Ik neem aanstaande diy audio dag, twee paar luidsprekers mee. Een paar met "high end" filter en 1 paar met een "normaal" filter. Aan de buitenkant valt niet te zien welke speaker de betere componenten heeft.
Zo wil ik het gaan opzetten:
-Hetzelfde stuk muziek afspelen op beide luidsprekers.
-Een stuk of 10 muziekstukjes van een seconde of 30 afspelen.
-Een kaartje op de spelende luidspreker met A of B (A natuurlijk steeds op speaker A).
-Een korte pauze tussen de verschillende muziek stukjes zodat er tijd is om op speaker uitgang a of b op de versterker te drukken.
-Papiertjes waarop je anoniem kunt invullen welke speaker beter klinkt.
-de volumeknop blijft natuurlijk de hele test op dezelfde stand staan.
-de gebruikte bekabeling is gelijk.
Aanname's & imperfectie's van deze opzet zijn: de akoustiek van de ruimte en de verschillende posities die de speakers daarin innemen geen verschil maakt. De mogelijkheid uitgesloten is dat beide luidsprekers hetzelfde zijn en er dus helemaal geen verschil is. Een anonieme response minder druk geeft om goed te presteren bij de luisteraars. De gebruikte luidsprekers en filters goed genoeg zijn om de verschillen te laten horen

Er zijn vast nog wel meer op en aanmerkingen op deze opzet, ik hoor ze graag. Ik was van plan de volgende muziek stukjes te laten horen:
-Piano Bach Goldberg var. Andreas Schiff
-Metal (nog niet uit)
-Orkest + koor Beethoven (weet nog niet wat)
-Tibetaanse monikken
-Folk Joanna Newsom
-Pop The Magic Numbers
-Dead Can Dance live
-Miles Davis Kind of Blue
-Bach Cello Sonates
-Noise Einsturzende Neubauten.
Ik heb thuis geen audiofiele platen dus als iemand nog een tip heeft of een verzoek nummer?
De gebruikte luidsprekers zijn die rode dingen in mijn avatar, 17 cm zij bas in bassreflex, 2 keer tangband 3 inch magnesium alu mids, morel mdt 29 zonder ferrofluid. mid hoog in d'appolitto opstelling. Het filter zal in beide speakers in een zandgevulde aparte ruimte onderin de luidspreker zitten, geen bi of tri wiring, spoel afstanden en orientaties identiek.
Zou er iemand een zware versterker met een a-b schakelaar mee willen nemen? Mijn Cambdridge Azur 640A versterker heeft niet genoeg vermogen om deze luisprekers aan te sturen en vervormt hoorbaar als ie hard moet spelen (+- 83 db de meter is het rendement van deze speakers)
Groeten Roland