Luisterdag 27 mei te Breda!

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 28 mei 2006, 22:34

Tja, dat je luidsprekers slechter klinken dan op een demodagje....ik heb dat hier precies andersom. Net alles netjes aangesloten en het systeem presteert een heel stuk minder dan gisteren.............

Mijn ruimte is vrij hard, en de reflecties gooien bijna ,meteen roet in het eten. :x :x

Misschien toch maar eens gaan kijken in de acoustieksectie van het forum. Overigens vond ik de Dipool op de DIY2006 ook beter klinken. Meer stage en een wat beter presterend mid en hoog. Was hier soms een beetje rafelig (overdreven gezegd dan!!!) in vergelijk in Zutphen. Daar was het juist zéér verfijnd met een waanzinnige plaatsing, zeker ook in het laag, dat was echt indrukwekkend!!!!

Als er een box was die wél op zijn pootje kwam was dat trouwens die van Rho wel :D

Wowly

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 28 mei 2006, 22:47

rho schreef:Lage tonen stralen meer in het rond, dus ik denk dat de effecten van wanden in de buurt van de speaker zeker een aardige invloed hebben op de weergave. Daarbij heb je heel wat meer nodig om bassen te dempen dan om mid of hoog te temmen.
Wat kleedjes neerleggen helpt dus niet meer in deze lage regionen.
Als je thuis dus dichter tegen de achterwand speelt of korter in de hoek zal dat zeker wel z'n effecten hebben op de weergave van het laag. En dan heb je al redelijk wat volume aan demping nodig om die andere ruimte op je thuis-situatie te laten lijken.
Met mid en hoog kan je makkelijker dempen en zijn aanpassingen dus makkelijker te doen, zodat de thuissituatie toch makkelijker gesimuleerd worden.
Mij lijkt dat wel een oorzaak voor het opgetrokken ultra-laag en een verzwakt mid-laag. Je speakers stonden blijkbaar verder van de achterwand. Kan dit iets met de golflengte die gereflecteerd wordt van de achterwand te maken hebben. Afstand = groter , langere golf = lagere frequentie. 't Is maar een idee om over na te denken.

Zou dat dan ook fase-problemen kunnen veroorzaken zodat in het gebied waar laag met mid in elkaar overloopt er een stukje wordt uitgedoofd, daar waar dat bij je thuis niet gebeurd? Het wegvallen van laag-mid kan het hoog wat scherp doen klinken. (omdat het kwa amplitude dan te groot lijkt t.o.v. de midden of laag-midden tonen)

Ik zit in jouw richting te denken inderdaad. En denk dat dat grotendeels op te lossen is met een ander filter. Ik ga de site van John K weer eens bekijken.

KT88

Berichtdoor KT88 » zo 28 mei 2006, 22:55

rho schreef:Mij lijkt dat wel een oorzaak voor het opgetrokken ultra-laag en een verzwakt mid-laag. Je speakers stonden blijkbaar verder van de achterwand. Kan dit iets met de golflengte die gereflecteerd wordt van de achterwand te maken hebben. Afstand = groter , langere golf = lagere frequentie. 't Is maar een idee om over na te denken.

Zou dat dan ook fase-problemen kunnen veroorzaken zodat in het gebied waar laag met mid in elkaar overloopt er een stukje wordt uitgedoofd, daar waar dat bij je thuis niet gebeurd? Het wegvallen van laag-mid kan het hoog wat scherp doen klinken. (omdat het kwa amplitude dan te groot lijkt t.o.v. de midden of laag-midden tonen)

Lijkt me zeer aannemelijk wat je daar zegt (ik weet weinig tot niets van speakers en acoustiek, houd me ten goede), en zou wellicht ook een verklaring kunnen zijn voor ditzelfde gedrag van DIY-Freak's speakers (de eerste demo beneden).

