Luisterdag 27 mei te Breda!

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 31 mei 2006, 19:06

fireman schreef:@ Jeroen_D: heb jij ook zo'n UCD bak? Was dat die witte die beneden stond op jou Di-pool? Indien ja, dan mag je 'm wel meenemen een keertje.

Als ik langskom neem ik hem mee.

voodooless

Berichtdoor voodooless » wo 31 mei 2006, 19:09

Martijn M schreef:ik kan luidsprekers onderling beoordelen terwijl ze zijn aangesloten op verschillende apparaten en kabels 8)

Tja, dat is misschien een reeel argument om aan te nemen dat het dan ook met amps zou moeten kunnen lijkt me zo.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » wo 31 mei 2006, 19:20

deepspace schreef:
Martijn M schreef:ik kan luidsprekers onderling beoordelen terwijl ze zijn aangesloten op verschillende apparaten en kabels 8)

Tja, dat is misschien een reeel argument om aan te nemen dat het dan ook met amps zou moeten kunnen lijkt me zo.

:lol:
Misschien ook niet. Klankverschillen tussen luidsprekers zijn veel groter dan de verschillen tussen versterkers.

KT88

Berichtdoor KT88 » wo 31 mei 2006, 19:47

Paul Jenner schreef:En KT88,

zou je iets meer kunnen vertellen over jouw strijd tegen de electronica stress, het ontstaan ervan, jouw oplossingen daarvoor ?

Misschien beter in een apart draadje.

In de "klank van versterkers" thread kunnen we daarover verdergaan, denk ik.
Oplossingen zijn er zeker voor, en het ligt vrijwel altijd aan de electronica, niet aan de speakers.
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

audiofreak

Berichtdoor audiofreak » wo 31 mei 2006, 21:24

jeroen_d schreef:Het lijkt me dat audiofreak netjes heeft aangegeven dat hij het gewoon wel denkt te kunnen en dat discussie tot welles/nietes leidt. Ik heb daar inderdaad geen behoefte aan, aan zo'n discussie.

Audiofreak, natuurlijk mag je een keer langskomen. Het is echter niet zo dat ik het gevoel heb wat te moeten bewijzen, ik vind het hooguit jammer dat mijn systeem in Breda niet zo tot zijn recht kwam. Ik ga dus zoeken naar verdere optimalisatie zodat het systeem in meer omstandigheden dan bij mij thuis een uitstekende balans heeft. Das gewoon een stukje persoonlijke 'drive', maar op zich niet nodig voor het genieten van muziek want ik ben 100% tevreden en geniet elke dag.

Dag jeroen_d,

Helemaal mee eens dat je niks hoeft te bewijzen en ik heb dat gevoel voor mezelf ook niet en ik vind het ook jammer voor je dat je systeem niet niet tot z'n recht kwam in Breda en ook jammer voor mezelf.Want ik ben er wel nieuwsgierig naar en ik vind het een 'gedurfd' project van speakers en dat bewonder ik,echt waar.

Dus ik ga maar al te graag in om eens te komen luisteren bij je.Stuur je wel even een pb-tje
je oren zijn je BESTE adviseurs

audiofreak

Berichtdoor audiofreak » wo 31 mei 2006, 21:28

deepspace schreef:
jeroen_d schreef:Het lijkt me dat audiofreak netjes heeft aangegeven dat hij het gewoon wel denkt te kunnen en dat discussie tot welles/nietes leidt.

Ik was er ook meer in geïnteresseerd HOE hij dat dan doet! Als het daadwerkelijk kan, en er is een methode voor, wil ik dat graag weten natuurlijk.

Beste Deepspace,

Zie onder mijn handtekening. :lol:

met groet,
8)
je oren zijn je BESTE adviseurs

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 01 jun 2006, 0:42

audiofreak schreef:Dus ik ga maar al te graag in om eens te komen luisteren bij je.Stuur je wel even een pb-tje

OK :lol: . Maar met de pinksteren even niet, familieverplichtingen.

