Luisterdag 27 mei te Breda!

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
rho

Berichtdoor rho » zo 28 mei 2006, 14:57

asterduc schreef:en dat ik dit topic nu net 1 dag te laat moet ontdekken!!!!

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Je had niet eens zo ver moeten rijden.
Da's jammer.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 28 mei 2006, 15:02

rho schreef:
asterduc schreef:en dat ik dit topic nu net 1 dag te laat moet ontdekken!!!!

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Je had niet eens zo ver moeten rijden.
Da's jammer.

en ik had op die dag zelfs genoeg vrijetijd en absoluut geen reden om er niet te kunnen zijn!!!

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » zo 28 mei 2006, 15:40

Misschien een idee om dit soort dingen voortaan ook via mail te versturen. Ik weet alleen niet of iedereen hierop zit te wachten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 28 mei 2006, 16:05

Of wat vaker het forum doorkijken? De eerste aankondiging m.b.t. de luisterdag gisteren in Breda dateert al van meer dan een maand geleden .... :roll:

'Tis jammer dat ik gisteren verhinderd was anders was ik zeker gekomen. Maar de verslagjes en de foto's maken het wel weer een beetje goed ;)

Zo te lezen was het een topdag! =D>
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » zo 28 mei 2006, 16:10

Een probleem aan dit forum blijft dat ongelezen posts niet altijd ongelezen blijven. Als je soms maar kort de tijd hebt en je leest even snel wat topics, zullen alle topics bij het afsluiten op gelezen worden gezet...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 28 mei 2006, 16:16

Bart_M schreef:Misschien een idee om dit soort dingen voortaan ook via mail te versturen. Ik weet alleen niet of iedereen hierop zit te wachten.
het is idd mogelijk om aan alle gebruikers een mail te sturen, maar dat moet je idd niet te vaak doen denk ik. andere optie is een gebruikersgroep maken waarvoor mensen zich aanmelden om wat regelmatiger mails te krijgen, want bulk mail kan ook per gebruikersgroep.

dat van die ongelezen posts die gelezen worden nadat je ingelogd bent heeft denk ik te maken met de definitie binnen phpBB, is bij alle phpBB fora die ik ken zo.

indoubt

Berichtdoor indoubt » zo 28 mei 2006, 16:27

Was weer een hele goede dag. Wowly, bedankt voor de organisatie hiervan, ik heb ervan genoten.

Ik heb veel moois gezien en gehoord. De monitor met dipoolbas van Jeroen was natuurlijk een die bovenaan het lijstje stond om te beluisteren. Ik vind de uitvoering echt top en de diepgang zou voor mij ruim voldoende zijn (hoeze geen laag uit een dipool bas) Miscchien dat je er voor HT nog een sub bij kunt maken maar voor muziek zou het voor mij niet perso hoeven.

Dan naar Fireman's Eve's in de grote ruimte boven. Ik heb de Eve's al eens eerder gehoord in een andere uitvoering (DennisG) en Fireman heeft op dit concept nog de nodige verbeteringen aangebracht. Ik weet waar deze speaker toe in staat is en dat kwam in deze opstelling niet helemaal goed tot z'n recht. Niet dat het niet mooi klonk, het klonk prima maar het kan met deze luidspreker gewoon nog beter. Zeker weten doe ik het niet maar het leek alsof de pre niet goed matcht met de speaker/eindtrap combi. Ik heb begrepen dat er 's middags nog ander combi's zijn geprobeerd maar toen zat ik in een andere luisterruimte.

De HDS182 D'appolito met morel tweeter heb ik alleen gehoord met de Behringer en niet met de andere dac. Achteraf gezien jammer. Ik vermoedt dat de behringer toch niet helemaal biedt met hetgeen je eigenlijk met een aktief systeem hoopt te bereiken. Jammer want ik wil die route ook nog een uitproberen. Ik ben eigenlijk ervan overtuigd dat het nog beter kan.

In de Buizenkamer stonden twee verschillende luidsprekers met dezelfde units. In eerste instantie de Normale basreflex beluisterd. Deze klonken heel goed al denk ik dat de afstemming versterker-luidsprekers nog iets beter kan. Het lijkt een beetje alsof de luidspreker een zware load aan de versterker presenteren. Later hebben we nog even kort monitoren met monacor/seas aangesloten gehad en het leek alsof de versterker hier minder problemen meehad en wat vrijer kon spelen.