Iets om nog even te overwegen voordat je alles weer overhoop gaat halen, Hans :lol:
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

rho

Berichtdoor rho » zo 28 mei 2006, 23:15

Misschien een vraagje tussendoor: Heeft er een groep ook klassieke muziek op mijn speakers gespeeld? (ik bedoel dan symphonische orkesten of zoiets, geen solo viool ofzo)
Het viel me de laatste dagen hier thuis al op dat de speakers daar heel goed mee overweg kunnen. Ik zou graag weten wat jullie daar van vonden in vergelijking met pop en jazz etc. Hoe viel dat mee in zo'n grote ruimte? Kwam het volume van zo'n groot orkest ook goed over?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 28 mei 2006, 23:24

Ja rho, dat bedoelde ik met dat jouw speakers alleseters waren. Klassiek orkest was zeer mooi. Mierzoete strijkers, geen spoortje van scherpte en toch gedetailleerd. Erg luchtig ook. Het grote orkest bleef staan en je miste alleen het dieplaag. Daarin is de Isis beter als tweeweg. Maar die heeft niet de welhaast perfecte balans van jouw speaker zoals die daar op zolder stond te spelen.

Paul

Berichtdoor Paul » zo 28 mei 2006, 23:57

Beetje laat maar toch;

wat mij betreft een zeer geslaagde dag!

Een aantal zeer fraaie ontwerpen gehoord, en weer een tweetal leuke cd's gekocht.

Mbt mijn eigen monitors die er ook stonden, eigenlijk jammer dat ze niet op mijn eigen versterkers & speler aangesloten waren, met name de T-amp kon op deze speakers niet echt overtuigen. Enkel opmerkingen van Audiofreak kan ik niet helemaal plaatsen, juist omdat ik het met de eigenaar van de Minitl's erover had dat de verschillen gewoon klein waren op het laag na.

@Jeroen D, ik zou je systeem graag eens in een betere setting beluisteren. Ik vond het al erg lekker klinken namelijk, vooral een stukje ACDC was erg leuk :lol: :lol:.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 29 mei 2006, 3:02

jeroen_d schreef:Ja rho, dat bedoelde ik met dat jouw speakers alleseters waren. Klassiek orkest was zeer mooi. Mierzoete strijkers, geen spoortje van scherpte en toch gedetailleerd. Erg luchtig ook. Het grote orkest bleef staan en je miste alleen het dieplaag. Daarin is de Isis beter als tweeweg. Maar die heeft niet de welhaast perfecte balans van jouw speaker zoals die daar op zolder stond te spelen.

dan heb ik werkelijk wat gemist! Ik vond de Isis op de DDIY heel mooi uitgewogen klinken.

audiofreak

Berichtdoor audiofreak » ma 29 mei 2006, 8:45

Muziekfreak, ik vind het raar dat de klasse D's je zo tegen vallen. Ik heb absoluut niets tegen buizen hoor. Dat kan heel erg mooi klinken, maar ik heb hetzelfde gevoel bij klasse D en ook bij de "gewone" klasse A en AB met transistoren. Bij elk type versterking zitten er erg goeie dingen tussen. Ik vind het dus een beetje raar dat je bij elke klasse D het idee hebt dat het niet zo goed is.
Peersoonlijk vond ik mijn eigen speakers erg mooi klinken op de UcD van Wowly.[/quote]

Beste Rho,

Dat zit naar mijn smaak en idee en geluidsbeleving in de microdetailering,Klasse A is fijnmaziger en ik ben daar meer emotioneel bij betrokken, zeg maar.
Verder bedoelde ik het als een compliment naar klase D toe.
Als ik kijk naar hoe dat zich in korte tijd heeft ontwikkeld klasse D dan gaat deze techniek met sprongen vooruit en in die zin denk ik dat het over een jaar of 5 of zo deze techniek op een veel hoger nuiveau is gebracht.
Thats all
je oren zijn je BESTE adviseurs

rho

Berichtdoor rho » ma 29 mei 2006, 9:27

jeroen_d schreef:Ja rho, dat bedoelde ik met dat jouw speakers alleseters waren. Klassiek orkest was zeer mooi. Mierzoete strijkers, geen spoortje van scherpte en toch gedetailleerd. Erg luchtig ook. Het grote orkest bleef staan en je miste alleen het dieplaag. Daarin is de Isis beter als tweeweg. Maar die heeft niet de welhaast perfecte balans van jouw speaker zoals die daar op zolder stond te spelen.

