Luisterdag 7 october 2006 Breda II

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 08 okt 2006, 21:21

KT88 schreef:Jeroen, jongen, jij bent gewoon toe aan een goeie buizenbak.

Geef het nu maar toe, je hebt gehoord wat er gebeurd is met die mini-monitors (of hoe hete ze ook alweer, golden ratio geloof ik?)

:mrgreen:

Ik kan je daarmee beslist helpen, als je wilt.

Ik sta daar zeker voor open, wat een mooi aanbod! Dat zou dan wat mij betreft moeten beginnen bij een test bij mij thuis, met een aantal verschillende buizenversterkers op de monitors. De buizenbak moet dan goed kunnen werken vanaf 200 Hz en als zo'n formaatje SE807 dat aankan zonder in te leveren op de WK-versterker zou dat heel mooi zijn.

KT88

Berichtdoor KT88 » zo 08 okt 2006, 21:34

Gaan we beslist mee verder.

Op het moment heb ik wat "aanvragen" lopen om de WK bij mensen thuis te proberen, ik heb eventueel nog een 6BX7 PP en een 2A3 PP versterker staan om eens wat mee te "knoeien".
Die zijn wel wat beperkter (minder "ballen" ) dan de WK, maar om te proberen kan het een begin zijn.
Mijn hybrid is ook nog een optie, die kan ik ook wel een tijdje missen.
Maar ik weet niet of die het karakter heeft dat jij zoekt........(is wel A met een buisje ;-) )

Mail maar even, dan spreken we daarvoor eens wat af.
Laatst gewijzigd door KT88 op zo 08 okt 2006, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

satch

Berichtdoor satch » zo 08 okt 2006, 21:47

@ Jeroen: Als je wilt experimenteren..... Ik heb nog een Klasse-A eindbak rondzwerven, gemodificeerd Elektuur ontwerp, die na de komst van een Threshold werkeloos staat te zijn. Ik wilde hem in mijn kleine setje op de werkkamer zetten, maar hij heeft nogal wat lucht om zich heen nodig en past dus niet in het rack. Iets om uit te proberen?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 08 okt 2006, 23:02

Ja hoor, wat een aanbod allemaal. Ik ga er eens over nadenken en neem contact op.

@caratje: ik heb met mijn meetdata eens zitten simuleren met het originele filter van de carat. Dan zie ik dat vanaf 7000 Hz het hoog begint op te lopen en boven 10 kHz uiteindelijk op +4 dB eindigt. Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn. Je kunt dit corrigeren door een extra spoeltje van 0,05mH (moet je denk ik speciaal laten afwikkelen vanuit een 0,1 mH) en een weerstand van 2,7 ohm in serie met de tweeter op te nemen, toegevoegd dus in serie aan de 8,2 uF condensator. Dan trekt de hele karakteristiek vlak.

Porcino

Berichtdoor Porcino » zo 08 okt 2006, 23:41

@KT88: Dank voor de lovende woorden, tja, er was helaas niet veel tijd om de Ono aan een andere groep luisteraars te laten horen...

Wat betreft de E288CC: ik heb er drie gevonden in doosjes. Zal zsm bij Machmat vragen ze te testen. nr 4 is zijn vacuum kwijt...

@Jan & de rest: Wat een heerlijke dag en wat leuk jullie eens in levende lijven te ontmoeten.

Ik ga nu de set weer opbouwen, mijn ervaringen volgen later!
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » ma 09 okt 2006, 9:23

Allereerst mijn dank aan de organisatie! Ik vond het een geslaagde dag. :)
Ik ga niet alle sets omschrijven, alleen wat dingen die me bij gebleven zijn.

