Luisterdag 7 october 2006 Breda II

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 09 okt 2006, 17:33

jeroen_d schreef:
Niks nasaal ... blablabla ... en dan wordt het vast nog veel mooier.

Dank je Jeroen,

geef je adres nog even door dan stuur ik je bloemen en een leuk cadeau :D

Ed.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 09 okt 2006, 17:35

De opbouw is zeer eenvoudig. Ik vergelijk het een beetje met een TVR. Daar is ook alles traditioneel en straight forward zonder fantasie, maar het is toch prettig genieten.

Mja, die vergelijking gaat niet op, of misschien als je 'm een beetje aanpast, in dat geval is de Audyn te vergelijken met een TVR zonder remmen, of een rempedaal dat alleen onder de 80km/u werkt.

Van de Esound vond je oorspronkelijk ook dat het met die oude zooi niet kon funktioneren, maar ook die doet het niet zo slecht.

Vind ik nog steeds hoor, de manier van opbouw e.d. gaat tegen alle regels in, maar goed, d'r komt geluid uit :)

Zelf heb ik hier een paar UcDjes 400AD liggen die een kennis kortelings gaat inbouwen. Dan kan ik zelf eens uitvoerig vergelijken.

Niet om mezelf nu een schouder klopje te geven maar d'r is een wezenlijk verschil tussen iets inbouwen en met kennis van zaken iets inbouwen. Als je de UcD modules af fabriek inbouwt heb je een nette versterker, wil je echt 't onderste uit de kan dan zal je wat meer moeite moeten doen. Dan kan je niet zonder een dosis ervaring met klasse-D, dus voordat je hieraan begint PM me eens, dan zal ik je wat tips en suggesties geven om ook dat project te laten slagen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Porcino

Berichtdoor Porcino » ma 09 okt 2006, 18:01

Zo en dan nu my two cents...

Alleereerst wil ik van de gelegenheid gebruik maken om even te zeggen dat ik geen slechte dingen gehoord heb. Helemaal als je bedenkt wat sommige projecten gekost hebben, dan is het weer verbazend wat we met zijn allen weten te fabrieken!

Ik probeer zoveel mogelijk de dag te volgen, zoals dat in mijn geheugen is blijven hangen... Te beginnen met mijn vertrouwde Emitter op een paar Carats. Ik kwam pas om 9:45 binnenrollen en zodoende was Emmi nog steenkoud, iets wat ze niet graag is. Bij mij staat ze 24/7 aan de stroom, in de standby modus, anders is dat niet te betalen hahaha. De winst die ik er uithaal door haar aan te laten zijn vooral te vinden in de laagdoortekening en de ruimtelijkheid. Dit was dus duidelijk te horen en was pas na de middag een beetje onder controle.

Wat mij direct opviel aan de carats was de speakerland/speaker&co vingerafdruk. Ik heb het daar eens onbeschaamd duits genoemd wat mij op verwijdering uit een van beide winkels is komen te staan. Wat ik bedoelde was dat het mij allemaal wat schreeuwerig klonk. Ik heb de Carat vaker aangestuurd met de Emmi, en iedere keer viel het me op dat vooral het hoog blikkerige neigingen kreeg. Na veel aangekloot te hebben heb ik toen uit pure armoede maar de ScanSpeak D9205/950000 ingebouwd (de D2905/930000 kan ook, stukkie goedkoper nog). Helaas zijn deze tweeters best duurder dan ik in gedachten had. De 950000 kost nu 104 euri/stuk. Daar staat tegenover dat hij 1 op 1 uitwisselbaar is, frontplaat past en filtertechnisch ook! staar je niet blind op wat ik zeg, en probeer zoveel mogelijk zelf, das de hele hobby! (overigens was de ruimte ook beroerd...)

