Klasse-D presentatie

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
SSassen

Klasse-D presentatie

Berichtdoor SSassen » wo 14 dec 2005, 14:52

Beste allemaal,

Ik ben door de organisatie gevraagd om een presentatie te geven over klasse-D versterkers, zoals velen wel weten is dit een onderwerp waar ik me regelmatig mee bezig hou omdat ik er stellig van overtuigd ben dat klasse-D een aantal duidelijke voordelen biedt over conventionele versterkertechniek.

Omdat ik natuurlijk niet de hele presentatie wil vullen met wat ik denk dat het aanwezige publiek wil horen had ik graag jullie feedback gehad. Welke vragen cq. onderwerpen zouden jullie graag behandeld zien etc. En is er bv. behoefte aan een demonstratie, zo ja, dan kan ik zeker een demonstratie regelen voor de 12e Maart. Reacties graag hieronder in de thread.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

voodooless

Re: Klasse-D presentatie

Berichtdoor voodooless » wo 14 dec 2005, 15:50

Leuk joh :)

Een interessant onderwerp is misschien de algemeen bekende (of onbekende) vooroordelen tegen de Classe D techniek. Misschien is het leuk om daarop in te gaan, en te laten zien waarom deze (nog) wel of (ondertussen) niet meer waar zijn.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Wijx

Berichtdoor Wijx » wo 14 dec 2005, 19:25

De verschillen tussen de Zap, Nuforce en Ucd

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 14 dec 2005, 19:33

Wijx schreef:De verschillen tussen de Zap, Nuforce en Ucd

En Tripath natuurlijk. Maar het begin van wat echt goed klonk ligt toch bij Spectron. Eigenlijk nog net iets daarvoor, maar goed dat was niet commercieel te krijgen.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 14 dec 2005, 19:40

Ik vind een discussie over de verschillen tussen de implementaties van de diverse fabrikanten meer iets voor 't forum, daarnaast kan ik door gebrek aan gedetailleerde informatie niet over alle producten iets zinnigs zeggen, Tripath bijvoorbeeld doet nog steeds erg geheimzinning over de toegepaste modulatie techniek.

Ik bedoelde eigenlijk meer vragen met een algemeen karakter, er is immers slechts een beperkte tijd beschikbaar voor de presentatie. Mijn insteek tot nu toe is om wat vooroordelen en onbegrip jegens klasse-D onder de loep te nemen, te kijken naar de voor en nadelen en wat principes te bekijken (oa. UcD) en evt. wat simpele principe schema's door te nemen zodat duidelijk is hoe e.a. zich naar de praktijk vertaald.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

sietse

Berichtdoor sietse » wo 14 dec 2005, 19:49

Sander schreef:Mijn insteek tot nu toe is om wat vooroordelen en onbegrip jegens klasse-D onder de loep te nemen

Deze vind ik interessant. Corrigeer mij als ik het niet goed heb, maar als ik het mij goed herinner van vroeger dagen was een klasse D versterker bepaald niet bedoeld voor HiFi doeleinden, maar meer voor Hi Power gebruik.
Omroep installaties en zo ?
Als dat zo was, waarom is het nu opeens een soort hipe in de HiFi wereld?
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 14 dec 2005, 20:10

SSassen schreef:Ik bedoelde eigenlijk meer vragen met een algemeen karakter, er is immers slechts een beperkte tijd beschikbaar voor de presentatie. Mijn insteek tot nu toe is om wat vooroordelen en onbegrip jegens klasse-D onder de loep te nemen, te kijken naar de voor en nadelen en wat principes te bekijken (oa. UcD) en evt. wat simpele principe schema's door te nemen zodat duidelijk is hoe e.a. zich naar de praktijk vertaald.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hmm...... beetje vaag, Heb zelf lang genoeg voor de klas gestaan (HBO) om te weten dat je minstens 10x zoveel moet weten/beheersen van wat je presenteert, anders ga je bij de eerste de beste vraag de mist in.

