nando schreef:Bij het horen van de eerste luidsprekers was het even slikken. Het klonk niet zoals ik gewend ben maar gelukkig was het ook niet zoals de bouwer het gewend was. Ik hoor bij nagenoeg elke conus een kast meetrillen en dat stoort mij.
Grappig, ik ben ook een dipool-mens, en heb precies dezelfde vooroordelen (want dat zijn het gewoon) tegen 'kast" luidsprekers als jij.
en toch ben ik ook zowat van mijn stoel gevallen bij die Saba-greencones.....

Les voor mij is: bemoedigend dat je dit niveau kan halen met zelfbouw en tegelijk ontmoedigend omdat als ik dit niveau niet kan halen ik al helemaal niet wil beginnen.
Maakt niet uit, denk je dat mijn eerste (buizen)versterker zo klonk als de WK?
Kom nou! Ik was al blij dat het geen vlam vatte!
Ik ben overigens begonnen als klein ventje met het slopen van vanalles en nog wat, dat is heel leerzaam.
Wat later bleek ik het ook nog weer in elkaar te kunnen zetten, en de volgende stap was het herstellen van defecte apparaten.
Pas daarna ben ik eigenlijk zelf gaan bouwen, nadat ik van allerlei fabrikaten de implementatie had gezien, door het repareren van allerlei merken en typen.
In die volgorde "weet" je dus al ahw. hoe je iets in elkaar moet steken.
En in het begin bouw je gewoon klakkeloos de schema's uit de datasheets na, later ga je zelf wat modificeren, en nog weer later ga je zelf ontwerpen.
Ik heb een electronica opleiding genoten, da's waar, maar audio leer je nergens.
Da's gewoon een heel apart vak waar zeer veel disciplines bij elkaar komen, en ik denk zelfs dat een gemotiveerd en geroutineerd amateur daarin beter kan zijn dan menig vakman!
Nu kan de amateur (amati= uit liefde) er ook meer tijd insteken, en kan schaven en schaven tot het goed is.
Een buizenversterker is betrekkelijk simpel zelf te bouwen, maar als je echt wat kwaliteit wilt, zul je toch enigszins in de buidel moeten tasten.
Ik ben zelf een groot voorstander van goedkoop bouwen, zo gebruik ik zelden dure condensatoren of interlinks, maar op dingen als bijv. een uitgangstrafo bezuinig ik niet.
Die slokken dan al gauw minimaal 50% van het totaalbudget op, als ik alles meereken aan kast, buizen, voeding enz.
En misschien is het nog wel meer.
Als je de foto's van het inwendige van mijn WK ziet dan zie je dat er ook gewoon standaard MKP condensatoren van Siemens of Philips inzitten, en gewone BC elcootjes.
Opwaarderen met Black Gate, Mundorf, Jensen, Kiwame etc. etc. kan natuurlijk best, maar ik geloof eerlijk gezegd dat de schakeling zelf, en de kwaliteit van de uitgangstrafo het meest bepalend zijn voor het resultaat.
Plus de (print) layout, met name aarding en voeding zijn belangrijk.
Eens je doorziet hoe de stromen in een audioschakeling lopen, welke kringen je moet scheiden, is het eigenlijk al heel simpel geworden.
Maar ja, ik praat makkelijk met 25+ jaar audio ervaring achter de kiezen natuurlijk.......
Hoofdzaak is dat je nooit te oud bent om iets te gaan leren en/of doen.
Zelf electrostaten bouwen is niet iets voor de beginner, maar er zijn er die na jaren oefening toch wel degelijk met zeer fraaie producten tevoorschijn komen.
Bijv. Ben Peeters, Aalt-Jouk van den Hul, Jan Allaerts, Johan Ketelaar en George Vermeulen, om maar enkele Nederbelgen te noemen, zijn ook uit hobby begonnen.
En dat je zelf niet bouwt, houdt toch niet in dat je geen opinie mag hebben over iets?
Sterker nog, als niet-techneut kun je nog wel eens een heel andere, frisse insteek hebben.
Veel techneuten zijn juist ook door hun opleiding en ervaring, blind geworden voor de kleine zijweggetjes die van het grote pad aflopen, terwijl daarachter vaak de mooiste dingen verscholen zitten.
Die Saba ontwerpen zijn daar een goed voorbeeld van, wie gaat er nu in hemelsnaam uit van een resonerende kast?
Eerder schreef ik zelf al "het lijkt wel een dipool!" en dat bedoelde ik als compliment!