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » do 01 jun 2006, 15:50

Zal ik eens wat grappigs vertellen? Het is eigenlijk te genant voor woorden, maar ik doe het toch ;)

Uit onvrede over het hoog van de MTM die ik meegenomen heb, met name het gebied van de overgang tussen, ben ik gisteren begonnen met het licht verbouwen van de speaker. Eerst 1 kant tweeter uit, gaatje verbouwd en andere erin (XT19). Vanochtend verder met de andere. Hey... wat is dat ... waar is het rode streepje van de kabel bij de + terminal tweeter. Ooh... dussss... aan de andere kant. :lol:

Dat verklaart een heleboel:
- scherp hoog, zeer plaats afhankelijk
- iemand (sorry, naam kwijt) riep dat een van de kanalen harder stond. Ik kijken naar een van de versterker: potmeter van een van de kanalen had een duwtje gekregen bij het vervoer. ff draaien en Klaar is Kees. Nee, zei de persoon, ik hoor nog steeds verschil. Tja, dacht ik... echo's uit het nabije verleden? Nu denk ik, dat klopt!

Het is een godswonder dat de speaker nog enigszins in staat was te plaatsen in de ruimte. Het verklaart ook waarom de hogere orde beter uitpakte dan een paar van de lagere ordes die ik uitgeprobeerd heb. En het feit dat een hoog overnamepunt beter tot z'n recht kwam (midwoofer zorgt voor stereo plaatsing)... En het feit dat een aantal filters die ik thuis uitgeprobeerd heb *totaal* niet deugden terwijl het simulatiescherm iets heel ander liet zien. En waarom filters die op het scherm een flut overgang qua fase lieten zien toch verassen goed klonken... Dikke Duh... En ik maar denken dat deze units samen praktische niet te combineren waren en er een resonantie in een van beide units zou zitten wat je ook uit de trucendoos haalde... 't Is moeilijk zoeken als 'ie altijd in een van beide kanalen blijkt te zitten... Daar valt niet tegenop te filteren... Ik heb nog nooit zoveel moeite gehad met een filter, laat staan van een simpele tweeweg. Waar zit die fu!@#$?!* resonantie toch?!? Aaaargh!!! :lol:

Ik was gisteren zo ver dat ik de MDT37 helemaal opgegeven had. Probleempje nu is dat een van de kasten al is verbouwd en de andere is ook al bijna zover en het is lastiger om de boel terug te draaien dan verder te gaan. Dus ik ga ff lekker verder met de XT19. Heeft die ook eens wat te doen. ;)

Tip van de dag: check je polen...
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

rho

Berichtdoor rho » do 01 jun 2006, 15:59

DIY_Freak schreef:Zal ik eens wat grappigs vertellen? Het is eigenlijk te genant voor woorden, maar ik doe het toch ;)

Uit onvrede over het hoog van de MTM die ik meegenomen heb, met name het gebied van de overgang tussen, ben ik gisteren begonnen met het licht verbouwen van de speaker. Eerst 1 kant tweeter uit, gaatje verbouwd en andere erin (XT19). Vanochtend verder met de andere. Hey... wat is dat ... waar is het rode streepje van de kabel bij de + terminal tweeter. Ooh... dussss... aan de andere kant. :lol:

Dat verklaart een heleboel:
- scherp hoog, zeer plaats afhankelijk
- iemand (sorry, naam kwijt) riep dat een van de kanalen harder stond. Ik kijken naar een van de versterker: potmeter van een van de kanalen had een duwtje gekregen bij het vervoer. ff draaien en Klaar is Kees. Nee, zei de persoon, ik hoor nog steeds verschil. Tja, dacht ik... echo's uit het nabije verleden? Nu denk ik, dat klopt!