Aha, cool. Ja ik heb het zelf niet kunnen checken zaterdag. Ze kunnen dat dus ook in een grote ruimte. Nice. :)

De Isis is inderdaad erg lekker in het laag he. Ik had die Cd met Japanse drums echt moeten meebrengen. Daar hebben we bij Edo thuis de buren mee kunnen verblijden. Wij vonden het alvast erg leuk, hopelijk de buren enkele huizen verder ook. :lol:

rho

Berichtdoor rho » ma 29 mei 2006, 9:31

audiofreak schreef:Muziekfreak, ik vind het raar dat de klasse D's je zo tegen vallen. Ik heb absoluut niets tegen buizen hoor. Dat kan heel erg mooi klinken, maar ik heb hetzelfde gevoel bij klasse D en ook bij de "gewone" klasse A en AB met transistoren. Bij elk type versterking zitten er erg goeie dingen tussen. Ik vind het dus een beetje raar dat je bij elke klasse D het idee hebt dat het niet zo goed is.
Peersoonlijk vond ik mijn eigen speakers erg mooi klinken op de UcD van Wowly.

Beste Rho,

Dat zit naar mijn smaak en idee en geluidsbeleving in de microdetailering,Klasse A is fijnmaziger en ik ben daar meer emotioneel bij betrokken, zeg maar.
Verder bedoelde ik het als een compliment naar klase D toe.
Als ik kijk naar hoe dat zich in korte tijd heeft ontwikkeld klasse D dan gaat deze techniek met sprongen vooruit en in die zin denk ik dat het over een jaar of 5 of zo deze techniek op een veel hoger nuiveau is gebracht.
Thats all[/quote]

Ah, OK.
Ik heb daar eigenlijk minder last van. Ik had toch het gevoel dat de emotie in de muziek erg goed over kwam toen mijn speakers op de UcD hing. Ook bij Jeroen z'n speakers (op z'n eigen UcD) vond ik dat best heel aardig lukken. Ik heb al buizen gehoord die platter klonken. Ook klasse AB en A met transistoren komen niet altijd zo mooi voor de dag.

Maar het kan wel zijn dat het over enkele jaren nog beter gaat met klasse D. Dan staan ons nog erg mooie tijden te wachten. :)

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 29 mei 2006, 10:11

Klasse D heeft soms wat meer moeite om bepaalde emotie met zich mee te brengen, alhoewel daar zeker geen gebrek aan is! Vooral de extreme accuratesse en controle geeft een "droog"geluid, waar ik persoonlijk thans aan heb moeten wennen. Als dat eenmaal is gebeurd klinken erg veel transistors en buizen "gekleurd". Dit kan natuurlijk wel heel prettig zijn, maar kan als je de ladder omhoog wil soms ook beperkend zijn.

Ook kunnen ze soms wat plat klinken, maar als er een goede bron aan hangt gaat ie wel degelijk de diepte in! Thuis op mijn relatief simpele en oude Rotel had ik gisterennacht (1 uur) een Superb soundstage, echt een heuse bel. En dat met die belabberde akoestiek mij (mij....mij....mij....mi....m....).

Zeker dat stuk van Yello, dat dat zo strak klonk komt zeker voor een deel door de UcD. We hadden eigenlijk de EvE eens aan moeten sluiten op de Ucd...Je merkte het ook bij de T-amp van Indoubt, die had ook vrij veel controle over de seas, als het tenminste niet te hard ging.

We hadden nog zoveel dit en dat en en en

en ik denk dat het misschien eens voor herhaling vatbaar is?

Wowly

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » ma 29 mei 2006, 10:35

Wowly schreef:en ik denk dat het misschien eens voor herhaling vatbaar is?

JAJAJA!!!

rho

Berichtdoor rho » ma 29 mei 2006, 10:46

Bart_M schreef:
Wowly schreef:en ik denk dat het misschien eens voor herhaling vatbaar is?

