DDIY Audio 2006 online after party

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 13 mar 2006, 1:00

Hallo,

Zo even bijgekomen met een biertje. Wat een dag. Idd veel te veel om allemaal af te luisteren. Maar is dat erg? Vond ik in het geheel niet. Het is tenslotte hobby en dat mag van mij best zo blijven.

Vind de kritiek op de organisatie niet zo terecht, je kan altijd wel iets aanmerken. ST en CS hebben erg hun best gedaan en we hadden meer ruimte dan vorig jaar. Bedank jiongens!

Op naar volgend jaar.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 13 mar 2006, 2:08

de grootste openbaring van de dag was voor mij de houtworm! wat een geweldige speaker zeg! mijn botten resoneren NU nog... kan er niet van slapen :roll:

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 13 mar 2006, 8:24

jeroen_d schreef:

Die van mij: ik begrijp Asterduk best wel. Als ze zo bij mij thuis zouden klinken zou ik de tonale balans veranderen. Asterduk, je zou nog eens bij me langs komen.

Gaan we zeker nog eens doen Jeroen, ik kijk er nu reeds naar uit.

Edo schreef:Dan deze twee hierboven. De rechter helaas niet kunnen beluisteren, wel de linker van Ed. Ik denk dat er meer uit te halen is dan wat nu het geval was. Ik had hier meer van verwacht. Het laag vond ik te rommelig, mid wat weggezakt. Hoog zat goed

jeroen_d schreef: Die van jou, Asterduk: de A4 klonk mooier dan de grote, minder rommelig in de bas. Ook ik vond trouwens de verhalen over de 7000 tweeter overdreven na ze vandaag gehoord te hebben.

ruimteakoestiek, ruimteakoestiek. ruimteakoestiek, ... heeft niets met de speakers te maken! je moet daar een onderscheid in maken.
In de ruimte dat wij zaten gaat elke basweergever fout klinken, en dat komt niet door de speaker. Een dipool gaat het in zulke ruimte beter doen alsook een speaker met minder bas.

Op naar volgend jaar, Jeroen's voorstzel voor een grotere ruimte met betere akoestische eigenschappen en meer A_B vergelijk, daar kan ik het volledig mee eens zijn.

Ed.

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 13 mar 2006, 8:58

Jongen:

Wat fantastisch dat jullie ook voor de mensen die er niet bij komen zijn wat nette samenvattingen geven van alles wat er te zien en te horen was! Na dit alles gelezen te hebben kan ik me prima een beeld vormen van het een en ander :D Super bedankt allemaal!

Nadeel: Ik vind het nog jammerder dat ik er niet bij kon zijn :( Volgens jaar kom ik toch echt zeker langs, en misschien neem ik dan ook nog wat mee..
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » ma 13 mar 2006, 9:11

Een fijne en lange dag was het! :) Wat ik altijd erg leuk aan zo een samenkomst vind, is de grote diversiteit aan opvattingen (en dus realisaties) hoe hifi moet "klinken". Ierdereen is met zijn ding bezig met, mag ik aannemen, allemaal hetzelfde resultaat: van muziek genieten!

Vond het jammer dat ik niet alles heb kunnen horen, maar dat is onvermijdelijk als je meerdere demo's tegelijk hebt lopen, net zoiets als het North Sea Jazz Festival.

Aanbeveling voor volgend jaar: 1 of hooguit 2 twee grotere ruimtes met een goede acoustiek die allebei door zelfbouwaudio.nl bezit zullen worden. :twisted: Na afloop hadden we het erover dat als het volgend jaar wel op dezelfde locatie wordt gehouden, dat het beter is om alleen met kleine speakers te komen en ze dan aan te vullen met een actief en digitaal aan de ruimte gecorrigeerde subwoofer.

Na afloop lekker en gezellig gegeten bij de turk. :) En nu alvast maar beginnen aan iets voor de DDIY Audio 2007.............
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 13 mar 2006, 9:24

Was inderdaad een geslaagde dag, ben toen ik thuis kwam toch nog even gaan zitten, want zo zwaar en promiment aanwezig als 't laag van m'n Yellow Peril's in de demo-ruimte klonk zo strak, diep en gecontroleerd klinkt 't thuis.

Ik vond de dag ietwat rommelig, maar dat ligt niet aan de organisatie denk ik, vooral in onze demo-ruimte liepen demo's nogal eens uit, of door elkaar heen, maar dat allemaal in een gemoedelijke sfeer, net alsof we elkaar al veel langer kennen.