Hierna naar de kleine ruimte boven gegaan. Hier stond de boekenplankluidspreker van Tony te spelen. Om een of andere rede was er echter snel omgeschakeld naar de A4, de korte indruk die ik van de monitor kreeg was vooral een hele positieve. Ik kende slechts de gebogen open baffles die Tony in Zutphen demonstreerde en die me daar niet echt konden bekoren. Ruimtelijkheid was prima, hoog iets geprononceerd, laag netjes en duidelijk. Prima speaker dus. De A4 was weer een herkenning, maar toch ook weer niet. Nog meer resolutie door de 7000 tweeter, maar verder heel herkenbaar en plezierig. Dit blijft echt mijn referentiespeakertje, zeker met de SS D2905/970000 tweeter...
De gebruikte Audyn versterker was niet geheel mijn ding. Fraai in het laag en zeker stabiel genoeg miste ik de gloed en het fluwelen hoog van de WK versterker later op de dag....

Tja en dan was daar de ultieme monitor met de open baffle subs. Zeker het laag was gortdroog, en zoals Ed al aangaf, ietswat off center stereobeeld, maar verder was ik niet echt onder de indruk. Ook ik ken het geluid van de ESL63 als mijn broekzak, heb ze zelfs in huis, maar ik durf die vergelijking niet te maken. Positief punt was de kippenvel weergave van strijkers en piano. Absoluut top. Ook viel me hier iets op wat later op meer UcD versterkers bleek te gelden: Een lichte bas-boost die me toch wel behoorlijk stoorde. Niet natuurlijk en niet in vergelijking tot de rest van het kunnen van deze versterkers.

Na deze sessie even beneden in ruimte 1 "geprutst": een AB vergelijk tussen Emmi en de daar staande UcD. Luidsprekers waren de Refmon's van Jan. Ik brande van verlangen omdat ik bezig ben de Refmon's van Fineermannetje af te bouwen. Ik werd een gelukkig mens. Begonnen werd met (jaja) St. Anger van Metallica op de UcD. Na een aantal nummers geluisterd te hebben werden we wat kriegel van de drukte en de volheid van het geluidsbeeld. Nu is deze CD nootit echt goed afgemixed geweest, maar toch wilde ik kijken wat de Emmitter hier kon veranderen... Nou dat bleek toch wel een ander geluid te geven. De natuurlijkheid van het heluid, de rust die terugkwam en de klankrijkdom was echt een maatje beter dan met de UcD. Het laag was minder. Alleen bij terugschakelen viel ons op dat de UcD beneden ook een lichte boost in het laag had. Het lijkt dat ik nu mijn versterker de hemel in prijs, maar dat is echt niet de bedoeling. Warm worden hielp echt een hele boel, en deze combi kon mij en de aanwezigen erg bekoren.

Toen naar boven om de WK versterker met analoge bron te horen. Weer was gekozen voor de A4, en als onverwacht gastoptreden mocht de Aleph Ono hier zijn opwachting maken. Na een valse start mijnerzijds omdat ik de dipswitch voor de MM trap op bypass liet staan, liet deze op mij een heel behoorlijke indruk achter. De bedoeling was om te kijken hoever de trap was, of hij al mee kon doen, of dat er nog tweeks op moesten losgelaten. Ik geloof dat ik dat maar even achterwegen laat gezien de reacties. Vinyl blijkt weer heerlijk te zijn, ook met de trap van KT88 was het smullen, en een heerlijke versterker is die WK zeg. KT88, je gaat het eindproduct toch ook nog wel een keer laten horen he? Overigens vond ik het Kyrie een zeer mooi gebaar, en een mooie opname!

En toen en toen...
En toen kwam het (excusee le mot) oorgasme van de kwadranten. Wat een beesten zijn dit zeg. Een laag om een gebouw mee te slopen, het zou niet onderdoen voor een scheepdiesel ;) . Heerlijk nummer was Belfast van Elton John. Blijft een waanzinnig muzikant. Ook hier weer de UcD boost in het laag, tot er werd overgeschakeld op de Audyn, die me nu wel kon bekoren. Typisch die versterkers... Ed heeft weer verslaafden van ons gemaakt met de pralines, maar weer eens een dienstrit maken naar Belgie... Over de klank kan ik duidelijk zijn. Het nasale is me niet direct opgevallen. Wel dat je vrij ver naar achter het beste geluidsbeeld had. Veel meer detaillering en plaatsing dan voorin. Dynamiek was dan net te veel leek het. Hoog was erg detailrijk, maar vraag me oprecht af wat de 660000 in deze set zou doen, of bij gebrek aan beschikbaarheid, de dome revelator tweeter.