Het is een godswonder dat de speaker nog enigszins in staat was te plaatsen in de ruimte. Het verklaart ook waarom de hogere orde beter uitpakte dan een paar van de lagere ordes die ik uitgeprobeerd heb. En het feit dat een hoog overnamepunt beter tot z'n recht kwam (midwoofer zorgt voor stereo plaatsing)... En het feit dat een aantal filters die ik thuis uitgeprobeerd heb *totaal* niet deugden terwijl het simulatiescherm iets heel ander liet zien. En waarom filters die op het scherm een flut overgang qua fase lieten zien toch verassen goed klonken... Dikke Duh... En ik maar denken dat deze units samen praktische niet te combineren waren en er een resonantie in een van beide units zou zitten wat je ook uit de trucendoos haalde... 't Is moeilijk zoeken als 'ie altijd in een van beide kanalen blijkt te zitten... Daar valt niet tegenop te filteren... Ik heb nog nooit zoveel moeite gehad met een filter, laat staan van een simpele tweeweg. Waar zit die fu!@#$?!* resonantie toch?!? Aaaargh!!! :lol:

Ik was gisteren zo ver dat ik de MDT37 helemaal opgegeven had. Probleempje nu is dat een van de kasten al is verbouwd en de andere is ook al bijna zover en het is lastiger om de boel terug te draaien dan verder te gaan. Dus ik ga ff lekker verder met de XT19. Heeft die ook eens wat te doen. ;)

Tip van de dag: check je polen...

Jij meet altijd beide speakers gelijktijdig uit??? :shock:

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 01 jun 2006, 16:37

Je bent zo eerlijk om het toe te geven, anderen zouden niets zeggen. Gelukkig heb je de fout gevonden!!!

Wowly

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » do 01 jun 2006, 21:10

rho schreef:Jij meet altijd beide speakers gelijktijdig uit??? :shock:
Ik begrijp de conclusie niet helemaal. Ik heb bij alleen de 'goede' speaker gemeten en de ander bleek pas bij demontage niet correct.

Maar om je toch nog een beetje te shockeren, ik meet ook weleens twee speakers gelijktijdig uit :shock: Maar dat dient uiteraard niet voor de input van een simulatie :wink:
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 01 jun 2006, 21:59

Zeg, hebben jullie eigenlijk ook nog die gebrande CD's getest?
Laatst gewijzigd door voodooless op do 01 jun 2006, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 01 jun 2006, 23:54

IK heb ze niet gehoord....

Wowly

indoubt

Berichtdoor indoubt » vr 02 jun 2006, 0:55

deepspace schreef:Zeg, hebben jullie eigenlijk ook nog die gebrande CD's getest?

Nee dat is er niet meer van gekomen. We hebben in plaats daarvan de microtube versterker uitgeprobeerd met verschillende luidsprekers en verschillende bronnen.

Was ook erg leuk en vooral verbazend :o
Always be in doubt until sure

rho

Berichtdoor rho » vr 02 jun 2006, 9:24

DIY_Freak schreef:
rho schreef:Jij meet altijd beide speakers gelijktijdig uit??? :shock:
Ik begrijp de conclusie niet helemaal. Ik heb bij alleen de 'goede' speaker gemeten en de ander bleek pas bij demontage niet correct.

Maar om je toch nog een beetje te shockeren, ik meet ook weleens twee speakers gelijktijdig uit :shock: Maar dat dient uiteraard niet voor de input van een simulatie :wink:

Ahzo, ja dan had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bij elke meting beide speakers betrok en dan verbaasde het me niet zo zeer dat je de fout pas laat opmerkte.
Maar nu begrijp ik waarom het zo lang duurde eer je de fout ontdekte.

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » zo 04 jun 2006, 10:14

Daar is ie dan weer!! Na het horen van de LUA buizen bak vond ik dat die van mij (en daddy) niet zo goed klonken als de LUA daar ik duidelijk kon horen dat de LUA's spatzuiverder in het hoog klonken. Eerder vermeld dat de buizenversterkers weer op de tekentafel waren beland, maar dat was niet geheel nodig. Maar 1 kleine modifikatie toegepast in de eind versterkers (was meer voor veiligheid dan geluid) en een aantal condensatoren en metaalfilm weerstanden (die er dus toch nog stiekem in geslopen waren!) vervangen door keramische en polyprop condensatoren en koolweerstanden in de voorversterker en na 1 dag indraaien kan ik nu al zeggen dat ze niet veel slechter zullen zijn dan de LUA (al kun je dit natuurlijk niet vergelijken daar de lua een heel ander concept is). De veel besproken goede sound stage van de combi met de miniTL is nu weer verbeterd! Iets waar ik echt op ben gaan letten doordat ik er op atent werd gemaakt op de luister dag en de reacties alhier dat dit juist zo lekker klonk van dit setje...nogmaals Thanks!.Nu nog sparen voor een paar degelijke voedingen en een iets mooier kastje maken en dan denk ik dat we er voor 99% zijn. Die laatste procent zal wel heel duur zijn in de vorm van "monster"cable's ed. Hier heb ik gelukkig nog geen verstand van buiten dat ik weet dat het duur kan zijn! Iemand advies voor betere bedrading? voor de buizenbak en miniTL?

