Luisterdag 7 october 2006 Breda II

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 08 okt 2006, 12:23

Allereerst m'n complimenten voor Jan (Wowly) die de moeite heeft genomen deze luisterdag op poten te zetten, zoiets vereist toch altijd een hoop geregel en kost ongetwijfeld heel veel (vrije) tijd.

Ik vond de luisterdag leuk en interessant, waarbij d'r veel afwisselende benaderingen van het fenomeen zelfbouw audio de revue passeerden. Van single-ended triode buizenversterkers tot klasse-D en van full-range vloerstaanders tot compacte boekenplank luidsprekers. Van projecten die nog nauwelijk 't experimenteer stadium voorbij waren tot kant-en-klare creaties die zo uit de showroom leken te zijn weggelopen.

Moeilijk vind ik 't wel om ergens echt een mening over te geven, akoestiek speelt in dit soort situaties altijd een erg grote rol, vooral wanneer er een luisterruimte is met veel harde wanden en zonder meubilair en andere aankleding. Daarnaast kan ik iets pas echt op waarde schatten als ik d'r langer na geluisterd heb met mijn muziek en liefst in een voor mij bekende omgeving. Niettemin heb ik veel nieuwe geslaagde zelfbouw projecten voorbij zien komen van Jeroen's Golden Ratio luidsprekers of Tony's Extremon's tot Peter Geerts z'n vloerstaanders met Dayton midwoofers. Een aantal luidsprekers kende ik al van vorige luisterdagen zoals bv. Jeroen z'n open-baffle of Ed z'n creaties.

Ook bleek maar weer hoe belangrijk het is om zorgvuldig je apparatuur te kiezen. M'n Silverado's (die ken ik tenslotte goed) klonken ronduit fel en scherp op de Audyn versterker van Ed (asterduc) en juist mellow en terughoudend op de WK versterker van Sander (KT88) terwijl ze juist met de UcD400 hun werkelijke karakter goed laten horen. Maar goed, jammer genoeg heb ik ze niet in die combinatie kunnen laten horen.

Tony z'n dipole subs waren zoals vanouds in staat om zonder enige moeite de laagte regionen er met gemak uit te persen alhoewel de ruimte waar ze in stonden niet echt een gemakkelijke was. Een hilarisch moment van de dag vond ik overigens 't feit dat we met zes man de Sony SACD-speler niet zover konden krijgen hybride SACD af te spelen, pas na het grondig bestuderen van de handleiding lukte dit. Lijkt mij een duidelijk minpunt voor de ontwerper van dit apparaat.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 08 okt 2006, 12:35

SSassen schreef:...... pas na het grondig bestuderen van de handleiding lukte dit.
:lol: RTFM weer eens.... wat hadden jullie vrouwen je uitgelachen :lol:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 08 okt 2006, 12:56

lol grappig iid, we fixen/modificeren/bouwen alles, maar om fftjes een handleiding te volgen, ho maar :P
(nu zijn het mestaal ook echt handleidingen van lik me vest :P,only Sony 8) )

Ik vond het zeker geslaagd, leerzaam en het heeft me ook op een paar ideen gebracht.
Over hoe ik verder wil, maar ook over afwerking van speakers ed.

Het meest verrassende vond ik toch wel de verschillende versterkers op de carat's. Dat was letterlijk alsof je naar een andere versterker zat te luisteren, erg bizar.
Ook de cd-speler "test" bij de mooie blues van BBKoning en zijn vriendjes was erg leuk en typisch om te horen.

En zoals velen vond ik de (gemodde) A4tjes zer zeer mooi.
Toen die voor het eerst werden aangesloten zat ik net fftjes in een boekwerk te bladeren voglens mij, ik had dus absoluut niet door dat er een boekenplank modelletje stond te spelen.
Het mist zeker wat laag dat wel, maar dat hebben sommige vloerstaanders ook.
Sowieso een speaker waar je dagen naar kan luisteren zonder er enigsinds maar moe van te worden, heerlijk (helaas een beetje te prijzig voor mij :( )

Om door te gaan op de boekenplankjes, ik ga me eingelijk bijna schamen waar ik mijn Adire Extremis 6.8 voor ga gebruiken, hij kan zoveel meer. Maarja geen ruimte voor een paar mooie andere speaker, dus helaas.

Het enige wat ik jammer vond, is dat ik zelf niet echt gelet heb op de verschillende versterkers (helemaal vergeten). Dus daar heb ik niet echt snel een oordeel over kunnen krijgen (behalve dus bij de carats).
Mijn kleine voor-oordeel voor buizen is dan ook flink terug gedraait :P

Al met al, ben ik weer lekker gemotiveerd en gaan we binnekort eens weer lekker zelf klussen :P

thanx all :D

(volgende keer ben ik er ZEKER weer bij :P )

daniel

Berichtdoor daniel » zo 08 okt 2006, 13:04

Henkjan schreef:
SSassen schreef:...... pas na het grondig bestuderen van de handleiding lukte dit.
:lol: RTFM weer eens.... wat hadden jullie vrouwen je uitgelachen :lol:

Toen de schepper vergat het laatste pootje aan het laatste chromosoom te zetten, heeft hij het voor ons mannen qua handleidingen lezen helaas helemaal verpest...

Satch schreef:Tenslotte wil ik (opnieuw) Wowly en de anderen bedanken voor een gezellige, leerzame dag. Mocht er volgend jaar een nieuwe DDIY-dag komen hou ik me aanbevolen!

de luisterdag gisteren was niet de DDIY dag! Eerder een erg mooie aanvulling erop!

