tips/wensen/ideeën om DDIY2007 nog leuker te maken

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Henkjan
Beheerder / Site Admin

tips/wensen/ideeën om DDIY2007 nog leuker te maken

Berichtdoor Henkjan » ma 13 mar 2006, 16:32

zo, er was hier en daar al wat gezegd, maar ik dacht zo laten we er maar een eigen draadje voor openen.

Zelfs een geslaagd evenement kan altijd nog beter, en als we daar nou eens met z'n allen aan meedenken (en dan ook tzt aan meewerken) dan moet het iets heel moois kunnen worden.

laat ik zelf aftrappen: ik denk dat er 3 dingen beter kunnen:
- de ruimte
- de ruimte
- de ruimte

om met het eerste te beginnen: de akkoestiek was helaas spelbreker, klaslokalen zijn niet echt geschikt als luisterruimte

vervolgens was de spreiding van de ruimtes over het gebouw nou niet bevoorderlijk voor een leuk samenzijn. mij lijkt het mooi als je een centrale ruimte als kantine etc hebt, waar je dus kan napraten (dat heb ik nu gemist), met daar omheen (op de zelfde vloer dus) de luisterruimtes.

en dan de indeling van de sessies in de tijd: allereerst denk ik dat betalende sponsors hun eigen ruimte verdienen. zo kunnen ze de hele dag hun waar aanprijzen en hoeven ze niet bot een hobby-ist z'n presentatie af te kappen (ja het was tijd, maar vriendelijk was het niet). voor de overige ruimtes denk ik dat we die misschien in kunnen delen met wie in welke ruimte, en dan verder geen programma, dat kan gewoon onderling met demo-gevers en demo-hoorders worden afgestemd. zo kan een speaker/versterker/speler bv meerdere malen op een dag worden beluisterd en heb je als een 2e kans als je iets gemist hebt wat je graag wilde horen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 13 mar 2006, 16:37

Uhm, mag ik een kleine nuance aanbrengen?

klaslokalen zijn niet echt geschikt als luisterruimte

Klaslokalen zijn echt niet geschikt als luisterruimte, een hotelkamer met stoffering, gordijnen etc. voldoet wat dat betreft vele malen beter.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Raymond

Berichtdoor Raymond » ma 13 mar 2006, 16:43

SSassen schreef:een hotelkamer met stoffering, gordijnen etc. voldoet wat dat betreft vele malen beter.

Is dat niet duur? Er zijn genoeg van die vergaderrestaurants (voorbeeldje), maar het lijkt me dat een dagje zo'n tent afhuren best in de papieren kan lopen. (ook al zijn ze in het weekend minder duur dan door de week)

Raymond

Berichtdoor Raymond » ma 13 mar 2006, 16:51

Mijn suggesties (groot en klein):

-maak de deelnemers/bezoekers-lijst van te voren bekend. Dan kan je van te voren checken of iemand die je wilt spreken ook komt. (uiteraard met toestemming)

-Meer ruimtes. Ik vond op zich een school helemaal geen gekke locatie. Je hebt namelijk een aantal voorzieningen gewoon aanwezig: Kantine en een aantal losse zalen (lokalen dus) bijvoorbeeld. Neem er meer tegelijk in gebruik (zoals ook al in andere topics aangegeven). Dan kan je namelijk zelf rondlopen en alles bekijken wat je wilt, zonder afhankelijk te zijn van tijdstippen. Laat de mensen in die zalen dan hun eigen presentatie regelmatig herhalen. Op die manier kan ieder zijn eigen programma vaststellen.
Mischien volgende keer een middelbare school? (meer en grotere lokalen :) )

-geef sponsoren een eigen (en meer) ruimte. Ook al is het een DIY dag, ik vind winkels en producenten er wel degelijk thuishoren :) Zonder hen valt er weinig te DIY'en :wink:

-Probeer meer informatie van te voren beschikbaar te maken (dus niet alleen wat ik boven al aangaf, maar bijvoorbeeld ook wat er geshowed gaat worden). Uiteraard is het tot het laatste moment niet zeker wat er precies gaat komen, maar een overzicht met wat er op dat moment bekend is, is wel leuk om te zien.

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » ma 13 mar 2006, 17:54

Mijn ideeen:
* Meer luisterruimtes zodat je ook alles kan bijwonen wat je wilt.
* Van tevoren een agenda doorsturen
* Een plattegrond of pijlen waar de zalen te vinden zijn

Verder was alles top.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 13 mar 2006, 18:10

Geen klaslokalen meer, die zijn vrijwel altijd kaal en hard.