Kortom!: De luisterdag in Breda heeft binnen een week al het directe gevolg gehad dat ik nu naar een nog (veel!) mooier setje luister...iets waar ik anders misschien wel nooit achter was gekomen!! Kortom, op naar de volgende!!
8)
Groet ,Simon

rho

Berichtdoor rho » zo 04 jun 2006, 10:31

doppedoos schreef:Daar is ie dan weer!! Na het horen van de LUA buizen bak vond ik dat die van mij (en daddy) niet zo goed klonken als de LUA daar ik duidelijk kon horen dat de LUA's spatzuiverder in het hoog klonken. Eerder vermeld dat de buizenversterkers weer op de tekentafel waren beland, maar dat was niet geheel nodig. Maar 1 kleine modifikatie toegepast in de eind versterkers (was meer voor veiligheid dan geluid) en een aantal condensatoren en metaalfilm weerstanden (die er dus toch nog stiekem in geslopen waren!) vervangen door keramische en polyprop condensatoren en koolweerstanden in de voorversterker en na 1 dag indraaien kan ik nu al zeggen dat ze niet veel slechter zullen zijn dan de LUA (al kun je dit natuurlijk niet vergelijken daar de lua een heel ander concept is). De veel besproken goede sound stage van de combi met de miniTL is nu weer verbeterd! Iets waar ik echt op ben gaan letten doordat ik er op atent werd gemaakt op de luister dag en de reacties alhier dat dit juist zo lekker klonk van dit setje...nogmaals Thanks!.Nu nog sparen voor een paar degelijke voedingen en een iets mooier kastje maken en dan denk ik dat we er voor 99% zijn. Die laatste procent zal wel heel duur zijn in de vorm van "monster"cable's ed. Hier heb ik gelukkig nog geen verstand van buiten dat ik weet dat het duur kan zijn! Iemand advies voor betere bedrading? voor de buizenbak en miniTL?

Kortom!: De luisterdag in Breda heeft binnen een week al het directe gevolg gehad dat ik nu naar een nog (veel!) mooier setje luister...iets waar ik anders misschien wel nooit achter was gekomen!! Kortom, op naar de volgende!!
8)
Groet ,Simon

Simon, als je echt naar verbeteringen in de klank zoek zou ik niet naar de interne bekabeling van de versterker gaan kijken. Een standaard kwaliteit kabel is ruim voldoende. Kabels maken geen verschil uit in klank. Je kan je budget beter besteden aan degelijke buisvoetjes, een mooi kastje, goeie trafo's,.... Dat van die kabels geldt trouwens ook voor luidsprekerkabels hoor. Er wordt wel veel geleuterd over klankverschillen tussen verschillende luidsprekerkabels, maar daar besteed je best geen aandacht aan. Pure verkoopspraat. Jammer genoeg trappen daar nog steeds mensen in.
De enige reden waar ik persoonlijk kabels van een wat hogere prijsklasse voor koop is omdat ze er soms mooir uit zien. Ze zijn wel eens voorzien van een manteltje dat een beter uiterlijkheeft of dat kwalitatiever (mechanisch) aanvoelt. En ze zijn soms soepeler, dus makkelijker mee te werken. Dat geld trouwens ook voor interlinks.

