Tja...

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 24 mar 2006, 23:13

Beste Sander. Zols ik al aangaf in mijn artikel ben ik juist benieuwd of er inderdaad iets gemaakt wordt wat echt goed klinkt. Op de DDIY2006 hen ik het namelijk nog gezien, noch gehoord.

Ik ging juist vol verwachting naar Zutphen maar was heel erg teleurgesteld. Het deed me een beetje denken aan de bazaar van de plaatselijke knutselclub. Een lompe buizenbak die met plankjes en draadjes aan elkaar hing met een pond stof er boven op. Alles wat ik hoorde klonk minder dan het setje van de Aldi.

Laat me iets horen waar m’n mond van open valt en ik schrijf er graag iets positiefs over.

Met vriendelijke groet,

Erik Vermeulen

Energieverspilling Sander om daar sowieso nog op te reageren. Blinden krijg je niet ziende en doven niet horende.

De vooringenomenheid druipt er vanaf. Maar hij laat tegelijkertijd ook blijken helemaal niet te kunnen luisteren. Kortom we kunnen in het vervolg zijn proza verder niet meer serieus nemen (deden we toch al niet ... :D ).

Het leuke is nu dat ie kan schrijven wat ie wil maar dat het voor de onze hobby helemaal niet uitmaakt wat ie schrijft. Dit in tegenstelling tot allerlei dure high-end onzin die het van sites als hifi.nl moet hebben om aan de man te komen (er schijnen weinig vrouwen in geinteresseerd te zijn) 8)
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 24 mar 2006, 23:20

Hi Peter,

Dit in tegenstelling tot allerlei dure high-end onzin die het van sites als hifi.nl moeten hebben om aan de man te komen

Je bedoelt dat 90% van die gadgets die op Hifi.nl de revue passeren niet werken? Ik heb net m'n hele verzameling CD's in de vriezer gestopt nadat ik ze bespoten hem met 'MoreDetailedSound-Spray' die een nachtje moet inwerken, volgens Hifi.nl ga ik m'n hele CD-collectie opnieuw ontdekken.

Maar even serieus, ik weet ook niet waarom ik 't probeer, ik denk dat ie tegen m'n zere been schopt. Ik heb altijd dat commentaar al gehad, zeker op de Hifi shows die ik bezocht heb, vraagt zo'n vertegenwoordiger 'wat voor luidsprekers heb je', zeg ik natuurlijk 'zelfbouw'. Loopt hij gelijk naar het goedkoopste setje dat hij heeft staan en zegt dan 'moet je dit eens luisteren, hier kan geen zelfbouw tegenop'. Dan wil ik 'm eigenlijk vertellen dat z'n duurste set niet kan tippen aan m'n zelfbouw, maar goed, verspilde moeite idd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

KT88

Berichtdoor KT88 » vr 24 mar 2006, 23:52

Als ik er de energie nog in zou willen steken, dan had ik iets dergelijks geschreven, Sander. Klasse! :twisted:

Maar 1 klein aspectje, wat waarschijnlijk niet eens zo is opgevallen, zou ik nog wel even willen belichten, omdat het wellicht niet eens voor de hand ligt, en omdat het zo voor alle partijen geldt of kan gelden:

Het lijkt me zo dat sommige zelfbouwers (en hifi-journalisten), van welk niveau dan ook, vaak in het hun bekende kringetje blijven ronddraaien.
Wat ze dan ontbeert, is een referentie die voor iedereen acceptabel is.
Let wel, ik zeg acceptabel, waarmee ik bedoel dat het gerespecteerd wordt, serieus wordt genomen.
Dat staat los van persoonlijke voorkeuren en smaakkwesties.
Dat ietwat beperkte denken zie je dus terug aan de commentaren van Vermeulen, maar als je goed leest zie je het ook in de commentaren van bezoekers van DDIY2006.

Waar Vermeulen en co. in het kringetje van commerciële producten vastzitten (hier is een quote van Henri van Hessen op zijn plaats, weet alleen even niet welke), lijkt het bij sommige zelfbouwers slechts om bepaalde (merken) drivers te gaan.
Het volgende project wordt dan met een duurdere versie van die drivers.....
Onlangs las ik hier op dit forum dat iemand (een speakerbouwer) niet zo heel blij was met een bepaald blad, omdat "ze de ruimte moesten delen met de buizen- en DAC-jongens" (of iets van die strekking).
Kijk, dat vind ik dan weer jammer.

