Luisterdag van het noorden, hoe was het?

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 14 okt 2007, 19:55

Dank je Sander!

Heel helder antwoord over het verschil tussen de WK en pro88se.

Groet Roland.

weidok

Berichtdoor weidok » zo 14 okt 2007, 20:38

richard schreef:
Roland schreef:De luisterruimte was wel wat hard in het hoog en mid.
Ik denk eerder dat er erg veel absorbtie van het laag was, de wandbetimmering trilde aardig mee met de rambo's van Sietse en de hoornspeakers van pompeblêd. Bovendien waren de niet aangesloten luidsprekers niet kortgesloten waardoor ze als basabsorber gaan werken. Door het gebrek aan laag wordt het midden en hoog juist extra benadrukt waardoor de laagweergave soms wat erg slank klonk.

Sietse zijn rambo's konden de laagafval prima compenseren waardoor er toch een mooi evenwichtig frequentiespectrum overbleef en de hoorns hadden ook genoeg power om de ruimte met laagenergie te vullen.

Van 10 cm woofertjes kun je natuurlijk niet verwachten dat ze in staat zijn voldoende laag voor een dergelijke ruimte te produceren, al viel me dat bij plaatsing bij de wand toch wel heel erg mee.

Ook had ik soms het idee dat het laag dat er wel was wat strakker had gekund. Dat kan aan de ruimte (houten vloer) liggen maar misschien ook aan de controle van de gebruikte versterkers over de luidsprekers.

Maar als je een beetje door de tekortkomingen van de omgeving en een misschien wat minder optimale combinatie van verschillende componenten heen kan luisteren bleef er nog genoeg over om van te genieten.

Volgens mij sla je de spijker op de kop Richard...
de wandbetimmering trilde inderdaad erg mee :)

En de niet aangesloten speakers waren NIET KORTGESLOTEN
(heb de kortsluitdraadjes weer ongebruikt mee naar huis genomen
volgende keer toch maar gebruiken
:) )

Misschien worden de wanden met de renovatie van het gebouw
ook aangepakt.. zou dus een verbetering in de akoestiek
kunnen geven :)

Beoordelen van (kleine) speakers in akoestisch grote onbekende
ruimtes op vrijwel onbekende apparatuur in een sessie van 45 min
en dat met 7 paar op 1 dag is echt een hachelijke zaak
een beetje meer klassieke muziek had misschien beter geweest
maar ja... gasten gaan voor ... he

Daar door heen luisterend :) heb ik echt geen slechte speakers
gehoord ook geen opmerkelijke speakers zoals
de Saba's en Penaudio's die een echte ruimtelijke weergave kunnen
neerzetten... (wat ik soms een ietwat buiten proporties vind
een erg groot en diep podium zeg maar...betwijfel of het podium
echt zo groot was tijdens de opnames ... maar hoe opname tot
stand is gekomen is thuis moeilijk na te gaan)

Maar dat is mijn beleving (smaak) :roll: 8) 8)
" there is no box like no box" :)

Hififiel

Berichtdoor Hififiel » zo 14 okt 2007, 21:08

Nou bij deze dan de foto`s van de zeer gezellige luisterdag te Beetsterzwaag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sietse had zelfs 2 speaker paren meegenomen, het kleine model klonk zeer ruimtelijk en fris en het grote model blonk uit in evenwichtigheid en volwassenheid.
Afbeelding
Vooral dit grote model viel bij de meesten erg in de smaak.
Afbeelding
Deze kleine maar fijne zuiltjes van Edo klonken zeer uitgewogen, en de afwerking is van een zeer hoog nivo.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bij het luisteren naar deze enorme hoorns van Jan ging het volume behoorlijk hoog zonder dat de WK versterker harder hoefde te werken :lol: Hoorns klinken natuurlijk heel anders als de meeste standaard luidsprekers, het geluid is veel directer en het laag is gort droog.

In mijn beleving waren alle speakers van een zeer hoog nivo, en hoewel ze allen verschillend klonken waren ze zeker muzikaal van klank.
De Yarland buizenversterkers kwamen goed op mij over, het kleine model klonk wel wat slank maar voor 300 euro is het wel een heel lekker dingetje.
Het grotere model vond ik echt te gek, zowel kwa klank als afwerkingsnivo heeft deze Yarland veel te bieden.
Deze luistermiddag liet maar eens weer duidelijk zien dat er meer wegen naar Rome leiden, muzikaliteit is dus op allerlei verschillende manieren te bereiken.
Ik hoop volgend jaar ook weer aanwezig te kunnen zijn en hoop dan mijn speakers wel mee te kunnen nemen.
Waarom geen Vliezen? Ik mag geen Vliezen, het enig vlies dat mijn vrouw had heb ik verprutst ;)

Afbeelding

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » zo 14 okt 2007, 21:20

Hififiel schreef:Hallo Allemaal
Door een kabelstoring heb ik gisteravond geen foto`s meer kunnen plaatsen en heb ik vandaag de Moto GP gemist :lol: :(

Ik zal nu beginnen met het verkleinen van de foto`s en ze vanavond plaatsen.