In dezelfde ruimte stonden ook de TL luidprekers van doppedoos met buizen monoblokken en VV. Dit bleek een van de verassingen van de dag te zijn. De set bleek bijzonder goed op elkaar afgestemd te zijn en de TL's komen zeer laag. De luidspreker geeft behoorlijk laag weer tot ver beneneden de Fs van de units en het geluidsbeeld is erg goed. Ja, er waren misschien betere luidsprekers aanwezig maar dit was onverwacht mooi.

Van wowly's Ref monitor was ik vooral beniewd wat de keuze voor de andere (bas) unit voor invloed zou zijn. Ik heb al redelijk wat scan speak monitors gehoord en meestal klinken ze behoorlijk goed. Die van wowly zijn daarop geen uitzondering. Het verschil in basunit ten opzichte van de normaal gehanteerde bas unit kon ik wat klankeigenschappen betreft niet direkty ontdekken. Misschien dat wowly daar nog wat over kan zeggen. Zeker op de ucd versterker geven ze een mooi uitgewogen beeld.

Ondanks dat ik zo veel mogelijk heb beluisterd heb ik helaas de luidsprekers van Edo gemist.

Wat betreft mijn eigen bijdrage: Ik was er altijd van overtuigd dat computers in de thuissituatie niet geschikt zijn als bron. Dat ik mijn mening wat heb bijgesteld is misschien inmiddels voor iedereen duidelijk. De gebruikte M-audio tranit usb is (nog) volledig ongewijzigd en het is (nog) verre van perfect. Toch wilde ik iedereen laten delen in de verbazing die ikzelf heb ervaren toen ik dit zelf uitprobeerde. Met een laptop en usb geluidskaart kun je menig bron al het nakijken geven. Er zullen de komende tijd wel nog de nodige tweaks plaatsvinden. Om enige referentie te behouden hebben we daarna op hetzelfde systeem de nieuwe Rega Apollo CD speler aangesloten om het verschil nog eens goed te kunnen horen. Ik laat het graag aan de andere luisteraars over om daar wat over te zeggen.

De gebruikte versterker was een tube amp (but not as you now it) van het type DEMST(Double Ended Metal Single Tube). In dit geval slaat dat op de behuizing want intern zit er een klasse D(T?) Amp3 van 41Hz. Deze geeft ongeveer 9W RMS per kanaal aan 8 Ohm bij een zeer lage THD+N. Aangezien ik de maximale voedingsspanning gebruik (14,6V) kun je er wel wat meer vermogen uitkrijgen maar ten koste van de kwaliteit (overstuur). Dit was duidelijk te horen met vol volume op de luidsprekers van Rho waarbij ik moet zeggen dat de versterker daar eigenlijk ook niet helemaal voor bedoeld was.
Toch leuk dat er mensen alle kabels naliepen om te kijken wat er nou echt aangesloten was

Ik heb in ieder geval genoten van de verbazing op jullie gezichten. :D
Always be in doubt until sure

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » zo 28 mei 2006, 16:32

Bart_M schreef:Misschien een idee om dit soort dingen voortaan ook via mail te versturen. Ik weet alleen niet of iedereen hierop zit te wachten.
Mailen wordt waarsschijnlijk niet door iedereen op prijs gesteld. Ook ik vertoon soms allergische reacties t.a.v. "spam" hoewel ik het hier presoonlijk geen probleem zou vinden... ;)

We kunnen wachten tot dit deel van het forum wat populairder is zodat men vanzelf vaker kijkt, maar je zou ook op het deelforum waarop het event betrekking heeft een tijdelijke (sticky?) aankondiging kunnen plaatsen.
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op zo 28 mei 2006, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 28 mei 2006, 16:58

audiofreak schreef:Ben ook heel benieuwd naar je andere SF look-a-likes die je van plan bent om te gaan bouwen.

Op dit moment heb ik de tekening al voor me en ben aan het brainstormen.... :)
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 28 mei 2006, 17:06

DIY_Freak schreef:
Mailen wordt waarsschijnlijk niet door iedereen op prijs gesteld. Ook ik vertoon soms allergische reacties t.a.v. "spam"...

Alternatief is een soort van nieuwsbrief waarop mensen zich al dan niet kunnen abonneren.

Maar ik blijf het natuurlijk wel primair 1 van de functies van het forum zelf vinden om dit soort meetings te organiseren en te bespreken.