Voor bovenstaande ontkom je er niet aan om de diverse principes van klasse-D met hun respectivelijke ins en outs te bespreken. Als je niet de hele ontwikkeling kent zou ik daar niet aan beginnen en kun je je mi beter beperken tot jouw eigen experimenteerervaring. Dus meer een ervaringsverslag van een DIY'er en eventueel een demonstratie en het daarbij houden.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 14 dec 2005, 20:41

sietse schreef:Als dat zo was, waarom is het nu opeens een soort hipe in de HiFi wereld?

Evolutie Sietse! Als je zover bent, sleep ik ze mee!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 14 dec 2005, 20:51

Leeuwarden schreef:
sietse schreef:Als dat zo was, waarom is het nu opeens een soort hipe in de HiFi wereld?

Evolutie Sietse! Als je zover bent, sleep ik ze mee!

Hmm.. het is meer de noodzaak tot veel goede en betaalbare versterkers in een redelijke kleine kast voor multichannel.

Goede class-D is er al een jaar of 10. Goede (en betrouwbare) zelfbouwkits zijn pas sinds 1 a 2 jaar redelijk goed verkrijgbaar.

voodooless

Berichtdoor voodooless » wo 14 dec 2005, 20:56

Pjotr schreef:Hmm.. het is meer de noodzaak tot veel goede en betaalbare versterkers in een redelijke kleine kast voor multichannel.

Evolutie dus :P De omgeving verandert, en men past zich daaraan zo goed mogelijk aan. Evolutie is immers vrijwel altijd een noodzaak ;)
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Wijx

Berichtdoor Wijx » wo 14 dec 2005, 21:06

je kan de verschillen toch laten horen?

Meer kan ik eigenlijk niet bedenken wat ik zou willen weten :P Je kunt mensen ook niet overtuigen van hoe goed een klasse D amp is zonder een goede klasse A (precies het tegenovergestelde van een klasse D, groot, lomp, laag rendement) er tegenover te zetten als vergelijk. Althans dat lijkt mij.

Je kunt denk ik ook lastig vertellen over klasse D als je de verschillende toepassing van de fabrikanten ook niet kent. Ik denk zelf trouwens ook dat klasse D de toekomst is, maar voordat het de toekomst is houd ik het bij klasse A :D

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 15 dec 2005, 0:41

Peter,

Als je niet de hele ontwikkeling kent zou ik daar niet aan beginnen en kun je je mi beter beperken tot jouw eigen experimenteerervaring. Dus meer een ervaringsverslag van een DIY'er en eventueel een demonstratie en het daarbij houden.

Sorry, maar dat vind ik dus een ronduit beledigende opmerking, daarbij komt dat jij persoonlijk voor mij niet hoeft in te vullen hoe en waarover ik een presentatie ga houden. Ik heb wereldwijd voor grotere zalen gepresenteerd in 't Engels en over complexere onderwerpen dan klasse-D versterkers, en dat altijd passend en on-subject weten te presenteren, dus ik maak me dan ook absoluut niet druk over het feit of ik voldoende bagage heb om ook op lastige vragen een antwoord te kunnen geven, of dat ik in staat ben een goede invulling te geven aan een presentatie.

Ik vind de arrogantie die van jouw antwoord afstraalt hier niet passen en eigenlijk een beetje zielig, je hebt ten eerste namelijk geen idee wie je voor je hebt, ten tweede wat voor opleiding ik genoten heb, ten derde wat voor internationale werkervaring ik heb, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een iets bescheidener opstelling zou je niet misstaan, ipv. prat te gaan op je eigen kennis en ervaring waar ik hier op 't forum nog niks tastbaars van heb mogen aanschouwen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Laatst gewijzigd door SSassen op do 15 dec 2005, 1:09, 2 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 15 dec 2005, 1:04

Wijx et al,

Uiteraard wil ik best in detail de verschillende versterkers die op de markt zijn behandelen, maar ik denk dat dat het doel van de presentatie niet moet zijn, zoals ook te lezen is hier weten veel mensen duidelijk niet dat klasse-D tegenwoordig ook hifi is.