Mijn complimenten voor iedereen die gisteren met izjn spullen aanwezig was. Geen uitgebreide review van mijn kant, maar ik kan niet zeggen dat ik ergens een slechte indruk van gekregen heb ( met uitzondering van de gebruikersvriendelijkheid van de SACD speler, die was dan ook duidelijk geen DIY :) ).
Als ik een topper moet nomen, is dat de 'analoge' set met KT's draaitafel, phonotrap en WK versterker, in combinatie met de A4's van Asterduc.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 08 okt 2006, 13:40

Met spanning keek ik uit om Jeroen's set te beluisteren in betere condities als eerder dit jaar in Zupfen.
Daar moesten we gelukkig niet te lang op wachten want Jeroen mocht gelijk van start. Dat dit geen normale 12-in-een-doos speaker is staat vanaf de eerste sekonde vast. Alles aan deze speaker is anders, de look, de soundstage, de frequentiebank, de akoestiek. Dat alleen al vind ik super!

Om bij het laag te beginnen, dat is voor mij het natuurgetrouwste wat ik al gehoord heb. Ik weet ondertussen zo ongeveer hoe een contrabas klinkt, en zoals die live klinkt zo klinkt ie ook op Jeroens dipool. Elke resonantie op het bovenblad, gewenst of ongewenst, hoor je. Elke filtering, compressie of kleuring blijft afwezig. Dat heb ik nog nooit op een klassieke speaker ervaren. Of iedereen hier graag naar luistert is een andere vraag, ik denk het niet, de doorsnee luisteraar is opgegroeid met muziek uit een box en heeft geen idee van hoe instrumenten echt klinken, zonder versterking bedoel ik dan. Daarom zal dat gemis aan druk of drive voor sommigen eerder een teleurstelling zijn. Tevens kan het soms ongewenst meeresoneren van sommige instrumenten een storend gevoel geven. Ikzelf luister analitisch en beleef plezier aan zulke details. Voor mij is dit dipoollaag echt supergaaf.

Het midden en hoog zijn clean, zeer clean, misschien te clean. Niet direct mijn ding, maar dat is echt persoonlijk. Wel kreeg ik een kick van de fijne details die uit de strijkers kwamen bij Elton John's Belfast. Ik heb die schijf al op 10tallen sets beluisterd, maar zoals die uit Jeroens speaker kwam, zo heb ik ze zelden gehoord. Hoe beschrijf je zoiets met woorden, Het klonk scherp, maar dan niet negatief bedoeld.

Wat mij teleurstelde en zelfs ergerde was de ruimtelijkheid. Die bleef voor mij gewoon afwezig. Ik leek constant naar een mono weergever te luisteren. Alle zangpartijen zaten steeds in de rechter weergever, je kon ze met de vinger aanwijzen. Om uit te sluiten dat het in de randapparatuur lag hebben we wat hardware uitgewisseld, maar het bleef fout.
De volgende speakerset had hetzelfde probleem. De ruimte was hier duidelijk de schuldige! Een andere opstelling in diezelfde ruimte heeft althans voor mijn Kwadrants dit euvel opgelost.

Ik kijk nu reeds uit naar de volgende sessie om dit systeem terug te beluisteren.

De UCD:
zelf heb ik alle ingredienten in huis om er een te bouwen, maar het is er nog niet van gekomen. Nieuwsgierig dus naar de verschillen tussen de UcD en mijn Audyn. Ik had een vooroordeel maar tegelijkertijd ook hoge verwachtingen.
De Ucd, daar wen je aan, en nog vrij snel ook. Het geheel moet wel in balans zijn denk ik, anders trekt het op niets.
Jeroens speaker klonk super met deze UcD en ook op mijn eigen Kwadrant was dat niet verkeerd. Enige manko was dat de UcD 180 van Jeroen aardige problemen had met de 2,4 Ohm lage impedantie van mijn Kwadrant. Dat gaf een platte bas. Mid en hoog waren anders. Meer open, analitischer en cleaner als de Audyn, maar ook minder warm. Jammer dat ik de UcD 400 van Sander niet kon gebruiken.

De kleine monitor van Tony was voor mij zeer overtuigend. Ik vond hem prettig klinken, lekker genuanceerd in het laag en toch diep afgestemd. Het hele frequentiegebied was mooi. Ik schrok werkelijk toen hij mij de prijs noemde. Dat is veel muziek voor weinig geld. Waar hij minder sterk in was werd duidelijk toen we overstapten naar de A4 Ring. Plots was es een aanzienlijk groter ruimtebeeld en vooral meer rust. Maar dat mag wel voor het prijsverschil!

De Reference Monitor van Jan, nu ja, ik heb nog nooit een slechtklinkende Ref Monitor gehoord, zo ook deze keer niet. Wel leuk was de staande golf in die kamer. Alles rond de 40 hz gaf een gezellige dreun zoals we dat ook van TL's kennen. Niet high-end, maar wel prettig vind ik.

De Carat was voor mij een minder leuke ervaring. Ik heb Eva Cassidy nog nooit zoveel SSen horen zingen.
Jaja, ik weet het, er zit een tweetertje in van 35 euro dus je mag niet teveel verwachten. Plaats er dan voor 100 euro extra een betere tweeters in en je hebt er 10 jaar lang ontzettend meer plezier van zonder dat vervelend sissende hoog. Ik heb zelf 30 jaar lang dezelfde fout gemaakt en kan niet hard genoeg benadrukken dat de prijs van een goede tweeter irrelevant is in een kwaliteitsweergever. Ik praat hier niet over exoten, maar er zijn genoeg tweeters die in de referenz klasse zitten en tussen de 100 en 200 euro kosten. Die tweeter is voor heel wat details verantwoordelijk, niet alleen voor het weergeven van een triangle. Zo zorgt hij er bijvoorbeeld voor dat een basdrum een goede attack heeft, dat een cello fijn klinkt, dat percussie daadwerkelijk percussie klinkt. Eveneens geeft die meer emoties en details aan stemmen, enz... .

