DDIY 2007

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
blu_line

DDIY 2007

Berichtdoor blu_line » do 31 aug 2006, 13:36

Heren (en Dames),

Na enig, niet te lang overigens, nadenken, hebben Daniel,Ward en ik weer besloten om een DIY audio evenment te laten plaatsvinden.
We willen, net als andere jaren, rekening houden met jullie wensen en behoeftes. We zullen proberen een goede locatie te vinden met acceptabele luister ruimtes en natuurlijk beter te organiseren.

Middels dit draadje wil ik graag van jullie weten wat voor onderwerpen jullie graag gepresenteerd willen zien en of 1 van jullie bereid is dit voor zijn/haar rekening te nemen.

Dus.... brand maar los !

mvg

ST

FFF

Berichtdoor FFF » zo 08 okt 2006, 19:04

Helaas weinig reactie's hier.

Zelf kan ik geen kennis overdragen, simpelweg omdat veel forumleden veel meer kennis als ik hebben.

Natuurlijk zou ik graag aanwezig zijn, en wil zeker meehelpen aan de opzet en dingen waar ik wel mee zou kunnen helpen.

Dingen die mij interesseren:
- Theorie achter het kiezen van filter componenten.
- Luidspreker simulaties maken
- Eventueel uitleg practische electronica.

Verder vindt ik het zelf heel erg geslaagd als er discussie's worden gestart tussen de zelfbouwers, gisteren op de DIY luisterdag in breda vond ik dat erg mooi, mensen die kennis uitwisselen in de vorm van een discussie, natuurlijk verschillen meningen, maar de informatie die voorbijkomt is heel helder.

KT88

Berichtdoor KT88 » zo 08 okt 2006, 19:08

Ik zie dit topic nu pas.......

Ik zou best eens iets willen vertellen over de buisjes, alleen ben ik niet zo'n held in powerpoint e.d.
Dus als er een schoolbord, krijtjes en een wisser aanwezig zijn, wil ik wel een "seminar" hierover doen ;-)

Aansluitend op wat Jeroen hieronder schrijft: ik wil ook best een set demonstreren, maar dat wordt dan wel mijn volledig eigen systeem met CD/DAC, draaitafel, WK amp of Hybrid en twee Magnepans.
Laatst gewijzigd door KT88 op zo 08 okt 2006, 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 08 okt 2006, 19:35

Ik wil wel wat komen vertellen over klasse-D, digitale elektronica (DA convertors enzo.) of over het ontwerpen van audio schakelingen in 't algemeen etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 08 okt 2006, 20:41

Wat ik leuk zou vinden is een paar mooie sets in de luisterruimte die we in 2005 in Zutphen hadden. Daar kwamen de systemen die er stonden uitstekend tot hun recht, mijn eigen set klonk toen gewoon zoals het hoorde en ik gewend was. Zoiets is niet alleen leuk voor de bouwer, maar vooral ook voor mensen die willen beginnen aan zelfbouw en goed de verschillende type luidsprekers willen kunnen beoordelen. De opzet zal dan wel wat kleinschaliger moeten zijn, maar ik begreep gisteren van Daniel dat hij daar eigenlijk ook naar toe wilde. Voor mij als deelnemer maakt het niet meer uit, ik kom volgend jaar als bezoeker, maar ook dan wil ik graag lekker van de sets kunnen genieten zonder last te hebben van bagger-akoestiek van klaslokalen.

Simon-Thijs, Daniel en Ward, ik wens jullie veel sterkte met kiezen welke opzet je gaat doen, wat kleinschaliger zou heel leuk zijn maar dan zullen jullie helaas wel wat mensen moeten teleurstellen en een deelnemerslimiet instellen.

ovni

Berichtdoor ovni » zo 08 okt 2006, 20:54

Jeroen,

als je toch komt en niet hoeft te demonstreren, ik zou wel eens meer willen weten over actief filteren. Een ander onderwerp wat jouw wellicht ook wel aanspreekt, de ideale behuizing cq hoe benader je dat.