Zoals eerder genoemd, is de acoustiek erg bepalend voor het totaalbeeld. Zo bleek het maar weer bij het inregelen van mijn subs: voor het EQ-en zat er naast de gebruikelijke dipjes en piekjes een dip van 6dB bij 50Hz en een piek van 13dB bij circa 35Hz, zelfs de SMS-1 had er moeite mee om dat alles te corrigeren, uiteindelijk kreeg ik hem binnen +/-2dB wat voldoende was voor een "snelle" indruk. Normaal ben je minimaal een paar uur bezig om zoiets echt goed te krijgen. Wat ik ook gek vond was dat er beneden 22Hz niets meer eruit te krijgen was, wat ik ook corrigeerde, thuis haal ik 17Hz met dezelfde kasten. :shock: En, ookal corrigeer de SPL wat altijd blijft is de uitsterftijd in de ruimte, daardoor was de bas niet altijd even droog. :cry:

De 5.1 opstelling geeft maar weer eens aan dat je nog meer dan bij een gewone 2.0 systeem afhankeljk bent van de smaak van de persoon die achter de knoppen zat tijdens de opname. Zo vond ik Tubular Bells erg vervelend om naar te luisteren, daar was alles uit elkaar gehaald - een gitaartje links-achter, dan weer een belletje rechts-voor, erg vermoeiend om naar te luisteren waardoor ik niet in de muziek kwam. Meer een gimmick. Wat beter ging IMHO waren de klassiek opnames, daar kwam de muziek gewoon van voren en waren de overige kanalen gebruikt voor de "ambience". Je merkt het al, ik ben meer een oudewetse stereo liefhebber. :lol:

Opvallend was ook het verschil in karakters van de versterking. Zo vond ik bijvoorbeeld de A4 van Ed in het begin op de Audyn versterker wat aan de zakelijke, klinische kant. Maar in combinatie met de WK-buizenversterker vond ik het een van de betere sets.

De Dayton/Seas vloerstaanders klonken erg volwassen maar ik miste iets in het midden, voor mijn smaak te weinig betrokkenheid, met name bij klassieke muziek. Over klassieke muziek gesproken, ik heb een hele leuke ontdekking gedaan, die ik zeker ga kopen:

Afbeelding
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 09 okt 2006, 9:52

Geenius schreef:
Zoals eerder genoemd, is de acoustiek erg bepalend voor het totaalbeeld. Zo bleek het maar weer bij het inregelen van mijn subs: voor het EQ-en zat er naast de gebruikelijke dipjes en piekjes een dip van 6dB bij 50Hz en een piek van 13dB bij circa 35Hz,

asterduc schreef:De Reference Monitor van Jan, nu ja, ik heb nog nooit een slechtklinkende Ref Monitor gehoord, zo ook deze keer niet. Wel leuk was de staande golf in die kamer. Alles rond de 40 hz gaf een gezellige dreun zoals we dat ook van TL's kennen. Niet high-end, maar wel prettig vind ik.

:D

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » ma 09 okt 2006, 9:57

asterduc schreef:
Geenius schreef:
Zoals eerder genoemd, is de acoustiek erg bepalend voor het totaalbeeld. Zo bleek het maar weer bij het inregelen van mijn subs: voor het EQ-en zat er naast de gebruikelijke dipjes en piekjes een dip van 6dB bij 50Hz en een piek van 13dB bij circa 35Hz,

asterduc schreef:De Reference Monitor van Jan, nu ja, ik heb nog nooit een slechtklinkende Ref Monitor gehoord, zo ook deze keer niet. Wel leuk was de staande golf in die kamer. Alles rond de 40 hz gaf een gezellige dreun zoals we dat ook van TL's kennen. Niet high-end, maar wel prettig vind ik.

