9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Reneth

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Berichtdoor Reneth » za 01 feb 2020, 22:54

Barry,
Superdag gehad, heel veel moois gehoord en gezien.
Perfect georganiseerd en prima publiek!
Tot 2021!

WrineX

Berichtdoor WrineX » za 01 feb 2020, 22:56

Kingpin schreef:
WrineX schreef:
Kingpin schreef:Erg leuke dag gehad, zeker voor herhaling vatbaar, bedankt voor de organisatie, Satefan, WrineX en Bean voor het samenstellen van leuke combo's.

OOh ik heb hier niets mee van doen, ik ben ook gewoon bezoeker :) leek misschien zo omdat ik pas na 3 uur eens iets ging neer zetten haha. maar dat was meer omdat ik ongelofelijk moe was/ben val bijna om joh

of bedoel je iets anders?

Als het goed is heb ik je pre geleend ...

Bean schreef:
Kingpin schreef:Erg leuke dag gehad, zeker voor herhaling vatbaar, bedankt voor de organisatie, Satefan, WrineX Henkjan en Bean voor het samenstellen van leuke combo's.

:)

En niet te vergeten, de super budget luidsprekers van Wilbert, klonken top!

Jazeker, zal vast nog wel wat vergeten zijn omdat ik nagenoeg niemand van dit forum ken.

hihi ik was het niet :) ik heb gen pre amp haha. :)

Kingpin

Berichtdoor Kingpin » za 01 feb 2020, 23:23

WrineX schreef:
Kingpin schreef:
WrineX schreef: ik was het niet :) ik heb gen pre amp haha. :)

Oops, shame on me :oops:

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 02 feb 2020, 1:16

Organisatie bedankt! Jeroen bedankt voor zijn metingen.
Diff jeroen thuis.png
mic cal.png

Ik vertrouwde de meegeleverde kalibratie niet, van mijn Dayton EMM6. Heb eerst de 10 kalibraties beneden mijn serie nummer gedownload en tien er boven. Deze hadden allemaal in het midden gebied hetzelfde verloop, wat dus al verdacht was.
Hiervan gemiddelde genomen en dat van mijn file eraf gehaald (A/B in REW). Vervolgens metingen van tweeter in grote baffle gedaan (61x122) en dit vergeleken met metingen van fabrikant van tweeter en met metingen van o.a. Troels. ook gemeten onder verschillende hoeken.
Op die manier op de paarse correctie curve gekomen. Als ik mijn metingen met deze kalibratie vergelijk met de metingen van Jeroen en zijn umik-1 (met zijn kalibratie file), dan lijkt mijn geschatte kalibratie niet zo gek. Verschil lijkt binnen ±0.7dB te blijven met een meting in andere ruimte en de meting van Jeroen was iets schooner wat betreft impulse response.
Een andere near field meting met een heel slechte kleine speaker bevestigd dit beeld.

Verder is er een meting gedaan met een Dayton EMM6 van John en met een Earthworks microfoon.
Earthworks.png
foto - 1.jpeg

Als we even de Umik-1 als referentie nemen dan lijkt verloop van response globaal overeen te komen met de response van certificaat, echter het dipje is dan net iets sterker dan op certificaat vermeld.
Hou er wel rekening mee dat de metingen indicatief zijn, ze geven een richting aan en hebben natuurlijk zelf ook de nodige onnauwkeurigheden. Verder is de keuze van wat je even als "waar" aanneem en wat je als referentie gebruikt nogal arbitrair.
EMM6 John.png

In rood de kalibratie file van de Dayton EMM6 van John. In blauw wat de kalibratie zou kunnen zijn als we de Earthworks microfoon als referentie zouden nemen. In groen als we als referentie de Umik-1 van Jeroen nemen. Het lijkt erop dat het gebruik zonder kalibratie file in dit geval een betere meting op zal leveren als dat je wel de meegeleverde kalibratie file gebruikt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 02 feb 2020, 8:14

Was weer een leuke dag! Viel wel gelijk met de neus in de boter toen ik thuis kwam, paard ziek.
Fusion Filterdesign

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » zo 02 feb 2020, 8:47

Leuke middag gehad, met dank aan de organisatie en demo'ers.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

sevenup

Berichtdoor sevenup » zo 02 feb 2020, 9:46

Barry, was weer perfect geregeld, bedankt voor de leuke dag.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 02 feb 2020, 10:11

