Ervaringen Noordelijke Zelfbouw Audiodag 21 oktober 2006

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 22 okt 2006, 22:56

Hoi

Ik vondt het ook een erg leuke dag. De uitschieter was voor mij de reso kast met Saba green cones. Zo totaal tegen alles in waar je normaal mee bezig bent. Is er niet ergens een link naar dit ontwerp te vinden? Erg maf ontwerp. Klonk heel mooi ruimtelijk. Ik heb er speciaal nog een stukje metallica op gedraaid om te kijken of dat ook goed ging, geen probleem 8).

Ik hoorde helaas pas die ochtends dat het vervoer naar B'zwaag niet doorging. Jammer ik had mijn hoorns graag eens met een mooie buizen versterker gehoord.

Wat me vooral opviel was hoe belangrijk de match is tussen amp, cd speler en speaker. De speakers van M Luyben klonken 's ochtend miz veel te schel s'middag met een andere amp klopte het weer helemaal

De speakers van ovni waren ook erg goed. Onder de indruk, dit was zijn eerste ontwerp.

Les zou kunnen zijn: draai op zon dag alleen met de installatie waarmee de speaker ontwikkeld is.

Groeten Roland

KT88

Berichtdoor KT88 » zo 22 okt 2006, 23:03

Roland schreef:Les zou kunnen zijn: draai op zon dag alleen met de installatie waarmee de speaker ontwikkeld is.

System synergy heet dat in goed Audiophiels, Roland ;-)

Iets waar ik al jaren op hamer, en het is eigenlijk zo logisch als wat.
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

weidok

Berichtdoor weidok » zo 22 okt 2006, 23:05

Roland schreef:Hoi

Ik vondt het ook een erg leuke dag. De uitschieter was voor mij de reso kast met Saba green cones. Zo totaal tegen alles in waar je normaal mee bezig bent. Is er niet ergens een link naar dit ontwerp te vinden? Erg maf ontwerp. Klonk heel mooi ruimtelijk. Ik heb er speciaal nog een stukje metallica op gedraaid om te kijken of dat ook goed ging, geen probleem 8).

Groeten Roland

Jammer dat we je hoorns niet konden horen :)
misschien een volgende stintseccie :)

hier link over de SABA's had op een topic te lopen :)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2799
" there is no box like no box" :)

ovni

Berichtdoor ovni » zo 22 okt 2006, 23:37

KT88 schreef:
Roland schreef:Les zou kunnen zijn: draai op zon dag alleen met de installatie waarmee de speaker ontwikkeld is.

System synergy heet dat in goed Audiophiels, Roland ;-)

Iets waar ik al jaren op hamer, en het is eigenlijk zo logisch als wat.

Sostratos is ontwikkeld om relatief dicht tegen de muur te staan, vandaar de uitgang bovenop. Ik had verschillende redenen om voor Tl te gaan. Een van de redenen was dat ze mogelijk wat ongevoeliger zijn voor de plaatsing ivg tot bijv bas reflexen. In de praktijk blijkt dat ze toch nog vrij gevoelig zijn voor plaatsing.

Sostratos is niet ontworpen op de Ucd's (zoiets zo ik ook niet kunnen), de ucd kwam bovendrijven toen sostratos bijna af was ....
En filteren .... een meting met Clio doe je in een paar minuten ... het zou een gebed zonder einde worden zonder clio en speakerworkshop in mijn geval. (Maar ik ga nog wel een tweede filter uit proberen want ik kreeg zaterdag signalen van een paar kanten die mij ook al waren opgevallen maar waar ik toch ff zekerheid over wilde hebben, echt nuttig zo'n luisterdag!)

ovni

Berichtdoor ovni » zo 22 okt 2006, 23:46

weidok schreef:Deze
Afbeelding

wil ik ook wel eens onder huiskameromstandigheden horen..

Ytzen,

Zodra ik het definitieve filter heb vastgesteld, en een fatsoenlijke voortrap voor de phono heb richting de ucd, stuur ik je een pm om een luister moment te prikken.

Ik zal wijzigingen van het filter en eventuele andere afwerkzaken (e.g. het definitieve kapje) in het topic van Sostratos zetten. Dus ik hou jullie op de hoogte.

ovni

Berichtdoor ovni » zo 22 okt 2006, 23:50

richard schreef:De naam van het stuk muziek is 'The Wild Swans At Coole' van de gelijknamige cd van de groep Fling. Overigens geen folkband uit Beetsterzwaag maar is wel een Friese band. De zanger van dit lied kan trouwens ook wel aardig schilderen. link

Dan hou jij denk ik ook wel van Flairck ... zijn weer terug in de allereerste samenstelling ... komen 10 februari in het knusse theater van Franeker ... ik heb al kaartjes :D

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 22 okt 2006, 23:50

KT88:
System synergy heet dat in goed Audiophiels, Roland

Ja ben er wel mee bekend. Alleen die verschillen nog nooit zo enorm gehoord als op deze luisterdag. Met als meest sprekende voorbeeld Sietses Tl met de WK versterker.