De MTM van Peter had wel wat, maar ik vond het geheel nog niet in balans. Tevens was de ruimte wat groot voor deze speaker. Het ruimtebeeld was tevens zoek, maar net zoals bij Jeroen lag dit ongetwijfeld aan de ruimteakoestiek.

Zeer onder de indruk was ik van de K88 buizenrtrap die de A4 aanstuurde. Niet direct de versterker die ikzelf in huis zou halen, maar het was wel moeilijk om die sessie te beeindigen, Het klonk zo mooi.

Over je eigen apparatuur zeg je zelf niets, dus dat laat ik aan anderen over. Wat ik wel kwijt wil is dat de Kwadrant klonk zoals ie moet klinken, ik heb geen excuus als dat niet zo was. Wel was hij wat baslastig op de UcD en de Lua speler. De Audyn deed dit beter in combinatie met de Esound of de Marantz van Jeroen. Het midden was voor die ruimte ook een maatje te zwak. Dit omwille van de specifieke afstelling bij mij thuis.

Ik kijk uit naar een volgende sessie en hopelijk hebben we dan de definitieve Concave klaar die het zal moeten opnemen tegen Jeroen's set Mk3 en hopelijk ander fraaie sets.

Groeten,
Ed.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 08 okt 2006, 14:22

Ik heb dus weer wat gemist. De auto lekte olie, wat later versnellingsbakolie bleek te zijn :roll: . Gelukkig hebben jullie een mooie dag gemaakt en heb ik al een paar mooie verhalen gehoord. De foto's van Satch zijn ook mooi. Helaas kan ik ze niet downloaden via de link die hij gaf. Ik krijg steeds de volgende mededeling:

Download-session invalid. Please click here.

Possible reasons:

Download-session expired. Direct-links last a few minutes for free users and a few days for premium-users.
You requested this download-session from a different IP than yours. If you use AOL, try a different browser.
If nothing helps, getting a premium-account will override the IP-check, which means it will solve this problem.

Weet iemand wat ik zou kunnen doen behalve Premium lid te worden (waartoe ze je welhaast dwingen :? )

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 08 okt 2006, 14:29

ik ben sowieso wel benieuwd naar alle foto's, dus graag links :P

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 08 okt 2006, 14:32

Martijn M schreef:Weet iemand wat ik zou kunnen doen behalve Premium lid te worden (waartoe ze je welhaast dwingen :? )
andere browser??? ik kan met Opera gewoon opslaan als doen hoor... en die zip file moet ik 90 seconden wachten om naar een banner van "Pretty Girls in Alblasserdam!" te kijken, code intikken en dan komt-ie gewoon met 280kB/s

satch

Berichtdoor satch » zo 08 okt 2006, 14:45

daniel schreef:de luisterdag gisteren was niet de DDIY dag! Eerder een erg mooie aanvulling erop!

Mijn fout, sorry. Als DDIY 2007 net zo gezellig wordt als gisteren ben ik daar ook bij. Als het mag natuurlijk......

Henkjan schreef:andere browser??? ik kan met Opera gewoon opslaan als doen hoor... en die zip file moet ik 90 seconden wachten om naar een banner van "Pretty Girls in Alblasserdam!" te kijken, code intikken en dan komt-ie gewoon met 280kB/s

Zo hoort het ook. Sorry voor het wachten en de pretty girls, maar dit is één van de stabielere gratis filesharers die ik ken. Dus wat er mis gaat bij Martijn???

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » zo 08 okt 2006, 15:04

Martijn.. wacht je niet te lang .. dan krijg je namelijk die melding.. JE moet binnen een aantal seconden na het wachten die code invoeren.

Caratje

Berichtdoor Caratje » zo 08 okt 2006, 16:16

Hoi Jongens,

Hier ben ik weer. Ook wil geen beste set uitroepen, maar toch wel drie dingen noemen in willekeurige volgorde die mij opvielen en daar eventueel wat over uitwijken.

De reference monitors van wowly vond ik alle muziek soorten erg compleet klinken en was daarmee voor mij wellicht de meest aangename speaker (al zou ik hem zelf dan als slanker ogende zuil hebben gemaakt). Ik miste weinig laag en deze doorstond de pijnbank van het schel schreeuwende koor (er waren mensen die aan hun oma werden herinnerd) stukken beter dan mijn Carats.

De echt kleine monitors van Tony (die leger-groene) gaven een heel open beeld, waarvan ik niets anders kan zeggen dan dat ik die wel aan mijn ouders zou kunnen verslijten. Klein & fijn, in mijn ogen erg knap vakwerk!

Dan het grotere geweld, dat kwam in mijn ogen toch wel net voor het afzwaaien van de dag, of kwam het puur door de Belgische bonbons? De eigenaar probeerde te verkopen dat er nog geen vervorming plaats vond, daar heb ik toch wel een beetje mijn twijfels over, maar het zou natuurlijk ook gewoon in mijn hoofd plaats hebben kunnen vinden. Zonder gekheid, indrukwekkend dat het op zo'n volume nog zo goed klonk en met de ideeen voor de uiteindelijke vormgeving was ook niet veel mis.