Kortom, ik wil zeker beginnen met een inleidend verhaal en zal zeker verschillende concepten de revue laten passeren, maar ik probeer hier te peilen wat voor onderwerpen voor (veel) mensen nog vraagtekens oproepen mbt. klasse-D.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

rho

Berichtdoor rho » do 15 dec 2005, 10:11

Nou, ik kan niet naar je presentatie komen, maar ik vind het voorstel dat je zelf deed zeker en vast niet slecht.
Zelfs voor iemand die weet dat klasse D best hifi is kan het interessant zijn om te weten waar de vooroordelen vandaan komen en waarom die wel of niet gegrond zijn.

Een koste beschrijving van basis-schakelingen is naar mijn idee absoluut geen slecht idee. Zelfs mensen die maar een heel beperkte kennis op dit gebied hebben kunnen er iets van bijleren. Al kunnen ze maar 10% van je verhaal volgen, dan kan het zeker en vast ook voor hen een motivatie zijn om zich verder te verdiepen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 15 dec 2005, 13:21

SSassen schreef:Peter,

Als je niet de hele ontwikkeling kent zou ik daar niet aan beginnen en kun je je mi beter beperken tot jouw eigen experimenteerervaring. Dus meer een ervaringsverslag van een DIY'er en eventueel een demonstratie en het daarbij houden.

Sorry, maar dat vind ik dus een ronduit beledigende opmerking, daarbij komt dat jij persoonlijk voor mij niet hoeft in te vullen hoe en waarover ik een presentatie ga houden. Ik heb wereldwijd voor grotere zalen gepresenteerd in 't Engels en over complexere onderwerpen dan klasse-D versterkers, en dat altijd passend en on-subject weten te presenteren, dus ik maak me dan ook absoluut niet druk over het feit of ik voldoende bagage heb om ook op lastige vragen een antwoord te kunnen geven, of dat ik in staat ben een goede invulling te geven aan een presentatie.

Ik vind de arrogantie die van jouw antwoord afstraalt hier niet passen en eigenlijk een beetje zielig, je hebt ten eerste namelijk geen idee wie je voor je hebt, ten tweede wat voor opleiding ik genoten heb, ten derde wat voor internationale werkervaring ik heb, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een iets bescheidener opstelling zou je niet misstaan, ipv. prat te gaan op je eigen kennis en ervaring waar ik hier op 't forum nog niks tastbaars van heb mogen aanschouwen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Beste Sander,

Lees bovenstaand stukje nog eens door en bedenk dan eens hoe prachtvoorbeeld het is van wat je wat je een ander verwijt. Iemand die de stof beheerst heeft het niet nodig om zich op een dergelijke manier uit te laten.

Kijk, ik doe een goed bedoelde suggestie. Dat ik daarmee jouw eksterogen raak kan ik van hieruit natuurlijk niet overzien.

Maar laat ik het dan zo zeggen: In een ander draadje doe je verslag van je experimenten met klasse-D. Waarbij de hele schakeling is opgebouwd is op experimenteergaatjesboard. Zoiets kan niet goed gaan, je hebt daarvoor HF layout technieken nodig. Ik doe in die draad een goedbedoelde suggestie in die richting maar daar ga je geheel aan voorbij. E.e.a. geeft mij nou niet de indruk dat je deze materie goed beheerst. Vandaar mijn suggestie om het eenvoudig bij je zelf te houden.

Anyway, heel veel succes met je voordracht.

Mvrg.