Mijn geheugen wordt wat meer blurrie op het laatst. De multikanaal demo heb ik alleen gehoord met tubular bells. Jammer, maar ik vond er niets an. De klank was ok, beetje klinisch, laag mooi strak, met 40 Hz staande golf. Zoals Ed al aangaf: best wel lekker... :twisted:

Rest me nog te zeggen dat ik me kostelijk heb vermaakt, en, dat mag ook gezegd worden, mensen die de snor gedrukt hebben. Iedereen heeft meegeholpen om de ruimtes weer netjes achter te laten. Hulde!
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 09 okt 2006, 18:25

Porcino,

Wat jij ervaart als een boost in 't laag bij de UcD is de afwezigheid van vervorming in 't mid en 't hoog waardoor het laag iets duidelijker neer wordt gezet. Ik kan dit adhv. metingen en simulaties staven, aangezien dit mij ook in eerste instantie opviel, het is dus niet de UcD waar je met de bezwerende vinger naar moet wijzen maar de andere versterkers die dus kennelijk wel deze vervorming hebben.

De ASR emitter vond ik trouwens 't toonbeeld van hoe men in de jaren '80 en '90 versterkers bouwde. O.a. door 't gebruik van opamps in de signaalweg, een niet DC maar dmv. MKT (polyester!) gekoppelde drivertrap en MOSFET's die toch echt heel wat meer ruststroom nodig hebben om in hun lineaire werkingsgebied te geraken. De klank van deze versterker klopte ook precies met deze evaluatie, veel prettig klinkende 2e orde vervorming, typisch voor de eerste generaties MOSFET versterkers. Ik denk dat je schrikt als je deze versterker eens doormeet op een Audio Precision. Daarmee is 't eerder een kwestie van smaak en gewenning ben ik bang.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 09 okt 2006, 18:41

jeroen_d schreef:Niks nasaal, alleen wat meer teruggetrokken midden tov de A4 monitor. Ed had toch verteld dat hij het midden wat terug had genomen om te anticiperen op de luisterruimte?

Tja, ik ken het hele verhaal niet natuurlijk. Als het thuis in orde is: prima toch :D

Verder had de speaker een zeer aangename warme klank met veel detail, ook als het hard moest! Was absoluut genieten hoor. Die tweeter is een echt juweeltje :) (alleen zo duur :( )
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 09 okt 2006, 20:58

Iedere keer weer als ik de verhalen lees zie ik een ding naar voren springen; akoestiek.

Oja, ik denk ook dat goede spike's bij ed een maagzweerverpletterende punch gaan geven.......

De audyn's gaven wel meer rust en tekening aan in de laagsectie van ed, het was zeer duidelijk dat de 180's niet krachtig genoeg waren.....Ga eens denken aan een ucd700 :D ed.....

Overigens klopt wat sander zegt wel, vwb de opbouw van een Ucd. er waren forse verschillen te horen tussen mijn UcD en die van Jeroen, welke gemodificeerd is.... Overigens was het kraken van mijn linker-unit van de Ucd een losgelaten draad van de UCD naar de terminal. Die terminal zit niet goed vast en gaat roteren en draait zo de draad uit zijn socket vanbinnen. Ik had het zo kunnen vastmaken maar luisterde liever naar de UcD van Sander (zeg ik zonder schaamte).....

Overigens, de rekening van het drinken klopte wel, ed was nog aan het inpakken en heeft als laatste betaalt. Dus .....Dank jullie wel.

Wowly

PS: groep drie was de gedisciplineerste...... :wink:

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 09 okt 2006, 21:06

Wowly schreef:
PS: groep drie was de gedisciplineerste...... :wink:

Dank je Jan,

geef je adres nog even door dan stuur ik je bloemen en een leuk cadeau

Ed.