Om de discussie maar een beetje op te laden, zal ik even spelen alsof ik mijn Carats moet verdedigen.

jeroen_d schreef:De andere sets: eigenlijk gewoon teveel om op te noemen. Zonder uitzondering uitstekend klinkend. De Carat is wellicht wat outdated, maar ik heb begrepen dat die met de juiste match (de Pegasus buizen/mosfet hybride) ook erg prettig klonk terwijl de refs van Wowly het op die versterker helemaal niet deden.

Outdated heeft een erg nare bijsmaak, terwijl bijvoorbeeld veel oude huizen van een kwaliteit zijn die tegenwoordig nauwelijks wordt geevenaard. Ja, het koor dat veel te hard stond voor mij, klonk als geen meter op de Carats (maar gold dat niet voor meer speakers?).

b_force schreef:Het meest verrassende vond ik toch wel de verschillende versterkers op de carat's. Dat was letterlijk alsof je naar een andere versterker zat te luisteren, erg bizar.

- Wel grappig dat de eerste groep niet eens gehoord heeft dat de hoog aangestuurde woofer van de rechter zuil geheel niet aangesloten was?!?!?!
- En zo'n verhaal dat een betere versterker meer uit een speaker haalt, werd door wowly juist bij zijn eigen toppie speakers aangehaald alsof het met de speakers dus wel goed zit. Maar wie kan meer vertellen over dit experiment, ik ken er de details niet van? Was het in de eerste, tweede of derde groep?

Maar goed, het gaat dus om de gehele mix en ik ben inderdaad van mening dat na langdurig luisteren danwel op een hoog volume spelen de Carats in zijn standaard uitvoering bij sommige soorten muziek wat te schel is. Daarvoor ben ik reeds van plan geweest een zwaardere weerstand op het filter te plaatsen, maar de nood was daarvoor dus nog niet hoog genoeg geweest.

asterduc schreef:De Carat was voor mij een minder leuke ervaring. Ik heb Eva Cassidy nog nooit zoveel SSen horen zingen.
Jaja, ik weet het, er zit een tweetertje in van 35 euro dus je mag niet teveel verwachten. Plaats er dan voor 100 euro extra een betere tweeters in en je hebt er 10 jaar lang ontzettend meer plezier van zonder dat vervelend sissende hoog. Ik heb zelf 30 jaar lang dezelfde fout gemaakt en kan niet hard genoeg benadrukken dat de prijs van een goede tweeter irrelevant is in een kwaliteitsweergever. Ik praat hier niet over exoten, maar er zijn genoeg tweeters die in de referenz klasse zitten en tussen de 100 en 200 euro kosten. Die tweeter is voor heel wat details verantwoordelijk, niet alleen voor het weergeven van een triangle. Zo zorgt hij er bijvoorbeeld voor dat een basdrum een goede attack heeft, dat een cello fijn klinkt, dat percussie daadwerkelijk percussie klinkt. Eveneens geeft die meer emoties en details aan stemmen, enz... .

Ook hier hoor ik een negatieve ondertoon, maar ook een aanpak die totaal niet bij mij past. Voor deze speakers had ik een Sony setje met van die mini speakers en zo'n mini subwoofertje erbij. Heerlijk voor op mijn studentenkamer. Oh, mijn televisie is onder tussen ook al een paar jaartjes oud, dus films kijk ik jammer genoeg vaak nog met mono geluid, dus die is eerst aan vervanging toe.
Wat wil ik hiermee zeggen? Een hobby is voor mij iets wat met stapjes vooruit moet en niet met grof geld platgeslagen moet worden. Zeg maar genieten van de wandeling en niet alleen maar van het doel (bijvoorbeeld koffie met gebak danwel biertje met bitterballen).

Kortom, toen ik zoveel jaar geleden bij Speakers en Co mijn Carats kocht, klonken deze als een van de beste in mijn categorie en het zou me niets verbazen als dat nog steeds zo het geval is (toen waren ze namelijk ook al oud). Daniel weet je nog hoe jij verliefd was op dat andere zuiltje dat ongeveer twee keer zo duur was? Ja, daar hoorde we allebei toch wel een minimaal verschil, als we een of twee specifieken fragmenten keer na keer afspeelden...
Die ruimte met veel en/of grote units was niet aan mij besteed en zal het ook niet snel (of zelfs nooit) zijn. Bij de monitors miste ik gewoon teveel laag.
Hmm, als ik nu aan die monitors van Wowly denk en het waar is dat die zover ik begrijp ook gewoon een standaard-pakket zijn en wellicht toen ook al beschikbaar waren (zijn die dan ook outdated?!?!?!) , moet ik mezelf er misschien op betrappen dat het oog ook mijn oren heeft beinvloed. Dwz ik vind voor fronts een zuil toch completer ogen/klinken dan monitors, dus ook deze jongen wil toch een beetje spierballen laten zien aan zijn vriendjes. Maar van die reference monitors kun je natuurlijk ook een mooi slank zuiltje maken (een andere bezoeker was dat zelfs van plan). Ter informatie: Carat (zonder MDF) kost vandaag ~ 265 Euro per stuk, Reference (ook zonder MDF) ~425.
Maar dan nu de clue van het verhaal. Ik vind het fantasties dat het nog beter kan en juist door er meer van mijzelf (dwz mijn omgeving = jullie advies) in te stoppen, dat is toch een beetje wat DIY hobby voor mij is.