Net onder de laagste noot van een 4-snarige basgitaar! :wink:
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Caratje

Berichtdoor Caratje » ma 09 okt 2006, 10:02

Geenius schreef:
asterduc schreef:
Geenius schreef:

Net onder de laagste noot van een 4-snarige basgitaar! :wink:

Kun je daar geen woonkamer op ontwerpen? :wink:
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » ma 09 okt 2006, 10:17

Allereerst willen daddy en ik jullie en met name Jan weer bedanken voor de organisatie!!
Helaas heb ik niet alles kunnen horen en moest ik de rest van het weekeinde nog mijn TL's demonstreren in de meisjesschool...Ben het even zat om audiofiele muziek te luisteren en heb nu het testbeeld aan staan met muziek uit de TV!!! :oops:
Ik stond versteld van de kastjes van Geenius met de Seas en Adire, zeker in combinatie met de gebruikte versterker! Voor de rest betogen de speakers van Jeroen geen kommentaar! Ik blijf ze geweldig vinden! Ik sluit me wel aan bij het kommentaar van anderen: Jeroen: Probeer buizen!! Hoe vaker ik jou speakers hoor hoe meer ik ervan overtuigd raak dat je in ieder geval buizen moet proberen! Net als de anderen bied ik je ook aan om eens te testen! mijn simpele 15 watt 2xel34 eindtrapjes zijn niet perfect maar wel recht van 5 tot 90.000 Hz. Iets wat zeker jou monitors, mijnsinsziens, nog veel mooier uit zal laten komen en de vleernuizen zullen uit verwarring niet meer weten waar ze moeten heen vliegen.... 8)
Jammer dat ik de kleine MTM niet heb kunnen horen daar ik hier heel nieuwsgierig naar was omdat dit ook mijn volgende project wordt...
Had ook graag de buizen voorversterker voor het venyl nog gehoord van KT 88.....komt wel een keer misschien in het noorden?

nogmaals : iedereen bedankt!! ook namens daddy!!
groet, Simon

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 09 okt 2006, 10:29

doppedoos schreef: Probeer buizen!!

Hij kwam, hij zag en .... :mrgreen:

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 09 okt 2006, 11:00

Zo, eindelijk de kans om ff bij te lezen :) Vanavond zal ik wel ff wat van mijn foto's plaatsen en een zipje ter beschikking stellen.

Wat een geslaagde dag zeg! Natuurlijk ook van mijn kant grote dank aan Wowly voor de organisatie.

Eigenlijk durf ik geen hoogtepunt aan te wijzen, want het had allemaal wel iets moois :)

Verrassend waren het Extremis kastje van Tony, die niet alleen in een home cinema mooi hun dienst zouden kunnen doen.

Ook de A4 monitor klonk erg lekker, met vooral veel bass voor zo'n klein kastje. Dat was ook het geval bij zijn grotere en dynamischere broertje van zelfde hand. Deze laatste mist echter de tonale uitgewogenheid van de A4, dus nog een beetje werk aan de winkel daar (naast de freesklus voor de waanzinnig mooie kast die op de planning staan). De lekkere bonbons maken dat echter weer dik en dubbel goed.

De caratjes mogen er zeker ook wezen, zeker voor de centen, en zeker nadat de hybride van KT88 erop gezet werd.

Ook de refmons van Wowly klonken erg lekker

De Dayton MTM was tonaal ook niet helemaal in balans denk ik. Ik vond het geluidsbeeld echter wel erg mooi. Jammer dat er wat tijd verloren ging aan het solderen van het filter. Met een beetje tweaken kan dat nog mooier worden.

De silverado's heb ik maar heel kort kunnen beluisteren. Wat ik gehoord had klonk echter erg uitgewogen en neutraal met een verrassend laag uit zo'n klein ding.

De Golden ratio monitor heeft een groot gebrek: bass. Das is natuurlijk ook wel verwacht. Echter zonder sub erbij is deze speaker niet "af" in mijn ogen. Desondanks klonk deze monitor erg goed, vooral met KT88's WK versterker, die anders als ons eigen WK team, wel een wereldkampioen is! Echter vond ik het hoog i.c.m deze amp wat terughoudend. Dat is ook de rede dat ik nu goed steeds niet weet of ik nu voor de HDS tweeter of toch de Seas H1212 zou moeten gaan. Nog maar ff over nadenken ;)

De multikanaals setup was ook erg interessant. Wat ik vooral goed vond was hoe de 21" subs met de kleine speakertjes integreerden. Het was totaal geen probleem en gaf een mooi homogeen geheel. Mijn Tubular Bells SACD (waarvan ik de SACD track nog nooit had gehoord) was een echte quadrofonische remaster van '75. Dat klonk best wel bizar. Echter prefereer ik net als velen toch een stereo setup.