Bovendien kun je je abonneren op een onderwerp (linksonder op de pagina) zodat je een e-mailtje krijgt als er een nieuw bericht in een onderwerp geplaatst wordt
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 28 mei 2006, 17:35

Pjotr schreef:Of wat vaker het forum doorkijken? De eerste aankondiging m.b.t. de luisterdag gisteren in Breda dateert al van meer dan een maand geleden .... :roll:

Begrijp ik Pjotr, maar ik ben zeer beperkt geweest in vrije tijd en heb daardoor deze maand slecht een keer of drie kort de posts kunnen inkijken. Dit topic ben ik toen jammer genoeg niet tegengekomen.

Groeten,
Ed.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 28 mei 2006, 18:39

Hoi

Wat voor een breedbanders zitten er in die hele kleine bruine bassreflex kastjes?

Groeten Roland

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 28 mei 2006, 18:47

Er zullen ook genoeg mensen selectief naar bepaalde forumgroepen kijken, omdat alles bijhouden behoorlijk tijdrovend kan zijn. Zelf doe ik dat ook regelmatig, zodra er thuis weer het e.e.a. blijft liggen omdat ik onbewust veel te veel tijd op het forum heb doorgebracht.

Henkjan schreef:
het is idd mogelijk om aan alle gebruikers een mail te sturen, maar dat moet je idd niet te vaak doen denk ik. andere optie is een gebruikersgroep maken waarvoor mensen zich aanmelden om wat regelmatiger mails te krijgen, want bulk mail kan ook per gebruikersgroep.

De door mij gebruikte forumsoftware biedt de mogelijkheid om nieuwsberichten te tonen, welke dan bovenaan de indexpagina verschijnen. Dat is ideaal voor aankondigingen (zoals hier te zien is). Bevat phpBB geen vergelijkbare functie :?:
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 28 mei 2006, 19:51

indoubt schreef:Van wowly's Ref monitor was ik vooral beniewd wat de keuze voor de andere (bas) unit voor invloed zou zijn. Ik heb al redelijk wat scan speak monitors gehoord en meestal klinken ze behoorlijk goed. Die van wowly zijn daarop geen uitzondering. Het verschil in basunit ten opzichte van de normaal gehanteerde bas unit kon ik wat klankeigenschappen betreft niet direkty ontdekken. Misschien dat wowly daar nog wat over kan zeggen. Zeker op de ucd versterker geven ze een mooi uitgewogen beeld.

De mid-woofer die erin zat is de 18W8546/00. Dit is de originele. Ik vermoed echter dat Audiocomponents (de importeur) speciaal voor de refmon een versie met een zwarte coating heeft laten maken. Deze heet officieel de 18B8546/01. Dat is idd mooier (vind ik nu helaas ook, daarom mag iemand die er een goede prijs voor geeft ze overnemen...), maar verder dezelfde unit. Ik heb voor de zekerheid Rolph Smulders hierover opgebeld, en deze verzekerde mij dat het exact dezelfde is, maar met een zwarte ipv een transparante coating :lol:

Dus niet zo vreemd dat jij hem niet zo anders vond klinken. Blijkbaar heb je een goed geluidsgeheugen.

Overigens heb je mij ook gefopt met je tube-amp. Zolang het volume maar niet te gek werd deed ie het fantastisch!!

@ Asterduc, echt balen man!! Dit was dé dag voor jouw geweest! Ik vind het echt jammer....... Ik had jou nog in gedachten, omdat ik toen in Zutphen niet het potentieel van de luidsprekers kon horen, en die L$^%^L van Hifi.nl zo'n dom stuk had geschreven. Je had hier revanche kunnen nemen. Mijn zwager (P@ulus) welke wel eens schrijft voor HVT gaat heel misschien een stukkie schrijven, en had die van jou ook mee kunnen nemen...

Gaaf trouwens om die enthousiaste reacties te lezen, dit maakt voor mij al de tijd en moeite en reizen die ik heb gepleegd de moeite waard!!