Ik realiseer me achteraf dat ik veel dingen niet gehoord heb die ik graag had willen horen, Guido Tent z'n CD-speler bv. en nog zat andere projecten. Ook had ik graag andere mensen eens de hand willen schudden, ik lees hier bv. dat Wowly Jan Martens is, dus het kwartje is nu net pas gevallen.

Het etentje met de die-hard 'zelfbouwaudio' forumleden was idd erg geslaagd, lekker gegeten, veel gelachen en we waren nog redelijk op tijd weg bij 't Turkse restaurant.

Mocht iemand overigens nog vragen hebben adhv. m'n presentatie, of de Yellow Peril's eens in een andere settings willen beluisteren dan hoor ik 't wel.

Al met al een geslaagde dag die voor m'n gevoel veels te snel voorbij was.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 13 mar 2006, 9:32

SSassen schreef:Het etentje met de die-hard 'zelfbouwaudio' forumleden was idd erg geslaagd, lekker gegeten, veel gelachen en we waren nog redelijk op tijd weg bij 't Turkse restaurant.

Mocht iemand overigens nog vragen hebben adhv. m'n presentatie, of de Yellow Peril's eens in een andere settings willen beluisteren dan hoor ik 't wel.

Het was weer lekker en gezellig bij die Turk! Volgend jaar toch maar eens die Griek proberen :lol: .

Ik kom zeker nog eens langs, dat hebben we in feite al afgesproken. En dat dat laag van jou hartstikke strak kan klinken dat geloof ik best want dat kon je ondanks de akoestiek er wel doorheen horen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 13 mar 2006, 9:34

Oh ja, en ik ben 't 100% met Tony eens wat de demo-ruimtes betreft. De ruimte die wij hadden zorgde ervoor dat een mini-monitor met een 10-cm woofer klonk alsof er twee XLS12 woofers stonden te spelen.

Misschien 'ns een idee om een 'zelfbouwaudio forum luisterdag' te organiseren? Niemand die toevallig bij een hotel oid. werkt waar we een aantal volledige gemeubileerde ruimtes kunnen vullen met apparatuur en geintresseerde luisteraars?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 13 mar 2006, 9:57

SSassen schreef:Misschien 'ns een idee om een 'zelfbouwaudio forum luisterdag' te organiseren? Niemand die toevallig bij een hotel oid. werkt waar we een aantal volledige gemeubileerde ruimtes kunnen vullen met apparatuur en geintresseerde luisteraars?

Of een mooi theater/concertzaal met een beetje degelijke acoustiek? Is misschien ook nog eens leuk om wat metingen te doen.

--
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 13 mar 2006, 10:39

Lijkt me een goed idee, zo'n zelfbouwaudiodag, met wat fatsoenlijke ruimte's waar je op je gemak kunt gaan zitten.

Sander, ik had mijn versterker nog meegenomen, maar mijn maten vertrokken op tijd, dus zoals verwacht tijd tekort. Geeft niks, het was toch erg leuk.

Ik vond trouwens filter twee ook prettiger klinken, maar kwam helaas op het iende van de test binnen zodat ik eigenlijk niet eens weet wat de bedoeling eigenlijk was, welk filter beter klonk ofzo?

Wat een beetje jammer was, ik heb waanzinnige buizenverterkers zin staan, die speelden op de meest onmogelijke speakers, dat had best gecombineerd kunnen worden met de fraaie creatie's van dit forum. Ik had mijn refmon daar best voor willen meenemen hoor.

Overigens heeft de zwarte monitor wel degelijk een andere woofert erin zitten dan de reference monitor aanvankelijk had. Ik kan ff de website van die zwarte luidsprekers niet vinden, hij had een mooie site.

EDIT: er zaten woofers in van Audio technology.....

Jammer dat ik de dyonisos van edo niet heb kunnen horen.

Wowly

ralphgreve

Berichtdoor ralphgreve » ma 13 mar 2006, 12:41

Dit was mijn eerste DIY dag. Ik was blij :lol: om te zien dat ik niet de enige idioot ben.

Mijn ervaringen: ik vond de grote grijze dipool speakers persoonlijk niet zo fraai (volgens mij ben ik de enige). Tikkie agressief in het hoog en niet super homogeen (ben gewend aan ESL). Het laag was wel fraai. Ik denk dat er met een mooie buizenversterker veel mogelijk is.

De ESL's van Metrum vond ik heel erg tegenvallen :cry: (eigenlijk gewoon slecht). Kan aan de akoestiek gelegen hebben, maar het laag was boemerig en overheersend. De mooie ruimtelijkheid die een elektrostaat kan (moet) hebben was ook ver te zoeken. Geen schoolvoorbeeld van een goede ESL.