Referentie: wie heeft er niet gelachen om de caraudio speakers in gefreesde kasten?
Maar wat is de referentie van de maker?
Zo probeer ik ook altijd naar mijzelf en mijn "producten" te kijken, er los van te komen, afstand te nemen, proberen objectief te zijn.
Dan vaak blijkt dat er nog wel eens e.e.a. aan schort, wat dan weer aanleiding is om flink te gaan wroeten met de bout.

Persoonlijk ben ik al jaren heel tevreden met mijn diverse Magnepans, hoewel ik natuurlijk donders goed weet dat die zeker niet zaligmakend zijn.
Hoor ik dan sommige creaties bij kennissen (hoorns bijvoorbeeld), dan weet ik weer dat dat nooit mijn geluid zal worden, ook al zweert de maker erbij en heeft hij 3 jaar bloed, zweet en tranen erin verwerkt........

Nee, dan de demo vorig jaar met die enorme zelfbouw electrostaten van Wim Ipenburg....dat spreekt mij veel meer aan, en misschien dat ik op een goede dag nog wel eens zoiets ga maken.

Natuurlijk heeft Vermeulen niet begrepen waar het om gaat, en heeft hij ook vast niet onder optimale omstandigheden kunnen luisteren.
Ook trekt hij nogal snel conclusies uit "luisteren terwijl je langsloopt".
Maar dat is een trekje, eigen aan ons audiomannen vrees ik.
Ongetwijfeld is de man eropuit gestuurd door zijn hoofdredacteur, op zijn vrije zondag nog wel. Dat dat leidt tot uitspraken als "een Aldi set klinkt nog beter", tja, dat moeten we maar voor zijn rekening laten.
Die Aldi-set klinkt overigens *nog* beter als je de speakerkabels met spikes van de grond haalt en op elke bovenhoek van de speakers een Shakti-steen neerlegt............

De traditionele hifi magazines en websites zie ik niet, zodat men kan zeggen dat ook ik in mijn eigen referentiepatroon vastzit en misschien wel heel blij ben met systemen die voor een ander van nul en generlei waarde zijn......
Gelukkig kun je aan versterkers, DACs en draaitafels niet zoveel verknoeien als aan luidsprekers :lol:
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

markje

Berichtdoor markje » za 25 mar 2006, 10:34

teacher schreef:Dan denk ik daarbij; "die kant en klare producten worden toch ook in elkaar gezet".

Ja en vaak een stuk minder degelijk dan met zelfbouw het geval is.

@KT88: het gaat niet om de referentie die hebt, het gaat erom dat hij bij voorbaat, zonder luisteren al het hele zelfbouwgebeuren al naar de prullenbak wijst. Ik weet dat er commerciele speakers zijn die beter zijn dat wat ik heb staan, ik weet ook dat er een hoop bijzit wat veel slechter klinkt. Maar ik ga niet bij voorbaat al zeggen dat commerciele producten nooit high-end kunnen zijn. En dat zegt hij eigenlijk wel van zelfbouw en dat vind ik nogal trietst; dat vooroordeel. Hij weet totaal wat er gemaakt is/wordt, want hij zegt zelf dat er weinig geluisterd werd door hem daar, maar hij weet wel dat het waarschijnlijk geen topspul is; dat is nogal een vooroordeel.

Groeten Mark

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 25 mar 2006, 11:05

Ik lees erg veel zaken hier waar ik volledig achter sta.

En voor wat betreft de schrijver van HIFI.nl, knap dat ie er op terug komt, zou ook knap zijn als ie voortaan onbevooroordeeld kan gaan luisteren..

Sander, je hebt me weer verbaasd met je zéér nette brief aan zijn adres, echt heel erg goed!!

Ik hoop dat ie een keer komt luisteren....

Wowly

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 25 mar 2006, 11:46

Nou, ik moet zeggen dat ik niet verwacht had dat er zoveel en zulke inhoudelijke reakties zouden komen. Super!

Ik hoop dat Hifi.nl ingaat op Sander's aanbod om het tegendeel te bewijzen. Het zou ertoe kunnen leiden dat er een positief stukje op Hifi komt te staan. Hifi zal best veel bezoekers hebben die misschien op het goede idee worden gebracht om zelf eens iets te bouwen. Dat is goed voor de zelfbouwwinkels in Nederland/België, en dat is weer goed voor ons. Cool toch!