Daarom eerst een zwaardere weerstand, dan wellicht wat onderdelen van het filter upgraden. Maar ze zullen ook nog afgewerkt moeten worden, kleurtje: huidige idee is metalic bordeau rood, spikes en/of natuursteentje eronder en zo'n netje ervoor dat er natuurlijk ook vanaf moet kunnen. Oh, onder tussen moet er ook nog aan mijn voor-/versterker (de multi-kanaals van gisteren) gewerkt worden en mijn mini-pc met MP3's en internet-radio. En als ik mijn hobby dan nog niet moe ben, dan wil ik denk eerder een nieuwe kast maken voor mijn Carats, voordat ik er veel duurdere tweeters in plaats.

Maar goed, als iemand zulke goeie/dure tweeters heeft liggen, dan wil ik het natuurlijk ook best een keer proberen in mijn Carats en misschien ben ik dan juist wel heel snel overgehaald. We zullen zien!!!

Beetje duidelijk wat ik wou zeggen? Heerlijk zo'n hobby, toch?

Even concreet, Tony, welke onderdelen van het filter adviseer jij als eerste naar te kijken? (om te vergelijken met die zwaardere weerstand)

Groetjes en hopelijk snel tot een volgende keer
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 08 okt 2006, 17:30

Caratje schreef:Dan het grotere geweld, dat kwam in mijn ogen toch wel net voor het afzwaaien van de dag, of kwam het puur door de Belgische bonbons? De eigenaar probeerde te verkopen dat er nog geen vervorming plaats vond, daar heb ik toch wel een beetje mijn twijfels over

daar heb je wel gelijk in. Bij die volumes stijgt de vervorming snel. Het stond wel een db of 3 te hoog. Bij money for nothing weet je waar je begint maar niet waar je uit komt. De dynamiek stijgt werkelijk enorm tijdens die drum intro en midden in die climax het geluid zachter zetten vind ik flauw. Sorry voor de overlast.

Caratje schreef:
asterduc schreef:De Carat was voor mij een minder leuke ervaring. Ik heb Eva Cassidy nog nooit zoveel SSen horen zingen.
Jaja, ik weet het, er zit een tweetertje in van 35 euro dus je mag niet teveel verwachten. Plaats er dan voor 100 euro extra een betere tweeters in en je hebt er 10 jaar lang ontzettend meer plezier van zonder dat vervelend sissende hoog. Ik heb zelf 30 jaar lang dezelfde fout gemaakt ...

Ook hier hoor ik een negatieve ondertoon, maar ook een aanpak die totaal niet bij mij past. ... Wat wil ik hiermee zeggen? Een hobby is voor mij iets wat met stapjes vooruit moet en niet met grof geld platgeslagen moet worden.

Kortom, toen ik zoveel jaar geleden bij Speakers en Co mijn Carats kocht, klonken deze als een van de beste in mijn categorie en het zou me niets verbazen als dat nog steeds zo het geval is

Ter informatie: Carat (zonder MDF) kost vandaag ~ 265 Euro per stuk,
Ik vind het fantasties dat het nog beter kan en juist door er meer van mijzelf (dwz mijn omgeving = jullie advies) in te stoppen, dat is toch een beetje wat DIY hobby voor mij is.
...
Maar goed, als iemand zulke goeie/dure tweeters heeft liggen, dan wil ik het natuurlijk ook best een keer proberen in mijn Carats en misschien ben ik dan juist wel heel snel overgehaald. We zullen zien!!!

je hebt volledig gelijk en het spijt me als ik wat aggresief was in mijn uitspraak. Maar het frustreert mij steeds als ik bedenk dat je ergens veel tijd in steekt en door een klein detail of foute besparing eigenlijk een minder resultaat behaalt. Temeer omdat ik die denkwijze zelf ooit heb gevolgd.
Voor een 2-weg systeem mag voor mij de tweeter minstens de helft van het totale componentensom kosten.
Ik ben er zeker van dat deze mening niet door iedereen wordt gedeeld. Misschien is dit een onderwerp voor een nieuw topic.

By the way, zijn jouw laag/mid units niet dezelfde als in de Ariel worden gebruikt? daar worden ze aan een dure Scan Speak gekoppeld.
Als je bij mij in de buurt woonde kon je hier wel een andere Vifa unit uit mijn gebruikte stock uit komen kiezen om te experimenteren. Misschien dat Sander, Tony of een ander lid je zulk een voorstel doet.

Groeten en succes bij je experimenten.
Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 08 okt 2006, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Caratje

Berichtdoor Caratje » zo 08 okt 2006, 18:09

asterduc schreef:
Caratje schreef:Dan het grotere geweld, dat kwam in mijn ogen toch wel net voor het afzwaaien van de dag, of kwam het puur door de Belgische bonbons? De eigenaar probeerde te verkopen dat er nog geen vervorming plaats vond, daar heb ik toch wel een beetje mijn twijfels over

daar heb je wel gelijk in. Bij die volumes stijgt de vervorming snel. Het stond wel een db of 3 te hoog. Bij money for nothing weet je waar je begint maar niet waar je uit komt. De dynamiek stijgt werkelijk enorm tijdens die drum intro en midden in die climax het geluid zachter zetten vind ik flauw. Sorry voor de overlast.