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 09 okt 2006, 21:19

Misschien is het een idee voor de volgende keer om de groepen na iedere ronde te shuffelen. Is wel zo leuk dat je de ideeen en verhalen van zoveel mogelijk mense kunt oppikken (nu gebeurde dat anyway stiekem :P).

--
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 09 okt 2006, 22:40

Zo, hier ook mijn fotos:

http://www.voodooless.com/download/fotos_breda.zip

Als er behoefte naar is kan ik ook de orginele NEF'jes te beschikking stellen :)

(en aub niet allemaal mijn ADSL verbinding bestormen ;) )

Hier een kleine indruk:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(het zipje heeft wat hogere kwali plaatjes)
Laatst gewijzigd door voodooless op ma 09 okt 2006, 23:11, 4 keer totaal gewijzigd.

--

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 09 okt 2006, 22:47

en om Christiaan iets minder verdrietig te maken een mirror,

ftp://foto:foto@62.45.224.124/fotos_breda.zip

hij werkt weer :D

peter geerts

Berichtdoor peter geerts » ma 09 okt 2006, 23:56

Ook ik heb genoten van al het moois wat er langs kwam op de luisterdag. Bij deze: Wowly bedankt voor de goede organisatie. Er al heel wat interpretaties van de dag langs gekomen, dus ik zal het kort houden. Ik zat in de derde groep, die heel gezellig was. Hoogtepunten voor mij waren de Concave van Asterduc, het geluid van dipool bas en de monitors van Genius. De Refmons van Wowly heb ik helaas maar kort kunnen horen.

Nog "even" inhaken op de opmerkingen over mijn speakers (de Dayton/Seas vloerstaanders). De eerste sessie had een valse start doordat de woofers van de rechter speaker niet mee deden. Hierdoor klonk het geheel erg scherp. Na wat soldeer werk was er niet veel tijd over om te luisteren. David Gilmore (die was het toch?) kon mij de laaste 10 minuten van de sessie niet boeien. Vooral de heese stem irriteerde me. Ik weet niet zeker of dit aan de opname lag.
Omdat ik graag wilde horen of het beter kon ben ik de overige 2 sessies blijven zitten bij mijn speakers. Het gebeurt normaal namelijk nooit dat mijn creaties worden aangestuurd door zulke mooie apparatuur. In de resterende tijd heb ik op me af laten komen wat voor muziek er gedraait zou worden. Ik heb samen met Jacco nog zitten genieten van Chopin, wat inderdaad erg mooi klonk. Later kwam er nog wat Jazz/blues langs. Ook dat ging zo goed dat ik zin kreeg om m'n gitaar erbij te pakken. Al met al toch heel wat positieve en opbouwende kritiek gekregen, ook in dit topic. Het mooie is dat het allemaal beter kan.

Een aantal dingen die ik wil gaan proberen om het geheel naar een hoger plan te tillen:

- Condensators in de signaalweg van de tweeter upgraden.
- Spoelen in de signaalweg van de woofer upraden naar folie spoelen
- Demping in de kast verbeteren
- Kastwanden (nog) beter bracen/verzwaren/dempen, om kastklank te verminderen
- UcD bouwen die de 4 ohm beter kan aansturen dan mijn huidige versterker

rho

Berichtdoor rho » di 10 okt 2006, 9:28

voodooless schreef:Afbeelding

Ik voel me eenzaam....zeer eenzaam.....

...NOT. :lol:

Porcino

Berichtdoor Porcino » di 10 okt 2006, 19:05

SSassen schreef:Porcino,

Wat jij ervaart als een boost in 't laag bij de UcD is de afwezigheid van vervorming in 't mid en 't hoog waardoor het laag iets duidelijker neer wordt gezet. Ik kan dit adhv. metingen en simulaties staven, aangezien dit mij ook in eerste instantie opviel, het is dus niet de UcD waar je met de bezwerende vinger naar moet wijzen maar de andere versterkers die dus kennelijk wel deze vervorming hebben.

