DDIY en de Buma - wat mag je nou wel en niet laten horen

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 14 mar 2006, 12:44

deepspace schreef:Bedenkt bij een sampler CD wel de rechten. Volgens mij is het wel zo dat als je de nummers korter dan een bepaalde tijd houdt (volgens mijn <30 sec oid), je geen rechten hoeft aan af te dragen.

Dat is idd lastig. Je mag zo'n sampler wel voor je zelf maken als je zelf de orginelen bezit, voor eigen gebruik dus. Maar je mag hem niet vermenigvuldigen of je moet daar rechten over betalen. Weet iemand hoe dat zit?
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 14 mar 2006, 12:45

Pjotr schreef:Dat is idd lastig. Je mag zo'n sampler wel voor je zelf maken als je zelf de orginele bezit, voor eigen gebruik dus. Maar je mag hem niet vermenigvuldigen of je moet daar rechten over betalen.
dat is wat ik er van begrijp. hebben we juristen onder ons die wat meer weten over de auteurswet?

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » di 14 mar 2006, 12:49

We kunnen er natuurlijk ook het stil zwijgen toe doen en de B*u*m*a* S*t*e*m*r*a* niet wakker maken, wat is de kans dat een demo eindigt met een boete?

Groeten Roland

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 14 mar 2006, 12:55

Op een ander forum, hebben we al eens een mp3 test CD gemaakt op dubbelblind mp3's te testen. Daar hebben we de stukken gewoon heel kort gehouden.

Ik meen dat je over korte stukken niks hoeft te betalen. We hebben toen ook de B'ra S'ra gevraagd, maar die kwamen alleen maar met leugens aanzetten :( Tipical!
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 14 mar 2006, 13:09

SSassen schreef:
Misschien is het een idee om een sampler samen te stellen met een divers aanbod aan muziek?

Dat is een prima suggestie, zo kan je ook de diverse installaties beter met elkaar vergelijken. Dit lijkt mij, naast de noodzaak van gestoffeerde luisterruimtes, een ander zeer belangrijk punt.

Geweldig idee, dan leer je ook nog eens andere muziek kennen en daarbij ook de details waar je op moet letten.

Als ieder een nummer aanbrengt, heb je vlug een uurtje muziek.

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:Dat is idd lastig. Je mag zo'n sampler wel voor je zelf maken als je zelf de orginele bezit, voor eigen gebruik dus. Maar je mag hem niet vermenigvuldigen of je moet daar rechten over betalen.

Niets van aantrekken zolang dit op kleine schaal is.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 14 mar 2006, 13:11

lijkt me ook sterk dat ze daar over gaan zeuren.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 14 mar 2006, 15:23

voor privé uitvoeringen (zoals dit, het is immers niet openbaar) zullen toch wel wat mazen in de wet zijn gelaten lijkt me?

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 14 mar 2006, 15:28

Henkjan schreef:voor privé uitvoeringen (zoals dit, het is immers niet openbaar) zullen toch wel wat mazen in de wet zijn gelaten lijkt me?

Don't count on it. Sterker nog: Waarschijnlijk mocht je op de DIY2006 niet eens muziek laten luisteren zonder er rechten aan af te dragen :oops:

--
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 14 mar 2006, 15:34

deepspace schreef:
Henkjan schreef:voor privé uitvoeringen (zoals dit, het is immers niet openbaar) zullen toch wel wat mazen in de wet zijn gelaten lijkt me?

Don't count on it. Sterker nog: Waarschijnlijk mocht je op de DIY2006 niet eens muziek laten luisteren zonder er rechten aan af te dragen :oops:

volgens de BS, maar wat zegt de auteurswet daarover? beter gesteld: waar is de grens tussen een privé luistersessie en een openbare uitvoering? als ik thuis plaatjes draai op m'n verjaardag, hoeveel man mag ik dan uitnodigen zonder de BS aan de deur te krijgen :?

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 14 mar 2006, 15:36

Precies, ik wilde net een vergelijkbare reply gaan geven als Henkjan. Daar komt bij dat er hier geen commerciele belangen spelen, immers de organisatie heeft geen winstoogmerk en daarmee vervalt volgens mij de verplichting om een bijdrage te doen aan de BS voor het gebruik van deze CD's waar auteursrecht op zit.

Omgekeerd denk ik juist dat er winst te halen valt, ik ga iig. deze week weer een aantal nieuwe CD's halen, puur omdat ik deze gehoord heb tijdens de DDIY2006, zonder de DDIY had ik ze niet gekocht, da's zeker.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 14 mar 2006, 15:37

Goede vraag!