Ik schat dat je een knipoogje bent vergeten, want je hoeft echt geen sorry te zeggen als je in je enthousiasme af en toe wat overdrijft, wie doet dat niet? :wink: En voor mij was het zeker geen overlast, bovendien was ik anders gewoon uit mezelf weg gelopen. Wel vond ik trouwens dat deze mooie set speakers op een hoger volumes meer indruk op mij maakte dan op meer gangbare volumes. Hoe zou dat komen? Alsof kleinere speakers op een lager volume makkelijker loskomen (geldt voor mij ook voor die van Jeroen, al heb ik die niet horen blazen zoals die van jou).

asterduc schreef:je hebt volledig gelijk en het spijt me als ik wat aggresief was in mijn uitspraak. Maar het frustreert mij steeds als ik bedenk dat je ergens veel tijd in steekt en door een klein detail of foute besparing eigenlijk een minder resultaat behaald. Temeer omdat ik die denkwijze zelf ooit heb gevolgd.

He kerel, geen onnodig spijt betonen, da's echt niet nodig:
Caratje schreef:Om de discussie maar een beetje op te laden, zal ik even spelen alsof ik mijn Carats moet verdedigen.

Maar wel een goeie discussie:

asterduc schreef:Voor een 2-weg systeem mag voor mij de tweeter minstens de helft van het totale componentensom kosten.
Ik ben er zeker van dat deze mening niet door iedereen wordt gedeeld. Misschien is dit een onderwerp voor een nieuw topic.

Zoals je tussen mijn regels door wellicht wel hebt kunnen lezen, was toen de prijs van twee Carats voor mij inderdaad geen peulenschil. Dwz ik had best 50-100 Euro meer geinvesteerd als ik het verschil duidelijk had gehoord, maar ik was zeer tevreden met wat ik hoorde en toen zei zo'n medewerker net voor het afrekenen nog even van: "Je kunt er ook een duurdere tweeter in gooien"?!?!?! En onder tussen heb ik er vijf (surrounds)... Maar goed, ik sta nu drie jaar later zonder haast toch ook wel open voor het experiment en dan denk ik toch voornamelijk aan een combinatie van weerstandje en filtertje, maar een tweeter als extra referentie zou dan natuurlijk nog mooier zijn.

asterduc schreef:By the way, zijn jouw laag/mid units niet dezelfde als in de Ariel worden gebruikt? daar worden ze aan een dure Scan Speak gekoppeld.
Als je bij mij in de buurt woonde kon je hier wel een andere Vifa unit uit mijn gebruikte stock uit komen kiezen om te experimenteren. Misschien dat Sander, Tony of een ander lid je zulk een voorstel doet.

Groeten en succes bij je experimenten.
Ed.

Tering, dat is een mooi aanbod. 10 Euro voor een filter component valt te overzien, maar twee tweeters zelf aanschaffen om even te proberen gaat me nu toch nog net iets te ver (met name omdat er nog zoveel andere dingen te doen zijn). Discussieren over echte experimenten is echter toch het beste, niet dan?. Hmm, misschien moeten we er dan een mini-luisterdag van maken :wink: Ik kijk wel even waar het naar toe gaat (ik woon trouwens in Eindhoven ipv Korea...).
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

KT88

Berichtdoor KT88 » zo 08 okt 2006, 18:14

Zo, eindelijk een beetje bijgekomen, deze dag heeft enorm veel energie van mij gevergd.
Maar het was het waard!
Wowly, Jeroen en alle anderen: enorm bedankt voor de organisatie en inzet, ik realiseer me dat ik me niet echt goed van mijn "taak" heb gekweten, maar gelukkig waren Sander Sassen, Tony, Jeroen en anderen er om de techniek aan te vullen.

In willekeurige volgorde mijn indrukken, omdat ik me met name in het begin nogal chaotisch voelde:
Ruimte beneden: de Carats op de emitter konden me niet echt bekoren.
Het aansluiten van mijn hybride (Pegasus) verbeterde een hoop naar mijn smaak.
Misschien dat een triode push pull versterker het juiste karakter van deze speaker nog iets beter naar boven kan halen?
Later hoorde ik de Emitter op Wowly's refmons en vond die versterker toen een stuk beter klinken.
Dat mijn kleine TEACje nog heel goed mee kon komen, viel me 100% mee, eigenlijk. :lol:

Verder was ik voornamelijk boven actief, om me dan eerst maar even te richten tot de wat mij betreft top-ontwerper Asterduc: Hulde, respect en de bescheiden vraag of u niet toevallig Neil Patel onder een schuilnaam bent..... :mrgreen:
Wat een monsters die Kwadrants zeg!
Het plaatje dat ik draaide: The Grassy Knoll, erg vies opgenomen gruizige punkfunk, vroeg blijkbaar net iets teveel van de versterker ;-)
Uw A-4 speakers samen met mijn WK versterker bleken een voor mij erg mooie combi te zijn, waar ik mee zou kunnen leven (en u moet weten dat ik een dipool-mens ben!)

Nog een kleine aanvulling: ter nagedachtenis aan Fineermannetje (Dennis) heb ik het "Kyrie" uit het Requiem van Faure gedraaid als eerste nummer in "mijn" stint, er waren nog niet veel mensen binnen maar het raakte me wel even heel diep.

Dan Jeroen zijn dipool-bassen: zelden heb ik natuurlijker "laag" gehoord, behalve dan van mijn Magnepans en diverse Quad-electrostaten.
Kortom: het dipool-principe is in mijn ogen nog weer eens bevestigd!
Zeer fraai, Jeroen, het randje in het hoog zal vermoedelijk uit de electronica zijn voortgekomen, ik zou graag die gehele combi eens horen met bijv. een UcD op de dipool bas en een goeie triodeversterker op mid/hoog.