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 15 dec 2005, 13:44

Beste Peter,

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet? Nee hoor, ik geef alleen even aan dat ik geen doe-het-zelver ben die op goed geluk en zonder technische achtergrond maar wat in het rond experimenteert en dus onmogelijk een goede presentatie over het onderwerp kan geven. Dat doe jij wel voorkomen met je denigrerende post. Dat ik ervoor kies om wel wat informatie te geven over mijn achtergrond is een keuze en heeft verders niks met beheersing van de 'stof' te maken.

Wat de klasse-D thread betreft en het gebruik van gaatjesprint. Da's nu juist de bedoeling; een leuk ontwerp dat ook zonder een vierlaags PCB gewoon werkt. Dat heeft verders niks met beheersing van de materie te maken, maar is puur een experiment (!) om te kijken of zoiets uberhaupt mogelijk is. Maar kennelijk doe jij alles bij de eerste poging perfect en hoef je nimmer keuzes te heroverwegen. De vele hoogstaande zelfbouw projecten van jouw op dit forum zijn daar duidelijk een voorbeeld van, alleen heb ik moeite om ze te vinden.

Misschien wordt 't eens tijd dat je ofwel laat zien dat je de materie beheerst door hier eens een zelfbouw project te presenteren, ofwel je houdt op met dat betweterige gedrag. Ik wil best een discussie aangaan met iemand, maar als die persoon alleen maar hoog van de toren kan blazen en rotsvast overtuigd is van zijn eigen gelijk dan ben ik gauw klaar; jij laat nimmer het achterste van je tong zien.

Zo, en nu weer ontopic.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 15 dec 2005, 14:03

Peter,

Het spijt me voor je, maar ik geef Sander volledig gelijk. Je eerste reaktie was al meteen denigrerend en kwam, nu blijkt, voort uit frustratie dat hij in een ander draadje jouw suggestie heeft genegeerd. Terwijl in dat andere draadje overduidelijk was dat Sander ook wel weet waar hij aan begint als hij met experimenteerbord werkt.
Als ik het hier bij het verkeerde eind heb, sorry, maar het komt in ieder geval wel zo over.

Sander,

Ik denk dat het gewoon het leukste is als je begint bij het begin met je presentatie. Er is bij de meeste doe-het-zelvers nog erg weinig bekend over klasse D, alleen al de basiswerking van hoe een PWM signaal op een draaggolf van een paar honderd kilohertz uberhaupt tot een fatsoenlijk geluid kan leiden gaat velen boven de pet. Als je dat over de buhne kan krijgen is dat al een hele prestatie en als je zover bent dan is het wellicht aardig om het type vervorming verder uit te leggen in vergelijk met de ontstaansoorzaken van vervorming bij de klasse A en B versterkers.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 15 dec 2005, 14:37

en nu we duidelijk gemaakt hebben wat ons heeft gestoord in elkaars posts graag weer on topic. ik doe bewust geen verdere uitspraken over wat ik inhoudelijk er van vind, persoonlijk worden doe ik wel in een pm

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 15 dec 2005, 15:20

jeroen_d schreef:Peter,

Het spijt me voor je, maar ik geef Sander volledig gelijk. Je eerste reaktie was al meteen denigrerend en kwam, nu blijkt, voort uit frustratie dat hij in een ander draadje jouw suggestie heeft genegeerd. Terwijl in dat andere draadje overduidelijk was dat Sander ook wel weet waar hij aan begint als hij met experimenteerbord werkt.
Als ik het hier bij het verkeerde eind heb, sorry, maar het komt in ieder geval wel zo over.

Beste Jeroen,

Je kent me nu toch wel lang genoeg om te weten dat ik niet gefrustreerd raak van zoiets. Het was slechts een illustratie. Als ik een suggestie doe is het altijd nog aan de ander om te bezien of ie daar wat mee kan. Als ie daar niet iets mee kan is mij dat ook prima.

Op de eea manier zorgt Sander er in een aantal gevallen zelf voor dat het een kant op gaat als nu. Mijn intentie is dat beslist niet.

Ipv zo gestoken te reageren had ie ook vriendelijk kunnen laten weten dat dat niet zijn intenties waren.