Ook was het leuk om de verschillen tussen de vele CD-spelers en amps te horen! Dat gaf soms erg verassende combinaties.

Wat ik uiteindelijk jammer vond is dat ik geen LP setup heb kunnen bewonderen. Dat bewaren we dan maar voor de volgende keer.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 09 okt 2006, 11:34

voodooless schreef:
Ook de A4 monitor klonk erg lekker, met vooral veel bass voor zo'n klein kastje. Dat was ook het geval bij zijn grotere en dynamischere broertje van zelfde hand. Deze laatste mist echter de tonale uitgewogenheid van de A4

... en dat is te verklaren.

Bij mij thuis klinkt de Kwadrant eigenlijk nog wat fijner en detailrijker als de A4. Dat komt doordat de spreekspoel van de middentoner van de kwadrant de helft korter is als die van de A4 en daardoor dus ook aanzienlijk lichter.

Tijdens de sessie kwam dat niet naar voren, vooral door de 2 verschillende ruimtes.
Tevens mag je niet vergeten dat zo'n floorstander enkele honderden cm² meer membraan oppervlak heeft en niet zelden een octaaf lager gaat. Door die toename van de frequentieband in het laag maak je het geheel natuurlijk niet dunner!
Een monitor zal daardoor meestal eerder geneigt zijn om meer detail weer te geven en minder problemen te hebben met ruimteakoestiek.
Als de kamerakoestiek echter in orde is, dan sta je versteld hoe mooi en fijn een grote speaker kan weergeven.

Groeten,
Ed.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 09 okt 2006, 11:39

Ed,

Ik denk dat je nog wel wat winst kunt behalen met de diepte, ruimtelijkheid en plaatsing van de Kwadrant en daarnaast ook kwa doortekening in 't laag. De oplossing daarvoor is simpel: voorzie ze van Soundcare spikes rondom, dus vier stuks per luidspreker, hieronder een indruk hoe ik dit aangepakt heb.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 09 okt 2006, 11:40

@asterduc:

Nee, volgens mij was het toch wat anders... Stemmen klonken wat nasaal in mijn ogen (oren ;) ). Alsof ze verkouden waren. Ik kan me niet voorstellen dat dat de schuld van de ruimte is, want de andere twee speakers hadden daar geen last van. Ook de A4's hadden daar totaal geen last van. Waar het vandaan komt weet ik niet, maar het kan vast wel gefixed worden als dat nodig is bij jou thuis.

Wat me aan de A4 ook zo verbaasde was de totale afwezigheid van een complex filter: het was gewoon doodsimpel en doeltreffend :)

--
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

dekkersj

Berichtdoor dekkersj » ma 09 okt 2006, 12:59

Beste,

Allereerst gaat mijn dank uit naar de organisatie en naar het enthousiasme van de forummers. Ik vond de sfeer erg goed en vooral vriendelijk. De DIY community heeft wel wat.

Ten tweede wil ik benadrukken dat ik geen slechte sets gehoord heb, daar kan ik kort over zijn. Wel heeft de dag zeker een hoogtepunt en een dieptepunt voor mij.

Ik ben heel slecht in namen en de benamingen van de zelf in elkaar gebouwde componenten, deels doe ik dat express om zo min mogelijk binding/biasing met de producten te hebben. Een andere reden is dat ik niet zo in elkaar zit. Foto's verduidelijken de zaak, maar ik heb op dit moment mijn camera niet bij me om de foto's te uploaden. Dat komt nog.

Welnu, daar gaat mijn interpretatie van de dag.