Had ook nog een nearfield meeting gedaan vlak voor midwoofer.
nearfield woofer.png

Aan het verloop is duidelijk de baffle step compensatie af te lezen en crossover dat op 1.5 kHz ligd. Boven crossover word deze meting daardoor niet betrouwbaar, omdat tweeter dan relatief ver weg is.
Emm6 John nearfield woofer diff.png

Heb verschil maar laten zien tot 2kHz, vanaf 1.5kHz zal het verschil natuurlijk minder betrouwbaar worden. Maar globale verloop van verschil was in grote lijnen wel hetzelfde als bij het andere verschil tussen de EMM6 en de earthworks, zie vorige post.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 02 feb 2020, 10:17

ds23man schreef:Was weer een leuke dag! Viel wel gelijk met de neus in de boter toen ik thuis kwam, paard ziek.

Ernstig?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 02 feb 2020, 10:19

Shadow schreef:
ds23man schreef:Was weer een leuke dag! Viel wel gelijk met de neus in de boter toen ik thuis kwam, paard ziek.

Ernstig?

Sepsis
Fusion Filterdesign

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 02 feb 2020, 11:10

Alleen de naam van de ziekte klinkt al niet leuk! Hoop dat het goed afloopt!

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 02 feb 2020, 11:18

ds23man schreef:
Shadow schreef:

Ernstig?

Sepsis

Wat is dat toch als je ff van huis bent, gaan ze ineens van alles mankeren :think: hopen dat het beter af loopt als vorige keer Gerhard.

FredM

Berichtdoor FredM » zo 02 feb 2020, 11:48

Heb de wedstrijdspeakers helaas niet kunnen horen. Beste wat ik gehoord heb waren de 3d-geprinte ronde speakers van Satefan én de koptelefoon van Wrinex. En natuurlijk zeer blij met de uitleg en metingen door Jeroen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 02 feb 2020, 11:52

Shadow schreef:
ds23man schreef:
Shadow schreef:
Ernstig?

Sepsis

Wat is dat toch als je ff van huis bent, gaan ze ineens van alles mankeren :think: hopen dat het beter af loopt als vorige keer Gerhard.

Sepsis een bloedvergiftiging. Begon met schurft op de achterbenen die ze kapot schraapte. Daardoor is er een infectie ontstaan die naar het bloed is overgeslagen. Dus nu strak aan de AB en pijnstilling.
Fusion Filterdesign

motoindo

Berichtdoor motoindo » zo 02 feb 2020, 12:11

Vond het een zeer geslaagde dag met heerlijk veel motional feedback 8) en andere mooie scheppingen zoals de dddac gebouwtjes en joppe zijn koelkast magneet speakers :mrgreen:

dank Barry voor de wederom perfecte organisatie !
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 feb 2020, 13:01

Beste mensen, het was ook wat mij betreft een geslaagde luisterdag. De opkomst lag een stukje hoger dan voorgaande jaren, wat natuurlijk alleen maar mooi is, en aangeeft dat DIY audio leeft.
Ben voornamelijk me de wedstrijd bezig geweest en heb daardoor vrij weinig in de andere kamers kunnen luisteren, komt de volgende keer weer goed :D

Alle deelnemers bedankt voor de genomen moeite om spullen mee te nemen (soms ERG veel spullen), zonder dat is er helemaal geen luisterdag! =D>

Tot een volgende keer allemaal!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 feb 2020, 13:04

Nog wat foto's die nog op het rolletje staan:

satefan

Berichtdoor satefan » zo 02 feb 2020, 15:59

Het was weer een zeer leuke dag. Jeroen en ik hadden het voornemen om naast de meet-sessies ook zelf wat meer rond te kijken. Echter was er zeer veel animo voor de meet-sessies, Jeroen is er eigenlijk de hele dag druk mee geweest (hij is zelf niet actief op dit forum, dus ik doe even de verslaggeving hier). Hopelijk was het leerzaam en leuk! Maar van zelf wat rondneuzen is niet veel terecht gekomen.