De ASR emitter vond ik trouwens 't toonbeeld van hoe men in de jaren '80 en '90 versterkers bouwde. O.a. door 't gebruik van opamps in de signaalweg, een niet DC maar dmv. MKT (polyester!) gekoppelde drivertrap en MOSFET's die toch echt heel wat meer ruststroom nodig hebben om in hun lineaire werkingsgebied te geraken. De klank van deze versterker klopte ook precies met deze evaluatie, veel prettig klinkende 2e orde vervorming, typisch voor de eerste generaties MOSFET versterkers. Ik denk dat je schrikt als je deze versterker eens doormeet op een Audio Precision. Daarmee is 't eerder een kwestie van smaak en gewenning ben ik bang.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik ben nog niet overtuigd Sander. Het is waar dat de eigen versterker het beste wordt gekend, en dat je blind raakt voor anders.

Toch heb ik vele live concerten bijgewoond (klassiek/ jazz/ wereldmuziek/ pop/ electro etc) en zelden een aangedikt laag gehoord, daar waar het om acoustische weergave gaat. Begrijp me goed, ik heb het niet over ruimtereflecties of resonanties, maar echt een in mijn ogen onnatuurlijke geprononceerde bas.

Natuurlijk, ook de Emitter heeft beperkingen en is een geesteskind uit de jaren 80. Ook is deze versterker al een 20 jaar op de markt (af en toe iets aangepast) en wordt hij in binnen en buitenland zeer gewaardeerd. Ik merk een zeker vooroordeel ten opzichte van deze versterker? Heb je hem ooit in je eigen set gehoord? Ik geef eerlijk toe dat de UcD nog nooit op mijn eigen set aan de tand is gevoeld, dus moet ik het doen met deze korte indrukken...

Maar goed, het is niet hier de plek te bekvechten :). Daar moet ik dan maar een draadje over openen...

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 10 okt 2006, 19:38

Natuurlijk, ook de Emitter heeft beperkingen en is een geesteskind uit de jaren 80. Ook is deze versterker al een 20 jaar op de markt (af en toe iets aangepast) en wordt hij in binnen en buitenland zeer gewaardeerd. Ik merk een zeker vooroordeel ten opzichte van deze versterker? Heb je hem ooit in je eigen set gehoord? Ik geef eerlijk toe dat de UcD nog nooit op mijn eigen set aan de tand is gevoeld, dus moet ik het doen met deze korte indrukken...

Mja, vooroordelen wil ik 't niet noemen, meer een uitgerijpt begrip van de ontwerpfilosofie uit de '80-er jaren en de benadering van hoe een versterker hoort te klinken. Mijn insteek is nog steeds dat een versterker niet hoort te klinken, het moet feitelijk een stuk draad zijn met versterking, daar komt de UcD nog steeds erg dichtbij. De UcD is daarmee niet perfect maar heeft geen duidelijke signatuur anders dan wat veel mensen opmerken als een 'boost' in 't laag. De verklaring daarvoor heb ik al gegeven. Dat wil niet zeggen dat de ASR Emitter een slechte versterker is, ik respecteer eenieder in z'n keuze, maar in mijn zoektocht naar een zo correct mogelijke weergave is het niet mijn keuze, daarvoor kleurt hij teveel, idem voor 't gros van de buizenversterkers wat mij betreft.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 10 okt 2006, 19:55

Porcino schreef:Tja en dan was daar de ultieme monitor met de open baffle subs. Zeker het laag was gortdroog, en zoals Ed al aangaf, ietswat off center stereobeeld, maar verder was ik niet echt onder de indruk. Ook ik ken het geluid van de ESL63 als mijn broekzak, heb ze zelfs in huis, maar ik durf die vergelijking niet te maken. Positief punt was de kippenvel weergave van strijkers en piano. Absoluut top. Ook viel me hier iets op wat later op meer UcD versterkers bleek te gelden: Een lichte bas-boost die me toch wel behoorlijk stoorde. Niet natuurlijk en niet in vergelijking tot de rest van het kunnen van deze versterkers.