JAJAJA!!!

Natuurlijk is het voor herhaling vatbaar! \:D/

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 29 mei 2006, 11:00

Moek maar snel wat nieuws in elkaar gaan zetten..... :)
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 29 mei 2006, 11:41

Hoezo, we hebben die Ares van jou niet goed aan de tand kunnen voelen hoor!

Ik zat te denken om het over de zomervakanties heen te tillen, over een maandje of 3-4 ofzo. Ik denk dat we niet te snel achter elkaar moeten doen, misschien dat dan de lol eraf gaat.

Overigens heb ik net ff gebeld met de beheerster, er zat te weinig in de pot.........

Als iedereen nog even goed na wil denken of ie wel heeft betaald en of dat wel voldoende was. De koffie kostte 80 eurocent, en de blikjes 1,25 per stuk. We kwamen 10.80€ tekort op een bedrag van bijna 60 euro, dat is teveel. Ik denk dat er mensen zijn geweest die helemaal niet hebben betaald omdat ze mogelijk niet wisten dat er betaald moest worden. Mochten deze mensen daar alsnog achter gekomen zijn maak dan aan mij over wat je denkt dat je had moeten betalen. Mocht er echter niemand betalen dan betaal ik het van het geld wat over is en doen we de volgende keer dit niet meer vrij laten maar maak ik iemand verantwoordelijk voor de versnaperingen en de centjes hiervan.

We hadden 136,50€ binnen gekregen met het entreegeld. Met 125 euro zaalhuur en nu dus 10,80 extra kosten, komen we toch nog gelijk uit. 6,50 Was blijkbaar een goede inschatting. De zaalhuur was eerst 90€, maar met de extra ruimte was hij eigenlijk 145€, en voor mij heeft ze er 125€ van gemaakt omdat ik een beetje bezwaar maakte. Overigens is het de volgende keer goedkoper, dan kost het maar 100 euro omdat we dan onder het kopje "regelmatige" bezoekers vallen, en die krijgen korting.

Goed ik merk het wel. Stuur maar ff een PB als je mijn rekeningnummer nodig hebt, als je het niet meer had. Ik wil hier overigens GEEN discussie van maken, iedere reactie óp mensen die niet betaald hadden oid mag van mij van de mods onmiddelijk worden gedelete!!!

Groetjes

Wowly

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 29 mei 2006, 11:43

jeroen_d schreef:Moderator: wellicht beter indien dit verplaatst wordt naar mijn dipoolbas draadje. Het wordt hier een beetje teveel ingezoomd op mijn systeem. Ja ik weet mijn schuld. :oops:
aan een ander topic toevoegen lukt helaas niet met deze versie van de forum software

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » ma 29 mei 2006, 12:36

KT88 schreef:Iets om nog even te overwegen voordat je alles weer overhoop gaat halen, Hans :lol:
Thuis aangekomen is er weer meer warmte in het midden waardoor de totale balans weer vloeiender is het schelle van de treble is ook niet meer storend, maar wel enigszins, aanwezig. Dat laatste probleempje heb ik als eerste aangepakt. Door kleine ingegrepen met de EQ voor het hoog zijn de S-klanken een stuk verbeterd zonder een duffe indruk achter te laten. Wat beteft het fundament van het midden... ik heb de bafflestep compensatie iets (ruim 1dB) opgekrikt om de balans net iets om te buigen richting warm. Altijd lastig om een goede referentie te vinden voor 'neutraal'. Ik heb gemerkt bij andere speakers dat ik met het hoormatig 'tunen' van het filter praktisch altijd op een behoorlijk warm afgestemde speaker terecht kwam en dat wilde ik met deze speaker eens anders aanpakken. Misschien ben ik daarin ietjes doorgeschoten, maar niet veel. Eindconclusie: het ontwerp gaat niet helemaal overhoop ;)