Misschien een idee om een volledig los topic over auteursrechten te starten, met alle vragen daaromheen.

--

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 14 mar 2006, 15:42

deepspace schreef:Goede vraag!

Misschien een idee om een volledig los topic over auteursrechten te starten, met alle vragen daaromheen.

8)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 14 mar 2006, 15:44

indoubt (in een ander topic) schreef:DDIY is een besloten club, Wij lijden allen aan "Audiophilites"
Misschien zijn we zelfs een patientenvereniging :lol:

Dit riekt naar overheidssubsidie voor de DDIY 2007

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 14 mar 2006, 15:54

Ik denk dat een emailtje richting de BS toch veel helderheid schept, iemand die even een net briefje tikt? We kunnen hier mekaar nog wel dagen gaan vermaken met giswerk, maar da's ook een beetje zonde van de tijd (je kan beter je nieuwe filter in elkaar gaan solderen bv).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 14 mar 2006, 16:12

SSassen schreef:Ik denk dat een emailtje richting de BS toch veel helderheid schept, iemand die even een net briefje tikt? We kunnen hier mekaar nog wel dagen gaan vermaken met giswerk, maar da's ook een beetje zonde van de tijd (je kan beter je nieuwe filter in elkaar gaan solderen bv).

Gezien de misleinde reclames, en de eerdere ervaring met vragen aan de BS denk ik niet dat je een eerlijk antwoord gaat krijgen. Maar het staat je vrij het te proberen hoor :) Ik denk dat je bij een onafhankelijke instantie meer succes zal hebben.

--

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 14 mar 2006, 16:40

deepspace schreef:
SSassen schreef:Ik denk dat een emailtje richting de BS toch veel helderheid schept, iemand die even een net briefje tikt? We kunnen hier mekaar nog wel dagen gaan vermaken met giswerk, maar da's ook een beetje zonde van de tijd (je kan beter je nieuwe filter in elkaar gaan solderen bv).

Gezien de misleinde reclames, en de eerdere ervaring met vragen aan de BS denk ik niet dat je een eerlijk antwoord gaat krijgen. Maar het staat je vrij het te proberen hoor :) Ik denk dat je bij een onafhankelijke instantie meer succes zal hebben.

is ook mijn idee, volgens folders van die belangenclub die op scholen wordt uitgedeeld zou het bv illegaal zijn om voor je zelf een copie van een spel te maken terwijl de auteurswet dat toch echt toelaat

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 14 mar 2006, 16:43

Een beetje een 'verdeel en heers' strategie van de BS? Als ze zelf niet weten waar ze voor staan, of ronduit liegen dan denk ik dat 't tijd wordt om deze 'club' op te heffen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » di 14 mar 2006, 17:03

Waarom slapende honden wakker maken? Als ze moeilijk gaan doen, maken we er gewoon een besloten bijeenkomst van... Je mag tenslotte ook op je verjaardagsfeestje muziek draaien... Als het dan nog steeds om een of andere reden problematisch is hangen we ze publiekelijk met de spreekwoordelijke testikels aan de hoogste boom. Het zou toch van de gekken zijn als de BS een evenementje als de DDIY het leven zuur gaat maken...
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Porcino

Berichtdoor Porcino » di 14 mar 2006, 17:42

Tja,

Wat ik wel weet is dat het een enorme schemersituatie is op dit moment.
Ik ga proberen een bevriende jurist een antwoord te ontlokken, om ieder geval een gefundeerd advies te hebben.

Feit blijft natuurlijk dat ook auteursrecht verloopt na verloop van tijd, dus anders moeten we een muziekselectie maken van nummers waarvan het auteursrecht is vervallen. Lijkt me leuk: 60 toeren vertikaal gemoduleerd over een high end set :wink:
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 14 mar 2006, 17:43

juist, stillekes laten slapen.

Trouwens, als er straks een max toegang is voor 50 man kan er geen controleur meer bij.

Trouwens 2: als ik zo kijk wat er als testnummers wordt voorgesteld en die dan op een audiofiel gebrande CD wordt geplaatst, gaat geen enkele controleur weten waar die vandaan komen.

Trouwens 3: Wij maken die muziek zelf meneer. Zover ik weet telt deze club al 3 bassisten, enkele gitaristen, drummers heb ik ook al voorbij zien komen, zangeressen hebben we thuis zat, ...

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » di 14 mar 2006, 19:26

asterduk schreef:juist, stillekes laten slapen.

Trouwens, als er straks een max toegang is voor 50 man kan er geen controleur meer bij.
"Sorry meneer, brandweer voorschriften en de mensen die wel binnen zijn hebben ervoor moeten betalen, dus als u het heel lief vraagt wil er misschien iemand even van plaats ruilen, maar helaas geen garanties" :lol: :lol: :lol:
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Raymond

Berichtdoor Raymond » di 14 mar 2006, 20:49

Ik was moderator op dat andere forum, toen die mp3-test werd gehouden.
Ik heb een mailtje richting buma stemra gedaan, maar nooit antwoord gekregen. Hun website was toen ook erg onduidelijk. Ik heb ook weleens voor mijn middelbare school gebeld in het verleden en ook toen kreeg ik geen goed antwoord. Het lijkt wel alsof ze van jou verwachten dat je precies weet hoe het werkt.

Ik vond het in beide gevallen wel best: Ik heb het geprobeerd en als ze het zelf zo lastig willen maken, is dat niet mijn probleem :)

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 14 mar 2006, 21:00

DIY_Freak schreef:Waarom slapende honden wakker maken?

Je hebt hier natuurlijk helemaal gelijk in, maar een hond slaapt nooit diep en heeft altijd een oogje open!

Daarnaast vind ik dat een open duscussie over auteusrechten, de manier hoe ermee om wordt omgegaan, en de organisaties die schijnbaar vrije loop hebben in het verspreiden van regelrechte propaganda zeer wel gewenst in op een forum als dit.

Als je de hond wil laten slapen, dan vraag je gewoon de kat :)

--

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 14 mar 2006, 22:45

Mijne heren,

Wij zijn DE klanten bij uitstek. De meeste van ons hebben een kast die uitpuilt van de legaal gekochte cd's en het liefst nog in een speciale versie ook. Ook al lijkt het er niet altijd op, de nederlandse wet is, veel meer als bijvoorbeeld de amerikaanse, gestoeld op redelijkheid en billijkheid. Voor het geval de BS zich er al aan zou willen branden dat een club van individuen die zich a: tot de grootste doelgroep van hun opdrachtgevers behoren en b: mondig zijn en hun weg op talloze fora weten te vinden, zich tegen hen keert, is de kans dat een rechter zich hier hetzelfde over uitspreekt als in het geval van een mega downloader gevoegelijk nihil.

M.a.w. : ik zal me er niet te druk over maken. Wij behoren tot de groep die veel geld aan muziek uitgeeft en welke idioot slacht de kip met de gouden eieren. Bovendien zitten er niet veel 9 jarigen in de groep en is het gemiddelde IQ ook niet bedroevend.

Ik denk dat de BS liever een makkelijker slachtoffer uitzoekt.
Always be in doubt until sure

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 14 mar 2006, 22:52

indoubt schreef:Mijne heren,

Wij zijn DE klanten bij uitstek. De meeste van ons hebben een kast die uitpuilt van de legaal gekochte cd's en het liefst nog in een speciale versie ook.

Ik denk echt niet dat "wij" zo'n grote groep zijn hoor! "Wij" zijn maar een klein aantal mensen.

Ze moeten het toch echt nog steeds vooral van de jeugd hebben denk ik. Ook al downloaden die misschien nog wel veel, toch is dat denk ik nog steeds de grootste doelgroep. Dat er een aantal mallooten (wij) rondlopen die na het downloaden van een CD deze ook daadwerkelijk kopen als ie bevalt (of dat direct doen), zal de industrie een zorg zijn.

Dus maak je geen illussies, wij zijn een klein groepje dat vanwegen onze hobby graag een orgineel thuis heeft liggen. Eigenlijk zijn we gek dat we die gasten steunen in hun geldlust. Maar goed, de markt is nu een maal min of meer een monopoly waar men moeilijk wat aan kan doen.

Ik ben het wel met je eens dat de BS vermoedelijk een makkelijker slachtoffer uitzoekt. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat die hypocriete gasten hun zakken vullen over de ruggen van de artiesten, en de schuld leggen bij de downloaders. Dan gaan ze zeuren hoe slecht de artiesten het wel niet hebben, terwijl ze zelf in hun mooie limo stappen omderweg naar het de volgende snabbel. Bekijk maar eens zo'n lijstje waar op staat waar al het geld van de CD's die jij koopt heen gaat. Wordt je niet vrolijk van!

--

Terug naar “DIY Events door leden”