Wat jij hebt gehoord heb ik ook gehoord en geeft helaas niet de juiste indruk van wat het systeem werkelijk vermag, zeker wat betreft ruimtelijkheid, plaatsing en tonale balans. Maar goed, het was iig alweer heel wat beter dan een half jaar geleden.
Maar van dat aangedikte laag begrijp ik niets. Ik vond mijn systeem juist veel te weinig laag weergeven en te kil en galmerig klinken in die ruimte. Wat die UcD betreft, het laag werd weergegeven door een klassieke Rotelversterker. Pas vanaf 200 Hz speelde de UcD. In zijn algemeenheid klopt je opmerking wel, op andere luidsprekers heb ik hetzelfde als jij gehoord.
Wat Sander zegt over de UcD, die ervaring heb ik ook. Door het schone midden en hoog klinkt het laag wat geprononceerder. Dat moet je accepteren en je luidspreker hierop aanpassen, want dit is geen fout van de versterker.

Porcino

Berichtdoor Porcino » wo 11 okt 2006, 0:26

jeroen_d schreef:
Porcino schreef:Tja en dan was daar de ultieme monitor met de open baffle subs. Zeker het laag was gortdroog, en zoals Ed al aangaf, ietswat off center stereobeeld, maar verder was ik niet echt onder de indruk. Ook ik ken het geluid van de ESL63 als mijn broekzak, heb ze zelfs in huis, maar ik durf die vergelijking niet te maken. Positief punt was de kippenvel weergave van strijkers en piano. Absoluut top. Ook viel me hier iets op wat later op meer UcD versterkers bleek te gelden: Een lichte bas-boost die me toch wel behoorlijk stoorde. Niet natuurlijk en niet in vergelijking tot de rest van het kunnen van deze versterkers.

Wat jij hebt gehoord heb ik ook gehoord en geeft helaas niet de juiste indruk van wat het systeem werkelijk vermag, zeker wat betreft ruimtelijkheid, plaatsing en tonale balans. Maar goed, het was iig alweer heel wat beter dan een half jaar geleden.
Maar van dat aangedikte laag begrijp ik niets. Ik vond mijn systeem juist veel te weinig laag weergeven en te kil en galmerig klinken in die ruimte. Wat die UcD betreft, het laag werd weergegeven door een klassieke Rotelversterker. Pas vanaf 200 Hz speelde de UcD. In zijn algemeenheid klopt je opmerking wel, op andere luidsprekers heb ik hetzelfde als jij gehoord.
Wat Sander zegt over de UcD, die ervaring heb ik ook. Door het schone midden en hoog klinkt het laag wat geprononceerder. Dat moet je accepteren en je luidspreker hierop aanpassen, want dit is geen fout van de versterker.

Jeroen, je hebt gelijk wat betreft jouw luidsprekers, ik heb zoveel gehoord dat het zo uit het geheugen zonder boekje allemaal wat teveel werd. Toch blijf ik er bij dat het me live nooit is opgevallen, dat geprononceerdere laag... Juist andersom, ik vind audiosystemen al snel teveel bas geven. Als ik in het Concertgebouw zit, hoor ik ook lang niet alle grondtonen van een contrafagot of cello. Ik zal er eens op letten, en ook wil ik tzt een keer een echt goede UcD thuis proberen. Moet wel een eerlijk oordeel kunnen vellen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 11 okt 2006, 1:01

Prima, denk dat dat idd het beste is.

rho

Berichtdoor rho » wo 11 okt 2006, 7:26

jeroen_d schreef:Maar van dat aangedikte laag begrijp ik niets. Ik vond mijn systeem juist veel te weinig laag weergeven en te kil en galmerig klinken in die ruimte.