Wowly

rho

Berichtdoor rho » zo 28 mei 2006, 19:55

indoubt schreef:Ik heb in ieder geval genoten van de verbazing op jullie gezichten. :D

Dat kan ik wel geloven ja. Het buisje was wel netjes afgewerkt ook.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 28 mei 2006, 20:44

Roland schreef:Wat voor een breedbanders zitten er in die hele kleine bruine bassreflex kastjes?
ik gok op een Visaton FR10

indoubt

Berichtdoor indoubt » zo 28 mei 2006, 21:13

Roland schreef:Hoi

Wat voor een breedbanders zitten er in die hele kleine bruine bassreflex kastjes?

Groeten Roland

Inderdaad Visaton FR10 4ohm. Let wel op de 4ohm, de 8ohm versie is niet geschikt (voor zulke kleine kastjes) De kastjes zijn 11.8*20*20cm
Always be in doubt until sure

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 28 mei 2006, 21:30

audiofreak schreef:De dipoolspeakers vond ik de minste,hoewel ik het concept in z'n geheel erg gedurfd vind en ik ze op de DIYdag beter vond klinken dan hier.Naarmijn idee lag dat niet aan de speaker zelf,maar eerder aan deversterkers.(2x klasse D)De klankbalans was in mijn luisteroptiek totaal onevenwichtig en miste heel veel bass en midbass.Op het einde van de dag met Wowly's speakers als mid/hoog en de Lua versterker klonk het gewoon goed en zo zou het naar mijn idee ook moeten klinken.Ik maak er wel een kleine kanttekening bij en dat is dat ik ze met Wowly's speakers erbij maar een kleine 2 minuten heb gehoord in die configuratie,maar wat ik hoorde klonk echt niet verkeerd.In ene luisterde je naar een volwassen speaker. :) :) En volgens mij heeft de bouwer het ook zo bedoeld.:wink:

Hoewel die buizenbak daar mooi stond te glimmen, speelde de monitor van Wowly nog steeds op de UcD :wink: . En ja, ik inderdaad een volwassen speaker bedoeld :lol: . Ik had gewoon 's ochtends alsnog naar zolder moeten vertrekken, ik hoorde bij het eerste testen eigenlijk al dat het mis ging. Dat enorme gat in het laag en midlaag (behalve het dieplaag) en het ietwat agressieve hoog zoals fireman opmerkte heb ik zelf, helaas, ook allemaal gehoord. En ik heb begrepen dat tijdens de eerste luistersessie een van de dipoolbassen niet meespeelde vanwege een losgeraakte terminal. Had DIY_freak in de tweede luistersessie hersteld zei hij.

Ik moet denk ik nog wat studeren op hoe dit effect zo komt, dat in een andere ruimte die bas zo anders kan zijn en de monitor zo iel kan klinken. Ik snap er eigenlijk niets van. Thuis het zaakje aangesloten en geen enkel probleem, tonale balans volledig in orde en weer een volwassen systeem te horen. Je begrijpt dat ik best een beetje teleurgesteld ben want een aantal mensen hoorden dit systeem voor het eerst en hebben helaas niet het potentieel van een dipoolbas met monitor gehoord. Hoewel het met die van Wowly veel voller klonk, ging het daar ook niet goed. De overgang was rommelig, maar ja dat is logisch met filtering 'op de gok'.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 28 mei 2006, 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.

sietse

Berichtdoor sietse » zo 28 mei 2006, 21:35

Het is volgens mij altijd een gokje of je boxen het elders net zo mooi doen als bij je thuis. Dat is tenminste mijn ervaring.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 28 mei 2006, 21:41

Dat is zo sietse, maar dit verschil was zó groot dat ik met mijn onderzoekende geest toch graag wil weten hoe dit komt. Ik geniet er thuis niet minder om, maar het is toch jammer als mensen een principe zouden gaan afwijzen op basis van een slechte luisterervaring.

Ik wil er dus eigenlijk achter komen of dit te maken heeft met het feit dat het niet volledig open baffle is en of er misschien een ander type filter gebruikt moet worden als je een dipoolbas/monitorcombi in zijn algemeenheid goed wilt laten klinken. Het is niet prettig als de luisterruimte zoveel invloed heeft.

fireman

Berichtdoor fireman » zo 28 mei 2006, 21:44

Jeroen. Niet getreurd. Mijn eVe's klinken hier thuis vele male beter dan daar. Warmer en muzikaler. Gewoon completer. Heeft denk ik gewoon met je eigen akoestiek te maken.