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » za 25 mar 2006, 16:34

Hoi Sander

Goed bezig!
Het leuke is nu dat ie kan schrijven wat ie wil maar dat het voor de onze hobby helemaal niet uitmaakt wat ie schrijft. Dit in tegenstelling tot allerlei dure high-end onzin die het van sites als hifi.nl moet hebben om aan de man te komen (er schijnen weinig vrouwen in geinteresseerd te zijn)

Het punt is alleen wel dat hifi.nl een erg grote site is en de zelfbouw wereld nogal klein. Er zullen veel potentiele knutselaars afgeschrikt worden door het stukje van deze redacteur. Dat is erg slecht voor de om het maar eens met een groot woord te zeggen "zelfbouwscene" die wat mij betreft op diy audio 2006 uitblonk met creatieve ideen en luidsprekers. Jammer dat speaker & co dit jaar niet aanwezig was met een aantal kant en klare luidsprekers niet alleen leuk voor de beginners maar ook voor de heer Vermeulen.

Sander is het mischien een idee om contact op te nemen met bv de Hoofdredacteur van hifi.nl? Deze kerel reageert niet normaal op een nette brief. Er valt vast wel wat te regelen om diy te rehabiliteren. Het is voor hen debk ik ook een interresant onderwerp: Loont zelfbouw?

Groeten Roland

Raymond

Berichtdoor Raymond » za 25 mar 2006, 16:51

Roland schreef:Er valt vast wel wat te regelen om diy te rehabiliteren. Het is voor hen debk ik ook een interresant onderwerp: Loont zelfbouw?

Ik zou dat voor hifi.nl bezoekers anders formuleren. Voor 99% van de bezoekers van hifi.nl staat het antwoord al vast: Nee. Waarom? Om dezelfde reden dat mensen een schilder laten komen om de kozijnen te schilderen, of een installateur laten komen om de wasmachine aan te sluiten. Het grote gros van de mensen "klust" niet meer. Ook je eigen luidsprekers in elkaar zetten is dan bij voorbaat al niet mogelijk, eenvouding omdat mensen daar de spullen niet voor hebben (en ook niet willen aanschaffen).
Als mensen met die achtergrond gaan nadenken over zelf luidsprekers (of andere audio apparatuur) bouwen is het begrijpelijk dat ze van mening zijn dat het nooit wat kan worden.

Vandaar dat ik denk dat je het anders moet stellen: Kan zelfbouw lonen?
Hoogstwaarschijnlijk kan je door iets van de mystiek van audioapparatuur weg te nemen, de boodschap overbrengen dat zoiets wel degelijk door een doe-het-zelver (met de juiste inzet, kennis en gereedschappen) kan worden opgepakt.

indoubt

Berichtdoor indoubt » za 25 mar 2006, 17:36

Ik was welliswaar niet op de DIY 2006 (verhinderd) maar ik kan me het niveau van het gepresenteerde wel voorstellen.

Dat iemand die niet direct met DIY betrokken is verkeerde conclusies trekt vindt ik wel jammer maar niet zo vreemd. We kunnen natuurlijk het beoordelingsvermogen van diegene in twijvel trekken maar dat helpt niemand.

Ik denk dat het belangrijker is om hiervan te leren. Als "niet zelfbouwende" journalisten worden uitgenodigd is het misschien handig om zo iemand wat beter te begeleiden en bepaalde zaken uit te leggen. Ik ben er bijna zeker van dat het nadehand gepubliceerde stukje er dan een stuk beter uit ziet voor beide partijen.

Laten we wel wezen, het bouwen van een zeer goede DIY luidspreker is niet heel eenvoudig en vereist kennis, kunde en het liefts ook ervaring. Als iemand die niet heeft kun je verwachten dat diegene op zo'n evenement als het DIY een beetje verzuipt.

Net als nieuwe en of jonge DIY ers hebben die een beetje begeleiding nodig.

Neemt niet weg dat het stuk op Hifi niet echt een getrouw beeld geeft en dat ik me kan voorstellen dat Sander daar zo op reageert.
Always be in doubt until sure

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 25 mar 2006, 17:46

Ik vind jouw opstelling prijzenswaardig maar ik vrees dat deze man er helemaal niet op uitnodiging was en dat dit hele stukje een vooropgezet doel had. Ik kan het natuurlijk ook mis hebben en een te pessimistische kijk, alleen is het zo dat mijn goede vertrouwen keer op keer beschaamd wordt. Vooral als er commerciële belangen zijn.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 25 mar 2006, 17:52

Precies Raymond,

En daarom is een site als Hifi.nl die gewoon zijn brood moet verdienen met juist die mystiek om audio helemaal niet iets om aandacht aan te schenken. Het is gewoon een handels/advertentie portal, met navenante bla bla verhalen, meer niet.

Die site is gewoon zo blasééééééé als het maar zijn kan.