Ik vertrok om 9:15 van huis om 9:17 te arriveren in het gemeenschapshuis waar mening DIY fanatiekeling de kunsten ging vertonen. Het bleek erg veel te zijn en ik ben op een gegeven moment ook gestopt met aantekeningen te maken. Er ging gewoon niet meer in.

Enfin, om 10:15 ging in ruimte 1 de sessie van start. Wat er stond? Het enige dat ik meegekregen heb is een DAC van Sander en speakers met een Seas 22TAF/G tweeter in een 2weg van 15 liter. Het geluid was aangenaam en goed om mee te beginnen. Allereerst een track van Jamie Cullem en die liet weinig focus horen en een overdreven oh-klank in "Ordinary". Dit zal ongetwijfeld de productie zijn, want daarna zette KT88 een stuk op van James Horner (Soundtrack Glory) en die was al een stuk ruimtelijker. Maar ook achtergrondruis hoorbaar en dat is iets wat je vaak hoort bij goede tweeters. Tony zette een piano stuk op en wat me opviel was dat de ritmesectie de ambiance mooi weergaf. Piano in het midden als was het van een afstand opgenomen. Ook hier een drukkende klank die vergelijkbaar was bij met de "Oh"-klank bij Jamie Cullem. Waarschijnlijk een resonantie van de ruimte. Ten slotte een stukje vioolmuziek en dat was een haarscherpe productie: de viool stond daar en kietelde in je gehoorgang. Een moderne opname bleek het en dat verwondert me niets. Ook het "blazen" van de violist (of is het het strijken van de stok langs de snaren) was goed hoorbaar. Kortom, een geslaagde opening wat mij betreft.

Ruimte 2, een UcD en een CD80 op de ultime monitor (?). Dit was een slechte binnenkomer, er stond een schreeuwerige dame (Susan Terdeski) op die mij niet kon bekoren. Misschien stond het geheel gewoon te hard. Ook hier achtergrondruis hoorbaar en gek genoeg viel dat weg toen de cd speler de lade open en dicht doet. Of heb ik me dat ingebeeld? Daarna werd er echte herrie opgezet: Probain oid. Tegen het schelle aan en wellicht ook veel te hard afgespeeld. Wat me opviel was een prettige laagsectie (de dipolen) die niet opvielen of gemist werden. De ruimte benadrukte een gedeelte in het laag vermoed ik. Daarna keerde de rust terug (nadat de speakers iets waren uitgedraaid) met een jazzie vocaliste met piano en bas. Wat het precies was, weet ik niet meer. De aanslagen van de piano ietwat krakend maar daar is goed aan te wennen. Mooie plaatsing van de piano daarentegen en een schitterend mooie stem, die heel dichtbij is geplaatst door de masteringengineer. Ook de bekkens worden secuur weergegeven. Wat me overigens opviel bij alle soorten muziek die op deze set werden gespeeld, is dat de muziek constant qua plaats werd weergegeven. De stemmen of instrumenten werden onafhankelijk van elkaar neergezet en dat bleef ook zo en het ging alleen mis als het echt heel hard ging. Dat zou me later op dag nog een keer opvallen.

