Als ik er de energie nog in zou willen steken, dan had ik iets dergelijks geschreven, Sander. Klasse!
Maar 1 klein aspectje, wat waarschijnlijk niet eens zo is opgevallen, zou ik nog wel even willen belichten, omdat het wellicht niet eens voor de hand ligt, en omdat het zo voor alle partijen geldt of kan gelden:
Het lijkt me zo dat sommige zelfbouwers (en hifi-journalisten), van welk niveau dan ook, vaak in het hun bekende kringetje blijven ronddraaien.
Wat ze dan ontbeert, is een referentie die voor iedereen acceptabel is.
Let wel, ik zeg acceptabel, waarmee ik bedoel dat het gerespecteerd wordt, serieus wordt genomen.
Dat staat los van persoonlijke voorkeuren en smaakkwesties.
Dat ietwat beperkte denken zie je dus terug aan de commentaren van Vermeulen, maar als je goed leest zie je het ook in de commentaren van bezoekers van DDIY2006.
Waar Vermeulen en co. in het kringetje van commerciële producten vastzitten (hier is een quote van Henri van Hessen op zijn plaats, weet alleen even niet welke), lijkt het bij sommige zelfbouwers slechts om bepaalde (merken) drivers te gaan.
Het volgende project wordt dan met een duurdere versie van die drivers.....
Onlangs las ik hier op dit forum dat iemand (een speakerbouwer) niet zo heel blij was met een bepaald blad, omdat "ze de ruimte moesten delen met de buizen- en DAC-jongens" (of iets van die strekking).
Kijk, dat vind ik dan weer jammer.
Referentie: wie heeft er niet gelachen om de caraudio speakers in gefreesde kasten?
Maar wat is de referentie van de maker?
Zo probeer ik ook altijd naar mijzelf en mijn "producten" te kijken, er los van te komen, afstand te nemen, proberen objectief te zijn.
Dan vaak blijkt dat er nog wel eens e.e.a. aan schort, wat dan weer aanleiding is om flink te gaan wroeten met de bout.
Persoonlijk ben ik al jaren heel tevreden met mijn diverse Magnepans, hoewel ik natuurlijk donders goed weet dat die zeker niet zaligmakend zijn.
Hoor ik dan sommige creaties bij kennissen (hoorns bijvoorbeeld), dan weet ik weer dat dat nooit mijn geluid zal worden, ook al zweert de maker erbij en heeft hij 3 jaar bloed, zweet en tranen erin verwerkt........
Nee, dan de demo vorig jaar met die enorme zelfbouw electrostaten van Wim Ipenburg....dat spreekt mij veel meer aan, en misschien dat ik op een goede dag nog wel eens zoiets ga maken.
Natuurlijk heeft Vermeulen niet begrepen waar het om gaat, en heeft hij ook vast niet onder optimale omstandigheden kunnen luisteren.
Ook trekt hij nogal snel conclusies uit "luisteren terwijl je langsloopt".
Maar dat is een trekje, eigen aan ons audiomannen vrees ik.
Ongetwijfeld is de man eropuit gestuurd door zijn hoofdredacteur, op zijn vrije zondag nog wel. Dat dat leidt tot uitspraken als "een Aldi set klinkt nog beter", tja, dat moeten we maar voor zijn rekening laten.
Die Aldi-set klinkt overigens *nog* beter als je de speakerkabels met spikes van de grond haalt en op elke bovenhoek van de speakers een Shakti-steen neerlegt............
De traditionele hifi magazines en websites zie ik niet, zodat men kan zeggen dat ook ik in mijn eigen referentiepatroon vastzit en misschien wel heel blij ben met systemen die voor een ander van nul en generlei waarde zijn......
Gelukkig kun je aan versterkers, DACs en draaitafels niet zoveel verknoeien als aan luidsprekers