jeroen_d schreef:
Niks nasaal ... blablabla ... en dan wordt het vast nog veel mooier.
Dank je Jeroen,
geef je adres nog even door dan stuur ik je bloemen en een leuk cadeau

Ed.
Moderator: Beheerdersteam
De opbouw is zeer eenvoudig. Ik vergelijk het een beetje met een TVR. Daar is ook alles traditioneel en straight forward zonder fantasie, maar het is toch prettig genieten.
Van de Esound vond je oorspronkelijk ook dat het met die oude zooi niet kon funktioneren, maar ook die doet het niet zo slecht.
Zelf heb ik hier een paar UcDjes 400AD liggen die een kennis kortelings gaat inbouwen. Dan kan ik zelf eens uitvoerig vergelijken.
jeroen_d schreef:Niks nasaal, alleen wat meer teruggetrokken midden tov de A4 monitor. Ed had toch verteld dat hij het midden wat terug had genomen om te anticiperen op de luisterruimte?
SSassen schreef:Porcino,
Wat jij ervaart als een boost in 't laag bij de UcD is de afwezigheid van vervorming in 't mid en 't hoog waardoor het laag iets duidelijker neer wordt gezet. Ik kan dit adhv. metingen en simulaties staven, aangezien dit mij ook in eerste instantie opviel, het is dus niet de UcD waar je met de bezwerende vinger naar moet wijzen maar de andere versterkers die dus kennelijk wel deze vervorming hebben.
De ASR emitter vond ik trouwens 't toonbeeld van hoe men in de jaren '80 en '90 versterkers bouwde. O.a. door 't gebruik van opamps in de signaalweg, een niet DC maar dmv. MKT (polyester!) gekoppelde drivertrap en MOSFET's die toch echt heel wat meer ruststroom nodig hebben om in hun lineaire werkingsgebied te geraken. De klank van deze versterker klopte ook precies met deze evaluatie, veel prettig klinkende 2e orde vervorming, typisch voor de eerste generaties MOSFET versterkers. Ik denk dat je schrikt als je deze versterker eens doormeet op een Audio Precision. Daarmee is 't eerder een kwestie van smaak en gewenning ben ik bang.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Natuurlijk, ook de Emitter heeft beperkingen en is een geesteskind uit de jaren 80. Ook is deze versterker al een 20 jaar op de markt (af en toe iets aangepast) en wordt hij in binnen en buitenland zeer gewaardeerd. Ik merk een zeker vooroordeel ten opzichte van deze versterker? Heb je hem ooit in je eigen set gehoord? Ik geef eerlijk toe dat de UcD nog nooit op mijn eigen set aan de tand is gevoeld, dus moet ik het doen met deze korte indrukken...
Porcino schreef:Tja en dan was daar de ultieme monitor met de open baffle subs. Zeker het laag was gortdroog, en zoals Ed al aangaf, ietswat off center stereobeeld, maar verder was ik niet echt onder de indruk. Ook ik ken het geluid van de ESL63 als mijn broekzak, heb ze zelfs in huis, maar ik durf die vergelijking niet te maken. Positief punt was de kippenvel weergave van strijkers en piano. Absoluut top. Ook viel me hier iets op wat later op meer UcD versterkers bleek te gelden: Een lichte bas-boost die me toch wel behoorlijk stoorde. Niet natuurlijk en niet in vergelijking tot de rest van het kunnen van deze versterkers.
jeroen_d schreef:Porcino schreef:Tja en dan was daar de ultieme monitor met de open baffle subs. Zeker het laag was gortdroog, en zoals Ed al aangaf, ietswat off center stereobeeld, maar verder was ik niet echt onder de indruk. Ook ik ken het geluid van de ESL63 als mijn broekzak, heb ze zelfs in huis, maar ik durf die vergelijking niet te maken. Positief punt was de kippenvel weergave van strijkers en piano. Absoluut top. Ook viel me hier iets op wat later op meer UcD versterkers bleek te gelden: Een lichte bas-boost die me toch wel behoorlijk stoorde. Niet natuurlijk en niet in vergelijking tot de rest van het kunnen van deze versterkers.
Wat jij hebt gehoord heb ik ook gehoord en geeft helaas niet de juiste indruk van wat het systeem werkelijk vermag, zeker wat betreft ruimtelijkheid, plaatsing en tonale balans. Maar goed, het was iig alweer heel wat beter dan een half jaar geleden.
Maar van dat aangedikte laag begrijp ik niets. Ik vond mijn systeem juist veel te weinig laag weergeven en te kil en galmerig klinken in die ruimte. Wat die UcD betreft, het laag werd weergegeven door een klassieke Rotelversterker. Pas vanaf 200 Hz speelde de UcD. In zijn algemeenheid klopt je opmerking wel, op andere luidsprekers heb ik hetzelfde als jij gehoord.
Wat Sander zegt over de UcD, die ervaring heb ik ook. Door het schone midden en hoog klinkt het laag wat geprononceerder. Dat moet je accepteren en je luidspreker hierop aanpassen, want dit is geen fout van de versterker.
jeroen_d schreef:Maar van dat aangedikte laag begrijp ik niets. Ik vond mijn systeem juist veel te weinig laag weergeven en te kil en galmerig klinken in die ruimte.
jeroen_d schreef:Ach rho, het zij zo. Het blijkt gewoon dat zo'n systeem met 4,8 dB lagere power response in het laag en midlaag in dit soort ruimtes niet uit de verf komt. De aansluiting laag/midlaag vond ik juist dik in orde, maar het totaal liep in amplitude teveel terug naar het laag toe. Ik heb voor mezelf de conclusie getrokken dat ik erg moet oppassen als ik luidsprekers voor anderen ontwerp in mijn eigen luisterruimte. Daar klinkt bijvoorbeeld een ref mon helemaal niet zo goed (enigszins modderig in de bas) en een luidspreker als die van Ed zou bij mij thuis een complete ramp worden qua laag. Daarom heb ik ook tegen Hans Nootdorp gezegd, die richting aan het zoeken was voor wat hij wilde qua luidspreker, dat hij absoluut moet proberen om een luidspreker bij hem thuis te beluisteren en niet teveel moet afgaan op wat hij op zo'n dag hoort.
audiomanics schreef:Een goede acoustiek is natuurlijk meegenomen maar alle apparatuur die daar tentoon gesteld staat heeft last van dezelfde acoustiek. Natuurlijk zijn er systemen die minder gevoelig zijn voor die acoustiek.
Belangrijkste voor mij blijft bij zo'n dag het onder-ons-gevoel, de ervaringen uitwisselen en vooral kijken en luisteren.. Je kunt zelf wel uitfilteren wat de acoustiek met het geluid doet.. Thuis klinkt het toch altijd anders (klokje - thuis - tikken )
Kees
Terug naar “DIY Events door leden”
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten