Klassieke transistorversterker

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Tim Op 't Root

Klassieke transistorversterker

Berichtdoor Tim Op 't Root » do 16 mar 2006, 0:07

Hallo allen,

Ik heb in Zutphen voor het eerst mijn gezicht laten zien. In luisterruimte 5 heb ik om 15:00 uur mijn versterker laten spelen, samen met de Isis luidsprekers van Edo. Ik heb veel tijd gestoken in het beluisteren van verschillende ontwerpen. Daarom ben ik zeer benieuwd naar luisterervaringen van anderen.

Alle reacties zijn welkom. Ook kritiek kan nuttig zijn....

Groet,
Tim Op t Root
Er schuilt een wereld in het detail.

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 16 mar 2006, 0:10

Welkom \:D/

Ik was er helaas niet, maar misschien kun je wat meer info geven, dat laat misschien ook weer wat geheugens terug komen van de mensen die er wel waren ;)
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Tim Op 't Root

Berichtdoor Tim Op 't Root » do 16 mar 2006, 0:23

Om het geheugen op te frissen:

Afbeelding

Het gaat om dat rechter zilveren doosje op de tafel.

voodooless

Berichtdoor voodooless » do 16 mar 2006, 0:25

Misschien kun je ook wat over de inhoudt vertellen? Of is dat geheim?
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 16 mar 2006, 0:37

Ik heb hem niet goed beluisterd, maar wat ik hoorde op de Isis klonk prima. Voor een goede beoordeling zou een rustige omgeving met een vergelijk met de UcD400 van Sander als referentie beter zijn geweest maar daarvoor was het allemaal veel te onrustig. Je zou een analyse door hardwareanalysis kunnen laten uitvoeren, Sander weet dat ook klasse A/B uitstekend kan klinken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 16 mar 2006, 12:54

Hoi Tim,

Heb hem heel even gehoord maar te kort en op de verkeerde luisterplaats (bij de deur). Dus kan ik er weinig over zeggen.

Misschien zou je uit de doeken kunnen doen wat er speciaal aan deze versterker is? B.v. zit er een bepaalde ontwerpfilosofie achter of een niet-standaard topology?
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 16 mar 2006, 13:11

Hi Tim,

Als je 't schema hier wilt (en kunt) posten willen we daar allemaal wel een blik op werpen. Helaas heb ik je versterker niet beluisterd, maar we hadden idd. op de DDIY2006 makkelijk even kunnen vergelijken, gemiste kans dus.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 16 mar 2006, 13:20

Ik heb niet alles kunnen beluisteren , maar nog net twee nummers en mijn indruk was dat het een lekkere "rustige", prettig klinkende versterker is. Ietswat warmer dan bijvoorbeeld de Klasse D van Sander.
Misschien samen met de ietswat warmklinkende Isis iets aan de warme kant. Heb ik trouwnes ook thuis beetje last van als m'n buizenversterker aanstaat. Maar goed, dit ter zijde. Algemene indruk na twee nummers was goed. Lekker neutrale versterker.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Tim Op 't Root

Berichtdoor Tim Op 't Root » do 16 mar 2006, 23:13

Ik heb geen schema in digitale vorm. Wat ik wel kan vertellen over de versterker is het volgende:

Jaren geleden ben ik begonnen met een versterker met zo min mogelijk componenten. In de loop van de jaren is het aantal componenten toegenomen. Ik heb de ervaring dat er grofweg 2 dingen gebeuren als je meer componenten in het ontwerp toestaat: 1) je bent meer in staat om zaken (als vervorming / uitgangsimpedantie / ...) onder controle te houden. Als je hiervan optimaal gebruik maakt, wordt het spannend. 2) Maar tegelijkertijd wordt de opgave om fijn geluid te maken moeilijker als je veel componenten gebruikt. Zoals ik het ervaar, raakt het geluid z'n spontaniteit/speelsheid kwijt als je ingewikkelde circuits ontwerpt. Ik veronderstel dat er een optimum zal zijn waarbij een zekere mate van complexiteit goed-gebruikt tot goed geluid leidt. Per onderdeel van de schakeling dien je 'in kaart' te brengen wat dit met het geluid doet.

Ik doe soms water bij de wijn en zie het ontwerp ook als een artistiek ding. Ik probeer een weg te bewandelen tussen de technologische wereld en de menselijke emotie.

Ik zie ook ontwerpers die een ander doel voor ogen hebben: een versterker bouwen die zo min mogelijk vervormt en zo snel mogelijk is. In dat geval is de ontwerp-opdracht minstends zo uitdagend maar het is wel iets heel anders dan ik voor ogen heb.

Meer technische details:

Als condensatoren heb ik veel Elna RJH series gebruikt en een enkele Silmic op een kritieke plek. De meeste transistoren zijn van Toshiba: 2sc3381-2sa1349, 2sc4793-2sa1837 en 2sc5200-2sa1943. Ook de (niet meer gefabriceerde) 2sc1845 gebruik ik in de signaalweg. De 2sc3381 is een dualtransistor die ik als verschiltrap aan de ingang gebruik. De 2sc1845 is een klein-signaaltransistor in de volgende trap. De 2sc4793 is een driver. En de 2sc5200-2sa1943 is de push-pull stroomversterkende eindtrap.

Ik heb de ervaring dat het bijna altijd loont de signaalweg kort te houden. Ook loont het 't hart van de versterker eenvoudig te houden. De voeding blijkt zich anders te gedragen: daar is mijns inziens meer ruimte voor complexiteit.

(Ik beweer niet dat complexe versterkers niet goed kunnen klinken. Dat kan zeker wel. Maar voor mij is dat een moeilijke opgave.)

De voeding bestaat uit een 300VA ringkerntrafo met daarachter gebufferde lm317 en lm337. Links en rechts spelen op één centrale voeding. Wel heeft elke versterker lokaal ongeveer 1330 uF op de print.

Verder is het een belangrijke eigenschap van de versterker dat de bandbreedte beperkt is tot zo'n 35 kHz. Na een heleboel luistertest heeft gebleken dat een hogere bandbreedte mij niet kan bekoren.

Ik maak wel gebruik van tegenkoppeling, maar beperkt: maximaal 10 dB en bij 20 kHz is dit gedaald tot 3.5 dB. Verder houdt ik de groupdelay zo goed mogelijk constant tot 20 kHz. De uitgangsimpedantie is naar schatting zo'n 0.5 Ohm.

tot zover wat details...

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 28 nov 2006, 16:50

Tim,

Post eens een schema? Of wat foto's van de binnenkant? Ben toch best benieuwd, heb de afgelopen maanden zelf ook m'n tanden gezet in een ontwerp voor een transistorversterker en wellicht is 't leuk om eens te kijken hoe iemand anders zoiets aanpakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » di 28 nov 2006, 16:56

Hoi

Ik vondt het een erg mooi ontwerp. Ondanks de korte indruk erg goed klinkend.

Groeten Roland

Terug naar “DIY Events door leden”