Zijn we soms vergeten hoe men kritische geluiden en zelfbouw destijds er vrij lomp afknikkerde? Kan ons die jeugdtrauma's van ene Vermeulen nu schelen en is ie eigenlijk jaloers ... :twisted:

Wijx

Berichtdoor Wijx » za 25 mar 2006, 18:03

ik vraag me altijd af wat nou het verschil is tussen hi-end audio en goede zelfbouw.

Als ik vandaag weer de spullen van bijvoorbeeld audionote zag of van andere kleinere fabrikanten met grote prijzen. Ik denk dat als je zelfbouw neemt het mooi afwerkt en een beetje reclame maakt ze echt geen verschil meer zien

vigier

Berichtdoor vigier » za 25 mar 2006, 18:38

Helaas wijx!

Je vergeet 1 groot verschil: als jij een versterker zelf hebt gebouwd, en mooi afgewerkt etc, dan staat er nog steeds geen ML, Krell of JeffRowland logo op. En voor veel mensen heeft dat logo meer betekenis dan de inhoud van het apparaat, laat staan de (geluids)kwaliteit.

Een mooi voorbeeld van een grote groep mensen die voor gek is gezet was de stunt van Phoenix Gold (een fabrikant die audio apparatuur voor in de auto maakt). Op een grote show hadden ze een mooie krell eindbak leeggehaald, en het binnenwerk vervangen door 1 van hun eigen versterkers.
Alles er omheen netjes gemaakt, en de hele zaal duidelijk laten zien wat voor versterker het was (dus laten zien dat het een Krell was), goede speakers eraan, mooi loopwerk & DAC etc.
Goed geluiden uit de zaal, met teksten als "je kunt duidelijk horen dat het een Krell is" etc....
Aan het einde van de show de deksel eraf geschroefd en de Phoenix Gold laten zien. --> stilte.

Het is in ieder geval wel fijn dat er mensen zijn die 1000 euro neertellen voor een monoblokje met een wat-wij-als-gainclone-kennen erin.
Die mensen zorgen er voor dat grote fabrikanten van componenten door blijven gaan met componenten ontwikkelen, zodat wij ons voordeel daarmee kunnen doen :)

Groeten! Joris
Meer ideëen dan tijd

indoubt

Berichtdoor indoubt » za 25 mar 2006, 19:41

vigier schreef:
Het is in ieder geval wel fijn dat er mensen zijn die 1000 euro neertellen voor een monoblokje met een wat-wij-als-gainclone-kennen erin.

Groeten! Joris

Dat is dan nog goedkoop, het origineel is nog steeds een veelvoud en naar horen zeggen verkoopt ie nog steed goed.

Ik zit nog niet zo heel lang in de Zelfbouwaudio en eigenlijk is het ontstaan uit onvrede met de kwaliteit die ik kon kopen maar het heeft me wel verbaast met wat voor gemak je commerciele apparatuur outperformed.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet secuur moet zijn
Always be in doubt until sure

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 25 mar 2006, 19:50

Ik heb inmiddels weer een antwoord van Erik Vermeulen, en kennelijk is hij een beetje dislectisch, ik schreef namelijk dat hij best eens mocht komen buurten maar dan nog wel enkele weken geduld moest hebben, hieronder z'n reply:

Beste Sander,

Bel me maar voor een afspraak. Wacht niet te lang want je moet het ijzer
smeden als het heet is en ik zou zo'n nieuw stukje graag schrijven met het
verslag van de DDIY2006 nog vers in het geheugen.

Nogmaals het is niet mijn bedoeling om een negatief beeld te schetsen.
Althans dat is niet het doel. Ik heb een verslag geschreven van de DDIY2006
zoals ik het heb beleefd.

Mijn nummer is 06XXXXXX

Met vriendelijke groet,
Erik Vermeulen

Overigens ben ik 't met Roland eens dat 't wellicht een beter idee is om de eind/hoofdredacteur te benaderen, maar zoals Peter weer aangeeft kan die wellicht uit conflicterende commerciele belangen besluiten er niks mee te doen, ook daar kan ik me prima in vinden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 25 mar 2006, 19:54

En daar komt bij dat Raymond een hekel punt aansnijdt; het gros van de mensen laat z'n huis schilderen, belt een verwarmingsmonteur als de verwarming lekt en zal nimmer een defecte zekering zelf vervangen. Deze mensen moeten zeker niet aan zelfbouw beginnen, je moet wel een beetje affiniteit hebben met knutselen en zelf oplossingen verzinnen voor problemen, anders kan je d'r beter niet aan beginnen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

twan

Berichtdoor twan » za 25 mar 2006, 20:06

Maar hoe komt het dan dat "professionele" speakers zoveel geld kosten ?