De demo van de 3d geprinte, cilindervormige 3-weg viel volgens mij goed in de smaak. De (constructieve) feedback is voor Jeroen en ondergetekende erg belangrijk. Doel is om een rondstraler te realiseren waarbij plaatsing en ambiance goed in balans zijn. Dit is volgens mij goed gelukt. Aan iedereen die is komen luisteren en die we gesproken hebben, enorm bedankt! Als er nog vragen zijn dan horen we het graag.

Het was erg leuk om er e.e.a. over te vertellen, en te laten horen natuurlijk. Het systeem is nog in ontwikkeling, maar toch wel voor 80% klaar. Er is een iets minder hoge versie in ontwikkeling om de verticale afstraling nog wat te verbeteren. Dit zou dan het definitieve ontwerp moeten zijn. Deze is qua vormgeving iets meer in balans.

Barry, bedankt voor die organisatie, je bent er enorm druk mee. Dit wordt enorm op prijs gesteld!

Jeroen en Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 feb 2020, 16:25

Dankjewel. Had jullie systeem erg graag nog gehoord, maar het is er helaas niet van gekomen ivm de wedstrijd. Heb met Jeroen afgesproken dat ik nog bij hem thuis ga luisteren.
Ook apart, die collega van hem die kwam meten is een oud collega van mij, kleine wereld!

Ps mooi dat jullie de meetsessies willen blijven doen, gezien de drukte is er genoeg animo voor!

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » zo 02 feb 2020, 18:16

Ik wil de organisatie ook even bedanken voor deze luisterdag !

Was voor mij de eerste keer en ging er een beetje open heen met idee ik zie wel wat me te wachten staat :)
Na eerst wat luister ruimt afgelopen te zijn ben ik aan de koffie gegaan, 3 bakjes later weer wat luister ruimte langs gehopped, en bleef hangen in kamer 3 waar Joppe alias WrineX zijn set aan het opbouwen was, na wat opbouw testjes doorgelopen ging hij van start en moet toegeven dat ik nog nooit naar magnetostaten geluisterd had maar ik was gelijk onder de indruk en een soort van verkocht hihi is ook gelijk de ruimte waar ik het langst heb gezeten en geluisterd, de bouw wedstrijd is eigenlijk een beetje langs me heen gegaan en niet echt gezien wat voor moois er allemaal gemaakt is, helaas maar door kamer 3 weer nieuwe ideeen en inzichten opgedaan en materie om te googelen en om in te duiken :)

Op naar een volgende meeting cq luisterdag !

Mvg, Matthijs (met ‘t rode petje)
Laatst gewijzigd door Matthijs1969 op zo 02 feb 2020, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

johan283

Berichtdoor johan283 » zo 02 feb 2020, 19:56

Ik vond het weer een geslaagde dag! :goedzo:

Mijn dank gaat dan ook uit naar de organisatie die dit event mogelijk heeft gemaakt!

John P

Berichtdoor John P » zo 02 feb 2020, 20:13

Ik ben net thuis, moe maar voldaan. En nee, ik ben niet verdwaald, ik heb het geheel gecombineerd met een familietoernee.
Waar een weg is is ook een omweg.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 02 feb 2020, 21:05

Akoestisch hoogtepunt voor mij tijdens de luisterdag waren Joppe z’n magnetostaten > prijs-kwaliteitverhouding = onverslaanbaar!
Mediocre is not my middle name.

WrineX

Berichtdoor WrineX » zo 02 feb 2020, 23:26

SSassen schreef:Akoestisch hoogtepunt voor mij tijdens de luisterdag waren Joppe z’n magnetostaten > prijs-kwaliteitverhouding = onverslaanbaar!

dank u ! dat is leuk om te horen ! geeft weer energie om er mee verder te gaan !

AatV

Berichtdoor AatV » zo 02 feb 2020, 23:36

WrineX schreef:
SSassen schreef:Akoestisch hoogtepunt voor mij tijdens de luisterdag waren Joppe z’n magnetostaten > prijs-kwaliteitverhouding = onverslaanbaar!

dank u ! dat is leuk om te horen ! geeft weer energie om er mee verder te gaan !

Die hoofdtelefoon was ook niet verkeerd! :goedzo: Jammer dat die magnetostaten ook stonden te spelen. :lol:

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Terug naar “DIY Events door leden”