Ik moet wel bekennen dat ik inmiddels minder enthousiast ben over de tweeter van Morel (MDT-37). Het is een echte eenpersoons-tweeter: vrij richtingsgevoelig. Als ik 'm passief zou moeten filteren (minder EQ vrijheid), zou ik er denk ik niet gelukkig van worden. Door die beperkingen is het misschien toch meer een tweeter voor als het hard moet gaan zonder compressie, maar voor 'hifi' zal ik 'm niet heel snel meer oppakken. Aan de andere kant, Morel heeft wel een groep cultus aanhangers die zweren bij deze tweeters. Dus misschien is het gewoon mijn ding niet...
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 29 mei 2006, 12:44

Henkjan schreef:
jeroen_d schreef:Moderator: wellicht beter indien dit verplaatst wordt naar mijn dipoolbas draadje. Het wordt hier een beetje teveel ingezoomd op mijn systeem. Ja ik weet mijn schuld. :oops:
aan een ander topic toevoegen lukt helaas niet met deze versie van de forum software

Ach, maakt het ook uit, het gaat om de ervaringen/belevenissen van de luisterdag en daaronder de eventuele vragen die dat oproept. Stoort mij in het geheel niet hoor :)
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Paul

Berichtdoor Paul » ma 29 mei 2006, 12:44

Nog even tussendoor; ik sluit me wel aan bij fireman, wat speelt "iedereen" hard zeg :D .
Ik wil wel eens op dergelijk volume spelen maar meestal vind ik een wat lager volume toch relaxter. Worden demo's altijd zo hard gedraaid of???

rho

Berichtdoor rho » ma 29 mei 2006, 12:55

Paul schreef:Nog even tussendoor; ik sluit me wel aan bij fireman, wat speelt "iedereen" hard zeg :D .
Ik wil wel eens op dergelijk volume spelen maar meestal vind ik een wat lager volume toch relaxter. Worden demo's altijd zo hard gedraaid of???

Ja, men speelde wel oerhard ja. Veel demo's worden zo luid gegeven heb ik de indruk. Veel verschil in klank zit er bij mijn speakers niet in dus vond ik het niet erg.
Thuis speel ik ook wel luid soms maar ook niet altijd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 29 mei 2006, 12:57

Vaak word er gespeeld op realititsnivo. Daarom hoor je vaak zoveel Jazz, dat gaat namelijk niet zo hard en je kunt toch goed de weergave beoordelen. je luistert namelijk niet naar de set, maar naar de muziek zoals die oorspronkelijk bedoeld was.

Echter, er waren hier ook mensen die groots orkestwerk speelden, en dat gaat soms heel hard ja. Zeker met die geweldenaren van Fireman, jeroen en Edo en Rho. Die lokken ook wel een beetje uit om te testen wat ze zoal niet vermogen.

Dus het woord is hier, realiteit. Dat is dus anders dan technisch luisteren of het beeld wel oke is, en of de balans goed is. Dat zijn wel allemaal onderdelen van, maar waar het om draait is realiteit. Bij mij thuis stond gisteren peter Gabriël naar míj te zingen in de huiskamer, alsof ie er was ahw. Dat gevoel krijg je niet als je hoort dat ie schreeuwt en het volume op fluisternivo staat.

Overigens, op een slechte weergever wil je niet dat ie hard staat (doet pijn), en dat zegt wel wat over de kwaliteiten die er waren op deze luisterdag! Nogmaals, de lat lag erg hoog alhier. Op de VAD vind je er zo maar 2 of 3 van deze set's op een véél groter aanbod.

Ik heb me er vroeger ook wel eens over verbaasd, maar waarschijnlijk is bovenstaande de reden.

Wowly

Edit: ik zag dat Rho al ha gereageerd, jou speakers trokken het prima, vandaar dat Yello (synthetisch instrumentaal, dus de geluidssterkte maakt niet zoveel uit in principe, maar op dit volume maakte het wat meer indruk...) ook zo (relatief) hard gedraaid werd. Ik merkte toen wl dat iedereen aardig stil aan het worden was........

rho

Berichtdoor rho » ma 29 mei 2006, 14:24

Ik hoop dat ik niemand ga teleurstellen met m'n volgende bouwsels. Ik heb de lat nu wel erg hoog gelegd voor mezelf geloof ik. :) Ik wil natuurlijk niet meer onderdoen voor hetgeen ik nu heb gemaakt.

