14e ZBA luisterdag v/h Noorden - Zaterdag 19 Oktober 2019

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
hannesie

Re: 14e ZBA luisterdag v/h Noorden - Zaterdag 19 Oktober 2019

Berichtdoor hannesie » za 19 okt 2019, 20:45

De laatste is dan met de glasbakken van Democles.
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 20 okt 2019, 10:03

Was weer een geslaagde dag!

De wedstrijdluidsprekers van Rudy klonken fraai en uitgebalanceerd en de actieve speakertjes van Jvenema klonken ook leuk. Grappig om te zien dat je met een paar goedkope drivertjes, chinees versterkerprintje en dsp een goed resultaat kan krijgen.

De Audax tweeweg doen het aardig, maar er zit nog iets niet goed in de filtering. De A4's van Dre kenden we al, maar de combi met het glaswerk van Peter was niet geslaagd of het moet aan het geluidsniveau hebben gelegen. En dat is altijd het probleem op deze locatie met het geklep op de achtergrond. Hoop dat nieuwe locatie volgend jaar klaar is.
Fusion Filterdesign

Thomox

Berichtdoor Thomox » zo 20 okt 2019, 11:30

Ik was nog nooit op deze locatie geweest, ik was daarom ook verrast dat het maar één kamer betrof :hide: dat maakte het zeker niet minder gezellig!

Ik sluit me aan bij Gerhard. Verder vond ik de mini nescio's ook erg fraai klinken, Chapeau :goedzo:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 20 okt 2019, 13:37

HoMeR schreef:......en wat was nu eigenlijk de lekkerste droge worst ?
Groningen, Drenthe of Friesland........

:think:

Ik vond die Drentse het lekkerst, voornamelijk omdat die imho het beste gedroogd was. Kwa smaak waren ze alle 3 prima.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 20 okt 2019, 13:51

Opvallend veel compacte systemen deze keer, op de per Landrover reizende zelfbouwers na dan :lol:

Het kleine monster van Kees maakte heerlijk muziek op de breedbander hoorn, als die de volgende keer helemaal af is dan graag in combi met een draaitafel en bv een Lowrher...

De MFBs van Gerhard waren spectaculair onspectaculair, met zoveel gemak een enorm mooi laag neerzetten en dat in deze ruimte. Zeer geslaagd.

Rudy heeft als eerste in zn kaarten laten kijken qua wedstrijd speaker, die komt met t halve budget nog wel weg.

De afsluiter waren de ARAs, met een zeer mooi 3D plaatje, Nits klonken alsof ze er ook waren.

Van t geklets hadden we weinig last, wel kwam er af en toe wat veel muziek doorheen :rofl:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Mtraxx
Ook commercieel actief

Berichtdoor Mtraxx » zo 20 okt 2019, 17:43

Henkjan schreef:Opvallend veel compacte systemen deze keer, op de per Landrover reizende zelfbouwers na dan :lol:

Het kleine monster van Kees maakte heerlijk muziek op de breedbander hoorn, als die de volgende keer helemaal af is dan graag in combi met een draaitafel en bv een Lowrher...

De MFBs van Gerhard waren spectaculair onspectaculair, met zoveel gemak een enorm mooi laag neerzetten en dat in deze ruimte. Zeer geslaagd.

Rudy heeft als eerste in zn kaarten laten kijken qua wedstrijd speaker, die komt met t halve budget nog wel weg.

De afsluiter waren de ARAs, met een zeer mooi 3D plaatje, Nits klonken alsof ze er ook waren.

