker genieten zou ik zeggen en die mid ook lekker laten zitten. Als je al zou vervangen dan zou het moeten zijn door een mid met een zeer kleine magneet en dat wordt al gauw een dure kwestie (SEAS Excel).

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » vr 08 feb 2008, 20:35

Hierbij nog even wat we tussen de pizza en soep door gemeten hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 08 feb 2008, 20:52

Dat is dan toch vooral een keuze van jouw afstemming geweest denk ik. Jij weet als geen ander dat een curve met een heel ander geluid op zich gemakkelijk te verkrijgen is. Deze afstemming zal 'laid back' klinken met een mooi ruimtelijk geluid. Dit is een kwestie van smaak, niet van goed of minder goed.

Ik vind de dip nauwelijks relevant in deze curve. Wel relevant is het gebied van 500-1500Hz dat een lift heeft tov de rest. Verder het hoog dat ca 4 dB teruggenomen is, wat bij sommige opnames daardoor erg rustig zal overkomen.

@Jasper: is de mid behuizing soms ca 30cm lang? Dat zou die bult rond 500Hz verklaren. Als dat zo is, kun je die dempen met een stukje pritex op het einde van de cylinder.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » vr 08 feb 2008, 23:25

Ik heb ondertussen nog een beetje zitten schaven aan het filter hier thuis in de simulatie en door een paar kleine wijzigingen denk ik dat het een stukje beter kan. Qua klank kan ik niks zeggen nog natuurlijk, maar ik stel voor dat ik binnenkort nog even dagje langs ga bij JJ om te 1 en ander te tweaken.
Tenminste als Jasper dat OK vindt.

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » vr 08 feb 2008, 23:55

Edo schreef:Ik heb ondertussen nog een beetje zitten schaven aan het filter hier thuis in de simulatie en door een paar kleine wijzigingen denk ik dat het een stukje beter kan. Qua klank kan ik niks zeggen nog natuurlijk, maar ik stel voor dat ik binnenkort nog even dagje langs ga bij JJ om te 1 en ander te tweaken.
Tenminste als Jasper dat OK vindt.

Nope. Niet dat ik het niet beter zou willen, maar ik ben al ontzettend blij en tevreden met de speakers zoals ze nu zijn.

Daarnaast kan ik je niet genoeg bedanken voor de energie die je tot nu toe in dit verhaal gestoken hebt, en moeten we voor ons eigen bestwil misschien bewust een punt erachter zetten. Ik ben er inmiddels ook wel achter dat zelfbouw eigenlijk hetzelfde is als schilderen: als het erop aan komt kun je altijd bezig blijven.

Eerlijk gezegd zou ik het dan veel leuker vinden om hier maar eens een jaartje van te gaan genieten, om dan vervolgens samen lekker aan een nieuw project te gaan bouwen. :wink:

Terug naar “DIY Events door leden”