We kunnen ons een volgende luisterdag veel mismatches en verkeerde indrukken besparen als iedereen zijn complete set meesleept. :roll:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 23 okt 2006, 0:58

ovni schreef:Dan hou jij denk ik ook wel van Flairck ... zijn weer terug in de allereerste samenstelling ... komen 10 februari in het knusse theater van Franeker ... ik heb al kaartjes :D

He, die naam hoor ik zelden! Ik heb zowel hun eerste LP ("Variaties op een dame" uit 1978) als een CD hiervan. Eigenlijk luister er ik er niet vaak naar, maar voor het beoordelen van een nieuwe DVD-speler heb ik toevallig vandaag de CD beluisterd (nouja, half dan, want het schijfje trilde veel te luidruchtig in dit apparaat :cry: )

Wel onzettend sterk dus dat net nu die naam voorbij komt! O:)
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

ovni

Berichtdoor ovni » ma 23 okt 2006, 1:18

Marp schreef:He, die naam hoor ik zelden! Ik heb zowel hun eerste LP ("Variaties op een dame" uit 1978) als een CD hiervan. Eigenlijk luister er ik er niet vaak naar, maar voor het beoordelen van een nieuwe DVD-speler heb ik toevallig vandaag de CD beluisterd (nouja, half dan, want het schijfje trilde veel te luidruchtig in dit apparaat :cry: )

[-X Ge zult geen cd's draaien als men de lp bezit! :twisted:

Ja geweldig he?
Die samenstelling dus. Circus is nog fraaier (vind ik). Sleight of hand beter opgenomen, heb ik gesigneerd trouwens ... was mijn eerste gekochte lp van hun, maar ja sentiment speelt hier een rol, het was de eerste keer dat mijn vader mij meenam naar het theater naar een voorstelling die hij speciaal voor mij had uitgezocht. (Ik kon Beethoven, Bach en consorten toen nog niet erg waarderen). Hun mooiste optreden was tentijde dat Leeuwarden tussen de sloop en de nieuwbouw van het theater "de harmonie" inzat. In zalen Schaaf pastte net 200 man, zaal uit de bol, Flairck uit de bol .. toegift duurde tot half twee 's nachts! :-({|=

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 23 okt 2006, 5:40

ovni schreef:Circus is nog fraaier (vind ik). Sleight of hand beter opgenomen, heb ik gesigneerd trouwens ... was mijn eerste gekochte lp van hun

Circus ken ik niet, maar Sleight of Hand was volgens mij net voordat ze de gouden harp wonnen. Of was dat Bal Masque? In elk geval met Sylvia Houtzager. Man wat kon die vurig spelen! Alsof de vonken er vanaf sprongen (of waren dat nou die gitzwarte ogen?). :oops: Ik was in elk geval altijd diep onder de indruk. Weet jij nog op welk album ze tegen een blonde violiste opspeelde?

Volgend jaar komt Flairck ook in Bergen op Zoom, Goes, Roosendaal en Breda, dus altijd wel wat bij me in de buurt. O:)

(sorry voor het offtopic-gehalte, maar dit moest even)
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

ovni

Berichtdoor ovni » ma 23 okt 2006, 10:25

Marp schreef:(sorry voor het offtopic-gehalte, maar dit moest even)

De techniek op dit forum is slecht een middel tot het doel; het her-evaren van de emotie die een artiest in zijn werk tracht te leggen is dus altijd ontopic. 8)

Ik ga even zoeken naar dat dubbelspel op viool.
(Heb helaas niet alles van hun .. zie www.flairck.com )

Sylvia was vurig genoeg om in de Playboy te komen overigens :oops:

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 23 okt 2006, 10:59

ovni schreef:Sylvia was vurig genoeg om in de Playboy te komen overigens :oops:

Op mijn LP van Flairck staat geen Sylvia maar een Judy Schomper :roll:
Heb ik dan een nepper?? (met die mevrouw op de hoes, waar die pootjes een beetje in het warretje zitten)
Maar, Ovni, heb jij die Playboy nog???