Van t geklets hadden we weinig last, wel kwam er af en toe wat veel muziek doorheen :rofl:

Afsluiter waren de Parure mkii waar de Nits op draaide, wellicht iets teveel kruidnagel in de worst :mrgreen:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 20 okt 2019, 17:59

dat zal t zijn...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 20 okt 2019, 18:02

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 21 okt 2019, 17:23

Het valt me op dat de laatste jaren er steeds minder inhoudelijke reacties op de gepresenteerde creaties tijdens luisterdagen gegeven worden. Dat is niet OK, feedback is voor iedereen belangrijk.
Fusion Filterdesign

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 21 okt 2019, 17:54

De frugelhoorntjes hoorde ik in het begin van de dag en dacht nog, ach wat verwacht je van zo'n klein speakertje.. maar toen ze later op de monstertjes aangesloten waren was het toch een heel andere luidspreker. Verrassend goed eigenlijk en dat terwijl de bron een smartphone was..
Ook de mini-nescio viel me positief op. De zwarte wedstrijd boxjes vond ik ook helemaal niet verkeerd klinken.
Alles staat of valt met de juiste combinatie (bron, versterker, luidspreker, plaatsing) dus dingen die voor mij niet helemaal of helemaal niet uit de verf kwamen kunnen best heel goed zijn,..
Over de monstertjes: als het geval klaar is neem ik het volgend jaar weer mee. Ytse zou dan zijn Saba greencones afhebben ... Ben erg benieuwd..
Was weer gezellig om de bekende gezichten ieder jaar weer tegen te komen.. de luisterdag is meer dan alleen luisteren....

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 21 okt 2019, 18:23

Ik laat me verrassen volgend jaar Kees! Op het mechanische vlak: petje af en die Nixie van je is helemaal humor hoe die door allerlei cijfers loopt bij de wisseling van een minuut.
Fusion Filterdesign

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 21 okt 2019, 19:58

Nou, dan neem ik volgend jaar een andere klok mee.. heb er nog wel een paar...
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 21 okt 2019, 21:07

ds23man, vroeg wat meningen, dus ga ik maar los ;-). Net zoals de worsten van elkaar verschilde, verschilde ook de speakers van elkaar, zonder dat je een van hen niet beviel. Ik ben het met Kees eens dat de frugelhoorntjes op de monster beter klonken dan in de ochtend. Was ook grappig om te zien hoe de kleine conussen zich soms (extreem) bewogen.
Ook de zwarte wedstrijd boxen waren mooi zowel qua afwerking als klank. Ook de mini-nescio vielen me positief op, de spreiding van hoog was erg goed. Ik was tijdens die luister sessie ook wat aan het opruimen, en stond er ook eens naast en dan nog was er ruim hoog aanwezig.
Ik ben tijdens deze luister sessie weggegaan en weet dus niet wat er verder aan muziek langskwam, maar in de muziek die ik hierop luisterde was niet heel veel laag aanwezig, veel akoestisch, wat niet heel diep ging en zeker niet met veel volume. Dus hoge laag/lage mid tot hoog was zeker erg goed en laag kon ik dus niet echt beoordelen.
Bij de zwarte wedstrijd speakers luister sessie, kwam wel laag voorbij en als je dat dan vergelijkt met de MFB speakers, ja dan is er een verschil in laag. Maar gezien formaat en budget verwacht je dat ook en binnen die mogelijkheden van formaat en budget waren ze goed.
Zoals gezegd de MFB waren erg indrukwekkend in het laag, ik vond dat er wel iets was in het midden gebied. Vrouwen stemmen en sax kwamen ineens wel heel prominent naar voren. Dit kan ook te maken hebben met het relatieve hoge geluidsniveau tov waarop de andere afspeelde in combinatie wellicht met de ruimte. Ook speelde deze in de lengte van de zaal en de meeste andere in de breedte, dit kan natuurlijk allemaal invloed hebben. Ook stonden deze niet op een standaard, maar op een tafel. Dit zijn allemaal dingen die invloed kunnen hebben. Maar het laag in een bepaald orgel stuk was ERG ERG indrukwekkend. Het is duidelijk dat het MFB concept in het laag een valide concept is en daar ging het met deze speakers ook om, om dat aspect aan te tonen.
De frugelhoorntjes vond ik erg goed ook wat betreft imaging, je kon de instrumenten echt aanwijzen. De audax? vond ik erg mooi om te zien met de multiplex laagjes. De klankkleur van laag tot hoog was ook goed te noemen echter waren er wel problemen in stereo beeld. Waarbij je bij elke andere speaker rustig een meter naar links of rechts kon en je toch nog de verre speaker kon horen en er een redelijk stereo beeld bleef, was dat hier anders. Als je je hoofd ook maar 20-30 cm naar links of naar rechts bewoog, dan hoorde je een speaker niet meer. Alleen precies in het midden had je de indruk dat je beide speakers hoorde. Maar dan nog kon je de instrumenten niet echt plaatsen. Maar als je puur naar een speaker in mono luisterde, dan klonk die best aangenaam, dan hoorde ik niet direct gekke dingen. Met mijn beperkte ervaring/kennis zou ik zeggen wellicht ergens een fase issue wat waarschijnlijk eenvoudig op te lossen is.
Omdat er twee sets draden naar buiten kwamen, vermoed ik, dat het eenvoudig is om ze even door te meten. Dus even response van woofer en tweeter apart meten, dan kun je ook zien waar crossover zit en wat slope in praktijk is en hoe fase verloop in overgangsgebied is. En als je geheel meet dan kun je kijken hoe overname uiteindelijk verloopt en of er daar geen rare fase dingen gebeuren in combinatie.
De witte speakers heb ik niet direct een bepaalde herinnering aan. Het was toen ook omstreeks lunchtijd en er werd toen ook het nodige geklept toen, zowel binnen als buiten. Ook ik heb me schuldig gemaakt aan deze klep sessies ;-).