Wat interessant zou zijn is meer een gemeenschapshuis (vaak schappelijke prijs) of een jongerengebouw. Vaak zijn de ruimte's hier wat meer aangekleed en er zijn faciliteiten voor groepen.

Mooi zou zijn de ruimte's op één vloer met idd een centrale hal waar je ook kunt eten. Dat was trouwens wel goed geregeld hier!!!!! Dat eten was heerlijk.

qua organisatie zou het idd interessant zijn meerdere ruimte's te hebben waar wat meer vaste apparatuur staat, die gedurende de dag met elkaar spelen in verschillende configuratie's.

Om het kwartier in één van de ruimte's een set veranderen, een speeltijd van een set voor 3 kwartier aanhouden, dan kunnen 100 man rustig langs komen om eens een kwartiertje te luisteren alvorens ze doorgaan naar de volgende set.
Bijvoorbeeld, er zijn 5 ruimte's, terwijl in ruimte's 1 2 3 en 4 gedurende drie kwartier wordt gespeeld vind in ruimte 5 de wissel plaats gedurende 15 minuten, waarna deze 3 kwartier gaat spelen. Op het moment dat ruimte 5 begint met zijn 3 kwartier gaat ruimte 1 wisselen gedurende 1 kwartier. Zo volgen alle ruimte's totdat het middag is. Na de middag zou er gefreewheeled worden, op verzoek van mensen bepaalde configuratie's samenstellen en leden de kans geven wat apparaten open te schroeven enzo.

Wat ook leuk zou zijn als bijvoorbeeld een bedrijf iets van zijn waren zou laten circuleren, bijvoorbeeld, hoe zou de cd-speler van Guido klinken op Sander zijn UcD met jeroen zijn speakers.

Eén ruimte beschikbaar maken voor luistertest's

De pro's een aparte ruimte geven om desnoods de gehele dag te presenteren, ze betalen er inmiddels voor (of niet?)

Zo hoef je niets te missen en krijg je de interresantste combinatie's te horen.

Zo die schudt ik eventjes uit de mouw (kwam ook nog een aapje uit)

Wowly

daniel

Berichtdoor daniel » ma 13 mar 2006, 18:12

Laat maar komen, die feedback, zowel negatief als positief. We lezen aandachtig mee en zullen hier zeker wat mee doen volgend jaar.

audiofreak

Berichtdoor audiofreak » ma 13 mar 2006, 22:26

Beste,

Allereerst nogmaals complimenten en een PLUIM aan de organisatie voor het organiseren van deze dag voor de zelfbouwers. :) :)
Ik heb een leuke dag gehad. :D Jammer dat m'n vaste hifi-maatje door ziekte moest afhaken op het laatste moment.

Ik heb toch ook wel een 'praat'ruimte gemist.Hoewel de kantine mij uitermate geschikte plek leek hiervoor.

De route's naar de ruimte's toe aangeven met pijlen en bordjes enz.Het plattegrondje miste ik,daar ik heb in het begin me rot gezocht in het gebouw.Halvewege de dag kwam ik erachter dat er nog een ruimte 5 en 6 was.

Een ruimte voor de bedrijven die DIY spullen aanbieden,van onderdelen tot aan complete kits. (speakers,versterkers,cd-spelers,modificaties enz)
Een gemiste kans vind ik dit. :(
Voor een (orienteerende) beginnende zelfbouwer was de kennismaking met LOK producten zeer aangenaam.Jammer dat de bedrijven van verleden jaar er niet waren.

Meer ruimte's,zodat de deelnemers meer kunnen showen met hun zelfgebouwde producten en dus meerdere malen kans /keus om als bezoeker te gaan luisteren.Nu moest ik andere dingen missen.
Daarbij lijkt mij dat een zelfbouwer die zijn spullen mee neemt niet dat doet voor een enkel uurtje op zo'n dag.

De ruimte's meer 'leeg' maken dan nu.
Akoestiek vond ik niet echt geweldig,zo'n klaslokaal vol spullen en tafels.Ik denk dat er best wel mensen zijn die samen met de organisator(en) mee willen helpen om dat soort dingen te doen.Ik in ieder geval wel.Dus..maak er gebruik van of niet. :wink:

Het zelfbouwforum wederom een eigen ruimte ,maar dan groter.Er heerste daar een gezellige en rustige sfeer.Het was er de gehele dag het drukst was mijn indruk.