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 29 mei 2006, 14:26

Wowly schreef:Ik denk dat er mensen zijn geweest die helemaal niet hebben betaald omdat ze mogelijk niet wisten dat er betaald moest worden. Mochten deze mensen daar alsnog achter gekomen zijn maak dan aan mij over wat je denkt dat je had moeten betalen.

Bedenk dat er ook enkele mensen betaald hebben die niet aanwezig waren ;) Ik hoef in ieder geval niks terug..

Tjonge, als ik het zo hoor heb ik een boel gemist :'( Kan me zelf nog steeds voor de kop slaan #-o

Ben wel blij dat het geslaagd is!
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

audiofreak

Berichtdoor audiofreak » ma 29 mei 2006, 18:52

Beste forummers

Tja, toch nog maar iets over de klasse D versterkers op de luisterdag.
Ik heb er vandaag op mijn glazenwasserladdertje diversen malen aan moeten denken.

Maar eerst even dit voor alle duidelijkheid en voor sommigen misschien al bekend of niet.Een klein stukje achtergrond van mezelf.
Laat ik beginnen te zeggen dat ik geen techneut ben en elke geluidsbeleving afhangt van mijn OREN.
Deze oren zijn mijn adviseurs.
Laat ik dat eerst wat verder uitleggen.....
Inmiddels ben ik zo'n ruim 25-30 jaar bezig met deze prachtige hobby en heb heel veel verschillende componenten gehoord in deze jaren. In het verleden heb ik heel veel geleerd van Menno van der Veen in de periode dat hij schreef voor de Homestudio.Zo ging ik elke test van hem die hij schreef voor de Homestudio in het weekeinde testen bij mijn Hifizaak destijds.Op die manier heb ik heel veel testen van Menno van der Veen overgedaan op mijn manier en met maar 1 doel en dat was : wat Menno op schreef of ik dat met dezelfde testmuziek ook die beschreven verschillen kon horen.Op deze manier heb ik mijn gehoor getraind en ook mijn bewustwording in klankverschillen van apparatuur.
Overigens kende ik in die tijd de bedrijfsleider van die Hifizaak heel goed en daardoor kon ik vaak heel veel voor elkaar krijgen met het lenen van apparatuur of het beluisteren ervan.Ook werd ik weleens gevraagd om iets nieuws te horen thuis bij mij.Ik mocht dan op vrijdagmiddag het nieuwe spul ophalen om er vervolgens een lang weekeinde naar luisteren en moest dan wel bij het terug brengen wel precies vertellen wat ik ervan vond.(men was uiterts kritisch)
Ik heb toch zeker dit een 5 jaar volgehouden,totdat de bedrijfsleider weg ging en de desbetreffende Hifizaak een complete reorganisatie doorvoerden waar alle oudere personeelsleden werden vervangen voor jonge electronica studenten.(geen aanval of zo)Enne in ene mocht er haast niks meer.Alle High-end verdween terug naar het hoofdfiliaal in Amsterdam.Inmiddels is de High-end ook weer teruggekeerd in Hilversum een paar jaar geleden,maar ik ben er geen klant meer inmiddels.

Ik ben van huisuit een buisfanaat en evenzo een groot analoogfanaat.
De muziekale klanken van de buis als van een draaitafel is in mijn oren zooooooo natuurlijks.Men heeft mijn weleens uitgeprobeerd te leggen dat ik de bovenharmonische klank prefereer en kennelijk ben ik daar gevoelig voor.
Ik wil nog graag een opmerking erbij plaatsen.
Ik heb ooit Magnat MSP-200 speakers gehad en vanaf het begin vond ik dat er tussen de 2 speakers een klankverschil zat.De ene speaker speelde luider in het hoog dan de andere speaker.Mijn hifiadviseur van destijds hoorde het niet,mijn luistermaten hoorde het niet.Ik dus wel. Uiteindelijk ben ik naar de importeur gegaan met de speakers en heb ze daar door laten meten met een soort sweep of zo.
(Sorry ik ben geen techneut dus weet niet of ik de juiste term gebruik).
Uit die sweep kwam duidelijk naar voren dat de ene speaker 2dB in de hoogunit luider speelde dan de andere speaker. Het probleem werd opgelost met een andere hoogunit.
Heeeee,had ik het toch goed gehoord.