Ik kan me overigens ook voorstellen dat je ook wel eens een keer gezellig de hele dag wil rondneuzen en met iedereen wilt bijpraten en dus helemaal geen zin hebt in een presentatie.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 08 okt 2006, 20:56

ik weet het concept niet helemaal, maar mij lijkt het behoorlijk interessant en leerzaam :)

Caratje

Berichtdoor Caratje » ma 09 okt 2006, 11:03

Eergisteren in Breda kwamen door het uitwisselen van versterkers
regelmatig leuke discussies op gang, maar het zelfde had natuurlijk ook gekund met speakers. Daarvoor zouden per ruimte twee/drie speakers sets in paralel opstelling (dwz kwestie van minder dan een minutje om uit te wisselen) op dezelfde versterker/CD-combinatie met een gestandarizeerde muziek selectie (een mixed CD'tje 10x branden) ideaal zijn.

Het zelfde kun je natuurlijk doen met filter componenten in een en dezelfde speaker, of juist met zelfde woofer/tweeter/filter maar andere kast. Zo wil ik mijn Carats ook gaan tunen. En dat zou een mooi voorbeeld zijn van hoe ervaren hobbiesten verder gaan met aanwezige bouwstenen.

Verder kunnen beginners zelf best een aardige DIY front speaker uitzoeken, maar een sub daarbij zoeken blijft moeilijk (ik spreek uit eigen ervaring, dus misschien generaliseer ik iets te veel). Kortom, niet te extreme fronts, met daarbij enkele verschillende vergelijken, bijvoorbeeld TL/BR/Gesloten, en dan lekker vergelijken.

Succes!!!
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 09 okt 2006, 13:11

Ik heb mij vorig jaar niet zo gestoord aan de relatieve grootschaligheid. Het min of meer hebben van een 'eigen' ZBA-ruimte vond ik een grote pre!
Een beetje in lijn van wat Caratje zegt: het lijkt me handig als de organisatie van die schakelkastjes aanschaft, waarmee je met een druk op de knop heen en weer kunt schakelen tussen luidsprekers. Dit zou het geklooi tussendoor flink kunnen beperken.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 09 okt 2006, 19:12

ik sluit mij aan bij wat hierboven (voor sommigen hieronder) reeds is aangebracht.

De 2 zelfbouwaudio dagen die ik nu heb meegemaakt vond ik leuk, maar het was steeds uitpakken, opstellen, spelen, inpakken en weer weg.
Veel luisteren en communiceren was er voor mij niet bij.

Een mooie akoustische ruimte met verschillende systemen die gecontrolleerd worden omgeswitched en waar we allemaal kunnen naar luisteren en verschillen vergelijken / bespreken, dat zou ik persoonlijk heel gaaf vinden.

Ed.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 09 okt 2006, 23:45

yep, helemaal met Ed eens

zie overigens ook
viewtopic.php?t=1908

FFF

Berichtdoor FFF » di 10 okt 2006, 21:54

KT88 schreef:Ik zou best eens iets willen vertellen over de buisjes, alleen ben ik niet zo'n held in powerpoint e.d.
Dus als er een schoolbord, krijtjes en een wisser aanwezig zijn, wil ik wel een "seminar" hierover doen ;-)

Ik zou je best kunnen helpen aan een simpele powerpoint presentatie. als je aan kunt geven wat je er in wilt hebben. natuurlijk voldoet een schoolbord ook prima.

Aan de ene kant zou ik graag mijn thiel units willen laten horen in mijn avalon clone, aan de andere kant zijn mijn speakers echt loodzwaar en door het extreme gewicht lukt het vrijwel niet om de kasten te heel te houden bij transport. Erg jammer want bij de luisterdag van 7 okt in breda toonde meerdere mensen interesse, en ik denk dat ik wat vooroordelen weg zou kunnen nemen :lol:

KT88

Berichtdoor KT88 » di 10 okt 2006, 23:36

Probleem met mij is dat ik voordrachten doe net als dat ik piano speel.....
Uit het hoofd, en al naar gelang de stemming uit de zaal of de vragen gaat het de ene of de andere kant op.

Vandaar dat ik liever niets vast wil leggen ;-)

Overigens heb ik geen vooroordelen, hoor.