Met groet,
8)
je oren zijn je BESTE adviseurs

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » di 14 mar 2006, 12:59

Hoi

Ik vindt het idee om met een beperkt budget te knutselen of een bepaalde luidspreker als uitgangs punt te nemen erg leuk. Bijvoorbeeld maak een luidspreker rond de tangband W4-655SA. Die kost 22,- euro en is geschikt als bas mid/ mid/ fullrange in open baffle, basreflex, tml en hoorn. (zij hij niet helemaal onbevooroordeeld met zijn al erg lekker klinkende mini tml op W4-655SA basis)

Een luisterruimte apart met budget spul lijkt me ook leuk, daar hadden dan dit jaar de lancetta's, Arjan's luidsprekers met tangband, Tony's open baffles en mijn d'appolitto project gestaan.

Groeten Roland

Nog een idee voor 2007, blokken onder de luidsprkers zodat de tweeter wat meer op oorhoogte zit/ je minder last hebt van publiek wat voor je zit te luisteren.

blu_line

Berichtdoor blu_line » wo 15 mar 2006, 16:08

Heel kort even informatie van de organisatie :

Bedankt voor jullie commentaar/feedback. Ik kijk uit naar de enquetes :D

1. Ik ben geen professional op het gebied van organiseren maar net zo'n knutselaar als jullie. Elk jaar leer ik weer wat bij (zie het als een hobby)!

2. Het is echt een low cost event.
Het mag niet te duur worden want anders komt er niemand.
Wie heeft er zin om reiskosten en (veel-) entree kosten te moeten betalen voor een evenement in een plaats ver weg in het oosten dat dit jaar toevallig Zutphen heette.

3. Dit houd in dat de locatie binnen het budget moet passen.
En dan kom je al snel op een zalen centrum of school terecht.
De Media acedemie waar Hans (DIY_Freak) het eerder over had was vele malen duurder.
Het gevolg is inderdaad dat de lokalen niet audiofiel proof zijn !

4. Dit houd tevens in dat de lunch ook binnen het budget moet passen.

Alles is elk jaar tot volle tevredenheid gelukt.
Winst gevend is het niet. Kosten dekkend wel !

Ik doe het met veel plezier , evenals Daniel en Ward.
En zoals het er nu naar uit ziet ga ik nog wel even door !

Wat erg leuk is aan dit hele gebeuren; de gemoedelijkheid en sfeer waarin zo'n dag plaats vind. En dat komt wel door jullie ! Mijn dank daarvoor !

mvg

ST

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 15 mar 2006, 20:29

Hoi ST,

Helemaal me eens. Het is en blijft hobby en dat moeten we vooral zo houden. Als we het "beter" gaan opzetten gaat denk ik voor een groot deel de lol er van af en hebben we dadelijk de RAI afgehuurd voor een zelfbouwbeurs. Vind ik iig niet de bedoeling.

Denk wel dat een wat duidelijker programma vooraf met tijdschema wel nuttig is. Dat liep vorig jaar beter vond ik. Eigenlijk vond ik die lokatie ook fraaier en overzichtelijker maar had als nadeel te weinig en te kleine luisterruimten (op 1 na da). De sponsors hadden daar wel een wat beter plekje.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 15 mar 2006, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » wo 15 mar 2006, 21:06

Ik vond te klaslokalen juist geschikt, vooral met die hoge plafonds. Over het algemeen klonk het allemaal ook wel goed. Veel beter dan de gemiddelde hifi show die in hotelkamers gehouden worden. Die zijn juist weer te klein.

ovni

Berichtdoor ovni » wo 15 mar 2006, 22:24

Dat probleem van die holle klaslokalen is heel simpel op te lossen. Doe als Edo en neem allemaal je dekbed mee. :lol:

Overigens waren die oude lokaaltjes wel heel erg, dat de inspectie dat toestaat. Moderne klaslokalen zijn acoustisch behoorlijk gedempt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 15 mar 2006, 22:46

Je kunt nu eenmaal niet van huiskamerspeakers verwachten dat ze in grotere ruimtes waar je ook meerdere mensen in kwijt wil net zo klinken als thuis. Resoneren op de bassen doen die ruimtes allemaal, kun je wel een acoustisch plafond er in hebben, dat gegons raak je toch niet kwijt.

Denk dat we daarmee moeten leven. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg eigenlijk en luister er wel doorheen.