Dan ruimte 3. Daar stonden de Carats? Toen ik binnenkwam, stond Tool te draaien en het laag schitterde door afwezigheid. Dat lag ook aan de luisterplaats, want op de bank achterin was het een stuk beter. Daarna Carmina Burana en dat is dan wel weer met een nadrukkelijk hoog: je kunt een koor goed horen. En ook wat achtergondruis, maar daar ben ik wel aan gewend. Ook hier misschien wat betere filtering van de tweeter gewenst (naast een aantal dB's demping) want bij de paukenaanslagen leek het een beetje op vuurwerk. Het knetterde lichtjes. Het kan ook aan de opname liggen, want die kende ik niet. Toen kwam Dire Straits' Brothers in Arms waarvan ik wist dat daar een diep laag in zit. En ook een moeilijk laag en het voordeel van deze combinatie (ASR? op die Carats?) is dat daar niet veel van over blijft: probleem opgelost. De ASR? werd vervangen door de Pegasus en dat was andere koek: ineens veel meer laag en ook het hoog was aangenamer. Typisch een buizenversterker fenomeen, ware het niet dat het een hybride is. Toch wel weer verklaarbaar: geen overall tegenkoppeling en daarom relatief weinig demping van de woofers. Maar in deze setup was het zeker geen straf. Of de ASR van zichzelf ook iets meer middentonen laat horen, beschouw ik als een serieuze mogelijkheid. Maar ik ken die versterker verder niet, het blijft gissen. De Pegasus versterker bleef in de opstelling en KT88 had een Teac loopwerk meegenomen en die werd aan een test onderworpen met een cd speler waarvan de top doorzichtig is. Geen idee hoe dat ding heet. Ook daar een verschil te horen, maar de meningen waren nogal verdeeld. Ikzelf vond de Teac een betere benadering van hetgeen ik thuis van die Brothers in Arms hoor, maar dat zegt op zich niets.

Toen de middagsessie. En die begon voor mij met de WK versterker van KT88. Machtig om die KT88 in PP te zien gloeien. Dat roept bij mij altijd goede herinneringen op. Ook het feit dat de TL verlichting uitgezet moest worden om brom te voorkomen, verhoogde die sfeer alleen maar. De opening was ter nagedachtenis aan Fineermannetje: een stuk uit het Requiem van Faure. Ik vond dat een mooi initiatief. Het idee was om vinyl te beluisteren en er werd een vergelijk gedaan tussen de phono pre van KT88 met passieve RIAA (die nog niet helemaal ok bleek) en een solid state pre van Aleph?. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: die laatste is duidelijk beter. De breedte was vele malen breder en ook vond ik het hoog schoner. De phono pre van KT88 maakte van een krakend houtvuurtje een uitslaande brand zogezegd. Toch was de phono pre van KT88 erg prettig om naar te luisteren en als er geen vergelijk was geweest had je mij niet horen zeuren.

Toen was het tijd om te voederen en heel veel mensen trokken er op uit om de plaatselijke middenstand te spekken. Toen brak voor mij het hoogtepunt aan. Misschien niet qua performance, maar meer de value for your money. Ik weet niet eens meer wat het precies was, maar de speakers waren 1.22 m hoog MDF met de wisselfilters buiten de kast. Oke oke, een wat vet laag maar dat kan ook door de ruimte zijn. Maar wat een plaatje werd er neergezet. Het was een UcD die van beneden kwam en het speelde zeer strak. Er werd een cd van Chopin opgezet (met Olga Kern als pianiste, zie plaatje eerder deze draad) waarbij de Steinway van dichtbij op de plaat is gezet. Het klavier is daarbij opgedeeld in secties en ze hebben een plaatsje gekregen van de opnametechneut in het stereobeeld. Ik weet niet of iemand me heeft zien huilen achterin, maar het raakte me tot op het bot. Muziek is emotie!

Hier stopt mijn verhaal, ik heb mijn map dichtgeklapt en er kon niets meer bij. Je moet stoppen op het hoogtepunt en dat was voor mij bij de klanken van Chopin.

Het dieptepunt van de dag voor mij was de "logica" van Sony, die ik nog steeds niet doorgrond. Wat een heisa om die speler in multikanaals te krijgen...Alleen dit gegeven al is een slecht begin voor diegenen die multikanaals willen proberen. Dat ligt in zijn geheel niet aan de DIY forummers, maar meer aan een van de uitvinders van sacd...

Dit waren mijn indrukken van de dag en ik heb me prima vermaakt! Bedankt daarvoor.

Groet,
Jacco
Laatst gewijzigd door dekkersj op ma 09 okt 2006, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 09 okt 2006, 13:02

SSassen schreef:Ed,

Ik denk dat je nog wel wat winst kunt behalen met de diepte, ruimtelijkheid en plaatsing van de Kwadrant en daarnaast ook kwa doortekening in 't laag. De oplossing daarvoor is simpel: voorzie ze van Soundcare spikes rondom, dus vier stuks per luidspreker.

ja, dat is juist.