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

SARK

Berichtdoor SARK » ma 23 okt 2006, 11:03

Als er scanwerkzaamheden verricht moeten worden ... hoor ik 't wel :roll:

[edit]Laat maar http://www.flairck.com/past.php?id=3281 [/edit]
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

nando

Berichtdoor nando » ma 23 okt 2006, 12:13

Nog even mijn ervaringen van 20 oktober op een rijtje.

Leuk om een heel stel enthousiastelingen bij elkaar te zien met minimaal 1 gemene deler. Ik heb me prima vermaakt!

Applaus voor de organisatie!!!

Ik voelde me een vreemde eend in de bijt. Dit komt simpelweg om 2 redenen, ik ben geen zelfbouwer :oops: en ik speel uitsluitend met Quad electrostaten. Het enige zelfbouw wat ik ooit heb gedaan is een hoofdtelefoonstandaard, connectors aan kabeltjes en exmerimenten met een zo slecht mogelijke interlink bouwen. Ik kan dus voor mijzelf ook nauwelijk verantwoorden om kritiek te geven op andermans brouwsels want het niveau van de projecten kan ik niet eens halen laat staan er geluid uit krijgen.

Bij het horen van de eerste luidsprekers was het even slikken. Het klonk niet zoals ik gewend ben maar gelukkig was het ook niet zoals de bouwer het gewend was. Ik hoor bij nagenoeg elke conus een kast meetrillen en dat stoort mij.

Ik vond het geweldig om naar verschillende ontwerpen met verschillende achtergrond te luisteren. Zo waren voor mij de luidsprekers van Ovni het meest mijn smaak ik denk omdat ik bij deze luidspreker de kast nauwelijks kon horen.
Bijzonder waren ook de saba green cone luidsprekers die aangesloten waren op mijn oude Quad 22/II voor- eindversterker combi. Het was een zeer merkwaardige set... Green cones in een slappe kast die door zijn eigen spanning in materiaal niet helemaal recht is het wordt gevoed door 50 jaar oud versterkers en het signaal komt van een playstation 1 met afstandsbediening van een playstation 2.
Ik had zelf verwacht dat het erg bruin zou klinken maar dit viel heel erg mee. Het klonk bijzonder goed.

Ik vond dat de buizenversterkers (3 stuks) fijner in mijn oren klonken dan de transistor versterkers al was het verschil niet wereldschokkend. Ik merkte het vooral doordat ik mijn aandacht sneller afdwaalde bij de transistor en bij de buizen ik bleef luisteren.

Les voor mij is: bemoedigend dat je dit niveau kan halen met zelfbouw en tegelijk ontmoedigend omdat als ik dit niveau niet kan halen ik al helemaal niet wil beginnen.
Met een beetje geduld zou de wereld al een stuk aangenamer zijn! Dus, schiet op!!!

sietse

Berichtdoor sietse » ma 23 okt 2006, 12:19

Les voor mij is: bemoedigend dat je dit niveau kan halen met zelfbouw en tegelijk ontmoedigend omdat als ik dit niveau niet kan halen ik al helemaal niet wil beginnen.

We zijn allemaal es een keer begonnen van af point zero. Aldoende leerd men. En een beetje zelfvertrouwen is ook nooit weg, nietwaar. :wink:
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

nando

Berichtdoor nando » ma 23 okt 2006, 12:27

sietse schreef:

We zijn allemaal es een keer begonnen van af point zero. Aldoende leerd men. En een beetje zelfvertrouwen is ook nooit weg, nietwaar. :wink:

Dan zal het op luidspreker niveau een electrostaat moeten worden en hoe kan ik dan in vredesnaam een Quad electrostaat overtreffen?

Ik zou wel eens een buizenversterker willen bouwen dat lijkt me erg mooi om te hebben (een eigen gebouwde buizenbak)
Met een beetje geduld zou de wereld al een stuk aangenamer zijn! Dus, schiet op!!!

ovni

Berichtdoor ovni » ma 23 okt 2006, 13:35

audiomanics schreef:Op mijn LP van Flairck staat geen Sylvia maar een Judy Schomper :roll:
Heb ik dan een nepper?? (met die mevrouw op de hoes, waar die pootjes een beetje in het warretje zitten)
Da's Variaties op een Dame, dat is de oerbezetting van Flairck.

audiomanics schreef:Maar, Ovni, heb jij die Playboy nog???