Een speakers ontwerpen is toch ook niet zóó eenvoudig ?

KT88

Berichtdoor KT88 » za 25 mar 2006, 20:46

Zoals anderen ook al aangaven, heeft de hifi- en high end business geen belang bij zelfbouwers en hun doorgaans goed geinformeerde mening.
Liever wordt er een beetje mystiek bedreven, waarbij een ieder die een kritisch geluid laat horen, meteen blijk geeft van "het niet te begrijpen".

Ik weet waarover ik spreek, heb jarenlang in een bepaalde villa aan de Borneolaan in Hilversum gewerkt...........

High end en DIY zijn vijanden van elkaar, en een appèl doen op de hoofdredactie van Hifi.nl zal niets opleveren, vrees ik.
Een luistersessie van Vermeulen bij Sander Sassen ook niet (tenzij iemand voor dit goede doel een Krell wil slachten... :lol: ).
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 25 mar 2006, 20:51

Het is wel eens anders geweest. Eringa in Leeuwarden heeft jarenlang Kef-pakketten verkocht. En de beroemde Eringa modificaties waren ook niet meer of minder dan een staaltje diy-huisvlijt.

richard

Berichtdoor richard » za 25 mar 2006, 21:44

Leeuwarden schreef:Het is wel eens anders geweest. Eringa in Leeuwarden heeft jarenlang Kef-pakketten verkocht. En de beroemde Eringa modificaties waren ook niet meer of minder dan een staaltje diy-huisvlijt.
Mijn eerste cd-speler: een cd40 met eringa-modificatie :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 25 mar 2006, 22:58

Leeuwarden schreef:Het is wel eens anders geweest. Eringa in Leeuwarden heeft jarenlang Kef-pakketten verkocht. En de beroemde Eringa modificaties waren ook niet meer of minder dan een staaltje diy-huisvlijt.

High-end bestond toen nog niet. Dat is een modegril van nu en vergelijkbaar met het marketingproza van cosmeticafabrikanten: Je kunt een Nivea-vesterker en huismerk-Kruidvat-versterkernatuurlijk niet vergelijken met een L'Oreal-versterker. Daar zit echt een wereld van verschil tussen 8)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 25 mar 2006, 23:25

Ze hadden indertijd bij Eringa 3 luisterkamers met luidsprekers evenredig oplopend in kwaliteit. En prijs. In luisterkamer drie was indertijd een demo van een setje Audiostatic 900's. Was indertijd een setje van 30.000 gulden. Als ik me niet vergis werd het geheel aktief aangestuurd. Als High-end nog niet bestond, dan is het die dag uitgevonden door Eringa. Hebben die stakkers ook nog hun eigen graf gegraven...

En ik? Ik, oetlul die ik ben, ging naar de demo van de Audiostatic 100 luisteren want die kon ik ook niet betalen ](*,)

vigier

Berichtdoor vigier » za 25 mar 2006, 23:53

Leeuwarden schreef:En ik? Ik, oetlul die ik ben, ging naar de demo van de Audiostatic 100 luisteren want die kon ik ook niet betalen ](*,)

Ach, gelukkig heb jij uiteindelijk nog "het licht" gezien :)
Meer ideëen dan tijd

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 26 mar 2006, 1:07

KT88 schreef:

High end en DIY zijn vijanden van elkaar, en een appèl doen op de hoofdredactie van Hifi.nl zal niets opleveren, vrees ik.
Een luistersessie van Vermeulen bij Sander Sassen ook niet (tenzij iemand voor dit goede doel een Krell wil slachten... ).

Er zal bij hihi.fl (grappige typo die laat ik staan:) toch wel 1 redacteur zijn die wel zijn oren gebruikt? Niet gelijk van het ergste uitgaan, dat nemen we een bepaalde Erik nu ook erg kwalijk. Deze schrijver neemt diy hifi niet serieus, gaat ie ook niet doen, nooit niet, dat is nu wel duidelijk, dus vraag om een andere schrijver.

Groeten Roland

ovni

Berichtdoor ovni » zo 26 mar 2006, 1:15

Leeuwarden schreef:En ik? Ik, oetlul die ik ben, ging naar de demo van de Audiostatic 100 luisteren want die kon ik ook niet betalen ](*,)

Ach, ik ben laatst wezen proefvaren met een zeiljacht van enkele tonnen. Ik heb een hele leuke dag gehad. (en latente koper ben je altijd, kan jaren duren maar dan wordt je misschien potentieel, die verkopers zijn ook niet helemaal achterlijk)

Ik moest maar eens een proefritje gaan maken met een Lamborgini 8)

Terug naar “DIY Events door leden”