De kleine RVS tangband speakers vond ik zeker voor de prijs heel aardig. Kan menig fabrieksspeaker nog wat van leren.

De Cup-a-soups waren in het mid en hoog fraai. Het laag was typisch basreflex (wollig, niet precies). Ik kan me voorstellen dat als deze gecombineerd worden met een goede sub (en de poorten dichtgestopt worden) er iets heel moois staat.

De mooiste klank was bij Guido Tent. Hele fraaie open klank. Rustig en natuurlijk. Ik ben nooit zo'n voorstander geweest van lichte kasten die meetrillen (en ook nog eens basreflex), toch klonk het zeer fraai. Verrassend. :D :D :D

Voor wat betreft de organisatie: het was jammer dat er bepaalde dingen synchroon liepen en dat het schema niet goed werd aangehouden. Het zou inderdaad beter zijn als er minder ruimtes waren, maar dan wel groter. Ik zou het bovendien prettig vinden als het programma exact op internet staat: kun je vast een beetje nadenken over waar je wanneer naar toe wilt.

En ook al lijkt bovenstaand stukje vrij negatief (aard van het beestje): ik vond het een zeer leuke en leerzame dag.

Ralph

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » ma 13 mar 2006, 13:19

Best wel weining geluisterd helaas. Wel één van de beste DDIY dagen wat mij betreft. Ben bij alle 3 geweest.

Baalde dat ik niet de CSS' based open baffle's van Tony heb kunnen beluisteren.

De Cup a Soup's met de Tiel vond ik erg indrukwekkend...zo luid zonder enige compressie/vervorming!

Bergrans

Berichtdoor Bergrans » ma 13 mar 2006, 14:06

Bas,
Op de eerste foto's die ik heb gezien ben je een Bastanis luidspreker showen, klopt dat? Zo ja, is er iemand die daar iets over kan melden?

PS Waar kan ik zo'n "tube-shirt" kopen?
Martin

Raymond

Berichtdoor Raymond » ma 13 mar 2006, 14:16

deepspace schreef:Nadeel: Ik vind het nog jammerder dat ik er niet bij kon zijn :(

Aah, vandaar dat ik je niet kon vinden :P

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 13 mar 2006, 14:21

Raymond schreef:Aah, vandaar dat ik je niet kon vinden :P

:-({|=

--

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » ma 13 mar 2006, 14:49

Bas,
Op de eerste foto's die ik heb gezien ben je een Bastanis luidspreker showen, klopt dat? Zo ja, is er iemand die daar iets over kan melden?

PS Waar kan ik zo'n "tube-shirt" kopen?

Daar kan ik wel iets over melden. 'k Ben namelijk een distribiteur voor Nederland.

Het T-Shirt in dit geval Tube-Shirt heb ik gekocht bij

http://boozhoundlabs.com/

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » ma 13 mar 2006, 14:55

Hoi

Dit was mijn eerste audio beurs ooit en er zijn een paar dingen die me zijn opgevallen.

Ik vondt de meeste demo muziek erg easy listening dat verbaasde me. Wat me verder erg verbaasde was de in mijn oren erg softe klank van de meeste versterkers en luidsprekers. Wat dat betreft was het wel een openbaring, ik ervaar een goed klinkende luidspreker wat dat betreft echt heel erg anders. Mijn balans detail versus "softness" ligt erg ver af van wat gangbaar is.

Ik vondt het FAST ontwerp van Arjen erg mooi klinken, de zuilluidsprekers van Edo vondt ik ook erg mooi zuiver klinken, waarbij ik me afvraag of er bypass caps op het hoog zaten dat "effect" meende ik in ieder geval te horen.

De speakers van Jeroen D waren naar mijn smaak ook te zacht, het was wel erg leuk om dipool bas te horen en letterlijk in werking te zien. De revelator en audio technology combinatie vondt ik niet mooi. De dipolen met magnetostaat en dubbele scanspeak bas vielen me ook erg tegen dat lag hopelijk aan de ruimte. De open baffle met breedbander van Tony was erg mooi ruimtelijk, de opmerking van mijn broer dat je met zon ruimtelijk systeem nog maar 1 luidspreker nodig hebt om stereo weer te geven slaat wat dat betreft de spijker op zijn kop. De ucd versterkers vondt ik ook te zacht klinken, de zelfbouw versterker van Tim op t' Root vondt ik wat dat betreft een stuk mooier.

Ik vindt het erg jammer dat ik de lancetta's van Henk Jan niet heb kunnen horen.