8)

MotoGP kun je terug kijken op www.duc.nu video`s/filmpjes.

sietse

Berichtdoor sietse » zo 14 okt 2007, 21:26

Roland schreef:De smaak verschillen tussen de verschillende deelnemers waren ook erg leuk om terug te horen. Sietse wat minder hoog en wat terughoudend mid, vooral op rust getuned, nooit vervelend. details in het geluidsbeeld iets naar achteren. Ik zou zelf de tweeter een db of twee harder gezet hebben en het midden naar voren gehaald.

Ik begin het interessant te vinden om die Yarland en mijn Denon es naast elkaar te zetten bij gelegenheid. Ook al kan ik em nu nog nie kope.. :cry:
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

KT88

Berichtdoor KT88 » zo 14 okt 2007, 21:48

Ik was nog vergeten te vermelden dat het Ortofon Rondo (klopt dat?) element in de DT een zeer goede indruk op mij maakte.
Samen met de (ik meen) Cambridge phono pre was dat best een verrassing.

Heel open, gedetailleerd en het accentueerde de tikken en spetters niet zo erg als sommige elliptische naaldvormen wel eens kunnen doen.
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

Hififiel

Berichtdoor Hififiel » ma 15 okt 2007, 11:11

CarloPJB schreef:
Hififiel schreef:Hallo Allemaal
Door een kabelstoring heb ik gisteravond geen foto`s meer kunnen plaatsen en heb ik vandaag de Moto GP gemist :lol: :(

Ik zal nu beginnen met het verkleinen van de foto`s en ze vanavond plaatsen.

8)

MotoGP kun je terug kijken op www.duc.nu video`s/filmpjes.

Heee.......... bedankt voor de tip 8) ga ik vanavond na het werk kijken :D
Waarom geen Vliezen? Ik mag geen Vliezen, het enig vlies dat mijn vrouw had heb ik verprutst ;)

Afbeelding

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » ma 15 okt 2007, 11:29

Erg leuke dag gehad, en veel leuke dingen gehoord.
Misschien schrijf ik later nog wel een langere reactie..

Owja... en ik was het..... m'n jas vergeten :oops: :oops:
FF via Pb Richard?

richard

Berichtdoor richard » ma 15 okt 2007, 21:53

Jan-Willem schreef:FF via Pb Richard?

Afbeelding
Genoeg is beter.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 17 okt 2007, 21:26

Duurde even, maar de foto's zijn binnengekomen.
Verder vondt ik het een hele leuke geezellige dag. Zeker geen slechte creaties gehoort (lettende op de accoustiek)

De laatste hoorns vond ik zeker indrukwekkend. Niet geheel mijn geluid, maar voor speakers van 20 jaar oud zeker leuk. Ik heb zeer genoten van Sietse's TL's , vooral grote Rambos. Niets meer aan doen is mijn advies. Klonken erg lekker.
Van de Azumis van Roland had ik iets meer verwacht. Ik vond ze beetje terughoudend en wat te fel naar mijn smaak. Zelfs toen ze later tegen de muur aanstonden was dit nog niet geheel mijn idee. Werd wel beter.
De Optimo's van Timmerman klonken best goed (met schoteltje) maar denk dat er nog wel wat te tweaken valt. Wel een luidspreker waar ik best een tijd naar kan luisteren zonder moe te worden.

Wat mij erg verraste was de buizenversterker van KT88. Om het maar kort te zeggen: mijn smaak. In vergelijking met de andere vond ik deze op plaats 1 staan. Met daarachter de mooie versterkers van Roland, de Yarlands. Beide indrukwekkend, met als kanttekening de kleinste. Voor dat geld zo'n groots geluid en perfecte afwerking. Als je wil instappen in een buizenversterker is dit naar mijn idee zeker een grote aanrader...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » wo 17 okt 2007, 23:31

Hoi,

Het was eigenlijk wel jammer dat er geen Hypex versterkers bij waren dit jaar. Vorig jaar bijna alleen maar class d, nu bijna alleen maar buizen....