doppedoos
Ook commercieel actief

Berichtdoor doppedoos » zo 04 jun 2006, 14:56

@Rho
Ben waarschijnlijk een beetje onduidelijk geweest....Zal zeker niet de interne bekabeling veranderen! Die zit wel goed! Het gaat mij alleen om de kabels tussen bron en voorversterker, voorversterker eindtrappen , en eindtrappen speakers....Weet dat er een hoop onzin op de markt is maar denk dat het beter kan dan de gratis meegeleverde kabels met plastic pers tulpjes van philips (made in azie, je weet wel rood geel en wit) en de goedkoopste 2.5 mm^2 die ik bij de euro shop gekocht heb. Verder zal het mij worst wezen of de kabel nu "mooi"is of niet. De mooiste kabel is volgens de WAF Norm toch, de kabel die je niet ziet :wink:
Groet Simon

rho

Berichtdoor rho » zo 04 jun 2006, 15:15

Ik denk niet dat je verschil zal horen tussen een dropveter en eender welke andere kabel. (bij connectie van een draaitafel en phono-pre kan dat wel verschil maken) Ik heb al eens een dubbel-blindtest meegedaan met audioforum.be waar zeer duidelijk uit bleek dat niemand van de wel 25 deelnemers het verschil tussen een dropveter en een Siltech (of was het nu een VdH) kon waarnemen. Later hebben we nog een vergelijkende test gedaan tussen 7 verschillende kabels in de prijsklasse €5 tot €1500 waar ook een DIY kabel tussen zat. Ook daar was geen verschil waar te nemen, door neimand. (ook al beweren zij van wel, maar met enige kennis van kansberekening was het wel duidelijk dat dat niet zo was) Laat je dus niet gek maken en steek je hobby-budget in dingen die voor jou belangrijk zijn. Volgens mij is dat de klank en blijkbaar niet eens zo zeer het estetische.

Dat ik mooie kabels wil is puur mijn wens. Ik hou ook van een set die ik optisch mooi vind. Het kan m'n vriendin worst wezen hoe de set er uit ziet. (ze staat toch niet in de woonkamer maar op een appart kamertje)
Als jij dat niet belangrijk vindt koop je gewoon leuke, goedkope 2,5mm² kabeltjes en je bent gesteld. Voor lange kabels kan je dan nog naar 4mm² gaan maar echt een grote noodzaak is dat niet. Met €2/m zou je voor 2,5mm² toch toe moeten komen.
Geen kat die het verschil met een dure exotische kabel kan horen in een goed uitgevoerde DBT. Daar durf ik geld op verwedden.

weidok

Berichtdoor weidok » zo 04 jun 2006, 15:27

rho schreef: Ik heb al eens een dubbel-blindtest meegedaan met audioforum.be waar zeer duidelijk uit bleek dat niemand van de wel 25 deelnemers het verschil tussen een dropveter en een Siltech (of was het nu een VdH) kon waarnemen.

Later hebben we nog een vergelijkende test gedaan tussen 7 verschillende kabels in de prijsklasse €5 tot €1500 waar ook een DIY kabel tussen zat. Ook daar was geen verschil waar te nemen, door neimand.

Zeg RHO.. staat die testen ergens op internet.. dat zou leuk zijn :) :)
" there is no box like no box" :)

rho

Berichtdoor rho » zo 04 jun 2006, 18:39

weidok schreef:
rho schreef: Ik heb al eens een dubbel-blindtest meegedaan met audioforum.be waar zeer duidelijk uit bleek dat niemand van de wel 25 deelnemers het verschil tussen een dropveter en een Siltech (of was het nu een VdH) kon waarnemen.

Later hebben we nog een vergelijkende test gedaan tussen 7 verschillende kabels in de prijsklasse €5 tot €1500 waar ook een DIY kabel tussen zat. Ook daar was geen verschil waar te nemen, door neimand.