Kees

Nee ik bewaar alleen de Penthouse :mrgreen: :lol:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 23 okt 2006, 13:46

jammer dat ik niet kon komen (veels te ver weg)
Ziet er allemaal erg goed uit :), ben zeer benieuwd 8)

@ nando
Ik ben er niet bij geweest, maar wat bedoel je dat je de conus en kast hoorde (wat je irriteerde) ?
Is dat tov van niet zelfbouw ofzo ?

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 23 okt 2006, 14:21

Gelukkig spreekt waarde Nando zichzelf binnen een paar zinnen tegen:
Hij hooirt irritante kastresonanties maar vindt de Saba Greencones geweldig klinken... als er een box was die meetrilde was 't die wel...
De rest was zo stijf als een oude duitse bunker volgens mij..

Maar inderdaad.. zo heeft iedere speakersoort zijn eigen kenmerkende geluid. En daar houd je van of niet... Ik heb ook electrostaten gehad... ooit in een ver en grijs verleden... Nu zit ik met hoorns. dat is ongeveer het andere uiterste..

Kees

weidok

Berichtdoor weidok » ma 23 okt 2006, 14:22

nando schreef:Nog even mijn ervaringen van 20 oktober op een rijtje.

Leuk om een heel stel enthousiastelingen bij elkaar te zien met minimaal 1 gemene deler. Ik heb me prima vermaakt!

Applaus voor de organisatie!!!

Dank je voor het applaus nando :D :D
" there is no box like no box" :)

nando

Berichtdoor nando » ma 23 okt 2006, 15:36

b_force schreef:jammer dat ik niet kon komen (veels te ver weg)
Ziet er allemaal erg goed uit :), ben zeer benieuwd 8)

@ nando
Ik ben er niet bij geweest, maar wat bedoel je dat je de conus en kast hoorde (wat je irriteerde) ?
Is dat tov van niet zelfbouw ofzo ?

Bij veel conus luidsprekers in kasten vind ik stemmen klinken alsof ze door een koker zingen (overdreven omschreven). Ik vind het vaak niet natuurlijk klinken.

@ audiomanics
Klopt dat die greencone luidspreker als een idioot meetrilt maar ten eerste hoort dat bij dat luidsprekerontwerp bij anderen (bunkers) moet de kast juist niet meetrillen. Ten tweede stoorde het mij niet zo bij de green cone zoals dat met "oude Duitse bunkers" vaak wel doet, als ze meetrillen. Het trillen lijkt precies goed te zijn.
Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk verbaasd was toen ik naar de green cones zat te luisteren, de verwachting was niet zo hoog, voor mijn gevoel kon het niet wat zijn maar die gedachte werd al snel hardhandig de grond in geboord waarna verbazing het overnam.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 23 okt 2006, 15:52

nando schreef:Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk verbaasd was toen ik naar de green cones zat te luisteren, de verwachting was niet zo hoog, voor mijn gevoel kon het niet wat zijn maar die gedachte werd al snel hardhandig de grond in geboord waarna verbazing het overnam.

Dat gevoel hadden we allemaal wel, denk ik..

Kees

KT88

Berichtdoor KT88 » ma 23 okt 2006, 17:03

nando schreef:Bij het horen van de eerste luidsprekers was het even slikken. Het klonk niet zoals ik gewend ben maar gelukkig was het ook niet zoals de bouwer het gewend was. Ik hoor bij nagenoeg elke conus een kast meetrillen en dat stoort mij.

Grappig, ik ben ook een dipool-mens, en heb precies dezelfde vooroordelen (want dat zijn het gewoon) tegen 'kast" luidsprekers als jij.
en toch ben ik ook zowat van mijn stoel gevallen bij die Saba-greencones..... ;-)

Maakt niet uit, denk je dat mijn eerste (buizen)versterker zo klonk als de WK?
Kom nou! Ik was al blij dat het geen vlam vatte!

Ik ben overigens begonnen als klein ventje met het slopen van vanalles en nog wat, dat is heel leerzaam.
Wat later bleek ik het ook nog weer in elkaar te kunnen zetten, en de volgende stap was het herstellen van defecte apparaten.

Pas daarna ben ik eigenlijk zelf gaan bouwen, nadat ik van allerlei fabrikaten de implementatie had gezien, door het repareren van allerlei merken en typen.
In die volgorde "weet" je dus al ahw. hoe je iets in elkaar moet steken.
En in het begin bouw je gewoon klakkeloos de schema's uit de datasheets na, later ga je zelf wat modificeren, en nog weer later ga je zelf ontwerpen.

Ik heb een electronica opleiding genoten, da's waar, maar audio leer je nergens.
Da's gewoon een heel apart vak waar zeer veel disciplines bij elkaar komen, en ik denk zelfs dat een gemotiveerd en geroutineerd amateur daarin beter kan zijn dan menig vakman!