Maar goed,wat wil ik ermee zeggen en wat heeft het te maken met Klasse D versterkers?
Nou niet zoveel en toch ook weer juist wel. Op de luisterdag heb ik verschillende Klasse D versterkers gehoord en waarvan sommige op verschillende speakers. Ik heb verschillen gehoord tussen de verschillende Klasse D versterkers en ook verschillen tussen verschillende UcD versterkers.
1 UcD versterker vond ik er bovenuit komen in vergelijking met die andere UcD versterkers en volgens mij was dat die van Wowly als ik het goed heb.Deze UcD was krachtiger en had een breder en dieper soundstage.Deze Ucd zou ik nog weleens willen horen,maar dan langer.
Deze Ucd stond ook te spelen in de benedenruimte op het eind van de dag met de dipoolspeakers en wowly speakers,volgens mij.Deze Ucd kwam in mijn beleving het dichts bij mijn norm (gevaarlijke uitspraak,bedoel er niets mee). Ik wil ermee zeggen dat die UcD mij wel kon bekoren en ik denk (heb het eerder al opgemerkt) dat de klasse D heel veel heeft ingelopen op de gevestigde buizen en transitoren klasse A en AB enz versterkers.Edoch zijn ze er in mijn beleving nog net niet en dat is ook wat ik in mijn eerdere antwoord ook wilde zeggen.Toch blijf ik een compliment geven aan de klasse D wat ik eergisteren heb gehoord.Het klonk niet verkeerd,maar ik ben meer gewend aan buizen en transitoren en klasse A en thats all.

Ik ben pas sinds 4 jaar bezig met zelfbouw en dan nog maar heel mondesmaat.Ik heb tot nu alleen maar mijn B&W speakers verbeterd met betere componenten en heb daarover weleens op dit forum gepost.
zoals ik al eerder zei ik ben dus geen techneut en zeker geen ervaren zelfbouwer.
Hoewel ik best wel wat luisterervaring heb en toch ook wel in de loop der jaren een (eigen)geluidsreferentie heb ontwikkelt,begin ik nu in het volgende stadium van deze prachtige hobby te komen en te ontdekken en dat is dus zelfbouw.Voor mij is dat dus totaal iets anders,maar ik neem wel een referentiekader mee voor mijn optimale geluidsbeleving.
Daarom vond ik het op de luisterdag ook zo leuk om ervaringen te horen van jullie en soms wat vragen te stellen.Ik leer daar veel van,ondanks dat ik veel niet begrijp of half begrijp.Net zo als ik leer van de verschillen in klank in jullie zelfbouw speakers.Overigens ik vond ze allemaal prachtig om te zien,Maar goed met deze opgedane indrukken kan ik weer iets mee in mijn eigen zelfbouw toekomst.

Misschien begrijpen sommigen nu iets beter mijn eerdere antwoord en met wat meer achtergrond informatie van mijzelf wordt het ook wat duidelijker,zo hoop ik maar.
Enne weet men ook een beetje wie ik ben en waar ik vandaan kom als ik ergens op antwoord.

Met een eet smakelijk groet voor nu,

8)
Laatst gewijzigd door audiofreak op ma 29 mei 2006, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
je oren zijn je BESTE adviseurs

rho

Berichtdoor rho » ma 29 mei 2006, 19:28

Volgens mij waren alle UcD's toch van hetzelfde type. De UcD180 modules waren toch in de versterker van Jeroen en in die van Jan gebruikt.
De andere klasse D versterkers waren geen UcD maar Tripath amps.

Terug naar “DIY Events door leden”