Bedankt voor zo ver!

Moderator: Beheerdersteam
rikpost schreef:En tja de formules zeggen mij helaas niet zo veel ,en dat gaat mij op korte termijn ook niet lukken .
Wel weet ik graag een beetje de theorie achter de keuze van de instellingen.
Onder het mom je hoeft het niet te kennen om het te kunnen![]()
Enigsinds dan
ik ga t ook maar eens proberen, eens zien of ik 27 jaar later bij de 2e poging FT wel ga begrijpen (toen ik studeerde volgde ik t vak "proces dynamica", waarbij de docent een paar keer de term Fourier liet vallen, waarna er wat gemompel in de zaal was; docent maakt opmerking "oh, ik begrijp dat niet iedereen bekend is met Fourier Transformaties" waarna hij probeerde dat voor de koffiepuze dat nog ff uit te leggen; gevolg: de zaal was een stuk leger na de pauze (net als ik besloten meerdere een ander keuze vak te kiezenPjotr schreef:Het ARTA manual is daarvoor een goed begin. Daarin staat veel theorie al uitgelegd. Begin daar eens mee...
Henkjan schreef:ik ga t ook maar eens proberen, eens zien of ik 27 jaar later bij de 2e poging FT wel ga begrijpen (toen ik studeerde volgde ik t vak "proces dynamica", waarbij de docent een paar keer de term Fourier liet vallen, waarna er wat gemompel in de zaal was; docent maakt opmerking "oh, ik begrijp dat niet iedereen bekend is met Fourier Transformaties" waarna hij probeerde dat voor de koffiepuze dat nog ff uit te leggen; gevolg: de zaal was een stuk leger na de pauze (net als ik besloten meerdere een ander keuze vak te kiezenPjotr schreef:Het ARTA manual is daarvoor een goed begin. Daarin staat veel theorie al uitgelegd. Begin daar eens mee...))
Pjotr schreef:rikpost schreef:En tja de formules zeggen mij helaas niet zo veel ,en dat gaat mij op korte termijn ook niet lukken .
Wel weet ik graag een beetje de theorie achter de keuze van de instellingen.
Onder het mom je hoeft het niet te kennen om het te kunnen![]()
Enigsinds dan
Het ARTA manual is daarvoor een goed begin. Daarin staat veel theorie al uitgelegd. Begin daar eens mee. Het mooie van dat manual is dat het zo geschreven is dat je die "onbegrijpelijke" kost ook kunt overslaan om toch goed met ARTA te kunnen werken.
b_force schreef:Er zijn wel wat praktische artikelen te vinden als je zoekt op "time window".
Pjotr schreef:b_force schreef:Er zijn wel wat praktische artikelen te vinden als je zoekt op "time window".
http://www.google.nl/#hl=nl&sclient=psy ... 66&bih=928
Kun je wat preciezer zijn Bart...? Je komt erg veel te weten over transport op die manier maar toch weinig over speakermetingen.
B.t.w. Op het forum van Parts Express staat een goede stap voor stap handleiding voor het doen van gated metingen met ARTA: http://techtalk.parts-express.com/showt ... A-A-How-To
b_force schreef:Het is overigens jammer dat in ARTA niet meer type vensters gekozen kan worden en dat ze niet visueel zijn zoals in HOLMimpulse.
Zeker een Flat Top kan af en toe best handig zijn.
Pjotr schreef:Ik bedoelde natuurlijk een directe link naar een goed artikel
b_force schreef:Het is overigens jammer dat in ARTA niet meer type vensters gekozen kan worden en dat ze niet visueel zijn zoals in HOLMimpulse.
Zeker een Flat Top kan af en toe best handig zijn.
Waarom kan dat handig zijn? Lijkt mij alleen maar nog meer verwarrend.
Normaliter gebruik je een z.g.n. "Half Hann" window. Dat geeft de minste rimpel in de frequentie responsie maar geeft ook wat minder resolutie, in ARTA is dat het Hann 50%. Windows die wat langer recht lopen voor ze afvallen geven wat meer resolutie maar ook meer rimpel in de frequentie responsie met een uniform (rechthoekig) window als andere uiterste. Probeer maar met een loop-back meting.
b_force schreef:Zoals je misschien hebt kunnen lezen in dat artikeltje, is een "flat top window" te gebruiken voor een nauwkeurige aflezing van de amplitude.
Heel soms kan dat weleens handig zijn (ook voor andere doelen dan luidsprekers)
Pjotr schreef:b_force schreef:Zoals je misschien hebt kunnen lezen in dat artikeltje, is een "flat top window" te gebruiken voor een nauwkeurige aflezing van de amplitude.
Heel soms kan dat weleens handig zijn (ook voor andere doelen dan luidsprekers)
Ehh nee, dat artikel gaat niet over gating van een impuls responsie. We hebben het over de vorm van de time gate (IR Wind), niet over het frequentie window.
Pjotr schreef:Nu je toch steeds gaat vertellen wat ik moet doen: Leg jij het dan maar eens haarfijn uit...
Uiteraard zijn beide windows tijdvensters maar ze zijn toch niet hetzelfde....
Het wordt dan al snel een langdradige wiskundige bedoening.
January, 6, 2017.
ARTA release version 1.9.0 is published (see download section).
Changes from version 1.8.5 are:
- New graph grid labeling algorithm uses grid on .., 1, 2, 5, 10, .. values.
- Now user chooses direction of Magnitude Top spin control function.
- New command added for automatic spatial IR group recording using rotating turntable.
- New menu command added in Imp window for export of FR for single file IR or spatial IR group
- New pink noise filter applied in continuous pink noise generation.
- Separate switches added for frequency compensation in FR and spectrum windows.
- Power spectrum and distortion calculations now accept fr. compensation.
- Number of averaging for noise and swept sine excitation is handled separately.
- Ctrl+A command now works in DFT window.
- Graph Copy in CSD and Burst Decay views accepts different view sizes.
- A bark scale cursor readout corrected.
- A change to lower resolution available for FR difference from overlay.
- In LIMP a report for frequency Fs is obtained from optimization.
- In LIMP estimation of Mms uses Small formula if optimization obtained one differs more than 10%
ARTA accept two drivers for rotating turntables: command line program defined for DIY turntable
and internal driver for Outline RT 250-3D (this internal driver is not fully tested, yet).
Gebruikers op dit forum: CCBot en 2 gasten