Mijn plan na de opstelling en eerste luisterminuten was om per kast 3 onderzetbordjes uit de keuken te gaan halen en die onder de kwadrant te plaatsen met een laagje transportvilt dat ik in de auto had liggen. Door tijdgebrek en vergetenheid heeft die tuning niet plaatsgevonden. :oops:

Thuis staan ze ook zonder spikes of dempers opgesteld, eigenlijk zou ik het wel eens moeten testen.

Bedankt voor de tip.
Groeten,
Ed.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 09 okt 2006, 13:11

voodooless schreef:@asterduc:

Nee, volgens mij was het toch wat anders... Stemmen klonken wat nasaal in mijn ogen (oren ;) ). Alsof ze verkouden waren. Ik kan me niet voorstellen dat dat de schuld van de ruimte is, want de andere twee speakers hadden daar geen last van. Ook de A4's hadden daar totaal geen last van. Waar het vandaan komt weet ik niet, maar het kan vast wel gefixed worden als dat nodig is bij jou thuis.

Wat me aan de A4 ook zo verbaasde was de totale afwezigheid van een complex filter: het was gewoon doodsimpel en doeltreffend :)

De A4 die je hebt beluisterd is eigenlijk een kopie van het mid/hoog gedeelte van de Kwadrant. Het enige verschil is de spreekspoel van de laag-mid unit. Het zijn beide 12/12 filters met dezelfde componenten voor de 7000 tweeter en slechts detailverschillen voor de laag/mid units. Dat de ene nasaal klinkt en de andere niet ga ik niet in de speaker zoeken. Ofwel klinken ze beide nasaal ofwel geen van beide. Het zal dan eerder in de aanstuurelectronica, software of ruimte zitten.

Groeten,
Ed.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 09 okt 2006, 13:23

Ed,

Jouw geintergreerde Audyn versterker vind ik wel voor een deel debet aan dit verhaal, ook ik vond m'n Silverado's (die ik immers goed ken) hierop een heel ander karakter hebben dan op m'n UcD. Zowieso ben ik niet zo wild van deze versterkers (of de uitvoering ervan), schroef d'r maar eens eentje open en schiet wat plaatjes ervan, dan zal ik wat commentaar geven over waar 't misgaat.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 09 okt 2006, 14:05

asterduc schreef:De A4 die je hebt beluisterd is eigenlijk een kopie van het mid/hoog gedeelte van de Kwadrant. Het enige verschil is de spreekspoel van de laag-mid unit. Het zijn beide 12/12 filters met dezelfde componenten voor de 7000 tweeter en slechts detailverschillen voor de laag/mid units. Dat de ene nasaal klinkt en de andere niet ga ik niet in de speaker zoeken. Ofwel klinken ze beide nasaal ofwel geen van beide. Het zal dan eerder in de aanstuurelectronica, software of ruimte zitten.

Toch klonk de eene wat nasaal, de andere niet. Ik denk niet dat dat de units zijn. Misschien toch de ruimte, of anders de kastvorm i.c.m het filter? Ik weet het niet :roll: Ik hoop dan dat ik de enige ben die het opviel ;) In ieder geval kon ik ook niks in je metingen terugvinden. Als je uiteindelijke kast af is zul je het filter sowieso moeten herzien lijkt me. Niks aan de hand dus.