Eerlijk gezegd vond ik dat ook. Dat idee had ik de eerste keer niet eigenlijk. Toen was het laag wél aangedikt. Maar de rest klonk toen naar mijn idee ook iets beter.
Deze keer was de aansluiting tussen laag en laag-mid helemaal weg.
Je wou persé in die ruimte spelen deze keer, maar ik kreeg na enkele tonen al het idee dat dat misschien niet zo'n goede keuze was.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 11 okt 2006, 16:40

Ach rho, het zij zo. Het blijkt gewoon dat zo'n systeem met 4,8 dB lagere power response in het laag en midlaag in dit soort ruimtes niet uit de verf komt. De aansluiting laag/midlaag vond ik juist dik in orde, maar het totaal liep in amplitude teveel terug naar het laag toe. Ik heb voor mezelf de conclusie getrokken dat ik erg moet oppassen als ik luidsprekers voor anderen ontwerp in mijn eigen luisterruimte. Daar klinkt bijvoorbeeld een ref mon helemaal niet zo goed (enigszins modderig in de bas) en een luidspreker als die van Ed zou bij mij thuis een complete ramp worden qua laag. Daarom heb ik ook tegen Hans Nootdorp gezegd, die richting aan het zoeken was voor wat hij wilde qua luidspreker, dat hij absoluut moet proberen om een luidspreker bij hem thuis te beluisteren en niet teveel moet afgaan op wat hij op zo'n dag hoort.

rho

Berichtdoor rho » wo 11 okt 2006, 16:56

jeroen_d schreef:Ach rho, het zij zo. Het blijkt gewoon dat zo'n systeem met 4,8 dB lagere power response in het laag en midlaag in dit soort ruimtes niet uit de verf komt. De aansluiting laag/midlaag vond ik juist dik in orde, maar het totaal liep in amplitude teveel terug naar het laag toe. Ik heb voor mezelf de conclusie getrokken dat ik erg moet oppassen als ik luidsprekers voor anderen ontwerp in mijn eigen luisterruimte. Daar klinkt bijvoorbeeld een ref mon helemaal niet zo goed (enigszins modderig in de bas) en een luidspreker als die van Ed zou bij mij thuis een complete ramp worden qua laag. Daarom heb ik ook tegen Hans Nootdorp gezegd, die richting aan het zoeken was voor wat hij wilde qua luidspreker, dat hij absoluut moet proberen om een luidspreker bij hem thuis te beluisteren en niet teveel moet afgaan op wat hij op zo'n dag hoort.

Met je laatste stelling ben ik het helemaal eens. Ik heb hem daarom ook aangeboden m'n Seas Classic180 eens bij hem te demo-ën.

Het is helemaal geen makkelijke ruimte daar in Breda. Dan speel jij nog met een dipole en die krijgt denk ik toch ook wel wat lift van een achterliggende wand, die er nu niet was. Dat gaf dan misschien weer de indruk dat het mid en hoog wat fel was. Zeker niet ideaal, zo een demo in een andere ruimte dan die bij je thuis.
Bij mij viel het vorige keer weer wel mee. M'n speakers doen het blijkbaar beter in een grote ruimte dan in die kleine ruimte waar ze nu in spelen. Dan kan je 't beter hebben zoals bij jou. 't Is thuis dat je er naar moet luisteren he.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 12 okt 2006, 10:44

Bij jeroens speakers was het ook erg afhankelijk wát je speelde. Soms had ik hetzelfde gevoel als dat jullie wel neerschrijven, maar bij bepaalde muziek vond ik het juist zéér mooi en gebalanceerd, met een zeer mooie aanslouiting van mid op laag.

Zoals ik al zei, acoustiek is erg belangrijk gebleken.......

Wowly

rho

Berichtdoor rho » do 12 okt 2006, 12:17

Zouden we bij een volgende gelegenheid (tuurlijk komt er een luisterdag III !!!) misschien op zoek kunnen gaan naar een meer akoestisch geschikte locatie?
Ik wil zeker en vast geen afbreuk doen aan je organisatie-werk hoor Jan. De vorige 2 luisterdagen waren echt TOP!
Problemen bij het zoeken lijken me 1) de prijs van een locatie met akoestisch aangename ruimtes 2) een plaats vinden die voor iedereen een beetje haalbaar is kwa afstand. Breda leek me redelijk ideaal voor Nederlanders die meer in het zuidelijk deel van het land wonen en Vlamingen.