Howel, eigenlijk toch wel eentje: al die prachtige speakers van jullie hebben maar 1 nadeel: er zit een *kast* achter :mrgreen: :twisted:
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

Porcino

Berichtdoor Porcino » wo 11 okt 2006, 0:31

KT88 schreef:Probleem met mij is dat ik voordrachten doe net als dat ik piano speel.....
Uit het hoofd, en al naar gelang de stemming uit de zaal of de vragen gaat het de ene of de andere kant op.

Vandaar dat ik liever niets vast wil leggen ;-)

Overigens heb ik geen vooroordelen, hoor.

Howel, eigenlijk toch wel eentje: al die prachtige speakers van jullie hebben maar 1 nadeel: er zit een *kast* achter :mrgreen: :twisted:

Hehehe, tja... wat moet ik daar nu op zeggen... Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. (een voormalig ESL63 verslaafde. Voormalig, want ze zijn doorgebrand)

Indien Zutphen weer Zutphen is, kan ik best wel eea helpen organiseren. Ik woon in de buurt...
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » wo 11 okt 2006, 0:46

FFF, ik zou het ook erg leuk vinden als je de speakers mee zou nemen. Met een goede manier van transport moet het toch mogelijk zijn ze onbeschadigd te vervoeren? 8)

FFF

Berichtdoor FFF » do 12 okt 2006, 18:53

Martijn M schreef:FFF, ik zou het ook erg leuk vinden als je de speakers mee zou nemen. Met een goede manier van transport moet het toch mogelijk zijn ze onbeschadigd te vervoeren? 8)

Ik zou het ook heel leuk vinden om te laten horen.

Ze wegen nu zo'n 70 kilo per stuk, en hoewel dat niet echt zwaar klinkt is het gewoon echt lastig om zoiets met 2en van de trap te tillen omdat ze ook heel moeilijk vast te pakken zijn.

Dus twijfel nog..

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 04 jan 2007, 12:59

zo, deze draad maar eens leven in blazen, het is imemrs al 2007....

mij lijkt het een leuk idee om alle ontwerpen uit de Elektuur special bijeen te brengen.

wat de luidsprekers betreft heb ik al wat rondgevraagd, veelal positieve reacties (nog niet iedereen heeft gereageerd), maar alles zal niet gaan lukken zoals het er nu bijstaat (bv de speakers van Tony heeft hij zelf niet meer staan, dus daar zijn we afhankelijk van iemand anders die die ontwerpen heeft nagebouwd)

is er al wat zicht op de lokatie overigens? en data, dan kan ik het alvast inplannen. 1 verzoek (ik spreek namens de vele vaders hier denk ik): niet in een schoolvakantie graag [-o<

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 04 jan 2007, 13:28

Goh, toevallig had ik Simon aan de telefoon gisteravond....
Ze zijn ermee bezig kan ik je vertellen.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 05 jan 2007, 13:20

laten we het hopen, ik vond het vorige keer echt heel leuk.
Ben weer benieuwd naar andere dingen :)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 14 feb 2007, 18:04

Hoe loopt het? Gaat het goed of bepaalde problemen?
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 02 mar 2007, 12:21

Geen reacties meer in dit topic...

Het zo jammer zijn als het niet doorging. Zijn er problemen?

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 02 mar 2007, 12:22

Vraag me idd. ook af of er dit jaar een DDIY aan zit te komen, normaliter is 't ergens in Maart, maar wellicht dat 't dit jaar op een later tijdstip plaatsvindt?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » vr 02 mar 2007, 12:49

Zal blu_line eens een mailtje sturen.....zou jammer zijn inderdaad als het niet door zou gaan dit jaar....

daniel

Berichtdoor daniel » zo 04 mar 2007, 22:33

uiteraard zijn we nog steeds van plan om DDIY2007 te organiseren! Alleen zijn de organisatoren prive wat drukker dan verleden jaar, waardoor sommige zaken wat langer duren...

heb geduld, binnenkort meer!

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 04 mar 2007, 22:58

Komt me bekend voor Daniel. Maar we wachten geduldig af.

Terug naar “DIY Events door leden”