--

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 09 okt 2006, 16:44

Christiaan, post jij ook nog wat fototjes 8) :roll: :?:

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 09 okt 2006, 16:55

b_force schreef:Christiaan, post jij ook nog wat fototjes 8) :roll: :?:

Ff lezen he ;) Ze komen eraan hoor. Maareh, weet niet of dat vanavond gaat lukken, want ik heb het ff twee dagen razend druk :( Moet de zooi nog ff sorteren en allemaar van RAW naar jpeg omzetten. Arg, komt wel goed hoor :)

--

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 09 okt 2006, 17:12

topic wordt zo lang, et wordt een beetje moeilijk ALLES te lezen :P

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 09 okt 2006, 17:26

voodooless schreef:
asterduc schreef:De A4 die je hebt beluisterd is eigenlijk een kopie van het mid/hoog gedeelte van de Kwadrant. Het enige verschil is de spreekspoel van de laag-mid unit. Het zijn beide 12/12 filters met dezelfde componenten voor de 7000 tweeter en slechts detailverschillen voor de laag/mid units. Dat de ene nasaal klinkt en de andere niet ga ik niet in de speaker zoeken. Ofwel klinken ze beide nasaal ofwel geen van beide. Het zal dan eerder in de aanstuurelectronica, software of ruimte zitten.

Toch klonk de eene wat nasaal, de andere niet. Ik denk niet dat dat de units zijn. Misschien toch de ruimte, of anders de kastvorm i.c.m het filter? Ik weet het niet :roll: Ik hoop dan dat ik de enige ben die het opviel ;) In ieder geval kon ik ook niks in je metingen terugvinden. Als je uiteindelijke kast af is zul je het filter sowieso moeten herzien lijkt me. Niks aan de hand dus.

Niks nasaal, alleen wat meer teruggetrokken midden tov de A4 monitor. Ed had toch verteld dat hij het midden wat terug had genomen om te anticiperen op de luisterruimte? Of was het anders Ed? Ook de Dayton had wat minder midden, maar dat ligt gewoon aan de vette bas in die ruimte met al zijn reflecties. Tonaal was dat dus een nadeel voor mijn set, die de bas heel droog weergeeft, ook in zo'n ruimte, maar dan in het midden weer te hard wordt relatief gezien. Kortom, gooi het gewoon op de akoestiek. Volgens mij zijn die Dayton/SEAS en Kwadrant klasseluidsprekers, ieder in zijn eigen prijssegment.

Nog een tip voor de Dayton/SEAS: die speakers verdienen een superstevige kast, probeer de kastklank die er nu nog een beetje in zat te verminderen. De kwaliteit van de units verdienen dit gewoon. Zou ik althans doen, niet te gauw nieuwe units kopen maar gewoon meer halen uit wat je nu al presteert met dat spul.

Ed hoef ik niets te zeggen, die is zelf al een verbetering gestart en dan wordt het vast nog veel mooier.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 09 okt 2006, 17:28

SSassen schreef:Ed,

Jouw geintergreerde Audyn versterker vind ik wel voor een deel debet aan dit verhaal, ook ik vond m'n Silverado's (die ik immers goed ken) hierop een heel ander karakter hebben dan op m'n UcD. Zowieso ben ik niet zo wild van deze versterkers (of de uitvoering ervan), schroef d'r maar eens eentje open en schiet wat plaatjes ervan, dan zal ik wat commentaar geven over waar 't misgaat.

De Audyn is inderdaad een verhaal apart.
Vooreerst geloofde ik er ook niet in, maar ondertussen beleef ik er al bijna 2 jaar ontzettend plezier aan. Zolang ik voor die prijs niets beter vind blijft ie.

De opbouw is zeer eenvoudig. Ik vergelijk het een beetje met een TVR. Daar is ook alles traditioneel en straight forward zonder fantasie, maar het is toch prettig genieten.
Van de Esound vond je oorspronkelijk ook dat het met die oude zooi niet kon funktioneren, maar ook die doet het niet zo slecht.

In vergelijk met de UcD van Jeroen vond ik de Audyn wel aardig klinken en ik vind het echt jammer dat we niet de test hebben kunnen doen met die mooi opgebouwde UcD400 van jou, want daar had ik hoge verwachtingen in gesteld.
Zelf heb ik hier een paar UcDjes 400AD liggen die een kennis kortelings gaat inbouwen. Dan kan ik zelf eens uitvoerig vergelijken.

Groeten,
Ed.

Terug naar “DIY Events door leden”