Nu kan de amateur (amati= uit liefde) er ook meer tijd insteken, en kan schaven en schaven tot het goed is.

Een buizenversterker is betrekkelijk simpel zelf te bouwen, maar als je echt wat kwaliteit wilt, zul je toch enigszins in de buidel moeten tasten.
Ik ben zelf een groot voorstander van goedkoop bouwen, zo gebruik ik zelden dure condensatoren of interlinks, maar op dingen als bijv. een uitgangstrafo bezuinig ik niet.
Die slokken dan al gauw minimaal 50% van het totaalbudget op, als ik alles meereken aan kast, buizen, voeding enz.
En misschien is het nog wel meer.

Als je de foto's van het inwendige van mijn WK ziet dan zie je dat er ook gewoon standaard MKP condensatoren van Siemens of Philips inzitten, en gewone BC elcootjes.

Opwaarderen met Black Gate, Mundorf, Jensen, Kiwame etc. etc. kan natuurlijk best, maar ik geloof eerlijk gezegd dat de schakeling zelf, en de kwaliteit van de uitgangstrafo het meest bepalend zijn voor het resultaat.
Plus de (print) layout, met name aarding en voeding zijn belangrijk.

Eens je doorziet hoe de stromen in een audioschakeling lopen, welke kringen je moet scheiden, is het eigenlijk al heel simpel geworden.

Maar ja, ik praat makkelijk met 25+ jaar audio ervaring achter de kiezen natuurlijk....... :oops:

Hoofdzaak is dat je nooit te oud bent om iets te gaan leren en/of doen.
Zelf electrostaten bouwen is niet iets voor de beginner, maar er zijn er die na jaren oefening toch wel degelijk met zeer fraaie producten tevoorschijn komen.
Bijv. Ben Peeters, Aalt-Jouk van den Hul, Jan Allaerts, Johan Ketelaar en George Vermeulen, om maar enkele Nederbelgen te noemen, zijn ook uit hobby begonnen.

En dat je zelf niet bouwt, houdt toch niet in dat je geen opinie mag hebben over iets?
Sterker nog, als niet-techneut kun je nog wel eens een heel andere, frisse insteek hebben.
Veel techneuten zijn juist ook door hun opleiding en ervaring, blind geworden voor de kleine zijweggetjes die van het grote pad aflopen, terwijl daarachter vaak de mooiste dingen verscholen zitten.
Die Saba ontwerpen zijn daar een goed voorbeeld van, wie gaat er nu in hemelsnaam uit van een resonerende kast? ;-)

Eerder schreef ik zelf al "het lijkt wel een dipool!" en dat bedoelde ik als compliment!
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 23 okt 2006, 17:30

Wat de eerste stapjes in het zelfbouw-buizentijdperk aan gaat:
Wil je dat het leerzaam is?
Wil je dat het niet te veel geld kost?
Wil je inzicht krijgen in hoe je een goede versterker ontwerpt en maakt?
Kijk dan eens of het project van Menno vanderVeen iets voor je is..(en dat meen ik nog echt ook!!)
De componenten zijn bij alle schakelingen gelijk, alleen op een andere manier aangesloten.... Dit laat dus echt mooi zien wat de opzet van een versterker bijdraagt aan het vermogen en het geluid.
Heb je een keer een goedgevulde portemonnee, dan kun je altijd nog je favoriete schakeling nabouwen met audiofiele componenten..
En euh,, mooie kastjes? Daar moet je gewoon een paar nachtjes over slapen.. Wat je echt niet zelf kunt moet je uitbesteden..

Kees

Hififiel

Berichtdoor Hififiel » ma 23 okt 2006, 19:21

Na de luisterdag in Beetsterzwaag ben ik weer erg gescharmeerd van buizen, dit had ik ook al na het testen van de Dynavox VR-70e maar is nu nog sterker geworden. :D
Zelfbouw is voor mij denk ik een brug te ver, want er ligt hier in de kast een eindversterker die ik ooit gebouwd heb en waar nooit een voeding en een kastje voor gemaakt is :wink:

Dus misschien dat ik nog eens de nieuwe versie van de Dynavox VR-70e (de MKII) aanschaf, of iets anders in die prijsklasse of iets duurder.

Kevin
Waarom geen Vliezen? Ik mag geen Vliezen, het enig vlies dat mijn vrouw had heb ik verprutst ;)

Afbeelding

Terug naar “DIY Events door leden”