Volgend jaar ga ik zeker weer, erg interresant en leuk om te zien dat smaken zo erg verschillen.

Bergrans

Berichtdoor Bergrans » ma 13 mar 2006, 14:57

Bas Horneman schreef:Daar kan ik wel iets over melden. 'k Ben namelijk een distribiteur voor Nederland.

Ja, zo ver was ik al. Ik dacht eigenlijk meer aan luisterervaringen.

Bas Horneman schreef:Het T-Shirt in dit geval Tube-Shirt heb ik gekocht bij

http://boozhoundlabs.com/

Heb je ze allemaal opgekocht? Ze hebben alleen nog "small".
Martin

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » ma 13 mar 2006, 15:25

Ja, zo ver was ik al. Ik dacht eigenlijk meer aan luisterervaringen.

O..zo bedoel je. Tja..de meeste mensen waren toch in de "zelfbouwaudio hoek" aan het luisteren :( . Een handjevol mensen kwamen naar me toe om me te vertellen dat ze het goed vonden klinken.

Heb je ze allemaal opgekocht? Ze hebben alleen nog "small".

Nee...maar het is wel mijn schuld. Ik heb een foto van mezelf met Tube-Shirt op het audio asylum gepost. Daarnaa ging het heel hard heb ik me laten vertellen door Jason van Boozhoundlabs.
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op ma 13 mar 2006, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 13 mar 2006, 15:28

Bas Horneman schreef: Nee...maar het is wel mijn schuld. Ik heb een foto van mezelf met Tube-Shirt op het audio asylum gepost. Daarnaa ging het heel hard heb ik me laten vertellen door Jason van Boozhoundlabs.

Als ik het goed begrijp moeten we jou dus op de foto zetten als we snel van wat spullen af moeten.

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » ma 13 mar 2006, 15:30

Als ik het goed begrijp moeten we jou dus op de foto zetten als we snel van wat spullen af moeten.

:lol: :wink:

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » ma 13 mar 2006, 15:35

Ik vond het ook een zeer geslaagde dag. Compliment aan de mensen die het mogelijk hebben gemaakt.

Toch vond ik het jammer dat het heel lastig was om alles te kunnen beluisteren en bekijken.
Ik had graag wat meer zalen in gebruik gehad, zodat demo's een aantal keren per dag plaatsvonden. Als je nu een sessie had gemist, kon je er niet meer op terugkomen.
Er zijn lokalen genoeg, dus wie weet is dit een mogelijkheid voor volgend jaar.

Zoals ik al zei, heb ik een aantal sessie gemist die ik graag bij wilde wonen.
Ik zag later pas dat de agenda op 2 kanten was geprint, dus ik heb de speakers van Edo bijvoorbeeld gemist.

Anyways, wat ik wel gezien heb:

Asterduc - Mooie speakers. Zit goede filosofie achter. Het laag was wat minder, maar daar geef ik de ruimte de schuld van.
Je had er een mooie presentatie van gemaakt en een net naslagwerk.
Nog bedankt voor de chocolade. :)

Smitmans - Bij de eerste klanken is het duidelijk dat er heel veel potentie in de drivers zit. Kastje was ook netjes gemaakt.

Tony Gee - Voor weinig geld, veel resultaat. Het is niet mijn sound, maar ik vond het een grappige speaker.

Guido Tent - Qua klankkleur de mooiste speakers. Hout klonk als hout en koper als koper. Ik zat er alleen iets te dicht op, maar ik kon merken dat het geluidsbeeld het wel mooi in de ruimte stond.

Henkjan - Geldt eigenlijk hetzelfde voor als bij Tony Gee. Prijs/kwaliteit erg goed, maar niet echt mijn ding. Ik wil iets meer energie in de ruimte.

De zwarte pianolak speakers - De afwerking vind ik echt geweldig. Vond de speakers alleen erg zwaar klinken. Ik weet niet of het aan de speakers of aan de aansturing of ruimte lag.

Welke speakers heb ik helaas gemist...
Jeroen_D
Edo (wel een erg mooie afwerking van de speakers)
SSassen

De dag was dus erg leuk, maar als er volgend jaar meer zalen zijn (bijvoorbeeld 2 of 3 sets en die gedurende de dag een aantal keren wisselen), dan was het helemaal top geweest.
Misschien een idee voor volgend jaar?

