Tjeemig!
Ik zit hier ff 5 pagina's posts weg te werken sinds afgelopen vrijdag. Maakt dat ik die geweldige zaterdag als het ware opnieuw zit te beleven.
Ok van mijn kant alle hulde naar Jan en alle deelnemers. Geweldig initiatief, en een geweldige invulling.
Jan's idee om er de volgende keer ook een avond aan vast te plakken kan ik alleen maar verwelkomen. Helaas stond ik aan het eind van de middag een beetje achterstevoren in mijn schoenen omdat mijn vrouw een migraineaanval kreeg en dan zijn kinderen niet echt een bonus...
Voor mij waren ook de halve maantjes van Doppedoos een openbaring. Geweldig om te ervaren wat er met relatief weinig middelen voor elkaar te boksen is.
Ook Dré's monitors en Edo's Thesis speakers waren voor mij een hoogtepunt. Vooral die laatsten lieten een soort luchtigheid horen die je niet vaak tegenkomt.
Zoals hier en daar reeds is aangegeven, is het lastig om in de totaal verschillende context (acoustiek en elektronica) luidsprekers te kunnen vergelijken. Of om voor iemand te voorspellen hoe zijn luidspreker op een onbekende bron gaat reageren. Jan's eerdere opmerking om de volgende keer complete sets te demonstreren (dus speakers met "daarbij behorende" elektronica) snijdt wat mij betreft wel hout. Betekent de volgende keer wat meer sjouwen, en nog meer spullen in Breda!!!
Voor mij was ook het AB vergelijk met Ed's A4-tjes een verrassing. De troels-speakers klonken in een direkt vergelijk tam. We draaiden o.a. een stuk Cello waarbij de A4 van Ed het aanstrijken van snaren door de strijkstok veel duidelijker liet horen. De Troels speakers waren een stuk terughoudender en laid back.
Terug thuis klinken ze toch anders dan in Breda. Ik denk, dat naast de elektronica ook de luisterruimte een rol speelt. Ed's speakers zijn m.i. meer "analyse instrumenten", die een wat dodere acoustiek nodig hebben om tot hun recht te komen. De Troels speakers zullen in die omstandigheden dan te duf klinken. Dat doen ze in mijn luisterruimte (dik tapijt tegenover een houten vloer in mijn woonkamer) ook.
Het is wel de eerste keer dat die ring radiator mij kon bekoren. Eerdere ervaring deden mij zeggen dat het niet mijn kopje thee is, maar Ed had heb goed onder controle.
Ik moet zeggen dat ik ook behoorlijk verrast was door Carlo's monitors. Wat een puntige weergave!! Misschien iets té. Maar er was ook nog een probleem met wat weerstanden begreep ik. Tevens meende ik te bemerken, dat er een beetje een resonerend laag in zat (kwam voor mij naar voren bij het spelen van een stukje gitaarmuziek, waarbij de grondtonen van de gitaar te sterk waren en lang doorklonken). Wellicht dat een stukje BAF tussen speaker unit en poort een verschil maakt.
Al met al een geweldige dag. Super om een hele groep mensen die ik ken uit de virtuele wereld in levende lijve te ontmoeten. Dat is voor mij een bonus van onschatbare waarde.