Gooi je Di pools maar eens bij mij thuis neer. Zullen we eens horen of het nog zo "rot" klinkt :)
Laatst gewijzigd door fireman op zo 28 mei 2006, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Naim Audio SuperNait 2 - Naim NDX - vifa vivace 2012 - R1200GS LC

KT88

Berichtdoor KT88 » zo 28 mei 2006, 21:47

jeroen_d schreef:Ik wil er dus eigenlijk achter komen of dit te maken heeft met het feit dat het niet volledig open baffle is en of er misschien een ander type filter gebruikt moet worden als je een dipoolbas/monitorcombi in zijn algemeenheid goed wilt laten klinken. Het is niet prettig als de luisterruimte zoveel invloed heeft.

Is dat niet kenmerkend voor een dipool, in welke vorm dan ook?
Je hebt tenslotte altijd te maken met het achterwaarts uitgestraalde geluid....

Met planar- of electrostaat speakers heb ik dat ook altijd, reden waarom ik niet meer demonstreer met mijn Maggies als ik niet ruim van tevoren mag 'inregelen".

Met electronica is dat risico er niet, dat voldoet, of niet.
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 28 mei 2006, 22:00

fireman schreef:Jeroen. Niet getreurd. Mijn eVe's klinken hier thuis vele male beter dan daar. Warmer en muzikaler. Gewoon completer. Heeft denk ik gewoon met je eigen akoestiek te maken.

Gooi je Di pools maar eens bij mij thuis neer. Zullen we eens horen of het nog zo "rot" klinkt :)

We maken wel eens een afspraak binnenkort, ik heb nu zo iets van dat ik juist meer luisterruimtes wil proberen om meer ervaring met het systeem op te doen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 28 mei 2006, 22:07

KT88 schreef:Is dat niet kenmerkend voor een dipool, in welke vorm dan ook?
Je hebt tenslotte altijd te maken met het achterwaarts uitgestraalde geluid....

Met planar- of electrostaat speakers heb ik dat ook altijd, reden waarom ik niet meer demonstreer met mijn Maggies als ik niet ruim van tevoren mag 'inregelen".

Met electronica is dat risico er niet, dat voldoet, of niet.

Op zich klopt dat wel, maar ik ga er niet zo maar vanuit dat een dipoolbas met dynamische drivers te vergelijken is met een groot paneel dat ook het midden en hoog weergeeft.

Maar je zou zeer zeker gelijk kunnen hebben, de dipoolbas is maar tweede orde gefilterd en zijn output is ook boven 200 Hz erg belangrijk voor de totaalindruk. Als dat dan om een of andere akoestische reden niet netjes optelt bij de monitor gaat het mis. Food for thought.

Moderator: wellicht beter indien dit verplaatst wordt naar mijn dipoolbas draadje. Het wordt hier een beetje teveel ingezoomd op mijn systeem. Ja ik weet mijn schuld. :oops:

rho

Berichtdoor rho » zo 28 mei 2006, 22:20

Lage tonen stralen meer in het rond, dus ik denk dat de effecten van wanden in de buurt van de speaker zeker een aardige invloed hebben op de weergave. Daarbij heb je heel wat meer nodig om bassen te dempen dan om mid of hoog te temmen.
Wat kleedjes neerleggen helpt dus niet meer in deze lage regionen.
Als je thuis dus dichter tegen de achterwand speelt of korter in de hoek zal dat zeker wel z'n effecten hebben op de weergave van het laag. En dan heb je al redelijk wat volume aan demping nodig om die andere ruimte op je thuis-situatie te laten lijken.
Met mid en hoog kan je makkelijker dempen en zijn aanpassingen dus makkelijker te doen, zodat de thuissituatie toch makkelijker gesimuleerd worden.
Mij lijkt dat wel een oorzaak voor het opgetrokken ultra-laag en een verzwakt mid-laag. Je speakers stonden blijkbaar verder van de achterwand. Kan dit iets met de golflengte die gereflecteerd wordt van de achterwand te maken hebben. Afstand = groter , langere golf = lagere frequentie. 't Is maar een idee om over na te denken.

Zou dat dan ook fase-problemen kunnen veroorzaken zodat in het gebied waar laag met mid in elkaar overloopt er een stukje wordt uitgedoofd, daar waar dat bij je thuis niet gebeurd? Het wegvallen van laag-mid kan het hoog wat scherp doen klinken. (omdat het kwa amplitude dan te groot lijkt t.o.v. de midden of laag-midden tonen)

Terug naar “DIY Events door leden”