Bart

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 13 mar 2006, 16:21

het idee van alle ZBA ontwerpen in één ruimte spreekt mij ook wel aan.

audiofreak

Berichtdoor audiofreak » ma 13 mar 2006, 17:54

Ik heb een leuke dag gehad.In het begin was het ff zoeken naar de juiste ruimtes.De zelfbouwforumruimte het vaakst geweest wel.Daar was het echt gezellig en een en al gemoedelijkheid en rust.Tony's speakers vond ik geweldig om te zien en deed me aan vroeguh denken in de tijd van de buizenradio van mijn oud-tante.Die buizenradio was ook zo rond met een speaker aan voorzijde achter doek.Ruimtelijk klonken tony's speakers vond ik.
De A/B vergelijking was leuk om te doen.Mijn voorkeur ging naar A,hoewel het verschil heel weinig was.Crossover A vond ik zachter spelen in luidheid en klonk in mijn oren ietjsiepietsie subtieler.
De avalon-lookalike vloerstaander vond ik mooi gebouwd en klonken ook mooi.
Die smalle hoge speakers vond ik helemaal niks, SORRY.
Sanders speakers heb ik niet gehoord,ben weggegaan na zijn lezing over klasse D.
Die zwarte kleintjes heb ik niet gehoord ook.

Kwa luisteren vond ik het bij Guido Tent het best.Hier kon je heel goed horen hoe sommige cd's tegenwoordig zo hard zijn opgenomen dat het geluid compleet dichtslipt of clipt..Ik heb dan toch liever te zacht opgenomen cd's i.p.v. te hard opgenomen cd's.

De lunch was wederom goed verzorgd en prettig was om af en toe op adem te komen in de kantine met een koppie koffie.
De ruimte's vond ik maar zo zo en akoestiek niet echt geweldig.Misschien beter om dan toch wat meer leeg te ruimen en na de showdag weer terug zetten.
Misschien wat meer vrijwilligers in organisatie inzetten vwb ruimte's indelen en op- en af-bouwen enz.Wellicht idee voor volgend jaar ?

Ik heb ook leveranciers van DIY spullen gemist die verleden jaar er wel waren.
Bedrijven als Speakerland,Speaker en co,Audiofabriek,Audio-components enz enz waarom niet ook dat soort bedrijven uitnodigen voor zo'n dag en hun spullen laten zien?
Mijn idee is dat een beginnend zelfbouwer veel aan zulke informatie kan hebben.
Leuk was weer wel om kennis te maken met de producten van LOK.Kende ik nog niet.

Verder vond ik het leuk om clubleden tegen te komen van de Audio Vereniging Midden Nederland. (AVMN) :lol:

Volgend jaar weer van de partij !! :lol:

met groet,
audiofreak (onno kiviet)
je oren zijn je BESTE adviseurs

arjank

Berichtdoor arjank » ma 13 mar 2006, 19:30

Hey jongens!

Was erg leuke dag, goede sfeer en inderaad zoals Sander al zei, het is alsof je elkaar al langer kent.

Mijn impressies van de gehele dag. Speakers van Edo: goede allround weergever. Jeroen zijn monitors met dipoolsub ondersteuning: het laag was erg mooi (conventionele systemen klonken in deze ruimte stuk voor stuk opgeblazen), mid weergave mooi open. Daarentegen was het hoog soms net een fraktie te pittig (smaak kwestie).
Tony's openbaffle: ik houd van dit soort ontwerpen, lekker tegen de rest in gaan en lekker experimenteren. Deze speakers klonken inderdaad mooi ruimtelijk, wel was het nodig goed tegenover de speakers te zitten om het hoog niet te missen.
Sander zijn d'appolito multi bass syteem: veel bass! ik wil ze wel eens bij Sander thuis horen, dan komt het systeem waarschijnlijk beter tot zijn recht (de bas overschaduwde het midden een beetje).
Roland zijn d'appolito's: mooi open en dynamisch!
Mijn eigen speakers? klinken nu ik ze (voor het eerst) thuis hoor veel evenwichtiger. Mijn huiskamer is ook een heel stuk kleiner waardoor er nog een beetje wat dynamiek te halen valt. Zoals jeroen al zei, leuke speakertjes voor in een kleine ruimte.

Ik heb al plannen voor volgend jaar, mijn vriendin wil deze mini speakertjes in de huiskamer hebben dus verkassen mijn Dayton monitors naar boven. Die Dayton monitors zijn ideaal als mid/hoog sectie in een groot systeem(heb kwa middenhoog nog weinig beters gemaakt). Wordt dus omgebouwd (met behoud van de oude kastjes) als modulair systeem (ala Wilson Audio) waarvan de mid/hoog sectie gepositioneerd kan worden. De laag sectie gaat aktief worden, met een 20cm woofer+25cm carbon(vlakmembraan) passieve radiator.

Terug naar “DIY Events door leden”