Verder ook weer het nodige opgestoken en inspiratie opgedaan. Als ik terugkijk naar mijn eigen project en ik zou het overdoen met een wat groter budget en ik zou een tweeweg doen, dan zal ik denk ik voor de SB-ACOUSTICS SATORI MW19P-4 voor de woofer gaan. De kast met al de binnenschotten ben ik best tevreden mee, de waterfall ziet er erg schoon uit, dus de kast lijkt me dood genoeg. Het idee erachter om staande golven te voorkomen lijkt gelukt te zijn. Verder zou ik denk ik voor meer losse componenten gaan ipv een alles in een bordje. Het bestaan van zo'n bordje was wel een mooie trigger om een oude hobby weer op te pikken.
Met een losse versterker board, kan je net voor een wat beter kwaliteit gaan en ook wat betreft ADC en DAC is er winst te behalen tov de ingebouwde converters in de ADAU1701. Je kan dan gaan voor 24 bits en hogere sampling rates etc. En ook het afspelen vanaf telefoon via een goedkope bluetooth adapter is niet ideaal. Maar toen ik begon wist ik dat ze waarschijnlijk bij een van de kinderen zouden eindigen en die hebben alleen maar een telefoon met youtube en spotify, dus met dat in achterhoofd en dat het een eerste project in jaren is, heb ik het allemaal in het redelijke gehouden en niet helemaal los gegaan.
Maar hoe dan ook voor iets meer als 50 euro is zo een bordje denk ik ook een mooi hulpmiddel om wat filter ideeen even uit te proberen. Voordat je eventueel een passief filter maak kun je snel kijken hoe iets klinkt als je op 3Khz crossover doe of op 2Khz etc. Ook verschillende filter slopes kun je snel testen en luisteren wat het doet.

Maar als ik een bordje zie met de ADAU1466
https://nl.aliexpress.com/item/32962818 ... b201603_52
dan gaat het kriebelen. Beter DAC's die via I2C zijn aan te sturen zijn ook eenvoudig te vinden, met bv de PCM5102
https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... _search=fs
of Sabre ES9023
https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... -8396.html
zijn ook eenvoudig te verkrijgen. En via Aliexpress lijkt het PCM5201 bordje zelfs nog voordeliger te krijgen.
https://nl.aliexpress.com/item/32980081 ... b201603_52
Dus kortom ik heb zaterdag een fijne dag gehad en het kriebelt weer. Ik zie voldoende aanknopingspunten om verder te hobbyen.

Jimmy

Terug naar “DIY Events door leden”