Nog 1 ding over de Azumi's. Het Afrikaanse nummer wat ik een paar keer gedraaid heb (ook op andere luidsprekers). Gebruik ik thuis om te kijken of ik niet over rand ga wat betreft felheid / hoog. Net dat nummer klonk afgelopen weekend gruwelijk fel :-({|= op......mijn eigen speakers!

Ik denk dat er toch wat meer aan de hand is met die ruimte dan wat wanden die meetrillen. Dat zeg ik niet alleen om mijn Azumi's te verdedigen. Genoeg inzicht in akoustiek bestaat niet miz. Niet dat het zon verhaal gaat worden van dat doen ze anders nooit :roll: Ik draai ditzelfde nummer ook op beurzen. Iemand een idee over die ruimte? Mag er graag meer over leren/ inzicht in krijgen.

Groet Roland
Laatst gewijzigd door Roland op wo 17 okt 2007, 23:36, 2 keer totaal gewijzigd.

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 18 okt 2007, 10:26

Roland schreef:Hoi,

Ik denk dat er toch wat meer aan de hand is met die ruimte dan wat wanden die meetrillen. Dat zeg ik niet alleen om mijn Azumi's te verdedigen. Genoeg inzicht in akoustiek bestaat niet miz. Niet dat het zo'n verhaal gaat worden van dat doen ze anders nooit :roll: Ik draai ditzelfde nummer ook op beurzen. Iemand een idee over die ruimte? Mag er graag meer over leren/ inzicht in krijgen.

Groet Roland

Naast de wanden, die gezellig meetrilden, was er behalve het gordijn voor het podium geen enkel andere absorbsie voor het mid/hoog, waarschijnlijk had een gordijn langs de achterwand al veel verschil gemaakt.

In mijn studeer/muziekkamer met drie betonnen wanden en een raam, had ik naast de vloerbedekking ook op 10 cm vanaf de muur aan twee wanden een gordijn.
Al naar gelang de gewenste acoustiek/reflectie kon ik ze open of dichter doen.

De flutterecho's die je krijgt tussen de parallelle wanden, als je drums speelt in zo'n kleine ruimte, kreeg ik daarmee volledig onder controle.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » do 18 okt 2007, 12:26

Hoi,

Begrijp me goed. Dit is geenzins een poging af te doen aan de lol die we gehad hebben afgelopen weekend of de waardering die ik heb voor de organisatie.

Ik wil graag anti flutter paneeltjes meenemen de volgende keer.

Groeten Roland

weidok

Berichtdoor weidok » do 18 okt 2007, 12:43

Roland schreef:Hoi,

Begrijp me goed. Dit is geenzins een poging af te doen aan de lol die we gehad hebben afgelopen weekend of de waardering die ik heb voor de organisatie.

Ik wil graag anti flutter paneeltjes meenemen de volgende keer.

Groeten Roland

Zit wel goed Roland...

De lol en gezelligheid, toch nog weer wat steken op zo'n dag
daar gaat het om...
De zaal wordt dit jaar wel gerenoveerd dus zal de akoestiek
de volgende keer anders zijn...

Speakers die niet aangesloten zijn toch maar "kort"sluiten ...
en flutterpanelen zijn ook welkom..

Maar ik vond weer geweldig leuk om zo'n dag in elkaar te knutselen :)

richard

Berichtdoor richard » do 18 okt 2007, 19:13

Roland schreef:Iemand een idee over die ruimte? Mag er graag meer over leren/ inzicht in krijgen.

De inrichting van het zaaltje is erg oud, er hing een tekening op de wand van de renovatie in de jaren '20 en ik denk niet dat er sinsdien erg veel aan de zaal is veranderd.
Naar mijn idee zijn de wanden van geschilderd board op een halfsteens muur, het plafond van smalle geschilderde schrootjes en de vloerbedekking lag op een houten vloer. De ruimte achter het gordijn (podium) is een opslagruimte van stoelen en instrumenten. De schuifwand was van hardboard op een houten frame.

Wat ik er verder van weet is dat het als oefenruimte wordt gebruikt door de plaatselijke fanfare. Ook is de ruimte jaren geleden frequent gebruikt als demonstratieruimte van de noordelijke audioclub 'Pure Illussie'. Nu is dat geen garantie voor een optimale akoestiek, maar ik denk wel dat zowel de muziek van een fanfare als van een audioclub niet erg prettig is in een akoestisch problematische ruimte. Ook de 'klapproef' in een verder lege zaal klinkt redelijk droog en produceert geen lange echo. Met wat mensen in zo'n zaaltje wordt de nagalmtijd alleen maar korter.