Audioforum.be doet het meestal in een hotel, maar dat is veel meer een commerciële aangelegenheid dan zelfbouwaudio.nl . Ze huren dan een grote vergader-ruimte in zo'n hotel en laten het desbetreffende merk, audio-zaak .... hun ding doen. Waarschijnlijk zal een groot deel van de kosten gedragen worden door degene die zijn product komt demonstreren, daar de kosten voor deelname aan zulke "workshop" €0,0 bedraagt. Dat lijkt me erg moeilijk te realiseren met zelfbouwaudio.nl daar we ons eigen materiaal komen voorstellen en er geen commerciële belangen mee gemoeid zijn.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 12 okt 2006, 12:21

precies, gewoon lekker onzxe eingen dingen doen. Vind ik wel het leukste.
Kosten vind ik niet zo heel groot probleem, 10 euro voor "entree" vind ik best.

Ruimtes zijn idd moeilijk. Het lastige is dat bij veel gebouwen er nauwelijks vulling is in de ruimte. We moeten dus naar iets op zoek wat dat wel heeft.

(ik hoop overigens mij kleine lieve KEF speakers af te krijgen voor luister dag 3, dan ben ik benieuwd wat jullie er van vinden :P )

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 12 okt 2006, 12:44

Een goede acoustiek is natuurlijk meegenomen maar alle apparatuur die daar tentoon gesteld staat heeft last van dezelfde acoustiek. Natuurlijk zijn er systemen die minder gevoelig zijn voor die acoustiek.
Belangrijkste voor mij blijft bij zo'n dag het onder-ons-gevoel, de ervaringen uitwisselen en vooral kijken en luisteren.. Je kunt zelf wel uitfilteren wat de acoustiek met het geluid doet.. Thuis klinkt het toch altijd anders (klokje - thuis - tikken )

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

rho

Berichtdoor rho » do 12 okt 2006, 13:55

audiomanics schreef:Een goede acoustiek is natuurlijk meegenomen maar alle apparatuur die daar tentoon gesteld staat heeft last van dezelfde acoustiek. Natuurlijk zijn er systemen die minder gevoelig zijn voor die acoustiek.
Belangrijkste voor mij blijft bij zo'n dag het onder-ons-gevoel, de ervaringen uitwisselen en vooral kijken en luisteren.. Je kunt zelf wel uitfilteren wat de acoustiek met het geluid doet.. Thuis klinkt het toch altijd anders (klokje - thuis - tikken )

Kees

Niet helemaal mee eens. Het gaat natuurlijk wel om het vriendschappelijk samenkomen naar aanleiding van onze leuke hobby. Maar als je een speaker hebt gebouwd is het toch veel leuker als je weet dat ie in een ruimte wordt gezet waar je je geen zorgen hoeft te mnaken over de kwaliteit van de weergave , net vanwege die ruimte. Elke ruimte klinkt anders dan de ruimte bij je this, maar dat wil niet zeggen dat énkel de ruimte bij je thuis goed klinkt. Er zijn nu eenmaal ruimtes waar je véél meer kans hebt om je speaker z'n kunnen te laten horen dan dat dat lukt in andere ruimtes.
Die kliene ruimte in Breda is b.v. geen slechte ruimte om een stel monitors te laten horen. Ik denk zelfs dat een stel grotere speakers er ook wel hun ding in kunnen doen.
In de grootste ruimte, boven, leek het voor mij bij het de meeste speakers wat lastiger te gaan. Het klonk allemaal wat scheller dan de bedoeling was had ik de indruk. Dat drukt de pret toch wel een stukje vind ik. (persoonlijke mening natuurlijk)

Dus puur sociaal zijn het heel erg leuke dagen, visueel (bewonderen van de bouwprojecten) is het ook erg genieten, alleen auditief kan het nog beter (onafhankelijk van de kwaliteit van de apparatuur die speelt) naar mijn mening.

Nogmaals, dit is geen commentaar op Jan. Ik weet dat ie lang heeft gezocht naar een geschikte locatie en ik begrijp dat het vinden van een akoestisch whalhalla zéér moeilijk is.

Terug naar “DIY Events door leden”