Kijk, Sander geeft zelf aan dat hij niet weet hoe een Tripath werkt terwijl dat toch 1 van de eerste was die met een echt goed klinkend ontwerp op de markt kwam. Sterker nog Sander is dit forum binnengekomen met het afkraken van Tripath.

Bij mijn eerste suggestie om verslag te doen van Sanders eigen experimenten dacht ik eigenlijk meer aan de voordracht van vorig jaar over de diy bandtweeters. Dat was een heel erg leuke voordracht.

@Sander

Ik heb geen enkele behoefte om mij hier te bewijzen adh van het showen van mijn projecten. Maar neem maar aan dat ik daar al meer dan 25 jaar mee bezig ben, zowel speakerbouw als versterkerbouw. De lol zit hem voor mij meer in het doen en het resultaat al dan niet in praktische samenwerking met anderen. De laatste paar jaren kom ik wegens tijdgebrek niet veel meer aan grote diy projecten toe maar als er weer eens wat substantieels aan de orde is wat voor dit forum interessant is zal ik er verslag van doen.

Mvgr.

<Edit>

Henkjan, tegelijkertijd gepost. Maar je hebt gelijk. Nu weer on topic. Zal me er verder niet meer mee bemoeien ;)

</Edit>
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 15 dec 2005, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 15 dec 2005, 17:25

Pjotr schreef:Beste Jeroen,

Je kent me nu toch wel lang genoeg om te weten dat ik niet niet gefrustreerd raak van zoiets.

Weet ik, ik gaf alleen aan hoe je post volgens mij overkomt en gelukkig had ik het bij het verkeerde eind :lol:

Wijx

Berichtdoor Wijx » do 15 dec 2005, 18:36

SSassen schreef:Wijx et al,

.....

Kortom, ik wil zeker beginnen met een inleidend verhaal en zal zeker verschillende concepten de revue laten passeren, maar ik probeer hier te peilen wat voor onderwerpen voor (veel) mensen nog vraagtekens oproepen mbt. klasse-D.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

heb je ook gelijk in een opsomming kan snel saai worden. Maar aan de hand van 1 D-amp vergelijken met een buis of klasse A wordt het mooi duidelijk. Ik hoop toch wel dat zelfbouwers die naar zo'n dag gaan een klasse D wel kennen :D. Wordt trouwens wel een lang topic als je door wilt gaat tot maart :D of een hele lange voorbereiding 8)

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 15 dec 2005, 23:56

Wijx,

Dat laatste, een hele lange voorbereiding dus, ik kom graag goed beslagen ten ijs :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

sietse

Berichtdoor sietse » vr 16 dec 2005, 20:20

sietse schreef:
Sander schreef:Mijn insteek tot nu toe is om wat vooroordelen en onbegrip jegens klasse-D onder de loep te nemen

Deze vind ik interessant. Corrigeer mij als ik het niet goed heb, maar als ik het mij goed herinner van vroeger dagen was een klasse D versterker bepaald niet bedoeld voor HiFi doeleinden, maar meer voor Hi Power gebruik.
Omroep installaties en zo ?

Vertel nou ff of ik het mij goed herinner of dat het gat in m'n geheugen groter is dan ik wil weten... :twisted:
Anders moet ik weer op zoek in boeken, want ik heeft het vast wel ergens, maar heb ik even geen zin in :?
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 16 dec 2005, 20:53

Sietse,

Moderne klasse-D versterkers gebaseerd op bv. de UcD techniek zijn zeer zeker hifi, lees hieronder anders even verder voor wat achtergronden:

Believe the Hypex, class-D DIY amplifier
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1822/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 16 dec 2005, 20:53

Oh ja, uit Sietse z'n reactie begrijp ik inderdaad dat er wat dat betreft nog wel wat werk te verzetten is om begrip te kweken onder het grote publiek mbt. tot klasse-D versterkers.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Terug naar “DIY Events door leden”