Ik blijf van mening dat het 'felle hoog' van de Azumi's (vond ik zelf best wel meevallen) waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een relatief grote absorbtie van het laag in combinatie met de kleine woofertjes. Gezien het formaat van de luidsprekertjes zijn ze waarschijnlijk ook niet bedoeld om zo'n grote ruimte met muziek te vullen.

Bij een volgende luisterdag kunnen we best wel wat meer aandacht aan de opstelling van de luidsprekers schenken, misschien moeten we de niet aangesloten luidsprekers zelfs wel verbannen achter de tussenwand zodat de invloed van deze luidsprekers minimaal is en opstelling van de demo zo optimaal mogelijk kan zijn.

Steek met een luistersessie wat meer tijd in het het zoeken naar de optimale opstelling, de overgebleven demonstratietijd zal dan waarschijnlijk meer recht doen aan de kwaliteiten van de luidsprekers.

De antiflutterpaneeltjes zullen daarbij vast wel helpen, misschien moeten we hier en daar ook wat oude dekens of dekbedden draperen.
Genoeg is beter.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 18 okt 2007, 19:39

Ok, ik ken 't zaaltje ook.. Maar laten we niet uit het oog verliezen dat we allemaal te maken hebben met de acoustiek daar. Zonder uitzondering zal ieder box thuis anders en beter klinken dan daar.. En natuurlijk wil iedereen het beste laten horen....
Maar het gaat toch hoofdzakelijk om de gezichten en de bouwsels in het wild te zien toch??? Gezelligheid is het belangrijkste..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

weidok

Berichtdoor weidok » do 18 okt 2007, 21:53

audiomanics schreef:Ok, ik ken 't zaaltje ook.. Maar laten we niet uit het oog verliezen dat we allemaal te maken hebben met de acoustiek daar. Zonder uitzondering zal ieder box thuis anders en beter klinken dan daar.. En natuurlijk wil iedereen het beste laten horen....
Maar het gaat toch hoofdzakelijk om de gezichten en de bouwsels in het wild te zien toch??? Gezelligheid is het belangrijkste..

Kees

Krekt...sa ist.. (vertaalmode: precies zo is het )

Ik heb de speakers van Sietse (driepitters TL, Qaudro's en Rambo's)
ook onder "huiselijke" akoestische omstandigheden kunnen en
mogen :) beluisteren en natuurlijk de Saba"s :) en dan zijn de
klankprestaties beter dan in zo'n grote zaal als "Ons Huis"
maar zoals al eerder is geschreven door meerdere luisteraars
"echt slechte speakers" hebben ze afgelopen zaterdag niet gehoord
dus kan je rustig stellen wat daar goed klonk klinkt thuis
uitstekend en daar kunnen de meeste kant en klaar rammelkasten
niet tegen op....

De akoestishe moelijke omstandigheden van zo'n grote zaal
(denk dat die vrij goed zijn eigenlijk)... moet je op zo'n dag
voor lief nemen... en daar doorheen prikken (luisteren en beleven) hoe het thuis zou kan klinken...

Natuurlijk zijn de volwassen systemen die grote zaal
-zoals Richard heeft opgemerkt-
dan zijn grote woofers (of meerder kleine in het voordeel-

Weet zeker dat de kleine Azumi's onder huiselijke "kamer"
omstandigheden goed klinken...

Dus toch de speakers die niet meedoen "kort" sluiten
of in een andere ruimte zetten...
Die paneeltjes van Roland is ook een goed idee !!

Meer tijd nemen voor een meest muzikale optelling van de speakers
en matchen met de andere apparatuur..
Dat betekent dat je op zo'n dag hooguit 4 tot 5 speakerparen
zult kunnen beluisteren !!!!

Maar het gaat meer om de gezelligheid, het leuke samenzijn
en ervaringen te delen met ander forumleden... zo'n luisterdag

Het is zeer zeker geen TEST wil ik maar even zeggen

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » vr 19 okt 2007, 11:02

Jammer dat ik er dit keer niet bij kon zijn! maar volg het vanuit Taipei waar we zelf een gecombineerde audio/schilderijen expositie hadden! was erg benieuwd naar de KT 88! Leuk om toch de foto's te kunnen zien! Zal in een appart draadje wat laten zien van de expo in Taipei!
Groet, Simon

Terug naar “DIY Events door leden”