De kleine ruimte boven: de A4-tjes heb ik het al over gehad, verder vielen de Silverado's me op door de fraaie plaatsing.
Dan nog een woord van waardering (verwondering is nog beter op zijn plaats) voor de phonostage van Porcino, de Pass Labs Ono.
Ik vrees dat ik nog heel wat werk moet verzetten aan mijn RIAA trapje om die zover te krijgen. Magnifico Porcino!

De zwakste schakel in de keten was m.i. mijn voorversterker, die gaat dan ook zeker op de schop.

Frappant vond ik het verschil op Jeroen zijn mini-monitors (sorry, al die namen), na de SE 807 en Sander's versterker bleek de WK hier wat meer leven in te brengen ;-)
Misschien ook mede dankzij het feit dat mijn DAC toen direct de WK uitstuurde, zonder de voortrap ertussen.

Over die WK nog het volgende: de schakeling zoals ik die voor ogen had, kreeg ik niet op tijd goed werkend, daar hoop ik bij de eerstvolgende luisterdag wel klaar mee te zijn ;-)

Helaas heb ik niet alles kunnen beluisteren, de volgende maal zal ik me dan ook concentreren op 1 systeem van mijzelf, zodat ik wat meer gelegenheid heb om te luisteren naar de andere systemen.

Rest me nog allen te bedanken voor de hulp met het sjouwen en ombouwen, en graag tot een volgende keer!
Laatst gewijzigd door KT88 op zo 08 okt 2006, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 08 okt 2006, 18:37

Caratje schreef:

asterduc schreef:By the way, zijn jouw laag/mid units niet dezelfde als in de Ariel worden gebruikt? daar worden ze aan een dure Scan Speak gekoppeld.
Als je bij mij in de buurt woonde kon je hier wel een andere Vifa unit uit mijn gebruikte stock uit komen kiezen om te experimenteren.

Tering, dat is een mooi aanbod. 10 Euro voor een filter component valt te overzien, maar twee tweeters zelf aanschaffen om even te proberen gaat me nu toch nog net iets te ver (met name omdat er nog zoveel andere dingen te doen zijn).
Ik woon trouwens in Eindhoven ipv Korea....

Dat valt nog best mee, slechts 30 minuten van mij vandaan.
Als je in de buurt bent mag je gerust wat uitzoeken om te testen.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 08 okt 2006, 18:39

Hoi Caratje,

Het komt idd misschien allemaal wat vervelend binnen. En zeker als je zelf zo tevreden bent is dat niet zo leuk. Ik heb geloof ik ook al aangegeven dat ik óók met zulke speakers ben begonnen. Ik heb hier ONTZETTEND veel plezier van gehad. Ik hoop dat jij dat ook hebt eigenlijk.

De reden dat ik mijn oudere axtons weg deed (alhoewel, mijn zwager moet ze eerst aan mij aanbieden voordat ie ze gaat verkopen...) is dat ik met de UcD's veel meer verwachtte dan dat de axtons aankonden....Hierover heb ik nog eens een draadje gestart op het HTForum destijds.

Ik ben toen gaan luisteren, maar vond de refmon er echt uitspringen. Probleem was dat ie boven mij budget ging. Ik heb dit opgelost door 2e hands tweeters te kopen en de woofers bij Benny Glass in antwerpen te kopen. Dat scheelde destijds best veel vergeleken met nederland. Mijn filterspulletjes komen allemaal uit speakerland. Ik heb zo redelijk kunnen besparen. Ik moest wel in de lagere regionen inleveren, maar heb daarvoor een echte alleskunner in huis gehaald, die in de meeste situaties heel erg mooi en betrokken klinkt.

Als ik nu nog eens een speaker zou moeten kiezen zou ik óók niet voor de carat kiezen. Simpelweg omdat ik me waarschijnlijk voortdurend zou gaan ergeren aan de tweet. Dat betekent echter niet dat je er geen lol meer aan kunt beleven, maar ikzelf ben zegmaar ontwikkeld. ik weet zeker dat jij er ook niet aan ontkomt, en over een paar jaar een andere tweet hebt. Helaas idd de tweeter het belangrijkste voor de wat meer audiofiele eigenschappen.

Ik heb gisteren al een paar optie's gehoord die anderen jouw aangaven. Ik zou zeggen, open een topic en ga aan de slag. De frontplaat van jou tweet is niet te groot dus je zou er zo een andere in kunnen zetten, hoef je nauwelijks wat te doen aan je behuizing ook nog! Audiofiele tweeters hoeven echt niet duur te zijn!

Die midwoofers zitten in duizenden goede speakers over de gehele wereld, daar kun je nog wel even mee vooruit.

Ik ben benieuwd!!

Wowly

robbiedobbie

Berichtdoor robbiedobbie » zo 08 okt 2006, 19:21

dag mannen,

Gisteren na afloop van de gezellige dag als een speer richting Waalwijk gereden waar ik werd opgewacht door mijn vriendin in hotel Queens. Daarna lekker getafelt en een heerlijke nachtrust genoten. Vanmorgen richting Tilburg Thermen voor een massage (zonder happy ending helaas) en een relaxt dagje in de sauna.

Nu weer op mijn gemak thuis en tijd voor een terugblik op een leuke dag gisteren...

Allereerst uiteraard een grote Dank U aan de organisatie. Was allemaal prima geregeld en ook een goeie lokatie voor een evenement als dit. Ik vond het overigens niet te druk tijdens de dag.

Prachtig om te zien hoe iedereen zo met de hobby bezig is. Als side-kick van Asterduc ben ik alleen bezig met de vormgeving van de Concave, dus ik kan weinig deelnemen aan de techno-talk van de verschillende techneuten. Maar goed, het gaat toch om het luisteren nietwaar?