Een oplossing zou kunnen zijn veel meer en wat kleinere ruimtes waar een ieder de hele dag demo's kan geven. Maar dat is dan ongetwijfeld lang zo gezellig niet.

indoubt

Berichtdoor indoubt » wo 24 mei 2006, 17:33

Ik was het afgelopen weekend op de open dag van het CKC (Centrum voor Kunst en Cultuur) in Zoetermeer. Het viel me op dat de meeste ruimtes op bepaalde plekken akoestische panelen hadden (zelfs in de gangen was dit terug te vinden) vrijwel alle kleinere ruimtes hebben vloerbedekking en er is een kantine.

Zoiets zou ideaal zijn. Ik kan es een keer vragen of die ruimtes ook te huur zijn
Always be in doubt until sure

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 26 mei 2006, 23:41

zou mooi zijn, is t niet voor DDIY2007, dan wel voor een "randstad" luisterdag :D

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 26 mei 2006, 23:53

Ja is ook wat meer in de buurt voor de meesten denk ik :)

P.s. Henkjan,

Is het niet beter om het forum "DDIY Audio 2006" om te dopen in simpel "DDIY" nu het al weer over de komende meetings gaat? Met b.v. als subtitel: "Alles over events, van mee te nemen spullen tot carpoolen"

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 27 mei 2006, 0:27

Henkjan schreef:zou mooi zijn, is t niet voor DDIY2007, dan wel voor een "randstad" luisterdag :D

IK BEN VOOR..... :D
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 27 mei 2006, 14:06

Pjotr schreef:Is het niet beter om het forum "DDIY Audio 2006" om te dopen in simpel "DDIY" nu het al weer over de komende meetings gaat? Met b.v. als subtitel: "Alles over events, van mee te nemen spullen tot carpoolen"
geen verkeerd idee (om 't op z'n NoordNederlands te zeggen), dan verplaats ik ook de draadjes over Breda en Fryslân daarheen. dan blijft het pudding forum voor de kleine informele luisterervaringen bij mensen thuis

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 28 mei 2006, 14:39

goedkoop een professionele ruimte huren zal volgens mij niet eenvoudig zijn.

Als alternatief zou je naar een iets duurdere oplossing kunnen gaan en die door anderen (less: sponsors) laten betalen.

Die sponsors kunnen dan zijn:
- verdelers en invoerders
- misschien zelfs fabrikanten (Philips)
- tijdschriften (elektuur)
- organisaties die voor zulke evenementen subsidies ontvangen
- ...

Groeten,
Ed.

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » zo 28 mei 2006, 15:02

Ik denk dat het doel van die DIY dagen nou juist onder andere is om die sponsoren te weren. Het is met de Luisterdag in Breda ook prima gegaan en dat kostte uiteindelijk 6,50 p/p. Nu begrijp ik dat voor een DIY dag er veel meer mensen komen, dus daar moet ook een grotere locatie voor worden gevonden. Misschien kan je de DIY dag anders uitspreiden over een heel weekend.

De locatieproblemen zijn wellicht ook gewoon op te lossen door naast entree te vragen, ook iedereen dempingsmateriaal te laten meenemen. :D

sietse

Berichtdoor sietse » zo 28 mei 2006, 21:09

ook iedereen dempingsmateriaal te laten meenemen. Very Happy

Dat is iets dat ik al een tijdje in gedachten heb, maar niet naar voren gebracht heb omdat ik er aan twijfel of het uitvoerbaar is.
Mijn gedachte is om in de uitverkoop van vloerbedekkings handelaren vloerbedekking op te kopen en ergens op te slaan tot het nodig is. Maar of dat een haalbare zaak is, weet ik niet.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » zo 28 mei 2006, 22:02

Tja, dat is wellicht wat overdreven. Maar als iedereen die dempingsmateriaal heeft en het mee wilt nemen dat ook doet, dan komen we toch al een heel eind? Verder moet er gewoon rekening mee worden gehouden dat de locatie nooit ideaal is...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 28 mei 2006, 22:08

Digidoo schreef:De locatieproblemen zijn wellicht ook gewoon op te lossen door naast entree te vragen, ook iedereen dempingsmateriaal te laten meenemen. :D

Zoiets als toegang tegen inlevering van een matras ofzo? :shock:

Digidoo

Berichtdoor Digidoo » zo 28 mei 2006, 22:11

Nou ja, als ik zie dat veel mensen al heel moeilijk moeten doen om hun speakers mee te nemen en velen proberen te carpoolen, dan wordt het wellicht wat lastig om dat te doen :P

Lichtere dempingsmaterialen bestaan ook :P

Terug naar “DIY Events door leden”