Zeg RHO.. staat die testen ergens op internet.. dat zou leuk zijn :) :)

Ze staan wel ergens op www.audioforum.be , maar de besluittrekkingen zijn redelijk commerciëel geïnspireerd en men negeert dus elke wetenschappelijke verklaring voor de testresultaten. De uiteindelijke testresultaten heb ik trouwens nooit ergens gepubliceerd gezien, enkel de besluiten. Ik heb ze op de test-dag zelf wel gezien en de conclusies die men bij Audiforum trekt slaan de bal compleet mis. Je kon zeeeeeeeer duidelijk besluiten dat er enkel eggokt werd tijdens de testen. Puur toevallige voltreffers werden als bewijzen van een duidelijk hoorbaar verschil aanzien. Gewoon triestig eigenlijk.
Dat er niemand het verschil tussen een dropveter en een interlink van €300 kon waarnemen was natuurlijk maar een vreemd resultaat en zal wel aan de mindere kwaliteit van het desbetreffende merk hebben gelegen. Een ander merk dat even duur zou zijn zou natuurlijk wel verschillen hebben laten horen. (wist men te vertellen op de testdag ;) )

Edit: hier is ie dan: http://www.audioforum.be/article116.html&mode=nested

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 04 jun 2006, 20:47

Ik denk dat ik verschillen kan waarnemen in kabels, zowel interlinks als speakerkabels.

Ik wil deze uitdaging ook best aan op de 2e luisterdag in Breda, welke gehouden zal worden in het najaar/na de vakantieperiode. Ik zal er voor zorgen dat dit in het programma wordt opgenomen.

We zullen dit gewoon blind doen (dubbelblind vind ik wat overdreven) De kabels worden in vaste volgorde gepresenteerd, echter zonder de naam ervan te weten. Mensen mogen opschrijven wat ze er van vinden. Ik ben er van overtuigd dat een goede ofc koperkabel het heel erg goed zal doen bij de speakerkabels een een 0,8 mm pure zilverkabel als interlinks het ook erg goed doet, en dat de verschillen tussen de kabels boven de 100 euro minder groot zullen blijken te zijn.

Maar ik ben er tot mu toe van overtuigd dat er verschillen te horen zullen zijn...

Wowly

rho

Berichtdoor rho » ma 05 jun 2006, 15:54

Wowly schreef:Ik denk dat ik verschillen kan waarnemen in kabels, zowel interlinks als speakerkabels.

Ik wil deze uitdaging ook best aan op de 2e luisterdag in Breda, welke gehouden zal worden in het najaar/na de vakantieperiode. Ik zal er voor zorgen dat dit in het programma wordt opgenomen.

We zullen dit gewoon blind doen (dubbelblind vind ik wat overdreven) De kabels worden in vaste volgorde gepresenteerd, echter zonder de naam ervan te weten. Mensen mogen opschrijven wat ze er van vinden. Ik ben er van overtuigd dat een goede ofc koperkabel het heel erg goed zal doen bij de speakerkabels een een 0,8 mm pure zilverkabel als interlinks het ook erg goed doet, en dat de verschillen tussen de kabels boven de 100 euro minder groot zullen blijken te zijn.

Maar ik ben er tot mu toe van overtuigd dat er verschillen te horen zullen zijn...

Wowly

Blind is niet voldoende enkel dubbel blind werkt echt.
Je moet zo'n test niet te licht op nemen als je serieuze resultaten wil bekomen. Er zijn veel variabelen die er voor kunnen zorgen dat de resultaten gewoon waardeloos zijn. b.v. Spreken tegen elkaar tijdens de test is absoluut uit den boze. De ene deelnemer zou bepaalde indrukken kunnen insinueren bij de andere deelnemer waardoor die dezelfde eigenschappen meent vast te stellen. Later zou uit de resultaten dan kunnen blijken dat er een aantal mensen daadwerkelijk dezelfde vaststellingen deden, terwijl dat in werkelijkheid niet zo was. (een grote fout die door audioforum.be gemaakt is, zoals ook blijkt uit de conclusies)

Om betrouwbare resultaten te bekomen vraagt een dubbel-blindtest toch aardig wat voorbereiding, zowel praktische als theoretische.

rho

Berichtdoor rho » za 15 jul 2006, 0:49

Is er ondertussen eigenlijk al een stukje over onze bijeenkomst verschenen in de HVT of ergens anders?

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » za 15 jul 2006, 1:31

rho schreef:Is er ondertussen eigenlijk al een stukje over onze bijeenkomst verschenen in de HVT of ergens anders?
Was er iemand van 'de bladen' aanwezig dan?

Terug naar “DIY Events door leden”