En dat er mooie dingen gemaakt wordt kan ik alleen maar beamen. Zelf was ik erg onder dag indruk van de speakers van Wowly. Maar ook de Buizenversterker in combi met de A4's vond ik erg goed te pruimen. Jammer dat ik de openbaffle subs van Tony niet meer gehoord heb, hopelijk komt dat een volgende keer.

Verder was het een leuke kennismaking met iedereen en bedankt voor het helpen van de nu-nog-kwadrant-maar-straks-concaves!

Robbiedobbie
Zelfbouw Audio Forum = Genieten van de Concaves

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 08 okt 2006, 19:27

robbiedobbie schreef:dag mannen,

Gisteren na afloop van de gezellige dag als een speer richting Waalwijk gereden waar ik werd opgewacht door mijn vriendin in hotel Queens. Daarna lekker getafelt en een heerlijke nachtrust genoten.

Ik wil ook jarig zijn, ik wil ook jarig zijn ...

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 08 okt 2006, 19:30

asterduc schreef:Ik wil ook jarig zijn, ik wil ook jarig zijn ...

Dat ben jij toch iedere dag een beetje?? Kijk maar in je schuur!!

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 08 okt 2006, 19:50

audiomanics schreef:
asterduc schreef:Ik wil ook jarig zijn, ik wil ook jarig zijn ...

Dat ben jij toch iedere dag een beetje?? Kijk maar in je schuur!!

Kees

ooh die, heb er vandaag de eerste 150 km mee gereden. :D

Sjaudio

Berichtdoor Sjaudio » zo 08 okt 2006, 20:16

Vond het toch wel jammer dat ik er niet bij kon zijn, het klinkt allemaal zo interessant! Wat ik wel fijn vind om te horen is dat de A4 van asterduc ( relatief dezelfde als mij ) door de meeste goed te noemen is. Mag wel laten weten dat de middag met me vriendin ook voor herhaling vatbaar was. Weekendje Amsterdam en omstreken op viering van een 2 jarige relatie. :D

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 08 okt 2006, 20:30

Die carats zijn prima om mee te beginnen.
Zelf ben ik begonnen met de Quint mk2, waar tegenwoordig weinig meer van over is.
Zo leer je het allemaal weg zegmaar, en opzich echt geen verkeerd systeem, de carat (ik vind het net fftjes te weinig bas hebben).

Ik zou zelf eens betere caps proberen en dan eventueel een ander weerstandje.
Anders heb je voor een kleine 30 euro al een paar hele leuke andere (betere ? ) tweeters.

Ach je moet altijd nar het budget kijken. En hoeveel iemand er voor over heeft, vind ik. En dan kijken of het een goed setje is.

KT88

Berichtdoor KT88 » zo 08 okt 2006, 21:07

Ik blijf ook van mening dat die Carats zo als ze nu zijn, zouden profiteren van een mooie (triode) buizenversterker.
De combi met de Hybrid bevestigde dat al een beetje, met de WK amp zou het denk ik helemaal geweldig zijn.

Ik vond die tweeters (en de speaker op zich) helemaal niet zo slecht, als je in het hoog daar 1.5 a 2 dB afhaalt ben je al een heel stuk verder denk ik.
Laatst gewijzigd door KT88 op zo 08 okt 2006, 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 08 okt 2006, 21:07

Caratje schreef:Outdated heeft een erg nare bijsmaak, terwijl bijvoorbeeld veel oude huizen van een kwaliteit zijn die tegenwoordig nauwelijks wordt geevenaard. Ja, het koor dat veel te hard stond voor mij, klonk als geen meter op de Carats (maar gold dat niet voor meer speakers?).

En ik schreef er nog expres 'wellicht' bij :cry: .

Wat je nog zou kunnen proberen, wat ik je gisteren ook suggereerde, is om het filter zo aan te passen dat de tweeter een dalende lijn krijgt naar het hoog toe. Ik zal eens wat voor je experimenteren, uitgaande van het originele seriefilter voor de Carat, omdat ik zelf jaaarenlang met de 17WP200 en de HT275/D2 heb gewerkt (en dus ook meetdata heb). Ben dus net zo begonnen als jij :wink: .

In deze monitor heb ik uiteindelijk de tweeter onder controle gekregen, waarbij hij nog steeds klinkt als een klok in een niet gemakkelijke ruimte bij mijn broer thuis.

@KT88: het randje in het hoog is hier thuis gewoon echt niet te horen. Pianomuziek klinkt levensecht zonder nare randjes. Dat neemt niet weg dat ik al een tijdje zit te denken aan precies wat jij suggereert: de UcD voor het laag en een buizenbak of klasse A voor de monitor. Ik heb het gevoel dat ik eindeloos door kan verbeteren in de bron en versterker met deze speakers en er telkens meer uit kan halen dan. Maar ik laat het nu wel even rusten, ga mijzelf de komende jaren eerst uitgebreid orienteren en ondertussen lekker genieten van muziek. Ben benieuwd hoe lang ik dat volhou zonder weer aan het knutselen te gaan :roll: .

KT88

Berichtdoor KT88 » zo 08 okt 2006, 21:16

Jeroen, jongen, jij bent gewoon toe aan een goeie buizenbak.

Geef het nu maar toe, je hebt gehoord wat er gebeurd is met die mini-monitors (of hoe heten ze ook alweer, golden ratio geloof ik?)

:mrgreen:

Ik kan je daarmee beslist helpen, als je wilt.
Laatst gewijzigd door KT88 op zo 08 okt 2006, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “DIY Events door leden”